Четири добри и четири лоши новини от Доклада за напредъка
Най-важната роля на мониторинговия механизъм е, че благодарение на него потенциалът за произвол на властимащите в България е съществено ограничен
Четири добри и четири лоши новини от Доклада за напредъка

Зинаида Златанова е магистър по право от СУ “Св.Климент Охридски”, била е директор на Дирекция “Европейска интеграция” на Министерския съвет и като такъв е част от преговорния екип по присъединяването на България към Европейския съюз. Пет години е била ръководител на Представителството на Европейската комисия в България, вицепремиер и министър на правосъдието в периода 2013-2014 г.

 

Още в началото изяснявам, че в текста, който следва, няма да видите цитати от Доклада за напредъка, ноември 2017 г. Читателите на тази специализирана медия, вярвам, са запознати от първо лице не само с подробния текст на този, но и на повечето предишни доклади по Механизма за сътрудничество и проверка. Систематизирано - така изглеждат, поне на пръв прочит, според мен, "добрите" и "лошите" новини в седемнадесетия доклад. Искрено ще се радвам и на висок глас ще поздравя допринеслите за това,  лошата част на прогнозите да не се оправдаят.

Добрите новини

Отговорността се връща при политиците

Дълги години главни герои на докладите бяха структурите на съдебната власт. С променлива настойчивост Висшият съдебен съвет (ВСС), съдът или прокуратурата бяха подробно поставяни във фокуса на вниманието на Европейската комисия (ЕК). Даже имаше време - към края на преговорите за присъединяване, в което се смяташе, че с премахването на следствието от по-голямата част на разследването ще се решат, едва ли, не всички проблеми. Нека не забравяме, че ЕК е политически орган, а мониторингът е политически процес. А и нито ВСС, нито съдиите, нито прокурорите се избират пряко от гражданите.

Мониторингът има хоризонт за прекратяване

Очевидно е желанието на EК да приключи с този вид мониторинг. Не защото е толкова заблудена, че за една година България и Румъния ще станат образец на върховенство на закона. Точно обратното. Пробивите в понятието "правова държава" в новите страни-членки станаха толкова сериозни през последните години, че нуждата от общ механизъм за наблюдение на всички е належащ. В момента процедурата срещу Полша по чл.7 от Договора на Европейския съюз напредва. Дали това ще е по-добре от настоящото положение е спорно, особено ако бъдещият общ механизъм е обвързан с финансови санкции.

Организираната престъпност изчезва

ЕК счита проблема с организираната престъпност в България за решен в голяма степен. Или поне във видимата му част. По-скоро не в резултат от наличието на тежка наказателна репресия от страна на институциите, специализирани съдилища и прочие, а сякаш поради изчезване на самите престъпления. Така поне излиза от семплите текстове в последните доклади. Така или иначе, това наистина е една от най-добрите новини.

Приемствеността

България успя да стане член на ЕС заради непоклатимия консенсус на политиците за посоката. Брюксел разбра, че не може да назначиш шампион по реформите и да чакаш да наложи волята си над останалите. Първо, защото изобщо не е ясно дали този шампион иска реформите, които се очакват. Докладът призовава към сътрудничество между институциите, търсене на консенсус и отчитане на максимален брой мнения. Тук е моментът да обърнем внимание на ЕК за следното: не е редно толкова често да се позовава на "политическата нестабилност" като пречка за реформите. Прекаляването с този аргумент навява мисли в податливи граждани, че ЕК предпочита реформите пред демокрацията, а това не е така.  България не е Русия и все пак понякога, в резултат на избори, тук властта се сменя.

Лошите новини

Перспективата за край на механизма е неясна

Твърдението, че е възможно в близко бъдеще да бъде прекратен механизмът е обвързано с малко екзотични условия - политическа решимост и ускорение на реформите. Ускорението ще трябва да е наистина сериозно, за да се навакса липсата на напредък в някои сфери за години наред. Сигурното е, че поне още една година доклади ще има, както за България, така и за Румъния. Останалото е въпрос на близкото бъдеще.

Качеството на законодателството

За първи път характерът на законодателния процес, а оттам и неговото качество, се подлага на сериозна критика. Обикновено през годините новоприетото законодателство беше основната причина за положителни оценки. Имайки предвид сериозното законотворчество, което е още пред нас - приемането на антикоруционния закон, това е лоша новина. Бъдещият антикорупционен закон по дефиниция съдържа норми с тежки ограничения на основни права на доста категории граждани. Намирането на баланси и противотежести в такъв тип законодателство изисква сериозна правна грамотност, познаване на международния опит и преди всичко - дълбоко вкоренени убеждения относно демокрацията и върховенството на закона.

Борбата с корупцията

Комисията ясно казва, че най-малкият напредък за последните десет години е в антикорупцията. Тук няма автор, който може да добави нещо към този почти буквален цитат.

Новият антикорупционен закон

Липсата на коментар по философията и основните текстове на бъдещия антикорупционен закон е по-скоро лош сигнал. Освен ако ЕК не е разполагала с достатъчно време за анализ предвид по-ранното представяне на доклада. Единствените коментари се ограничават до стандартното, че ръководството трябва да се избира по прозрачен начин. Другият фрагментиран коментар е, че не бива да се застрашава добрата репутация и досегашен опит на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущества (КОНПИ). Засега не се очертава този нов закон да е магическото решение, което да предпостави свалянето на мониторинга. Но отново - много зависи от качеството на този бъдещ закон.

Най-важната роля на механизма е, че благодарение на него, потенциалът за произвол на властимащите в България (независимо в коя част на разделените власти се намират) е съществено ограничен. И за тези, които ще бързат да го оспорят, ще напомня за ситуацията в други нови държави-членки, влезли без мониторинг, но допуснали немислими пробиви в представата за "правова държава" десетилетие по-късно.

Може да изглежда скромно постижение, но всъщност е много важно.

Текстът е написан специално за "Правен свят".

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
2
***************
|
нерегистриран
17 ноември 2017, 20:52
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
1
Екатерина Ковачева Захариева
|
нерегистриран
17 ноември 2017, 14:41
6
-4
Тази жена няма мяра. Тя е типичен представител на бюрокрацията, на административната номенклатура. И сега явно от БСП са й дали поръчение да смекчи тона с ГЕРБ. Още повече това си личи от днешното поведение на Тиквата, който пак се изживява като морален стожер.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно