Роман Василев:
Не съм "прокурор на дявола"!

Роман Василев е роден на 4 май 1962 г. в Пазарджик. Възпитаник е на   английска гимназия. През 1989 г. завършва икономика в Университета в Санкт Петербург. След две години става контраразузнавач в отдел "Противодействие на корупцията в държавния апарат" в НСС - МВР. Задочно завършва право в Югозападния университет в Благоевград.
През 2000 г. става следовател, а през 2005 г. - прокурор в Софийската градска прокуратура, година по-късно е избран за заместник-градски прокурор. Бил е на обучение в "Сикрет сървис" в САЩ, в Института по правосъдие в Хага, в Германия и във Финландия.
Женен с дъщеря., която е завършила международни икономически отношения в чужбина, където и работи. Съпругата му е шеф на Правната дирекция на т.нар. Комисия "Кушлев".


Как сте?
Уморен. Имаме много работа и през почивните дни работим.

И аз ще ви поуморя с въпроси. Не мога да не започна със скандала във Висшия съдебен съвет (ВСС), свързан с Красимир Георгиев, известен като Красьо от Плевен. Смятате ли, че "осветените" замесени членове на ВСС трябваше веднага да подадат оставки?
Трябваше да имат достойнството да преценят своето място.

Т.е. да поемат отговорност за постъпките си?
Да. Човек, който по един или друг повод се е поставил в определено положение, трябва да поеме съответната отговорност, за да не злепоставя институцията, в която работи.

Бихте ли се доверили за кариерното си израстване на този състав на ВСС в ситуация като тази с Красьо?
Не бих позволил съдбата ми да се решава с ходатайства. Не бих играл в този цирк. Не бих участвал в такава схема. В противен случай ставаш заложник на нечий интерес и рано или късно трябва да изпълниш някоя поръчка. По-добре да получиш справедлива оценка, каквато ще да е, отколкото утре да бъдеш "прокурор на дявола". Отказвам да бъда "прокурор на дявола"! Мисля, че съм се доказал, че съм лоялен, колегите от ДАНС и ГДБОП ми вярват. Мога да постигам резултати. Вероятно има и хора, които не ме харесват, но предпочитам да съм лошото момче на прокуратурата, отколкото обичан и изкуствено хвален подлизурко.

Кажете коя е онази неотложна промяна в НПК, която ще подпомогне работата на прокуратурата?
Най-големият проблем е формализмът в НПК. Знам, че се готвят промени в кодекса, които да го изчистят.

Смятате ли, че трябва да отпадне разпитът пред съдия в досъдебно производство?
Да. Трябва да се има по-голямо доверие на разследващите органи. Сега разпитваме свидетели, ако те имат желание, това става пред съдия. След това отиваме на дело. Ако има неясноти в показанията на някои свидетели, прокурорът може да поиска да се прочетат онези, дадени в досъдебното производство. Но ако защитата не се съгласи, тогава се зачита само разпитът в съдебна зала. И точно тук е проблемът. Някои дела продължават с години. Разбирате, че има свидетели, които преминават в отвъдното, други забравят подробностите или са били принудени да забравят. 
В много държави полицията провежда разпитите. Тя е държавен орган, който се ползва с високо доверие и това е смисълът на тази институция и съществуването й. Вярно е, че сега има много критики към разследващите органи. Но след като е избрал да служи на обществото, полицаят носи отговорност и взетите от него показания на свидетели трябва да бъдат приети от съда.

Според вас сегашният НПК обслужва повече интересите на защитата?
Не, но заради формалността си, затруднява бързото правораздаване. А това, разбира се, ползва защитата.

Готви се и цялостна промяна на Наказателния кодекс. Ще се засилят функциите на контролните органи в държавата и в тази връзка се предвижда да се промени приложението на чл. 78а от НК. Вие какво мислите?
Смятам, че е добра идеята от Наказателния кодекс да се извадят онези престъпления, за които се предвижда административно наказание – глоба по чл. 78а от НК. Така няма да се минава през тежката процедура на наказателния процес и накрая да се приложи пак тази разпоредба. Идеята да се разделят престъпленията от простъпките не е от днес.
Удачно е там, където законодателят предвижда административно наказание за извършено престъпление, това наказание да се наложи  по-бързо и по-лесно, за да бъде по-ефективно, а не да се задвижва тромавата и бавна наказателна процедура. Този ефект би се постигнал, ако санкцията бъде наложена от съответния контролен орган.
И с административно наказание може да се превъзпита човек, даже този начин на действие ще бъде по-ефективен и бърз.
Прост пример. Имаме дело за укриване на данъци. Ако в рамките на досъдебното производство лицето внесе сумата в хазната, трябва да получи административна санкция по чл. 78а. Но това може да става с участието на данъчен служител, защо трябва да се намесва прокуратурата?
Ако всичките тези 26-27 контролни органи в държавата започнат да си вършат работата както трябва, прокуратурата ще се облекчи.
Но когато се променят НПК и НК това не трябва да става на парче, а да се мисли за философията на наказателното право. Прибързани промени в НК и НПК не трябва да се правят, защото цената ще е много голяма и резултатът няма да е добър.

На какво се дължи бездействието на контролните органи?
Понякога си мисля, че е по-лесно някой друг да свърши работата, например ние. Не може прокуратурата да бъде изповедник за всичко.

Колко досъдебни производства са образувани по сигнали от тези органи?
Не мога да бъда конкретен за СГП, но г-н Борис Велчев отчете пред Народното събрание (НС), че в цялата страна прокуратура е образувала под един процент от всички сигнали, които получаваме. А би трябвало да са 30-40 процента.

Предвиждат се промени в Закона за съдебната власт. Например – да се премахне мандатът на заместниците на административните ръководители. Ако това се случи и градският прокурор на София Николай Кокинов ви поиска оставката, ще я подадете ли?
Мандатът на заместник-административните ръководители беше създаден изкуствено, уж, за да не могат да бъдат освобождавани от началника си. Заместниците не трябва да имат мандат. Административните ръководители трябва да си създават екип и да носят отговорност за работата му.
Доказал съм, че съм екипен играч и няма да ми е трудно да си подам оставката, в случай че не се вписвам в отбора.

Страх ли ги е прокурорите да прекратяват дела?
Не искам да бъда адвокат на колегите, но нямам такива наблюдения. Това не е страх от самото прекратяване, а от последиците от неразбирането в обществото. Но когато няма доказателства, за да се внесе обвинителен акт,  е по-добре делото да бъде прекратено веднага, а не да се внесе в съда и там да се постанови оправдателна присъда. И да се види некачествената работа на прокуратурата.
Всеки прокурор пише мотиви за прекратяване на делата и трябва да има смелостта да застане пред обществото и да защити тезата си. Ако е сбъркал, има инстанционен контрол, по-горестоящата прокуратура може да отмени акта му, но също трябва да обясни на хората защо.

Не е ли редно прокурорът, който образува едно дело, да "го избута" до последната съдебна инстанция?
Това искаме да направим. Но е много трудно при този натовареност. Тук ще се върна на въпроса за чл. 78а от НК. Ако законодателно ни разтоварят, тогава прокурорът няма да гледа средно по 70 дела и 100 преписки на година, както е сега в СГП, а ще гледа по 10-15. И ще има възможност да ги следи и защитава на всяка съдебна инстанция.
Сега колегите трябва да прочетат всички дела, да се срещнат с оперативните служби, да дадат указания, да разпитват свидетели, да влизат в заседания. Изключително трудно е.

Вливането в прокуратурата ли беше единственият начин да се реши проблемът със следствието?
Експериментите със съдебната власт не водят до нищо положително.
Знаете, че следствието беше в МВР, после премина към съдебната власт. Въведоха и единния дознателски апарат. В Европа има криминална полиция, която разследва почти всички видове престъпления. Опитаха се и у нас да го направят така.
Накрая орязаха и правомощията на следствието. И се получи нещо интересно. Хора с юридическо образование работят по две дела годишно. Значи сме държава с много пари. А дознателите са изключително натоварени. Заради това се стигна до вливането на следствието в прокуратурата.
Никъде в света няма унифицирана система за разследване. В различните държави системите са устроени различно. Важното е да работи добре и да се постигат резултати.

Какви дела се дават в момента на следователите?
Работят по дела за убийства, пране на пари, организирана престъпност, антитерористични действия, т.е. по-тежките дела. Материалите, които пристигат от ДАНС, се дават на прокурор и той ги възлага на следовател, съгласно последните изменения в НПК.
 
Тероризъм у нас няма.
Да не дава Господ да стигаме до това. Но това не значи, че не трябва превантивно да се работи в тази насока. Това е политика на Европейския съюз. В последния доклад на Европейската комисия за България бяха споменати постиженията на конкретни прокурори у нас по организираната престъпност, корупцията и измамите с еврофондовете.

Създаването на спецзвена не е ли някакъв вид признание, че прокуратурата без екипи не може да се справи с този вид престъпления?
Преди три години бяха създадени спецотдели със заповед на главния прокурор във всички Окръжни прокуратури, включително и в СГП. Резултат от тяхната работа са делата срещу Валентин Димитров, Александър Томов, тези, свързани със Софийски имоти, с пътния фонд и други. В доклада на ЕК се иска да имаме постоянно действащи екипи. Аз самият работя добре в екип и считам, че така се постигат по-високи резултати.
Доказателство за това е и акцията в Кюстендил, при която задържахме съдия за подкуп. Сега критиците на прокуратурата трябва само да мълчат и да ги е срам от това, че постоянно ни очернят. И трябва да мълчат дълго.
Благодарение на създадената организация Таки не смее да се върне в България, защото го чака дело, Златомир Иванов-Златко Баретата е в ареста, а братя Галеви са изправени пред съда.

Част от проблемите на прокуратурата са заради калпава работа на МВР. Преди време във връзка с отвличанията признахте, че залавянето на бандитите не зависи много от вас, а от оперативните служби.
Това зависи от разследващите органи, от оперативните служби, но на първо място от това дали прокурорът може да създаде добра организация за събиране на доказателства. Наистина е важен човешкият фактор. Каквито и технически средства да използваме, когато човешкият фактор е "лош материал", както стана модерно да се казва напоследък, няма да помогнат. Ако няма опитни хора, лоялност, стигаме до пропуски.

Прокурорът може да създаде най-перфектната организация, но когато отсреща няма кой да го чуе...
Точно затова говоря. След като прокурорът поеме ангажимента и носи отговорността, всички в този екип трябва да бъдат любезни и добри и да правят това, което той казва. Тоест става въпрос за добра стиковка между прокуратурата, разследващите, МВР и ДАНС. А това, за съжаление, отнема време.

Изпълниха ли вашите указания по случая с отвличането на Киро Киров?
Темата за отвличанията е много деликатна. Има тънък момент – не става въпрос за указания, а най-важното е, че трябва да се запази животът на похитения. Определени лица са били задържани под мое ръководство, други са били неутрализирани.

Какво имате предвид под неутрализирани?
В случай на оказване на съпротива са били респектирани. Но отново подчертавам, че екипът първо мисли за живота на похитения, после за останалите.

Освен за Пламен Куцаров, който почина в полицейска кола, аз не се сещам за друг арестуван за отвличане. И пак ще ви попитам на какво се дължи неуспехът?
Липсва ни предварителна информация за местонахождението на похитения. Липсва ни оперативна информация за посредниците за получаване на откупа. Ако имахме тези данни, бъдете сигурни, че досега щяхме да сме приключили нещата. Но, от друга страна, стои въпросът – ако посредниците бъдат задържани, какво става с похитения? Ако останалите замесени изпратят главата му на роднините? Обществото ще ни обвини, че не сме си свършили работата.
Никога не съм крил, че съм за по-крайни мерки. Колегите от МВР знаят, че с мен могат да работят в по-хард вариант. Не винаги обаче този метод може да бъде удачен. И е крайно време да се помисли за законодателни мерки. Действията на похитителите да се приравнят с тези на терористите, например. В някои страни отвличането се е превърнало в професия. У нас няма засега такава тенденция, но ние трябва овреме да реагираме.

Какво имате предвид под по-крайни мерки?
Най-лесно е да хванем този, който получава откупа. По-важен е животът на отвлечения. Защото, пак казвам, ако занесат главата му на роднините, това първо означава, че ние не сме се справили, второ – никой няма да ни има доверие и хората ще започнат да търсят начини сами да предадат парите. Няма да има разкриваемост, защото роднините няма да ни съдействат.

Т.е. целта е да се стигне до поръчителя?
Има си методи въпросният човек да бъде открит, да му се съобщи името, прякора и къде се намира.

Имате ли все пак някакъв напредък по някой от случаите на отвличане?
Предпочитам да се въздържа от коментар.

Да си поговорим за Софийската районна прокуратура (СРП). В доклада от проверката имаше идея да се въведе райониране.
Да, това беше становището на екипа, който извърши ревизията й.

Вие бяхте част от този екип.
Да, общо седем души бяхме и направихме наши констатации. Преди години в столицата имаше няколко районни прокуратури.
Сега идеята е в рамките на СРП да се въведе райониране – група прокурори да поемат делата от съответните районни полицейски управления, които са девет. Струва ми се, че ще е добре да се засили връзката прокурор-полиция. Така ще се знаят проблемите в района, криминогенната обстановка там, прокурорите ще имат постоянна връзка с дознателите, с оперативния състав. Не става въпрос за разделянето на СРП на 7-8 прокуратури, а за вътрешна организация.

Не е ли точно това по-правилното? В "Люлин" живеят толкова хора, колкото в Сливен, например.
От финансова и икономическа гледна точка това разпиляване няма да доведе до добър резултат. Това са средства за комуникация, транспорт, изнесени секретни секции, няма възможност за осигуряване на сгради. Трудничко е. Централизирането води до по-голяма компактност и по-добра координация.

Защо беше проверена СРП? Според една информация районният прокурор на София Александър Налбантов е отказал да извърши услуга на заместник-главния прокурор Валери Първанов.
Това трябва да питате г-н Първанов. Това, което аз мога да кажа е, че проверката не беше провокирана от определено лице. Тя беше планова. В момента например тече такава и при нас. Трябва ли да кажем, че някой нарочно е пратил проверяващите?

Значи нямате някаква лична вражда с Налбантов?
Няма такова нещо. Това е изкуствено наслагване на някакъв измислен конфликт.

Вие сте връзката на прокуратурата с ДАНС. Как работите с агенцията и не се ли опасявате, че вършите повече полицейска работа, отколкото прокурорска?
Отговарям не само за връзката с ДАНС, но и с ГДБОП... Това води до успехи. Няма полицейска работа, има съвместна работа за противодействие на престъпността. ДАНС и МВР имат нужда прокурор да бъде с тях по време на операциите, за да му вярват и той да поема отговорност. Видяхме, че с помощта на прокурорите, които искат да се борят с организираната престъпност, новосформираните спецекипите вече са факт.

Защо се различават списъците на знаковите дела на прокуратурата, Висшия съдебен съвет и Европейската комисия?
Не се различават. ВСС и Инспекторатът към него проверяват движението на обществено значимите дела. Те са и в списъка, който страната ни е дала на ЕК. А понеже ние наблюдаваме и досъдебната фаза, може да посочим малко повече дела, отколкото ВСС проверява.

До къде стигна разследването срещу бившия директор на Националната агенция за приходите Мария Мургина?
Доколкото знам се чакат две финансово-счетоводни експертизи, които бяха назначени преди около два месеца. До края на годината очаквам развитие.
Тези дни обаче ще приключат досъдебните производства срещу бившия земеделски министър Валери Цветанов и бившия директор на Държавната агенция по горите Стефан Юруков. На финалната права са и делата срещу Златомир Иванов-Златко Баретата и срещу бившия заместник-министър на вътрешните работи Раиф Мустафа за подкуп.

Вие наблюдавате ли някои дела?
Имам няколко. Имам и обвинителени актове, ако това ме питате. Образувал съм 13 дела за пране на пари. Но нямам възможността да ги наблюдавам пряко. И миналата година наблюдавах няколко.

Какво става с проверката за произхода на средства на физически лица, които притежават къщи за над половин милион лева?
Продължава. Поетапно ни изпращат материалите. Тези 13 производства за пране на пари, които образувах тази година, са именно по тази проверка. Но все още не са пристигнали всички материали.

Има ли известни хора?
Ако кажа, че има, ще ме питате кой е. Така че по-добре да мълча.

Какво става с проверката за маскираното лице, което нахлу в двора ви?
Спряна е поради неизвестен извършител.

Имате ли обяснение кой стои зад него?
Имам някакви подозрения, но не искам да акцентирам върху това. Човек обаче трябва да е реалист. Когато нещо такова се случи, реагираш емоционално, ясно ти е, че човек, въоръжен и с маска, не идва да ти каже "Добър вечер. Приятни сънища".

Изплашихте ли се?
Кара те да се замислиш за много неща.

За семейството?
Да. Но по-скоро не бива да се коментират тези неща. Аз съм поел риска на професията си, но не бих искал да набърквам и семейството си в това.

Какво имате предвид?
Може би целта е била не толкова да сплашат мен, колкото прокурорите като цяло. Какво ще постигнат, ако ме стреснат или застрелят, да не дава Господ. Това не значи, че ще свърши процесът спрямо определени хора.

Същата ли къща продадохте миналата година?
Да.

Пречи или по някакъв начин помага изтичането на информация в пресата по някои разследвания?
Има и положителен, и отрицателен ефект. Понякого се прилага т.нар. контролирано изтичане на информация. Това нещо не е ново нито за България, нито за Европа. Понякога обаче несъзнателно се дава малко повече информация, отколкото трябва. Но, по мои наблюдения, това по-скоро не е повлияло отрицателно на разследванията.

Вие подавали ли сте манипулативна информация на медиите, за да си помогнете?
Случвало се е.

Как се чувствате като лицето на обвинението?
Защо трябва да съм лицето на обвинението?

Защото сте сред малцината прокурори, които често се появяват пред медиите.
Не се чувствам добре. Срамежлив съм, но може би изглеждам по друг начин. Не обичам да съм известен. Сигурно и в положителен, и в отрицателен смисъл съм известен. Аз не съм обичан много. Все си мисля, че ако си много обичан, ще е малко неестествено.

Страдате ли от това, че не сте обичан?
Не, разбира се. Напротив. Интересно ми е. В някои от случаите, като чуеш нещо за себе си, се чудиш - откъде им е хрумнало да напишат такова нещо и как ли се възприема то от околните – като истина или не.

Тогава вярно ли е, че са ви отказали виза за САЩ миналата година?
Не, няма такова нещо. Преди няколко години бях поканен в централата на  "Сикрет сървис", а  през ноември ще пътувам отново за САЩ. Този път ще посетя ФБР.


Имотите

 Според имотната декларация, подадена пред Сметната палата, през изминалата година Роман Василев е продал ½ идеална част от имот в кв. "Манастирски ливади" в София за 450 000 лева.
"Строителна фирма купи къщата. Прагматик съм, затова я продадох. Предвидих спада на имотния пазар и сега мога да кажа, че съм доволен от сделката", обясни той.
Родителите и брат му имат строителен бизнес. Градят предимно промишлени обекти, макар да участват в строителството и на вилно селище в Кладница. Брат му е и финансов консултант.
Пак според декларацията пред Сметната палата, Роман Василев има и 70 000 лв., спечелени от продажба на акции и получен дивидент. Играл е на Българската фондова борса. 


Хоби

Заместник-градският прокурор на София Роман Василев е спортист. От юноша се занимава с карате киокушинкай. Тренирал е и волейбол.
"Тогава бяха други години. Нямаше зали за източни бойни изкуства. Ходехме тайно да се учим където намерим. Тогава нямаше компютри. Беше важно да спортуваш и по този начин да се докажеш", споделя Василев.
От време на време ходи "да изхвърли напрежението" в спортната зала. Тича и с кучето си, порода българска овчарка.

 


 

 


 

 


Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
21
*******
|
нерегистриран
19 март 2013, 23:20
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
20
*****
|
нерегистриран
15 март 2013, 05:01
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
19
viagra
|
нерегистриран
10 март 2013, 11:18
0
0
18
Solyn
|
нерегистриран
02 март 2013, 13:38
0
0
17
*****
|
нерегистриран
19 февруари 2013, 10:18
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
16
****
|
нерегистриран
19 февруари 2013, 10:18
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
15
*****
|
нерегистриран
19 февруари 2013, 10:18
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
14
****
|
нерегистриран
14 февруари 2013, 13:43
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
13
Steffie
|
нерегистриран
06 февруари 2013, 11:56
0
0
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно