Владимир Тодоров:
Скокът на глобите няма да стресне пътните хулигани
При 40% от загиналите причината е превишена скорост. За да събере 50 лева санкция, държавата харчи 400 лева, казва председателят на Асоциация на пострадалите при катастрофи
Скокът на глобите няма да стресне пътните хулигани

Г-н Тодоров, смятате ли, че завишаването на санкциите ще има някакъв ефект и ще помогне за намаляване на катастрофите?

Първо, нека уточним, че това е 55-ата промяна в Закона за движение по пътищата и акцентът този път е върху най-грубите нарушители. В тази категория попадат пияните шофьори, тези без книжка, водачите, които шофират в насрещното и които организират и участват в гонки. Затова бих искал да разделя отговора на вашия въпрос на две части. Първо - че за първи път у нас се въвеждат нов вид наказания. Тоест при нарушение да се свалят регистрационните табели на момента. По отношение на глобите, аз винаги съм застъпвал тезата, че размерът не е толкова важен. По-скоро у нас има проблем със събираемостта. Дори санкциите да са 50 000 лева, ако не се плащат, това означава, че нещо не работи както трябва.

Не мислите ли, че водачите ще се дисциплинират поне малко?

Не мисля. При положение, че глобата може да не се плати, кой ще се стресне? Според мен у нас е сбъркана административно-наказателната система. Причината е, че почива на закон от 1968 година. Писан е в други времена, когато хората имаха една адресна регистрация и тогава не можеха да си сменят лесно адресите. Сега в динамичното ни ежедневие, нарушителите не могат да бъдат откривани, за да им бъдат връчени наказателните постановления. Това води до отпадане по давност на голяма част от глобите. От своя страна пък това мултиплицира чувство за безнаказаност. Когато глобиш няколко пъти пътен хулиган, а той не плаща, този човек придобива чувство за безнаказаност. Затова ние трябва да променим кардинално системата за връчване на глоби. В момента полицаите продължават да бъдат най-скъпо платените куриери у нас, защото се занимават с несвойствена за тях дейност. Това е недопустимо. Затова си мисля, че глобите няма да стреснат нарушителите.

Тогава какви мерки трябва да се предприемат?

Трябва да се промени начинът за уведомяване, тежестта на призоваване. Защо нарушителят трябва да бъде издирван, след като му е написан акт? Необходимо е да променим модела за уведомяване. Нарушителят трябва да знае, че е санкциониран и ако иска да предприеме мерки за обжалване, да го направи. Ще ви дам пример и за друг парадокс, за да събере държавата 50 лева глоба от КАТ, тя харчи между 300-400 лева, които отиват за работа на полицаи, призоваване, съд и др. Това е основният проблем у нас и е причина за много катастрофи, защото чувството за безнаказаност води до инциденти.

Колко точно са загиналите следствие на превишена скорост, защото това породи дискусия в публичното пространство?

При 38-40% от загиналите на пътя причината е превишена скорост. На второ място е неправилно изпреварване и на трето - влизане в насрещното платно. Трябва да се има предвид и че превишената скорост понякога е и несъобразена с пътните условия. В тази посока също трябва да се работи.

В този ред на мисли добре ли е водачите да бъдат задължавани да слагат зимни гуми? Според някои това е недопустимо.

Всъщност се взе компромисно решение да се шофира или със зимни гуми, или с летни, но с грайфер минимум 4 мм. Например в Сандански или Малко Търново наистина няма нужда хората да са оборудвани със зимни гуми, но трябва да имат по-добър грайфер. Знаете, че досега изискването беше 1,6 мм, а вече ще е 4 мм.

Един от аргументите против това беше, че мярката ще струва големи разходи на домакинствата. Така ли е?

Хората трябва да са наясно, че когато си купуват автомобил, трябва да предвидят разходите по поддръжката му. Така че аз не приемам подобни аргументи. Който иска да има кола, трябва да е подготвен. А и разходите за това са несравними с човешкия живот. В скандинавските държави например шофьорите на тирове от Южна Европа, които не са оборудвани със зимни гуми, веднага са глобявани, а камионите са оставяни на паркинг.

А у нас чести ли са катастрофите в следствие необорудвани гуми?

Видяхте какво се случва по магистралата, когато тирове закъсат и блокират движението с часове. Никой няма справка колко са ПТП-та заради износени гуми. Но е факт, че има такива. Дори в градския транспорт на определени места, когато пътят е стръмен, старите автобуси не могат да се изкачат.

Редно ли е обаче да се свалят на място регистрационните номера, това породи доста дискусии?

Всяка една държава си има специфика в това отношение. За нас е характерно, че всяка седмица през лятото от КАТ спираха по 800 души без книжки. Това е сериозен проблем за нас. Става дума за умишлено престъпление, което трябва да се санкционира много строго. И понеже тези хора не плащат глобите си, няма друга мярка освен да се свалят регистрационните номера. Иначе какво можеш да вземеш на човек, който няма книжка. И понеже се избра най-мекият вариант, а не да се конфискуват автомобилите, ще се свалят номерата и автомобилът ще се дерегистрира на 6 месеца. Не мисля, че това е драстична мярка. Например в Швейцария за много по-малки нарушения, като например превишена скорост от 60 км, в някои кантони директно се конфискуват автомобилите.

А мислите ли, че с промените в закона ще намалеят инцидентите, които са следствие на гонките?

При гонките проблемът е многостранен. У нас няма места, където официално да се провеждат такива гонки. В Северна Гърция например има много добра писта, която се използва за такива цели. Всеки може да си плати и да кара колкото си иска. В България за съжаление нямаме такива условия. Така че трябва да има обезопасени писти - стари летища, военни полигони, където любителите на екстремните усещания ще могат да се забавляват, но безопасно. Освен това пътна полиция не разполага с ресурс да се справя с гонките, екипите не са достатъчни, за да има строг контрол. По този начин няма как да противодействаме на такива неща.

* Интервюто е препечатано от в. "Монитор"

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
9
|
нерегистриран
14 януари 2017, 09:36
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
8
абв
|
нерегистриран
28 декември 2016, 12:38
0
-2
До коментар [#7] от "А стига бе":
Я му люсни 500 лв. за неправилно паркиране и му прибери колата или регистрационите номера до заплащането й да видиш нямали да се стресне бай ти Андрешко. Ако не вярваш в стресването на българина върви малко на запад и ще го видиш доста стреснат да спазва правилата за движение.

Ако е чужда собственост или съсобственост, как ще му вземеш колата?
Образование си трябва, за да намаляват опасните нарушения.
Ама БХ туй не го интересува. Той чака изборите.
7
А стига бе
|
нерегистриран
28 декември 2016, 10:29
3
0
Я му люсни 500 лв. за неправилно паркиране и му прибери колата или регистрационите номера до заплащането й да видиш нямали да се стресне бай ти Андрешко. Ако не вярваш в стресването на българина върви малко на запад и ще го видиш доста стреснат да спазва правилата за движение.
6
x
|
нерегистриран
27 декември 2016, 13:17
6
-1
Глоба от около 4 000-6 000 лв.,колата спряна от движение и находяща в на наказателен паркинг,докато не се плати глобата с лихвите за забава,без значение кой е собственик и лишаване от правоуправление за дълъг период от време-ето това са необходимите санкции-БИЙ ДА ТЕ УВАЖАВАТ,НО БИЙ НА ЗАКОННО ОСНОВАНИЕ !!!Каквито и да са санкциите обаче,няма ли контрол и камери,които да се наблюдават в реално време от реални полицаи,ефектът ще е нисък,да не кажа нулев!!!
В ПЛОВДИВСКО НЕ МОЖЕШ ДА ВИДИШ ЖИВ ПОЛИЦАЙ ЗА ЦЯР ПОНЕ И ЗА УСПОКОЕНИЕ, КРАЙ ГРАДА,ЧЕ И ВЪТРЕ НЕГО!!!КРИЯТ СЕ КАТО ПЛЪШОЦИ!!!ЗАМЕНЯЙТЕ ГИ С КАМЕРИ!!ВИЖТЕ КАК Е В ОБЕДИНЕНОТО КРАЛСТВО,НАПРИМЕР И ПРАВЕТЕ КАТО ТЯХ!!!
5
!
|
нерегистриран
27 декември 2016, 11:24
8
-2
Защото, Ванка, още в началото на статията си пише, че тук масово се управляват МПС от хора, които нямат право на това.
Прибирането на талона и/или свалянето на номерата не е достатъчна мярка. Нужна е точно конфискация на автомобила. И, както вече се писа, прилагане на мерките и санкциите спрямо ВСЕКИ водач еднакво. А последното в една от най0 корумпираните и шуробаджанашки държави няма как да се осъществи!
Те, затова!
4
иван
|
нерегистриран
27 декември 2016, 10:49
2
-4
Защо да има проблеми със събираемостта на глобите,като за да ти върнат конт.талон и при връчване на НП искат да платиш глобата и то без значение за КАТ,че НП не влязло в сила...и да мрънкаш,че НП не влязло в сила за да искат да платиш глобата по него -отговарят,че няма пък да върнат конт.талон! Правилно или не,така си събират предварително!
3
шлосер
|
нерегистриран
27 декември 2016, 09:37
12
-2
Проблемът наистина не е в размера на глобите, а че те се прилагат избирателно. Да обсъдим темата табу-защо за нарушение на пътя служителите на КАТ по принцип не глобяват своите колеги от милиция, дори военни, а лица с власт-че не се глобяват е ноторно. Дори и ЦГМ не санкционира неправилно паркирате полицаи, но не пропуска да вдига колите на граждани ДВОЕН СТАНДАРТ: ПАЯКЪТ НЕ ВДИГА ЛИЧНИТЕ КОЛИ НА ПОЛИЦАИТЕ http://gospodari.com/%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D0%B5%D0%BD-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82-%D0%BF%D0%B0%D1%8F%D0%BA%D1%8A%D1%82-%D0%BD%D0%B5-%D0%B2%D0%B4%D0%B8%D0%B3%D0%B0-%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0%D0%B8%D1%82%D0%B5-(%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE)-video84839.html

Я да се направи проучване средностатистическия шофьор с 20 години стаж колко глоби има-от разните институции с правомощие да глобяват(не само КАТ, но например и столичен инспекторат глобява за неправилно паркиране, например). И сравнете колко глоби са наложени на шофьори-полицаи. Ще се окаже,че полицаи те са най-примерните шофьори, а не е така. Просто не са глобявани, по колегиално.
Знаете ли как полицаи си спестяват глоби за неправилно паркиране? Поставят в личния си автомобил атрибут,че са полицаи-дали ще е палка, жилетка с надпис полиция, служебна карта и тн-и това ти гарантира да не те глобят.
2
112
|
нерегистриран
27 декември 2016, 09:20
7
-1
Ти му вземи колата: ако е негова, ще го заболи. Ако не е негова, собственикът й ще се погрижи за болката. Аз, лично, своята кола на никого не я давам.
1
?!!
|
нерегистриран
27 декември 2016, 09:06
12
-1
Как не им увряха тиквите, че идеята не е в размера на глобите, а в тяхната неотменимост и в прилагавнето на санкция за ВСЯКО нарушение, независимо от кого е извършено! Както и в потягане на разпасаните контролни органи.
И космически да ги направят глобите - половината безхаберници не се водят на работа, карат колите на тати голобради тиквеници. Кое ще им вземем? Гащите ли?
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно