Замърсяването на въздуха вече действа като химическо оръжие. Това е противоправно и трябва да бъде спряно!
България е с най-мръсния въздух в Европейския съюз
Замърсяването на въздуха вече действа като химическо оръжие. Това е противоправно и трябва да бъде спряно!

Миналата седмица замърсяването с канцерогенните фини прахови частици в много райони на София достигна 8 пъти над нормата, което се равнява на изпушването на кутия цигари на ден, включително и от невръстните деца! Всички мои познати лекари казват, че непрекъснато ги търсят граждани, които със седмици имат зелено-кафяви храчки. Според наблюденията на учените, хора, неведнъж излагани на замърсяване, боледуват два пъти по-дълго и по-често развиват бронхити и пневмонии. България е на трето място в световен мащаб по смъртност, причинена от замърсената атмосфера. Годишно над 11 000 души преждевременно умират заради мръсния въздух. Причините най-често са фините прахови частици. Най-честа последица е ракът на белия дроб, при който човек си отива в страшни мъки. Надвишени бяха и нормите на азотен диоксид.

Всичко това вече граничи с химическа атака.

Човек да си каже – ами зима е, палят се печки, топлят се хората. Но за съжаление проблемът е перманентен и граничи с трайно безхаберие към здравето на хората.

По данни на Евростат, София е столицата с най-мръсен въздух в Европейския съюз.

А България е най-замърсената с прахови частици страна в Европейския съюз. Изпреварваме с 20% повече прах втората в класирането – Полша. И Кипър се води, че има прахови частици колкото България, но това не е резултат от замърсяване, а на вятър, който носи пясък от Сахара.

Средно 176 дни годишно в българската столица нивото на фините прахови частици във въздуха е над нормата. След София, но на голяма разлика след нея, се нарежда Букурещ, където 92 дни годишно фините прахови частици във въздуха са над нормата. Най-чист въздух дишат жителите на Стокхолм и Копенхаген, където нивата на праховите частици надвишават нормата само по 2 дни в годината. Нормата, определена от ЕК, е 35 дни годишно. Големи проблеми има и в други големи градове у нас – като в Пловдив. Ако минете, например, през столичния квартал "Симеоново", ще видите, че там хората живеят в плътна и отровна димна завеса, особено когато няма вятър. Осъдиха на смърт Саддам Хюсеин и защото изби хиляди кюрди с бойни отровни вещества. А когато нас ни избиват – си мълчим.

Имаше рехави препоръки и още един рехав полупротест на екоактивисти.

Съвсем не е така, когато въпросните активисти протестират срещу инвестиционни проекти с една цел - да приберат пари.  Или когато им плащат хиляди евро, за да броят непреброими птици, паяци, костенурки – къде-къде по-ценни от хората. Какви протести организираха само срещу екологични ВЕЦ-ове или срещу строежи на ски-писти. Но няма и помен от такива протести срещу убийствената атака срещу здравето и живота на хората в големите български градове.

Причините за опасния смог са основно масовото използване на твърдо гориво в битовия и обществения сектор, както и емисиите от автомобилите.

Крайно време е държавата и общините да вземат мерки. На първо място трябва да се забрани използването на твърдо гориво в големите градове и най-вече – в София. Ако има прекарани тръби за парно в жилищната сграда, то то трябва да се ползва. Ако човек не иска да ползва тази услуга, да си смени жилището с такова, в което парно няма и да се отоплява на ток. Но тогава пък има вопли за надути сметки. И човекът минава на въглища или дърва, с което трови всички в града, включително себе си и децата си.

Крайно време е държавата и общината да забранят възможността да се прекъсва отоплението с парно, да създадат повече стимули за газификация, особено на кварталите около София. И най-после очевидно е, че енергийните помощи не бива да се дават за твърдо гориво. Забраната за използване на твърдо гориво с пълна сила ще важи и за заможните, които трябва да преправят камините си на газ или ток. Усещане за уют пак ще има.

Разбирам, че в резиденция Бояна замърсяването е по-ниско, но нека политиците мислят и за избирателите си, които не са щастливи от сегашната химическа атака.

Автобусите за градски транспорт в големи градове трябва да са на природен газ. Цената им е пренебрежимо по-висока, а горивото е по-евтино и бързо избива инвестицията. Може да се направят и поръчки за автобуси на старо с монтирани газови уредби. Наложително и такситата да минат на сертифицирани газови уредби, поставени от маркови производители, така че да не заплашват с инциденти.

Всеки има нужда от кола. Но никой не е длъжен да бъде тровен от ужасния коктейл от отровни вещества, които отделя един 20-годишен автомобил.

Изходът е да се купуват по-малки, но по-нови коли.

За тази цел в пъти трябва да се вдигнат данъците на автомобилите над 10 години. Освен това КАТ трябва да проверява отработените газове на пушещите коли, които се виждат отдалеч. Устройствата за това съвсем не са скъпи. Спешно трябва да се въведат мерки за реални технически прегледи на автомобилите. Сега срещу определена сума всяка кола минава безпроблемно на технически преглед в съответния сервиз. Срещу определена сума КАТ установява, че всичко е наред. За замърсяване на околната среда реална проверка въобще не се прави. Крайно време е да се направи действен механизъм техническите прегледи да са реални. По света има измислени достатъчно средства – камери за наблюдение, електронна връзка, по която се предават в реално време данните от проверката и пр. Тези мерки не струват и прекомерно скъпо, а ефектът ще е огромен.

Действително през последните месеци се появиха много велоалеи. За съжаление през зимата те няма как да имат ефект.

Още една мярка - всяка бензиностанция да предлага и зареждане на електрическите коли.

Много страни вече се обединиха в инициативата за изграждане на десетки хиляди зарядни станции. Това ще е мощен стимул за електрическите автомобили.

Лондон е въвел камери в централната си зона, които автоматично начисляват такса за всяка кола, която влиза в тази зона – без значение дали живееш там или не. Защо да не се въведе и у нас?

Някои мерки ще предизвикат недоволство сред хората. Но мнозинството от тях все пак разбират, че така не може да продължава, защото е застрашено нашето здраве и това на децата ни.

С написаното в никакъв случай не отправяме персонални обвинения. Но вече е дошъл моментът за решителни действия. Включително и за помощ за малоимотните, която не води до замърсяване.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
14
Едно простичко решение
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 12:08
4
-1
Милярдите за саниране да се трансформират в подкрепа за газифициране на домовете и/или поставяне на специални филтри против замърсяване на въздуха. И никакви помощи за твърдо гориво в замърсените райони. Гледам наоколо в Павлово, Бъкстон и Бояна как твърде заможни хора продължават да използват котли на въглища и чак не мога да повярвам, че не им е неудобно, че тровят толкова хора наоколо. Дори и идея си нямате каква гледка е при разпалването на въглищата - черно-сиви плътни кълбета, изнизващи се през комините и сеещи отрова. Страшно е и мерките трябва да са спешни, решителни и принудителни.
13
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 12:08
4
0
Не мисля, че градският транспорт замърсява по-малко въздуха от " трошките" и да, властта и управляващите са главните, които трябва да поемат инициативата, за да се подобри качеството на живот, включително и на въздуха, който всички дишаме!
12
жител на Лозенец
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 12:01
3
-1
Незабавно да се забрани изгарянето на болнични отпадъци в района на Медицинска академия и Александровска болница. Денонощното бълване на дим от изгорели химически отпадъци в центъра на София трови населението на София, особено в прилежащите квартали Хиподрума, Лозенец, Иван Вазов, Крива река, Славия, Лагера и др.
11
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 11:52
4
-1
Ми като живеят 3 милиона в София и има 800-900 хил.автомобила какво да е. Всеки си плаща за избора на местоживеене.
10
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 11:36
3
0
Нещата трябва да се променят и слава богу се правят стъпки към това, но не достатъчно.

Например метрото – все повече познати вече предпочитат да ползват него, вместо да ходят на работа с колите си, били те стари или нови. Да се надяваме в бъдеще да се направят повече линии и да се ограничи влизането на коли в центъра. Малко е банален примерът, но в Лондон не е рядкост да видиш заможен човек, дори политик да се вози на метрото, не просто за PR, а защото така му е по-удобно.

9
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 10:51
4
-3
До коментар [#8] от "Нека се замислим..."
Нека помислим обаче и нещо друго - тези "бедняци" искат да ходят с трошките си по центъра, да заемат паркоместа и отказват да ползват градския транспорт.
Предприятията, от своя страна, отказват да подставят пречистващи съоръжения, а що се отнася до твърдото гориво- нали не искат удобното парно хората?
Значи със собствената си простотия и пренебрежение към природата тровим околната среда и после да търсим отговорност от органите - що за шизофрения?
А иначе не ни прави впечатление хвърлянето на боклука или фаса на улицата...
Пак държавата е виновна сигурно, като при комунизма!
8
Нека се замислим...
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 10:35
3
-2
Много хубаво звучат предложенията за премахване отоплението на твърдо гориво и ограничаване ползването на стари автомобили. Но нека се замислим дали по-голямата част от хората се отопляват с дърва и въглища и карат коли на 10+ години, просто защото така им харесва. Не, не е така. Правят го, защото това е най-евтиният вариант за отопление и защото нямат възможност да си купят по-нов автомобил. Много са добри предложенията, но, за жалост, неизпълними по отношение на много голяма част от населението, поради финансови причини. Ето защо смятам, че да се създадат утежнения на ползващите твърдо гориво и стари автомобили, би било несъразмерно тежко, предвид натоящата социално-икономическа обстановка в страната.
7
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 10:27
1
0
Ясно е,че трябва да има промени и това,че не трябва да се примиряваме с поредната лоша ситуация, но тези промени зависят и от самосъзнанието ни.
6
възмутен
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 10:22
2
0
Това е недопустимо.. трябва да се вземат някакви мерки и то кардинални. Предложенията са много добри, но не съм сигурен до колко са изпълними. Може би трябва да се говори и пише повече, за да се вслуша народа и всеки сам за себе си да реши как иска да се отоплява.Харесвам статията, но не и фактите!
5
Дишащ
|
нерегистриран
07 февруари 2017, 10:20
3
0
Проблемът е изключително сериозен и е просто задължително да му се отреди гласност! Докога ще сме лидери в подобен тип зловещи статистики?! Къде са природозащитниците, разните там НПО-та и уж съвестните граждани? Прекалено висока цена ще плащаме, за да сме така безхаберни!
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно