Доц. Милен Михов, член на Комисията по отбрана на НС:
Армията ще упражнява дейност там, където има заплаха
"Не може да не отчитаме, че рисковете пред националната ни сигурност са далеч по-големи в следващите месеци", коментира заместник-председателят на ВМРО
Армията ще упражнява дейност там, където има заплаха

доц. Милен Михов, депутат от "Обединени патриоти"

По повод намеренията на заместник министър-председателя по обществения ред и сигурност и министър на отбраната Красимир Каракачанов за законодателни промени, които да позволят ангажирането на армията в опазването на обществения ред, "Правен свят" потърси мнението по въпроса на председателя на Българския хелзински комитет Красимир Кънев. Той определи идеята като безсмислена и допускаща ограничаване на отделни граждански права. 

Представяме и другата гледна точка – на доц. Милен Михов, заместник-председател на ВМРО и член на парламентарната комисия по отбрана.

Какъв е замисълът на вицепремиера Каракачанов за промяна на законодателството, която да позволи армията да се включи в опазването на обществения ред?

Така изложена, идеята не е съвсем нова. И сега действащото законодателство предвижда армията да има функции при заплаха или осъществяване на терористичен акт. Това е нещо естествено. Мисля, че всеки българин, който е пътувал в големите европейски столици, е видял как армията в определени случаи подпомага силите на Министерството на вътрешните работи. Това е един национален ресурс, който трябва да бъде използван за решаване на конкретни въпроси. Тук не става въпрос армията да има полицейски функции, но да подпомага полицията и органите на реда в случаи, които водят до сериозни заплахи.

Кое към момента налага такава мярка, при положение, че България не е обект на терористична заплаха?

Към момента. Но предстои едно важно международно събитие в България – Председателството на Съвета на Европейския съюз. В тази посока не може да не отчитаме, че рисковете пред националната ни сигурност са далеч по-големи в следващите месеци, отколкото в друго време. В този конкретен случай ние имаме една заплаха, която е потенциална и трябва да вземем превантивни мерки. Включително и със законодателни промени, ако е необходимо, които ясно да регламентират възможностите силите на армията да бъдат използвани за опазване на обществения ред.

Вярно е, че България все още остава в периферията на терористичните нападения в Европа, но това не трябва да ни успокоява. Развитието на конфликтите в Близкия Изток води до това, че част от бойците на "Ислямска държава", рекрутирани от европейските държави, губейки територия, ще се оттеглят към Европа и в тази посока също не може да изпитваме сигурност. Трябва да се готвим за определени, потенциални заплахи. 

Ако такова предложение влезе в сила, кои закони трябва да се изменят? Има ли опасност от противоречие с Конституцията?

Не виждам опасност от конституционни противоречия. Още веднъж подчертавам, че и сега действащите закони дават възможност на армията да действа в условията на терористична заплаха. Това е идея, която юристите ще облекат в правна норма. Това ще наложи промени в Закона за отбраната и въоръжените сили, както и някои промени в Закона за МВР.

Кой ще издава заповеди към армията за всяко отделно действие, свързано с опазването на обществения ред?

Това е детайл. Министър Каракачанов лансира идеята, че това трябва да става с решение на Министерския съвет и аз мисля, че това е разумен механизъм на управление на силите на държавата, както на вътрешното министерство, така и на министерството на отбраната.

Армията ще има ли правомощия да арестува?

Не. Те няма да имат полицейски функции. Не можем да си представим части на армията да извършват обиски, претърсвания, задържания на хора по домовете и по улицата.

Туристите в Париж и в Брюксел, например, са виждали как по улиците и летищата патрулират войскови части с въоръжение, каквото сме виждали по филмите. Ако това е нормално в такива нормални държави, мисля че нямаме опасения. Това ще респектира всички онези, които планират, прогнозират или се надяват да осъществят някакво нападение. Ще дава и успокоение на всички граждани. 

Как ще си взаимодейства армията с полицията при необходимост от намеса?

Вътрешното министерство трябва да има ясна координация, трябва да има съгласуване на операциите. Още веднъж казвам, че това биха били действия на армията, единствено в случаи, в които има сериозна заплаха за обществения ред. Тоест – да са заплашени определени региони, населено място или голяма група от хора. В случаи на терористично нападение, отвличане или нещо подобно.

В големите градове ли ще упражнява армията дейност по опазване на реда или в малките населени места?

Такава дейност ще се извършва в определени случаи. В никакъв случай няма да е регулярно задължение на въоръжените сили. Ще се упражнява дейност там, където има заплаха.

Не можем категорично да определим дали това ще става само в малки или големи градове, защото Несебър е малък град, например, но в летния сезон той се превръща в голям туристически обект, който е потенциална мишена на определени терористични  действия. 

Кой ще контролира действията на армията, тъй като от правозащитните организации изразиха опасения, че може да се стигне до ограничаване на човешките права на гражданите?

Такова обвинение е несъстоятелно. Доколкото съм запознат, Българският хелзинкски комитет отправи подобни обвинения, което е смущаващо на фона на това, че същият комитет преди няколко години номинира за "Човек на годината" един доказан, осъден престъпник – убиец, който излежава присъда в България.

Тезата за ограничаване на правата на българските граждани е несъстоятелна, защото армията няма да има извънредни правомощия, тя ще има права да съдейства и да действа, съгласно законите, в сътрудничество с органите на МВР. 

Милен Михов e дoцeнт пo иcтopия във Вeликoтъpнoвcкия yнивepcитeт "Св.Св. Кирил и Методии". Депутат в 43-то и 44-то Народно събрание.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
1
|
нерегистриран
01 ноември 2017, 13:14
1
-1
Армията по принцип се занимава с външната сигурност на страната. Това с прости думи ще рече, че сТанко може и да няма място пред парламента, но охраната и отбраната на границата му е основната работа. Та не виждам никаква причина армията де не се прати там, дето й е мястото - да пази границите на страната от опитите на въоръжени външни елементи да проникнат в България.
Чл. 9. От Конституцията
(1) (Предишен текст на чл. 9 - ДВ, бр. 12 от 2007 г., в сила от 1 януари 2008 г.) Въоръжените сили гарантират суверенитета, сигурността и независимостта на страната и защитават нейната териториална цялост.
(2) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г., в сила от 1 януари 2008 г.) Дейността на въоръжените сили се урежда със закон.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно