Шериатът вече е част от британското правораздаване


С нарастването на броя на мюсюлманите в Европейския съюз и желанието на правителствата за спазване на международните стандарти за защита на правата на малцинствата се  увеличават и приетите правни норми, които отстояват свободите на местните ислямски общности. Подобна констатация важи особено за Обединеното кралство, където законосъобразността на шериатските съдилища официално бе призната.

От четвърт век във Великобритания съществуват правни норми, които разрешават определени частни спорове между отделни представители на тази конфесионална група. Британската държава делегира на специално създадените шериатски съдилища правомощията да станат арбитър при разводи, финансови спорове и домашно насилие сред местното мюсюлманско малцинство.

Според "Дейли Мейл" местният Шериатски съвет (консилиум от висши ислямски учени във Великобритания) вече 25 години узаконява бракоразводни актове. Медията твърди, че в момента най-малко 85 британски съдилища издават постановления съгласно принципите на шериата, а пред последните 13 години броят на тези институции е нараснал... 17 пъти. "Стандартният" шериатски състав на съда работи в местната джамия. А становищата му придобиват законосъобразна форма само ако

бъдат потвърдени от местния британски съд.

Преди около година правителството на Великобритания разреши създаването на пет самостоятелни шериатски съдилища – в Лондон, Манчестър, Бирмингам, Брадфорд и Йоркшър. Правомощията им обаче остават ограничени в познатите рамки. До този момент петте шериатски съдилища са разгледали стотина междусъседски спора, бракоразводни и наследствени дела. Плюс шест дела по оплаквания за домашно насилие, в чието разследване е участвала и местната полиция. Очаква се следващите две шериатски съдилища да бъдат разкрити в най-големите градове на Шотландия – Глазгоу и Единбург, но кога ще се случи това, никой не иска да прогнозира.

Според лондонския "Таймс" признаването на шериатските съдилища не е толкова безпроблемно. Те издават решения със статут на фетви, които обаче често остават непризнати от местното законодателство съгласно разпоредбите на Закона за съдебния арбитраж от 1996 година. Ситуация, която донякъде ги

поставя в неравнопоставено положение спрямо еврейските съдилища,

чийто актове автоматично се признават от британските магистрати.

Според анализаторите на "Таймс" това не е случайно, защото не са редки случаите, когато постановленията на шериатските съдилища противоречат по дух на самия ислямски правен принцип. Такива са примерите с отмяната на императива за приемане на ислямската религия на друговерец, който желае да сключи брак с мюсюлманка, забраната на полигамията или неанулирането на брака на отказал се от исляма мъж.

Авторитетният вестник обобщава, че всички тези случаи представляват сериозно предизвикателство пред британската правна система и нейната изключителна чувствителност стане ли дума за защита на човешки права и свободи. И в същото време признава, че не са редки случаите – особено при бракоразводните дела и споровете за родителските права – при които шериатските съдилища вземат

решения, противоречащи на британските закони и западното разбиране за демокрация.

Вестникът припомня, че британското законодателство дава право на мюсюлманите и евреите да прибягват до услугите на "трета страна" при решаването на дадени спорове. Но прави недвусмисленото уточнение, че държавата изобщо не е длъжна да се съобразява с решенията на "съответната" съдебна институция.

Друг авторитетен британски вестник – "Телеграф", отстоява становището, че в прилагането на шериатските принципи при разрешаването на частноправни спорове между британските мюсюлмани няма нищо страшно. Тъкмо обратното – тази практика ще спомогне за запазването на тяхната идентичност и ще стимулира процеса на интеграцията им в британското общество. Прогноза, потвърдена задочно от самия епископ на Кентърбъри – Роан Уилямс, който още преди година заяви: "Прилагането на шериата във Великобритания е неизбежно!"

Председателят на Съвета за управление на шериатските съдилища шейх Файз Садики пояснява, че признаването на техния официален статут е станало възможно след гласуването на Закона за съдебния арбитраж през 1996 година. Дотогава британската юриспруденция е давала възможност на мюсюлманите да реализират т.нар. "алтернативно правораздаване", но шериатският характер на ислямско съдебно производство не е бил признаван.

Генералният секретар на Съвета на ислямското съдопроизводство и член на Европейския съвет за издаване на фетви и изследвания шейх Сахиб Хасан също внася яснота около функциите на шериатските съдилища във Великобритания. Той отбелязва, че от 1982 г. насам те са гледали над 7000 дела, главно в областта на семейното право. "Ние действаме като истински шериатски съд. Разглеждаме детайлите по случая, вземаме решение съгласно ислямските принципи и издаваме писмена присъда", обобщава той.

За разлика от останалите, "Индипендънт" директно задава "болния" въпрос: "Шериатските съдилища наистина ли имат реално място в Обединеното кралство, или всичко е въпрос на политика?" Авторът на материала се опитва да анализира положителните и отрицателните страни на правителствената благословия за функционирането на шериатско съдопроизводство, като задава още два "неприлични" въпроса: "Дали ислямските традиции разрешават на мюсюлманите сами да избират съда, който да разреши проблемите им?" и "Дали шериатският съд винаги съдейства за разтрогването на брак, който е нежелан от жената?".

Анализът на "Индипендънт" завършва със съмнението на автора, че съществуването на подобни съдебни институции ще улесни интегрирането на ислямското малцинство. "Това е така – категоричен е той, – защото шериатските съдилища осъществяват своите правомощия съгласно принципи и норми, които противоречат на духа, традициите и принципите на Запада."
 

 

 

 


   
Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
2
****************
|
нерегистриран
23 ноември 2012, 04:30
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
1
*****
|
нерегистриран
15 април 2012, 07:57
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно