Първенството на спонсорите


От близо година не минава и ден, в който медиите да не изобилстват с анализи за влиянието на световната финансова криза върху един или друг сектор. И понеже спортът, а в частност и футболът, отдавна са индустрия, те няма как да останат като самотен остров на благоденствието. В подобни тежки времена едно от най-важните пера в бюджета на българските футболни клубове са приходите от спонсорски договори. Постъпленията от реклама формират между 15% и 28% от бюджетите на елитните ни тимове, а при някои от по-слабите отбори в "А" група, дори до 40–50 на сто. В силните първенства на държавите от Западна Европа спонсорите осигуряват между 3% и 8% от бюджетите на футболните клубове.

Българският футбол не се радваше на особен инвеститорски интерес и преди избухването на кризата. Липсата на подходяща спортна база и съмненията в корупция са само част от причините, които

държат настрани потенциалните рекламодатели.

Много от тях предпочитат да използват за лица на кампаниите си доказали се зад граница наши спортисти (например Бербатов), а не да сложат логото си върху фланелки на някой роден отбор. Възпиращ фактор е и липсата на данъчни облекчения за подобна дейност. Затова дори и най-популярният спорт може да се радва на финансиране само от бизнесмени, които са заклети фенове или... от съмнителни капитали. Отделна тема е, че голяма част от родните ни клубове нямат добре функциониращи маркетингови отдели. Често собственици на фирми, които искат да рекламират, са посрещани с подозрение от съответните президенти – искали да ги изместят. Доста предприемачи решават, че срещу подкрепа за местен отбор могат да вземат на безценица от общината апетитен терен, хотел, бензиностанции и т.н.

През последните години

не липсват и положителни примери.


Футболната ни централа (БФС) има осем спонсори и бизнес партньори. Освен генералните рекламодатели "Глобул" и "Загорка", договори със съюза имат вносителят на врати "Хьорман", "Форд Мото-Пфое", "Еве", "Еврокамиони" и онлайн букмейкърът "bet-at-home". Официален снабдител с екипировка е концернът "Пума", с който БФС си партнира от 1995 година. Приходите от спонсори през 2008 г. са 2 570 000 лева. Въпреки кризата, в сметката на футболния съюз за 2009 г. се очаква да бъдат приведени около 2 500 000 лева. Най-много средства – 500 хил. лв., трябва да постъпят от генералния спонсор на националния отбор – пивоварната "Загорка". До 2005 г. от "Каменица" плащаха за партньорството си с БФС по 250 000 лв. годишно. Новият контракт с "Глобул" е до началото на юли 2010 година. Финансовите параметри по сделката не са известни, но се смята, че на година в касата на централата от този мобилен оператор влизат около 500 хил. лева.

Строителната фирма НИКМИ прекрати неотдавна предсрочно рекламния си договор с БФС, по който плащаше около 200 000 лв. годишно. Пивоварната "Леденика", която рекламира минералната си вода "Еве", намали частично финансирането за футболния съюз. В края на 2008 г. от спонсорския списък на БФС излезе Корпоративна търговска банка (КТБ). Спадът на постъпленията беше овладян благодарение на маркетинговия партньор на БФС "Спортфайв", който осигури за спонсор онлайн букмейкъра "bet-at-home".

В средата на август т.г. българският букмейкър

"Еврофутбол" стана основен спонсор

на футболното първенство за сезон 2009/2010 година. Името на компанията носи и суперкупата на страната, която се връчва на победителя в двубоя между шампиона в първенството и победителя в турнира за националната купа (наградния фонд, за която се осигурява от "Форд-Мото Пфое"). Сред спонсорите на българския шампионат са още минералната вода "КОМ" и веригата бензиностанции "ЕКО".

На клубно ниво най-активни в рекламирането като че ли са мобилните оператори. "М-Тел" вече 10 години е официален спонсор на шампиона "Левски". През периода 1999–2003 г., когато клубът беше ръководен от тогавашния собственик на компанията Майкъл Чорни, се отделяха по 6 млн. лв. годишно. От 2004 г. сумата беше намалена на 3 млн. лв., а през 2007 г. – на 2 милиона.

Сега договорът на "сините" с "М-Тел"

е до 30 юни 2010 г. и е за сума под 2 млн. лв. годишно. Вторият мобилен оператор у нас, "Глобул", е спонсор на "Литекс". В началото на фланелките на тима беше изписано логото на продуктите "i-modе", а сега там личи реклама на предплатената услуга на оператора "b-connect".

Третият мобилен оператор "Вивател" се рекламираше върху екипите на ЦСКА, но не пожела да поднови договора си след драмата с отнетия лиценз за евротурнирите миналото лято. Сега "червеното" ръководство води преговори със застрахователна компания "Уника" и с "Глобул".

Водещият световен букмейкър "Sportingbet" сега е официален спонсор на "Славия", а за кратко беше и на "Спартак" (Варна). Това е първото "сдружаване" на наш футболен клуб с международна компания за онлайн залагания.

От "Локомотив" (Сф) за втора поредна година са новатори.

Те избират нестандартно място за логото на спомоществователите си – на ръкава на екипите фигурира името на фирмата "Воден двигател", а под номерата на играчите е изписано "Термотрейд". Железничарите преди време рекламираха на гащетата си популярен столичен чалга-клуб.

Варненският "Черно море" от 2004 г. се превърна в един от най-стабилните от финансово естество клубове у нас. Тогава основен акционер в клуба стана корпорацията "Химимпорт", чиито две компании – Застрахователно дружество "Армеец" и Централна Кооперативна Банка (ЦКБ) – се рекламираха върху екипите на "моряците". Това лято дигиталната телевизия

QUARTO се "сгоди" с бургаския "Черноморец".

В клуба, собственост на шефа на "Петрол Холдинг" Митко Събев, пари наливат още "Форд Мото-Пфое", "Пума", и "Донкафе".

"Локомотив" (Пловдив) е подписал рекламни договори с няколко компании – минерална вода "КОМ", курортен комплекс "Додо Бийч", транспортната фирма "Груп плюс" и др.

От 2007 г. "Пирин" (Благоевград) рекламира върху екипите си "Пиринско пиво", марка на "Карлсберг България". Общинска застрахователна компания (ОЗК) е новият официален спонсор на "Миньор" (Перник), след като миналата година върху екипите на тима на Христо Ковачки стоеше надписът "Минна компания" (МК). За доброто финансово състояние на "Берое" Стара Загора се грижи друга фирма на Ковачки – "Брикел" ЕАД. Изпадналият във финансов колапс тим на "Ботев" (Пловдив) в известен период рекламираше Комбината за цветни метали (КЦМ) и Международния пловдивски панаир. Компанията "Надин" модернизира стадиона в Мездра, но след избухването на финансовата криза намали размера на финансирането. Новаците "Монтана" и "Спортист" (Своге) са основно на издръжката на общините. Така, както и ветеранът "Сливен".

 

 

 

 

 

 

 


   
Вече повече от десетилетие „Пума“ облича футболистите от националния ни отбор.
   
Благодетелят на „Литекс“ Гриша Ганчев успя да привлече за рекламодател в града на люляците – мобилния оператор „Глобул“
   
Логото на „М-тел“ стана неизменна част от шампионските екипи на „Левски“
Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
Няма коментари към новината.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно