Интернет кражбите вещаят края на американската киноиндустрия
Интернет кражбите  вещаят края на американската киноиндустрия

Глобалната мрежа би могла да е благодат за Холивуд, но само ако кинополисът надвие страховете си. Телевизията значително по-бързо прегърна интернет.

Уебсайтът zml.com предлага огромен брой филми за сваляне на персоналния ви компютър, i-Pod или друго хендс-фрий устройство, както и за запис на DVD. Примамливо и лесно, с анотации за всеки филм, рецензии и акценти, потребителски отзиви и отделни кадри. А и цените са приемливи.



Има само една дребна уловка –  zml.com е пиратски сайт.



Холивудските киностудии, свикнали да се разправят с "по-небрежни" нахалници от типа на шведския Pirate Bay, са втрещени от професионализма на новака в бранша. Холивуд е раздвоен по отношение на мрежата. От една страна интернет създаде огромна заплаха: пиратите грабят филми и отнасят плячка, която по право принадлежи на студията. "Много сме разтревожени от интернет пиратството, защото неговото контролиране е много трудно", признават от "Фокс Ентъртейнмънт Груп". Все повече хора в Холивуд смятат, че интернет кражбите вещаят края на американската киноиндустрия.


Но интернет предлага на Холивуд невероятна възможност за просперитет, на която мастодонтът реагира вяло. А хората биха искали да имат онлайн достъп и до филми, също както имат до музика, вестници, телевизия и радио. Потребителите с готовност плащат за сваляне на филми, които да гледат вкъщи. Всеки може да си купи или да вземе под наем филм, но тенденцията е да се гледат все повече свалени филми. Засега Холивуд си остава

заклещен в капана на физическото измерение.

Всяка година той изпраща тонове скъпи ролки с филми, предназначени за киносалоните по света. И много плахо пуска и филми в глобалната мрежа. "Дадохме пълен напред онлайн – казват от "Парамаунт Пикчърс". – И надеждите ни за добри приходи се оправдаха." Изборът на това, което се предлага легално онлайн, е доста "оскъден". Върху лондонските автобуси например могат да се видят реклами на FilmOn.com – нова услуга за сваляне на филми. Тя ви обещава "тонове страхотни филми", но със сигурност няма да откриете ленти, достигнали върха на любителските класации. В интернет има изобилие от подобни сайтове, пълни с "топзаглавия", които дублират най-кофти рафтовете в треторазрядните видеотеки. Друг легален сайт, MovieFix, изкарва пари от независимо кино, студентски филми, заглавия, излизащи направо на видеокасети, и друго еклектично меню и има отлични приходи. "Ние сме хлебарките в това пространство и сме сред вечно оцеляващите", свидетелства един от създателите му. Movielink обаче, която холивудските студия основаха през 2001 г. с 150 млн. долара уставен капитал, беше продадена на Blockbuster – верига за отдаване на видеокасети под наем, едва за 20 милиона.



И CinemaNow, сред чиито инвеститори са Microsoft и Sisco Systems, не може да се похвали с големи печалби,



въпреки очакванията продажбата на филми онлайн да се превърне в процъфтяващ бизнес. Студията също не правят добри пари онлайн. Те сключват десетки сделки с интернет доставчици по целия свят. "Уорнър Брос" например предлага своя продукция на 38 фирми за дигитално разпространение според Screen Digest – лондонска компания за проучване на виртуалния пазар. Screen Digest очаква онлайн разпространението на филми да скочи до 1,2 млрд. долара до края на 2011 година. Компаниите за потребителска електроника бленуват да доставят холивудски филми. Досега хората бяха най-заинтересовани да купуват филми за устройства като iPod-a на Apple или Xbox 360 на Microsoft. iTunes на Apple държат около 80% от пазара на свалянето на собствено устройство, а Xbox – около 70% от онлайн наемите. На Международното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас всички очакваха от Apple да обявят, че iTunes ще започнат да предлагат нови филми на всичките шест водещи студия. Само "Дисни" обаче се престрашиха да предоставят достъп на Apple до нови заглавия, докато другите студия продължиха да им дават стари. Холивуд ще направи голяма крачка по посока интернет, ако Apple подпише бленуваната сделка относно свалянето на филми с всичките шест студия. Има две основни причини за закъснялата реакция на Холивуд. Посъществената е



нежеланието му да приспособи бизнес модела си към глобалните промени в света.



Отчасти това се дължи на големите рискове, които кинаджиите поемат при рутинната си дейност. "Всеки уикенд сме на тръни в очакване дали филмите ни ще се провалят – признава служител в едно от студията, – а това само по себе си не стимулира поемането на трайни ангажименти." Холивуд не залага на икономически растеж, а по-скоро на признанието, което филмите му ще получат.


Все още повечето хора са доволни от DVD-тата, така че студията нямат голям стимул да минат на недоказалия се формат онлайн. Бизнесът с DVD-та е огромен и студията се ужасяват от риска да съсипят този източник на приходи. Когато "Дисни" сключи сделка с Apple да продават филми чрез iTunes, Wal-Mart – най-големият търговец на дребно в Америка, заплаши да се оттегли.


Вече има признаци обаче, че бумът на DVD-тата върви към заник. Някои от киноиндустрията възлагат надежди на по-модерните дискове - с "висока резолюция". Но до момента продажбите на тези дискове са ограничени, поради разразилата се война между двата формата HD DVD и Bluray. Холивуд желае да запази традиционния си бизнес. Спомнете си 1997 г. – рождената на DVD-то. Тогава три студия – "Парамаунт", "Дисни" и "Туентиът Сенчъри Фокс", се обявиха против него, защото се опасяваха, че продажбите на далеч по-скъпите видеокасети ще се сринат. Освен че ще даде тласък на продажбите, интернет ще улесни студията да печелят от колекциите си – търговците на дребно зареждат най-вече нови заглавия. Дигиталните продажби бележат ръст, тъй като виртуалното разпространение не прави разходи за производство, опаковане, транспорт и съхранение. По-големият риск от гнева на Wal-Mart е, че Холивуд наистина може да се срине под напора на интернет пиратите.



Легални продукти на разумни цени са най-добрият антидот



срещу тях. Според "Фокс" производителите на качествени филми трябва да предложат "повсеместен достъп до продуктите си онлайн на приемливи цени". Доставчиците на интернет услуги също могат да бъдат привлечени за каузата. Френският президент Никола Саркози подкрепи предложение да се изисква от тях да проследяват и осветляват пиратите. Британското правителство готви подобен законопроект. Друга причина за мудността на Холивуд е, че студията и индустрията за потребителска електроника все още не са преодолели



пречките от технологичен характер.



Свалянето на филм отнема доста време – в Америка 14 минути, а в Япония и Южна Корея – за между 5 и 10. Филмите с висока резолюция отнемат четири пъти повече време. Друго препятствие е, че повечето хора предпочитат да гледат филма на телевизора си, а не на персоналния си компютър – особено ако разполагат с широкоекранна система за домашно кино. Продуктите, свързващи персоналните компютри с телевизорите, не са особено търсени поради трудностите при инсталирането и оперирането с тях. Apple обаче направи подобрения в свързващото си устройство – Apple TV. На Международното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас бяха представени нови устройства за директно свързване от типа set-top box. Последното препятствие е



липсата на общи стандарти по отношение на уебсайтовете и устройствата.



Възможно е DVD-тата, които сте си купили, да не стават за DVD-плейъра ви. Освен това всеки сайт за сваляне предлага различни права за ползване. Холивуд се опитва да направи нещо по въпроса. В ход е стандартизиран електронен филмов продукт, наречен Open Market. Проблемът е компании като Apple и Microsoft да бъдат накарани да приемат еднакви стандарти. Сделките на Холивуд с компаниите за потребителски устройства също крият подводни рифове. Студията се страхуват, че Apple може да се превърне в гигант, който постоянно да дърпа надолу цените в интернет пространството.



А хората смятат, че след като нещо е онлайн, то трябва да е безплатно.



Един от възможните отговори на ценовия натиск би било слагането на реклами на филмите. "Парамаунт" предлага добре котираща се селекция от филми на компанията Joost, която ги пуска безплатно с реклами. Амбицията на "Парамаунт" е лъвският пай от неговата кинотека и всичките му нови заглавия да се появяват регулярно в интернет. Въпреки всичко Холивуд е наясно



как да експлоатира интернет.



Онлайн маркетингът определено е печеливш. Нискобюджетният трилър "Чудовищно" на "Парамаунт" натрупа смайващите 40 млн. долара приходи през премиерния си уикенд. И то – благодарение на интернет. Атрактивният трейлър (реклама с кадри от филма) доведе до засилено онлайн търсене на ключове към филма.


Студията ползват интернет, за да търсят хора със сходни интереси, с чието мнение да съобразят филмите си. "Змии на борда" например беше планиран като хорър филм. Когато обаче проектът привлече онлайн вниманието, неговият създател "Ню Лайн Синема" промени сюжета по посока на предпочитания по-лек комедиен жанр.


Blowtorch, медийна компания, създаваща видеопродукти за хора между 18 и 24 години, позволява на потребителите си да гласуват например за саундтрака на филма, за сценичното облекло на актьорите и дори за развитието на отделните персонажи! Очаква се интернет да снижи бариерата за навлизане на нови кинопроизводители в бранша. Сайтовете процъфтяват, специализирайки се в независимо и късометражно кино и в скоро време ще се превърнат в своеобразни филмови фестивали. United Talent Agency пък има специален интернет отдел – UTA Online, чиято цел е откриване и развитие на нови таланти. В дългосрочен план очакванията са интернет сериозно да



подкопае и системата за киноразпространение.



Много от филмите се пускат на екран по различно време в различните страни, като премиерите започват от Америка. Тази система е истинска благодат за пиратите. Интернет създава светкавична глобална осведоменост за филмите, така че студията все по-често се спират на варианта да пускат филмите едновременно навсякъде. Но хората днес са склонни все помалко да излизат от вкъщи, така че киносалоните са под угроза. На Холивуд явно му е необходимо време да измисли как най-изгодно да доставя филми по интернет.



Търговците на дребно обаче не спят!


Те трескаво монтират кабини за сваляне на филми, използващи flash memory – в магазини, на летища и бензиностанции. Компанията MOD Systems е съкратила времето за сваляне до няколко минути, а ирландската Porto Media твърди, че при тях това действие отнема 17 секунди! С помощта на системата на Porto Media филмите се свалят на миниатюрно устройство, което се включва в гнездо, свързано с телевизионен приемник. Предимството е, че кабините предлагат повече заглавия от видеотеките и винаги разполагат със свободни бройки. Потребителите вече свикнаха да свалят филми и да ги прехвърлят между различни устройства. Време е и Холивуд да направи решителната крачка към същинското онлайн разпространение.
 

 

 


Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
Няма коментари към новината.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно