Гл. ас. д-р Наталия Киселова:
Смяната на подсъдността на делата за корупция по "високите етажи" не е противоконституционна
Магистратите трябва да правораздават с оглед закона, а не да се влияят от временни, конюнктурни, политически задявки, посочва преподавателят по Конституционно право
Смяната на подсъдността на делата за корупция по

Доц. д-р Наталия Киселова бе съветник и секретар по юридическите въпроси на президента Росен Плевнелиев.

Доктор Киселова, предстои Върховният касационен съд (ВКС) да сезира Конституционния съд (КС) по отношение на последните промени в НПК, с които делата за т.нар. "висока корупция" преминават от Софийския градски съд в Специализирания наказателен съд (СпНС).

Все пак, първо съдът трябва да бъде сезиран, а все още няма такова сезиране, но досегашната му практика е трайна от гледна точна на това кой съд е специализиран и кой е извънреден. В този мисъл, извънредният съд, така както е предвидено в практиката, е ясен и с новите промени не се предвиждат извънредни правомощия за Специализирания наказателен съд (СпНС). Смяната на подсъдността на делата за корупция по високите етажи не е противоконституционна. Разбира се, в част от правомощията на съда би могло да се търси противоконституционност, но аз нямам идея кои текстове точно искат да оспорят върховните съдии.

Очаквате ли ВКС да атакува и промяната в Закона за съдебната власт (ЗСВ), относно предвидените бонуси за спецмагистратите?

Двете промени са сякаш обвързани. Измененията в ЗСВ предвиждат съдии, които правораздават в СпНС, да получават допълнително възнаграждение. Не съм чела текста дословно, но ако промяната важи само за специализираните съдии може да се мисли за неравно третиране сред магистратите. 

Какви са очакванията ви оттук нататък за делата за корупция, които вече са подсъдни на СпНС? Мислите ли, че ще има повече ефективни присъди на първите две инстанции, преди производствата да стигнат до ВКС?

Производствата са продължителни и ние, всъщност, все още не сме видели ефективна присъда на апелативно ниво по първите промени, които са от 2011 година. (Началото на работата на СпНС по делата срещу организирани престъпни групи – бел.ред.) Така че, ако се движат с темпото, с което до момента, то най-рано след 3 години ще има присъда на първа инстанция, а след 5 години и на втора.

Някои юристи, в частност адвокати, твърдят, че промените в подсъдността на корупционните дела ще доведе по повече дела срещу България в Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ). 

Да се увеличи броят на делата срещу България пред ЕСПЧ заради бавно правосъдие по-скоро не е възможно, тъй като има компенсаторен механизъм у нас по ЗСВ – инспекторат и министър на правосъдието. По-скоро на други основания биха се увеличили въпросните дела.

Възможно ли е, според вас, тези промени да се отразят на съдържанието на предстоящия Мониторингов доклад на Европейската комисия (EК)?

Усилията на правителството и държавните органи са да има по-ласкави оценки в доклада. Само че, той ще бъде обявен до две седмици и дали тези промени ще бъдат отчетени, ми е трудно да кажа.

Знаете, че в последните години съществува съмнението, че т.нар. "мониторингов механизъм" се използва за вътрешно-политически цели.

Не подкрепям такава теза. Механизмът засяга преди всичко политическата воля за устойчива тенденция в борбата с корупцията и организираната престъпност, както и дейността на магистратите. Политиците могат да променят правилата, но не могат, а и не трябва, да влияят пряко върху работата на съда и прокуратурата, така че, в този смисъл, по-скоро магистратите трябва да правораздават с оглед закона, а не да се влияят от временни, конюнктурни, политически задявки.

По време на предстоящото Председателство на България на Съвета на Европейския съюз един от акцентите ще е стартът на изграждането на Европейската прокуратура. Реалното й функциониране ще стартира през 2020 година, дали нейната роля ще се усети и у нас?

Ще има структура в рамките на Европейския съюз и национални магистрати, с които да си сътрудничи. Тоест, ще има синхрон между онези, които подготвят обвинението, но фактически правораздаването ще се осъществява от съответния съд там, където е извършено престъплението или там, където е нанесена щетата. Европейската прокуратура е опит да се намалят случаите, в които се злоупотребява с европейски средства. След като има Европейска служба за борба с измамите, по-известна като ОЛАФ, следващата стъпка е прокуратура. Сигурно някой ден ще се стигне до там и Европейският съд да наказва, така че това е, по-скоро, задълбочаване на интеграцията.

Гл. ас. д-р Наталия Киселова има докторска дисертация на тема "Парламентарен контрол". От 2005 г. е преподавател по Конституционно право в Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски", а от 2006 г. и в Академията на МВР. Автор на монографията "Политически права на българските граждани" (2017 г.) и на множество публикации в областта на конституционното и административното право.

Наред с преподавателската си дейност, работи последователно като експерт към Постоянната комисия по въпросите на държавната администрация в LX Народно събрание (2006–2009 г.), държавен експерт в дирекция "Съвет по законодателство" в Министерството на правосъдието (2010–2012 г.), съветник по правни въпроси на президента на Републиката (2012–2016 г.) и секретар по правни въпроси на президента на Републиката (2016–2017 г.).

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
16
Сталкер
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 22:30
0
0
Хе-хе. Да завиждам? На Глас "Парламентарен контрол"? При толкова мастити професори?Чичо явно е весел човек.
15
Чичо пита...
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 19:23
1
0
14 и сталкерите: Няма ли какво друго да правите, че завиждане толкова?
14
КОЛЕТО
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 14:51
5
0
До коментар [#7] от "Сталкер":
Глас Киселова застава на въртележката за КС. Ноо, въртележката е на елиптична орбита. И не е възпитано да се притичва пред големите.
Така,така... Ама чичо е прекалено властен за да чака тя въртележката...
13
Izy
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 12:58
7
0
Е докога осъдителни присъди? От 97% осъдители да станат 100% ли, кво ли?
Цирк е това, а цирка трябва да гастролира!
12
Елементарно Уотсън
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 12:44
5
-3
Сега като се замисля за парите, то добрата държава и да искаше не можеше да ги даде на СГС, защото там освен наказателното отделение има и гражданско и търговско, а предназначението за тези пари е само за наказателните съдии, така че колеги от СГС не го приемайте лично, така се е получило по организационни причини иначе властта и вас ви обича.
11
Елементарно Уотсън до 112
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 12:30
7
0
Ами то си е точно така. Добрата държава дава пари на добрия електорат и очаква уважение, любов и да гласуват за тях. Добрата държава дава пари на СНС и очаква осъдителни присъди. Ама какво ще стане не е ясно. Според мен разликата между СГС и СНС е никаква, освен разбира се в претенциите и самочувствието, но с времето и това ще се изравни. Смешно ми е как държавата трогателно и глупашки се опитва да мотивира един съд към определен род правни актове.
10
До Шерлок
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 11:56
4
0
Елементарно, Шерлок. Специализираният не е просто "един съд", а специализиран, в каквото. Върни се към дедукцията.
9
112
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 11:03
13
-2
И аз съм съгласен, че колкото е имало проблем с подсъдността в СГС, толкова го има и сега в СНС. Това, което ме озадачава, обаче, е че почти по едно и също време се предвидиха едни допълнителни пари за определен кръг магистрати, които стимули се обвързаха с постигането на "добри резултати" и почти по същото време се промени подсъдността по дела, по които и обикновеният човек, и ЕК копнеят за осъдителни присъди. Според мен, това означава само едно - там подсъдимият вече ще е виновен, до доказване на противното (не съм против всеки да си получава заслуженото, но определено съм против инквизиционния процес).
8
Елементарно Уотсън
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 10:52
10
-1
Колкото е противоконституционно един съд - СГС да гледа дела с оглед на личността на подсъдимия, толкова е противоконституционно друг съд - СНС да гледа дела с оглед на личността на подсъдимия. Това ако не го разбирате се обърнете към личния ви адвокат да ви го изясни. Ха ха ха.
Иначе става като в една песен- моят СГС е много по-добър от твоя СНС. Ха ха ха.
7
Сталкер
|
нерегистриран
07 ноември 2017, 10:21
11
0
Глас Киселова застава на въртележката за КС. Ноо, въртележката е на елиптична орбита. И не е възпитано да се притичва пред големите.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно