Тройната коалиция върза ръцете на ГЕРБ със закон, амнистиращ наред и завинаги
Тройната коалиция върза ръцете на ГЕРБ със закон, амнистиращ наред и завинаги


По правило амнистиращите закони са свързани с осъдени лица, т.е. с тях се намаляват вече наложени наказания или пък се освобождават затворници. Изненадващо обаче през пролетта на тази година депутатите от 40-ото Народно събрание приеха Закон за амнистията (ЗА), който освободи от наказателна отговорност дори и... "белите якички", злоупотребили със служебното си положение и подведени под отговорност за безстопанственост.

За съжаление все още милиони българи, които хранят илюзията, че

титаничните злоупотреби с бюджета ни и парите на Брюксел

през последните 6–7 години са плод на някакви инцидентни стремежи за лично облагодетелстване. Сигурно има и подобни случаи, но като правило източването на държавната хазна и европейските фондове е дело на високоорганизирани структури, разполагащи със свои хора по всички нива на законодателната, изпълнителната и съдебната власт.

"Целта на предложения законопроект е до известна степен да облекчи съдебната система от дела за дребни престъпления, които завършват с административно наказание, а така също и да разтовари, макар и незначително, органите по изпълнение на наказанията. Естествено като всяка амнистия тя има и определено стимулиращо въздействие върху осъдените лица", се казва в мотивите на проектозакона за амнистията, внесен в парламента от Министерския съвет в края на 2008 година.

"Амнистират се, като се освобождават от наказателна отговорност и от последиците на осъждането, лицата, които до 1 юли 2008 г.
са извършили престъпления по непредпазливост, за които по закон се предвижда лишаване от свобода до 5 години или друго по-леко наказание", гласи чл.1 ал.1 от ЗА, обнародван в "Държавен вестник" на 7 април и влязъл в сила на 22 април 2009 година.

От формална гледна точка всичко е окей. Законодателят

опрощава прегрешенията само на т.нар. кокошкари и моторизираните джигити

и затова е въвел две много важни уточняващи разпоредби: "Амнистията по чл.1 ал.1 не се прилага, когато деянието е извършено в пияно състояние или са причинени тежка телесна повреда или смърт" (чл.1 ал.2 от ЗА) и "Амнистията не е пречка за реализиране на административната отговорност по специалните закони" (чл.1 ал.5 от ЗА).

От справка на правосъдното министерство, публикувана във "Труд" около месец след влизането на закона в сила, става ясно, че амнистията тутакси е снела от плещите на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" грижите за... 356 души:

- трима са освободени предсрочно;

- 257 души са напуснали килиите, защото са излежали отгоре максималните срокове за продължавано престъпление;

- 29-има са освободени поради драстични разлики в присъдите, отредени им за едно и също престъпление;

- отървали са "кожата" и 67 дребни закононарушители, осъдени на пробация.

Свършеното от органите на досъдебното производство през последното десетилетие обаче прави картината доста по-зловеща: две трети от обвиняемите и подсъдимите за безстопанственост са разследвани и съдени като извършители на престъпление по непредпазливост (чл.219 ал.1 и ал.2 от НК). При това – без да има някакво значение за какво точно иде реч: злоупотреба с пари от еврофондовете, манипулиране на обществена поръчка,

откровена кражба на помощи за възстановяване на щети от природни бедствия,

изхвърляне на промишлени отрови във вододайна зона и т.н.

Логиката е известна: при този тип престъпни деяния е почти невъзможно да бъдат доказани умисъл, измама или кражба и затова органите на досъдебното производство предпочитат да работят с текстовете за безстопанственост.

Резултатите също са известни. До приемането на ЗА в сила, всички погнати "бели якички" се разминаваха с решетките по три начина: административна глоба (чл.78а от НК), пробация или размотаване на делата до погасяване на давността. След влизането на ЗА в сила обаче всички предварителни проверки, досъдебни производства и съдебни процеси, влизащи в обсега на чл.1 ал.1 от ЗА, трябва да бъдат прекратени незабавно.

Какъв е реалният брой на щастливците, които трябва да черпят, докато са живи – един Господ знае! Със сигурност обаче е известно, че

първите късметлии въобще не влизат в категориите "кокошкари" или "престъпници по неволя".

Погледнете колегите на Валентин Димитров-Вальо Топлото от столичната топлофикация – Илко Йоцев, Иванка Диловска, Георги Рогачев, Георги Ненков и Пламен Василев. Едно от обвиненията срещу тях бе за безстопанственост по непредпазливост, защото като членове на Съвета на директорите не са упражнили контрол върху представителните разходи на Димитров.

Бившият управител на "Енергоснабдяване – Благоевград" Евтим Евтимов се размина с обвинение за безстопанственост, в резултат от която са нанесени щети в размер на 789 000 лева. До съдебното производство срещу него вървя почти четири години, обвинителният акт бе внесен в съда, но... процесът така и не стартира.

На 14 ноември 2008 г. Старозагорският окръжен съд осъди бившият заместник областен управител на Стара Загора Тихомир Томов на 4 години затвор. Според обвинителния акт, докато е бил директор на общинското предприятие "Автобусни превози" ЕООД (1997–2002 г.), Томов, магазинерът на склада Кольо Колев (осъден на 3 години затвор) и началникът на отдел "Отбранително-мобилизационна подготовка" Христо Христов (той бе пратен зад решетките за 3,5 години) са проявили такава "непредпазлива" безстопанственост, че са нанесли на дружеството щети за близо 115 000 лева. Малкото утешение в случая е, че ЗА задължава тримата да възстановят на общината щетите с лихвите, натрупани от 2002 г. насам.

Бившият шеф на "Напоителни системи – Шумен" ЕАД Росен Иванов също "отърва въжето". Миналото лято той бе подведен под отговорност за безстопанственост по непредпазливост, ощетила фирмата с над 51 000 лева. Историята е кратка. Росен Иванов взема пари от касата на дружеството и оправдава липсата с две фактури с невярно съдържание. При това за услуга – корекция на река Камчия – каквато никога не е била извършвана.

Все още е пълна загадка кой и по какви причини е решил, че в случая с Росен Иванов става дума за престъпление по непредпазливост. Да се надяваме обаче, че в най-скоро време Висшият съдебен съвет (ВСС) също ще прояви интерес към темата. И ще възложи на

Върховната касационна прокуратура и на Инпектората към ВСС пълна ревизия

на всички наказателни производства, прекратени по ЗА.

Главният прокурор Борис Велчев, вътрешният министър Цветан Цветанов и директорът на ДАНС Цветлин Йовчев също трябва да седнат на една маса и да уеднаквят критериите по въпроса за "непредпазливите" престъпления. В момента този проблем може и да не им е дошъл до главите, но съвсем скоро ще стане един от основните им приоритети.

Според изчисления на колегите от в. "Капитал", направени в средата на август, ГЕРБ регистрира първия си рекорд: за 45 дни от изборната победа до т.нар. компетентни органи са изпратени сигнали за нарушения, ощетили държавата и еврофондовете с над 315 млн. лева. Като очакванията са, че след приключването на ревизиите във всички министерства (включително и в двете закрити – на извънредните ситуации и на държавната администрация), тази сума ще набъбне многократно.

Необходимостта от подобна среща на антимафиотския и антикорупционен връх, също е "кодирана" в съдържанието на чл.1 ал.1 от ЗА. Освен че опрощава греховете на следствените и подсъдимите, тази разпоредба буквално

забранява на прокуратурата да образува дела за "непредпазливи" престъпления,

извършени до 1 юли 2008 г., но... установени след влизането на ГЕРБ във властта.

Неслучайно в последния мониторингов доклад за напредъка на България в областта на правосъдието и вътрешните работи, Брюксел недвусмислено казва:

"При законодателната дейност се наблюдава смесен и понякога противоречив подход.

Поставено бе началото на законодателство за премахване на злоупотребите с правата на подсъдимите (наредба за отпуските по болест) и за увеличаване на наказанията за измами, свързани с ЕС.

Едновременно с това обаче бе приет Законът за амнистията, който предвижда освобождаване от наказателна отговорност за извършени преди юли 2008 г. престъпления по непредпазливост, за които се предвижда лишаване от свобода до 5 години, включително и такива, извършени в държавната администрация.

Тези действия изпращат послание, което

противоречи на ангажимента на правителството за изкореняване на корупцията на всички равнища.


И по-специално – по отношение на непредпазливи действия, извършени в държавната администрация..."

Всъщност, далеч по-драматично е, че дори новите управляващи да се съобразят с критиката на Брюксел, правилният изход от ситуацията трудно може да бъде открит. Депутатите на ГЕРБ могат и да отменят ЗА, но по никакъв начин не са в състояние да заличат един от фундаменталните принципи на наказателното право: всеки обвиняем и подсъдим има право да се възползва от по-благоприятния за него закон.

Възможно е депутатите на Бойко Борисов в парламента да се организират и да "измъкнат" от Конституционния съд подходящо тълкуване на чл.1 ал.1 от ЗА: "Опрощаването се отнася само за хората, които към 22 април 2009 г. са били осъдени, обвиняеми и подсъдими." Това би било най-доброто решение, но едва ли ще се стигне дотам, защото предишни закони за амнистията

също опрощават извършени, но неразкрити престъпления.

Третият вариант е тълкуването на скандалната разпоредба да стане в съдебна зала. Също удар в празното, защото единствената допълнителна разпоредба в ЗА гласи: "Всички затруднения или съмнения във връзка с прилагането на закона по конкретно дело се решават от районния съд по местоизпълнение на наказанието в закрито заседание и решенията на съда са окончателни."

Последната спасителна сламка е в ръцете на Върховния касационен съд, но както е тръгнало, тя там и ще си остане. Процедурата, по която ВКС може да издаде тълкувателно решение, изисква наличието на противоречива съдебна практика. А такава, както е тръгнало, скоро няма да се появи.

На печелившите – честито! А на останалите – наздраве! Все още се намира студена вода за по един-два "тоста"...

Нормативният акт, приет – след няколкомесечни ожесточени дебати и откровени скандали – от предишния парламент през пролетта, може да изпразни от съдържание едно от най-атрактивните предизборни обещания на Бойко Борисов и компания – санкциониране на корумпираните чиновници и общинари, принудили Брюксел да блокира почти всички европейски програми за България.

 

 

 

 

 


Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
8
Blagoy Pilarski
|
нерегистриран
23 февруари 2013, 19:06
4
0
Този закон, трябва да се атакува в конститунционния съд, защото е обърнат назад (или отменя закони със задна дата).
7
Louis Vuitton Tassen
|
нерегистриран
27 декември 2012, 02:52
0
0
Today http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton Taschen you can do clothes shopping http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton online without the http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Louis Vuitton hassle of leaving your http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton home, no cramped fitting http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton rooms, looking for the http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton right clothes before http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Louis Vuitton making a purchasing decision. http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Louis vuitton here is a wide choice http://www.louisdedetaschen.com/>Louis vuitton of clothes online as comparedhttp://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton to retail stores. When it http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton comes to buying baby clothes http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton Taschen online, There are http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton different types of designer baby http://www.louisdedetaschen.com/>Louis Vuitton Tassen clothes available.
6
*****
|
нерегистриран
07 ноември 2012, 13:59
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
5
*************
|
нерегистриран
02 август 2012, 10:41
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
4
******
|
нерегистриран
27 май 2012, 10:39
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
3
*********
|
нерегистриран
18 май 2012, 06:36
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
2
*****
|
нерегистриран
15 април 2012, 07:38
0
-1
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
1
marystaneva
|
нерегистриран
22 септември 2009, 20:25
2
0
Чудя се дали са останали честни юристи, които са готови да дадат съвет или разяснение как би могло да се излезе от тази ситуация...

Толкова ли им е безинтересна темата, та няма нито един професионален правен коментар? Ако е така, жалко за Правото...
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно