На първо четене в правната комисия
Приеха промените в ЗСВ, но с уговорка за редакция за бонусите за спецправосъдието
Приеха промените в ЗСВ, но с уговорка за редакция за бонусите за спецправосъдието

Правната комисия на Народното събрание прие на първо четене промените в Закона за съдебната власт, но с изричната уговорка, че ще се прецизира текстът за бонуса от до 6 заплати в спецправосъдието. Не стана ясно точно каква ще бъде редакцията, но гласуването мина със 17 гласа "за" и 2 "въздържали се".

Както вече "Правен свят" писа, депутати предлагат допълнителна алинея в чл. 233 от ЗСВ, която да гласи: "Съдиите в апелативния специализиран наказателен съд, в специализирания наказателен съд, прокурорите в апелативната специализирана прокуратура, в специализирана прокуратура и следователите в следствения отдел на специализираната прокуратура получават допълнително възнаграждение на всяко тримесечие, в размер, определен по утвърдени от съответната колегия /пленума/ на Висшия съдебен съвет правила за индивидуална оценка на резултатите от дейността, но не повече от 6 основни месечни възнаграждения годишно". Сходна разпоредба има и за служителите в специализираните съд и прокуратура.

Срещу този текст имаше сериозни възражения от присъстващите на заседанието на правната комисия представители на Върховния касационен съд.

Зам.-председателката на ВКС Павлина Панова обясни, че въвеждането на допълнителни бонуси за магистратите от спецправосъдието ще ги конфронтира с колегите им от системата и това няма да доведе до положителен тласък в развитието на правосъдието. "Притеснявам се, че това ще бъде стимул за хора без определени професионални възможности, които ще се стремят да станат магистрати само заради допълнителните възнаграждения. Надявам се да са малък брой, но допускам, че няма да е така. Да не ги превръщаме в специални, в богопомазани, с по-добри битови условия и т.н., каквито другаде няма и да им дадем възможност за допълнителни задължителни до 6 заплати", каза още Панова.

Тя даде и следния пример - магистрат от спецсъда ще гледа дело за присвоително престъпление по чл.201 от НК срещу кмет и ще получава повече пари от колегата си от друг съд, който също ще гледа дело за присвоително престъпление, което може да е по-тежко, но понеже субектът не е кмет, ще взима по-малко пари. За какво ги възнаграждаваме, защото ще гледат дела спрямо определени субекти?, попита Панова.

Тя добави, че делата от спецсъда ще стигнат и до ВКС. "Съдиите, които там ще ги гледат и също са натоварени, не трябва ли да получат стимул, къде отива справедливостта?", попита Панова. И заключи: "Един съдия, за да е справедлив, не му е нужно да има по-високо възнаграждение".

Панова изрази притеснението си от това разделение, което се предлага. Зам.-шефката на ВКС припомни и как е бил запълнен съставът на спецорганите при формирането им. "Нека сега новите щатове да не бъдат запълнени от хора, които ще бъдат водени от желание за по-висока заплата, а от хора професионалисти, знаещи и можещи, а не заради пари", каза още тя и призова да не се създават конфронтации между магистратите.

Заместник-главният прокурор Мария Шишкова изрази позицията на държавното обвинение, която е положителна за тази промяна. Тя каза, че и в момента има вид стимул за софийските съдилища и за спецорганите и тя е, че са с по-високи рангове, а сегашното предложение ще бъде за допълнителни възнаграждения за резултати от работата им.

"Какво значи резултат? В миналото провалени дела се наричаха онези, по които имаше оправдателни присъди, надявам се сега да не е така. Резултат може да е това, че един съдия гледа 120 дела, а друг - 20. Резултат е и това, че има осъдителна присъда. Това означава ли, че те ще бъдат стимулирани, за да има повече осъдителни присъди. Нали разбирате порочността на тази теза. Това е страшно", отвърна Павлина Панова.

Тя предложи въпросната разпоредба да бъде изключена от проекта, да се запази сегашното положение и ВСС да определя дали на някого трябва да се дават бонуси или не. И после попита - ако се стимулират магистратите за резултати, какво общо имат съдебните служители от спецорганите, за които също се предлага допълнително възнаграждение.

Филип Попов (БСП) изрази опасенията си, че отпускането на бонуси ще доведе до демотивация сред останалите магистрати. Не може да толерираме едните, за сметка на другите, каза той.

Явор Нотев (Обединени патриоти) призна, че след като е чул аргументите на съдия Панова, смята, че текстът трябва да бъде прецизиран, дори може да отпадне. Призна и друго – че както е написана разпоредбата, означава, че тези бонуси са задължителни.

Председателят на правната комисия Данаил Кирилов се съгласи, че текстът подлежи на редакция и прецизиране.

Това бе и единстваната разпоредба, по която имаше спорове. Текстовете за командироването бяха подкрепени от всички депутати.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
1
Марко
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 17:34
41
-7
Ето,така се разбира "риформата драги зрители" за провинцията и не специалните празна паничка ,а за столицата и специалните по 2-3 пълни панички на всеки 3м. ,но не повече от 6 допълнителни панички годишно...

Бравос на таквиз "законотворци" и не очаквайте оправдателна присъда в "спецназа" ,пардон спецсъда!
2
Bokluci
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 17:38
30
-2
Това бе и единстваната разпоредба, по която имаше спорове. Текстовете за командироването бяха подкрепени от всички депутати.
3
Адвокат
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 17:40
63
-8
Браво на Павлина Панова!
Чудесно е също, че има мислещи хора в Правна комисия, които се вслушват в мнението на другите и са достатъчно разумни, за да се коригират, надявам се.
4
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 17:57
44
-9
ех, че корифеи....
ама и за командироването - вместо да го забранят изобщо връщат старото положение.
Къде е сега ССБ, къде са останалите съсловни организации. Явно някому е доста угодно да има командировани за 5 и повече години и да не се провеждат конкурси...
5
Марко но не магаре
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 18:13
19
-15
Марко , този път си се изказал малко неподготвен . Паничката в столицата е много малко по-пълна , но за сметка на това гонката е ОТ ДВА ДО СЕДЕМ ПЪТИ ПО-ГОЛЯМА. Тези пари , които вземам "в повече" ги подарявам на сходен по ранг магистрат , но в замяна на ТРИ ПЪТИ по-малко работа .

Логиката за допълнително стимулиране трябва да е в количеството на работата , а не дали носиш "шапка" или си без шапка. Иначе ще се стигне до малоумието от едно време военизиран магистрат с никаква работа да взема повече от умиращ от работа невоенизиран .

След като ВСС не може да реши проблемите в София /СРС , СГС, АССГ , ВКС , ВАС/ , нека ни се плащат поне двойни заплати. Не съм против и за провинциални съдилища , които са много натоварени , предполагам В Пловдив и Варна. Пък като се изравни работата , да се изравнят и заплатите .
6
Роммел
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 18:19
42
-3
До коментар [#1] от "Марко":
Ето,така се разбира "риформата драги зрители" за провинцията и не специалните празна паничка ,а за столицата и специалните по 2-3 пълни панички на всеки 3м. ,но не повече от 6 допълнителни панички годишно...

Бравос на таквиз "законотворци" и не очаквайте оправдателна присъда в "спецназа" ,пардон спецсъда!

Този път изцяло съм съгласен с магарето - не може да награждават тия негодници "специалните", дето имат по три-четири дела на година, половината им са оправдателни от ощо 10 ОА, и то които не са върнати от съда, и накрая за тая боклук-работа - увеличение с 50% процента на заплатата.
Тъпаците са в НС, не другаде, щото не е луд, който яде баницата, а...
7
Марко
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 21:07
20
-10
До коментар [#5] от "Марко но не магаре ":
Марко , този път си се изказал малко неподготвен . Паничката в столицата е много малко по-пълна , но за сметка на това гонката е ОТ ДВА ДО СЕДЕМ ПЪТИ ПО-ГОЛЯМА. Тези пари , които вземам "в повече" ги подарявам на сходен по ранг магистрат , но в замяна на ТРИ ПЪТИ по-малко работа .

Логиката за допълнително стимулиране трябва да е в количеството на работата , а не дали носиш "шапка" или си без шапка. Иначе ще се стигне до малоумието от едно време военизиран магистрат с никаква работа да взема повече от умиращ от работа невоенизиран .

След като ВСС не може да реши проблемите в София /СРС , СГС, АССГ , ВКС , ВАС/ , нека ни се плащат поне двойни заплати. Не съм против и за провинциални съдилища , които са много натоварени , предполагам В Пловдив и Варна. Пък като се изравни работата , да се изравнят и заплатите .


Ух, уморих се да слушам колко е тежко,страшно и опасно да си магистрат в София!

Аз зная ,че всичко е "между ушите под косата" т.е. в ума и когато не сте готови,ама наистина не сте готови да доминирате и да контролирате ума си той прави т.нар."призрачни проекции" ,които описвам в един от новите си бесцелъри.

Ето няколко добри съвети :

1. Престанете да мислите ,че сте зле ,тъй като наистина ще се чувствате и ще станете зле;
2. Престанете да мислите ,че сте "свръх натоварени" ,а го приемете като "малко повече работа" за прилични за Р.Б.пари,
3. Уплътнявайте т.нар."работно време" с работа ,доколкото е възможно ,за да имате повече лично и свободно такова,
4. Не пишете актове вкл.съдебни тип "романи",защото в 2-5 листа се хваща и най-големия казус и
5. Усмихвайте се повече и се дръжте любезно не само у дома ,а и на работното си място. :)

Гарантирам ,че ако спазвате поне 3 от тези "съвети" няма да страдате и да се чувствате толкова онеправдани. :)
8
Марко
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 21:13
8
-4
До коментар [#6] от "Роммел":

Този път изцяло съм съгласен с магарето - не може да награждават тия негодници "специалните", дето имат по три-четири дела на година, половината им са оправдателни от ощо 10 ОА, и то които не са върнати от съда, и накрая за тая боклук-работа - увеличение с 50% процента на заплатата.
Тъпаците са в НС, не другаде, щото не е луд, който яде баницата, а...


Уважаема/и ,ама много моля без грубости!

Кво е туй "магарето" ,амчи човек се казва Марко или има аватар Марко в "анонимния ни сайт"? :)
Дори щях да се обидя ,ако не споделяхте "прозренията ми",но сега е някак си неловко.
Обаче обективно погледнато у всеки човек си има и малко магаре от време на време...:)
9
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 21:43
18
-17
До коментар [#5] от "Марко но не магаре ":
Марко , този път си се изказал малко неподготвен . Паничката в столицата е много малко по-пълна , но за сметка на това гонката е ОТ ДВА ДО СЕДЕМ ПЪТИ ПО-ГОЛЯМА. Тези пари , които вземам "в повече" ги подарявам на сходен по ранг магистрат , но в замяна на ТРИ ПЪТИ по-малко работа .

Логиката за допълнително стимулиране трябва да е в количеството на работата , а не дали носиш "шапка" или си без шапка. Иначе ще се стигне до малоумието от едно време военизиран магистрат с никаква работа да взема повече от умиращ от работа невоенизиран .

След като ВСС не може да реши проблемите в София /СРС , СГС, АССГ , ВКС , ВАС/ , нека ни се плащат поне двойни заплати. Не съм против и за провинциални съдилища , които са много натоварени , предполагам В Пловдив и Варна. Пък като се изравни работата , да се изравнят и заплатите .

Хайде стига вече, че на всички ни писна с проблемите на СРС и СГС.
Преди статистиката ви беше крива, - ей дега аизлезе анализът за натовареността с новата система /не че ме кефи особено, ама все пак е някакъв измерител/ та там може отчетливо да се види какво е действотелното положение на нещата - че доста малки съдилища имат по-голяма натовареност от софийските мързеливци
http://www.vss.justice.bg/root/f/upload/17/Analiz-SINS-2017-prilojenia.pdf
10
Марко но не магаре
|
нерегистриран
11 октомври 2017, 22:19
10
-4
"На чужд гръб и 100 тояги са малко".

Като гледам си готов за животновъд или за.....български работодател. Вместо фураж и заплати ще раздаваш....съвети за позитивно мислене. Само да не стане като в оня виц "таман научих магарето да не яде и то взе че умря":))



ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно