Съдът отказа да регистрира Църквата на Летящото спагетено чудовище
Ценителите на вкусната храна и алкохола не били толерантни към други вероизповедания
Съдът отказа да регистрира Църквата на Летящото спагетено чудовище

Летящото спагетено чудовище

Пастафарианството в България ще продължи да се практикува предимно на маса, но все така неофициално, след като не беше регистрирано като вероизповедание. Справка на "Правен свят" показа, че Софийският градски съд (СГС) е отказал да регистрира Църквата на Летящото спагетено чудовище (ЛСЧ), която обединява пастафарианците.

Характерно за последователите на ЛСЧ е, че трудно могат да останат незабелязани, ако спазват собствения си дрескод, който включва носенето на гевгир на главата. Не малко пастафарианци по света успяха дори да се снимат с гевгири за личните си документи.

Пастафарианците приемат, че вселената е създадена от Летящото Спагетено Чудовище - с един размах на макаронените си израстъци той е създал времето, пространството и законите на физиката, а останалото е дошло като следствие. Всъщност, това е абсурдната теория на основателя – физикът Боби Хендерсън, с която той се бори срещу креационизма в учебната програма в Канзас, САЩ. Хендерсън казва, че твърдението, че човечеството е създадено от Летящото спагетено чудовище е толкова абсурдно, колкото и обяснението за говореща змия и изтръгването на реброто на Адам в християнството.

Иначе, пастафарианците съвсем сериозно вярват в рационалните и научни обяснения за света, вкусната храна и добрите напитки. На особена почит в религията е бирата.

Историята на пастафарианството и някои прояви на последователите му обаче са приети от съда като търсено противопоставяне на други религии и това в крайна сметка е довело до отказа от регистрация.

Заявлението за регистрация беше направено още през лятото от учредителя Стефан Кирязов. В искането за учредяване на вероизповедание са се подписали 27 души, декларирали присъщността си към пастафарианството.

В решението на съдия Владимир Вълков се посочва, че споделените убеждения сами по себе си не са достатъчни за институционализиране на дейността, като изтъква, че вероизповеданието предполага споделена вяра, за която е характерна и сакралността. Като цитира Конституцията, според която свободата на вероизповедание е ненакърнима, съдът посочва и задължението на държавата да поддържа търпимост и уважение между различни вероизповедания. Съдия Вълков е установил, че от представения устав на Църквата на Летящото спагетено чудовище, идеологията на вероизповеданието се противопоставя на останалите религии.

По делото е било получено становище и от Дирекция "Вероизповедания" на Министерския съвет, в което били приложени разпечатки от пастафариански ритуали, включително бракосъчетание. През лятото в медиите беше отразена първата пастафарианска сватба в България на учредителя Стефан Кирязов и съпругата му Николет Стефанова. Младоженците бяха бракосъчетани в музея "Земята и хората" от пастор с черпак и гевгир на главата, който държеше в ръцете си една от свещените библии на пастафарианците - "Вселената в орехова черупка" от Стивън Хокинг. Всичко това се е видяло твърде показно и на Дирекция "Вероизповедания", и на съда, като в решението се казва, че използваната символика наподобява ритуали на други религии, което е възприето като противопоставяне.

"Иронизирането на възприети в християнството послания, предвид и очертаната в устава история на формиране на следваното от общността убеждение и декларираната мисия обективно влизат в противоречие с конституционно утвърдения принцип на верска толерантност", пише в решението си съдия Вълков. В него той посочва още, че според Конституцията, с правата си гражданите не могат да засягат чужди такива, което от гледна точка на вероизповеданията означава, че всеки е длъжен да се въздържа от действия, които сам би приел като засягащи, ако са насочени към неговата вяра.

Отказът на съда обаче едва ли ще откаже последователите на Летящото спагетено чудовище от вярата им. В България броят им постоянно расте и вече са над 2000. Статистика за тенденциите в продажбите на гевгири обаче не успяхме да открием.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
27
|
нерегистриран
04 януари 2017, 17:27
2
-3
А какво ли ще каже горната инстанция по жалбата срещу този отказ ? В Холандия, може а в РБ - не.
26
Кукуригу
|
нерегистриран
30 декември 2016, 11:05
6
-1
"Всеки може да вярва в каквото си иска."
Там е работата, че те не вярват, не и точно в това, в което уж се състои религията им. :D
Другото - забавления, "разобличаване" на суеверията и пр., не е работа на религията, т.е. това, което ги разобличава, пародира или служи за забавление, едва ли може да бъде вероизповедание.
Познавам един от последователите на вярата - не споменатия, а друг, редови последовател. Лятото стана дума за заявлението им за регистрация. Аз тогава му казах, че на мястото на съдията аз лично одма ;) ги отрязвам, по горните причини, но предполагам, тъй като много от хората, от юристите и от съдиите в частност са формалисти, че имат добри шансове за регистрация. Е, видяхме поне, че формалистите не са 100% от всички. Мотивите на Вълков не знам какви са, но по същество решението според мен е правилно.
И да не забравя да спомена - аз също като тях съм атеист.
25
|
K.Georgiev
28 декември 2016, 21:36
1
-2
24
|
K.Georgiev
28 декември 2016, 21:35
1
-2
23
|
K.Georgiev
28 декември 2016, 21:34
1
-2
22
|
K.Georgiev
28 декември 2016, 21:33
1
-2
Та бъгът продължава да си го има, затова и ще дам линковете към източниците в отделни постинги, за което се извинявам и моля за разбиране. Както и обръщам внимание на админите за този проблем в системата, ако не е временен проблем или такъв свързан само с моя профил:
Към 2: http://www.vernost.ru/ri8.htm
21
|
K.Georgiev
28 декември 2016, 21:30
1
-2
Впрочем има някакъв бъг в системата и линковете откъде съм взел различните цитати са подменени само с първия от тях. Поради което моля да се имат предвид следните източници в интернет:
Към 1:
първият линк остава от публикацията по-горе.
вторият е: http://www.tertullian.org/fathers/chrysostom_adversus_judaeos_04_homily4.htm2
Към 2: http://www.tertullian.org/fathers/chrysostom_adversus_judaeos_04_homily4.htm2
Към 3: http://www.tertullian.org/fathers/chrysostom_adversus_judaeos_04_homily4.htm2
Към 4: http://www.tertullian.org/fathers/chrysostom_adversus_judaeos_04_homily4.htm2
Към 5: http://www.tertullian.org/fathers/chrysostom_adversus_judaeos_04_homily4.htm2
20
|
K.Georgiev
28 декември 2016, 21:16
3
-5
Гледам как болшинството от одобряващите отказа на регистрация за църквата на Летящото Спагетено Чудовище се задоволяват с позоваване на обществени предразсъдъци от типа "религията заслужава уважение" (коя религия? защо?) или "думата "църква" носи известна сакралност в себе си" (за кого? по каква причина?). Вместо да се обосновават с обективни доводи, те излизат с декларации за субективните си усещания, нямащи кой знае колко общо нито с текстовете на закона, нито с елементарната логика. Та по този повод като юрист по образование и любител на историята, да си кажа и аз защо мисля, че това решение е опорочено, а мотивите към него са нелепи.
Първо, ако кроткият хумор на пастафарианите и простото "иронизиране на възприети в християнството послания" ..."влизат в противоречие с конституционно утвърдения принцип на верска толерантност" това априори означава край на всякакви дискусии и спорове за вярвания, тъй като иронията на аргументите на опонента е неделима част от всеки дебат. А определено това не е била целта на законодателя. Отделно, че подобно тълкуване ако стане прецедент, превръща една от религиите - християнството в недосегаема за критика свещена крава. Как така в политически дебати е допустимо да се залива опонентът с помия, а в спорове за религия изведнъж всички трябва да сме гротескно деликатни? Самото християнство в зората на своята история набира популярност чрез направо злобни подигравки с юдаизма - религията от която се отцепва. По същия начин ислямът развивайки своята собствена доктрина иронизира слабите според неговите мисионери пунктове в християнството. Това е съвсем естествен процес.
От друга страна, ако това осмиващо догмите, но уважаващо човечността и човешкото цивилизовано отстояване на личната свобода с усмивка е нетолерантно, тогава законът следва да забрани всички считани за традиционни за страната ни изповедания, начело с православната църква. Поради неоспоримия факт,че всяка монотеистична религия гради вероучението си върху непримиримото противопоставяне на всички останали вярвания.
Ако пастафарианите засягат чувствата на християните с беззлобна шеговитост, какво да кажем тогава за откритите призиви към насилие над инакомислещите, които отдавна са се превърнали в неотделима част от християнската културна традиция? Не ми се позовава на Библията, тъй като е достатъчно популярна и рискувам да стана банален.... :)
1. Всеки поне от обща култура би трябвало да е чувал името на известния цариградски патриарх Йоан Златоуст от V век, почитан за светец и от православни и от католици. Неговите проповеди се считат и до днес за авторитетни в християнската назидателна литература. А между впрочем там можем да открием такива бисери на чиста религиозна ненавист, за които всеки уважаващ себе си днешен прокурор би следвало да поиска да тикне автора в панделата за подкани към насилие и убийства:
- "I desire to ask one favor of you all, in return for this my address, and speaking with you; which is, that you will correct on my behalf the blasphemers of this city. And should you hear any one in the public thoroughfare, or in the midst of the forum, blaspheming God; go up to him and rebuke him; and should it be necessary to inflict blows, spare not to do so. Smite him on the face; strike his mouth; sanctify thy hand with the blow....the Christians are the saviours of the city; that they are its guardians, its patrons, and its teachers. Let the dissolute and the perverse also learn this; that they must fear the servants of God too; that if at any time they are inclined to utter such a thing, they may look round every way at each other, and tremble even at their own shadows, anxious lest perchance a Christian, having heard what they said, should spring upon them and sharply chastise them.“.“( HOMILIES OF ST. JOHN CHRYSOSTOM, ARCHBISHOP OF CONSTANTINOPLE,ADDRESSED TO THE PEOPLE OF ANTIOCH, CONCERNING THE STATUES. Homily I.32): http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf109.xix.iii.html
- "What is done in accordance with God's will is the best of all things even if it seems to be bad. What is done contrary to God's will and decree is the worst and most unlawful of all things-even if men judge that it is very good. Suppose someone slays another in accordance with God's will. This slaying is better than any loving-kindness. Let someone spare another and show him great love and kindness against God's decree. To spare the other's life would be more unholy than any slaying. For it is God's will and not the nature of things that makes the same actions good or bad. „ (John Chrysostom, Against the Jews. Homily IV: I,6): http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf109.xix.iii.html Хилядолетие и половина по-късно войнстващото православие си остава все същото. Наскоро именно БПЦ начело със сегашния патриарх Неофит официално взе участие в шумно отразената в медиите канонизация за светец на руския емигрант архиепископ Серафим Соболев, който между другото в основния си труд строго препоръчва в прав текст към държавно узаконени екзекуции на неверниците: "Поэтому народ наш должен неуклонно осуждать безбожие и всякие отклонения от православной веры и всемерно способствовать тому, чтобы в его будущем государственном законодательстве... был закон, сурово — вплоть до смертной казни — карающий пропаганду атеистических воззрений и в особенности кощунство." “(архиепископ Серафим Соболев, Русская идеология, Заключение)- http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf109.xix.iii.html
3. В случая светиня му просто цитира друг свой събрат по святост - руския архиерей от края на 19 век Теофан Затворник:"Надо - свободу замыслов пресечь - зажать рот журналистам и газетчикам. Неверие объявить государственным преступлением, Материальные воззрения запретить под смертною казнью. Материальные воззрения чрез школы распространяются. Лапласовская теория самообразования мира с прибавкою Дарвиновских бредней идет в уроках. После школы и в письмена она вошла, и всюду приносит плод неверия. Кто виноват в этом? Правительство. Оно позволило. Следовательно, кому следует все это пресечь? Правительству. Прикажет и все исправится.“ (Феофан Затворник, Письма.Выпуск VII, Письмо 1144, 3 мая 1881 г.): http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf109.xix.iii.html
4. Когато в началото на миналия век Лев Толстой излиза с критика на догматизма и ретроградността на руското православие, той е отлъчен от църквата, а по този случай друг почитан православен светец, Йоан Кронщадски съчинава дори молитва-заклинание в която иска от своя бог да умъртви писателя: "Господи, не допусти Льву Толстому, еретику, превзошедшему всех еретиков, достигнуть до праздника Рождества Пресвятой Богородицы, Которую он похулил ужасно и хулит. Возьми его с земли — этот труп зловонный, гордостию своею посмрадивший всю землю. Аминь" (Йоан Кронщадски, Дневник,6 сентября 1908 г): http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf109.xix.iii.html
5. Гръцкият пък светец Нектарий Егински (19 в.) обявява атеизма за психическо заболяване, и тази негова беседа понастоящем се радва на голям интерес в българския православен интернет: http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf109.xix.iii.html
Е, какво общо имат с верската толерантност и чл. 37 от Конституцията тези уроци по верска нетърпимост които православието продължава макар и с половин уста да поучава своето паство? Би ли се произнесъл съдия Вълков на основание тези примери срещу привилегированото положение на БПЦ в политическото, обществено и медийно пространство на една светска държава? Или СГС мери кандидатите за регистрация на вероизповедания с двоен аршин - не по обективни критерии изброени в закона, а съобразно електоралната тежест на съответната вяра?
Колкото до глупостта "използваната символика наподобява ритуали на други религии, което е възприето като противопоставяне", тя според мен няма и нужда от коментар. Всяка исторически по-нова религия по съвсем естествен начин заимства от предходните символи, ритуали, предмети на култа, вярвания и какво ли още не. По тази логика между другото регистрираната от същия СГС Обединена езическа църква спокойно може да съди християнските деноминации за заимстване на кръщенето от египетските мистериални култове, и дори за Коледа, директно заета от повсеместния за Римската империя празник на Sol Invictus. Или консисторията на израилтянското изповедание да подаде жалба, че християните не само са откраднали и изопачили еврейските свещени книги, но и ги използват да злепоставяне доброто име на тяхната вяра.
19
Никола
|
нерегистриран
28 декември 2016, 15:29
13
0
Нашето общество,макар и доста разградено все още си е и малко консервативно. От векове ни е завещано да вярваме в обилната трапеза,свинското и винското. И тази вяра ни е съхранила. Не трябва да допускаме такива упадъчна западна субкулинария като пастата да подронва устоите ни.
Решението си е баш в духа на Коледа,известна по нашият край със "свинските сватби" и убеждението,че Коледа идва от "колене".
А иначе - все пак трябва да се знае,че думата "църква" носи известна сакралност в себе си.Затова - недоволните да нахлупват гевгира и да се спасяват...
18
|
нерегистриран
28 декември 2016, 01:08
0
0
и какво ще правим сега? Не знам, просто не ми се мисли...
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно