Законът за антикорупция се появи, защото работата на настоящите закони и институциите, които ги прилагат, беше отчетена като недостатъчна, както от нашите европейски партньори (които наистина са по-бдителни от нас, това е положението), така и от неправителствения сектор, това каза в интервю за предаването "Неделя 150" Меглена Кунева, председател на "Движение България на гражданите"
Според Кунева при доброто управление законите се явяват като следствие на стратегия, а в страната ни вече е натрупан и анализиран опит от прилагането на нормативната база в областта на конфликта на интереси, проверяването на имуществото и имуществените декларации и отнемането на противозаконно придобитото имущество. Въз основа на този опит е разработена актуализирана преди 3 години стратегия.
Бившият вицепремиер призова още дебатът за антикорупционното законодателство - да бъде воден с повече аргументи, с повече спокойствие и с повече обща национална цел.
Меглена Кунева подчерта, че проектозаконът е за превенция на незаконното обогатяване по високите етажи и не е наказателен, а административен.
Вече 5 или 6 години ние продължаваме да стоим със сега съществуващата неадекватна ситуация и да се опитваме да измислим закон, който задоволява всички. Хайде да направим крачката да има такъв административен закон и да видим как той работи в следващите две или три години. И тогава, ако той има резултати, чудесно, ако няма – да направим необходимите стъпки, за да работи още по-добре. Междувременно да има тренирани хора, които да могат да осъществяват това административно разследване, и да не се задоволяваме само с този закон. Да погледнем Наказателния кодекс, да погледнем други закони, обществените поръчки. Това е истинската борба с корупцията. Това създава среда, а сега този закон наистина няма среда, в която работи.
Според нея има необходимост и от промяна в Наказателния кодекс, където трябва да залегнат още по-стриктни текстове за корупцията, която вече е идентифицирана като престъпление.
Кунева припомни и дискутираните възможности за премахне на наказателното преследване за така наречения "активен подкуп":
Когато в Наказателния кодекс не си застрашен от това, давайки пари, после да докладваш, да подадеш сигнал, че си влезнал в тези взаимоотношения, когато се знае това, много хора, които получават подкуп, вероятно биха се замисли, че могат да бъдат, така да се каже, издадени и да бъдат санкционирани.
В анализа си на поставения под въпрос от дипломати от западно-европейски държави призив за членството на България в Шенген и Еврозоната на председателя на Европейската комисия, бившият еврокомисар подчерта:
Винаги съм била неотклонно на позицията, че механизмът за правосъдие и вътрешен ред не може да се използва като оръжие срещу страната, срещу членството на България в Шенген и в Еврозоната.
Според нея всичко друго може да бъде такъв инструмент, включително и еврофондовете, но, когато става въпрос за сигурност, механизмът: Просто е абсолютно неправилният инструмент. Това означава, ако не сте си платили данъците, да не можете да получите първа помощ, ако сте изключително болен.
В заключение Меглена Кунева изрази съжаление, че страната ни е "загубила темпо" и не е обсъдила достатъчно така наречените сценарии за развитието на Европа, за разлика от други 18 страни-членки на Европейския съюз, които са разработили собствени "бели книги" по сценариите за бъдещето на Европа.