Калин Попеску-Търичану – председател на румънския Сенат:
Румъния стана страна на прокурорите*
Страната ни сега започва да прилича на Румъния от времето на Чаушеску. За съжаление, и в наши дни тайните служби се намесиха в правосъдната система и това е много сериозно, казва Търичану.
Румъния стана страна на прокурорите*

Калин Попеску-Търичану – председател на румънския Сенат, снимка в-к "Труд"

Господин Търичану, през последните дни в Румъния буквално ври и кипи. Само преди дни започна процедура по отстраняването на шефа на Националната дирекция "Антикорупция" (ДНА) г-жа Лаура Кьовеши, каквото предложение направи вашият правосъден министър. Смятате ли, че президентът Йоханис, който трябва да реши съдбата й, ще подпише това искане – агенция "Франс прес" например отбелязва, че държавният глава винаги я е защитавал?

Докладът, който беше публикуван от министъра на правосъдието Тудорел Тоадер, показва без никакво съмнение, че главният прокурор на Национална Дирекция "Антикорупция" госпожа Кьовеши е нарушила Конституцията многократно. Също така този доклад показва, че главният прокурор на ДНА е превърнал тази институция в машина за отстраняване на неудобните политици. Член 80 от Конституцията на Румъния посочва ясно: "Президентът на Румъния следи за спазването на Конституцията и за доброто функциониране на публичните институции". Г-н Йоханис няма как да остане безразличен към нарушаването на основния ни закон от шефа на институция, която е отговорна за борбата с корупцията. Но евентуален отказ от страна на президента ще компрометира много тежко борбата с корупцията в Румъния.

Напоследък страната ви наистина се тресе от скандални разкрития – как са били фабрикувани "доказателства" за задържане и обвиняване на румънци, най-вече от политическия елит. Вярно ли е, че повечето дела са образувани с подправени доказателства и то в елитния отдел на ДНА, който се намира в Плоещ?

Това се е случвало не само в Плоещ, а и на много други места. В Румъния трябва да се радваме, че все още има смели журналисти и независим печат. Защото пресата е като куче, което пази демокрацията. Много журналисти и лидери на общественото мнение, сред които и аз, бяхме сред говорещите за злоупотребите, които се правят в момента в страната ни. Разкритията сега са много сериозни, защото са свързани с нарушаване на основните права на гражданите. В съда не се водят справедливи дела. В Румъния има доста прокурори, които не разбират ролята си. Те си мислят, че могат да правят всякаква злоупотреба, без да бъдат наказани. И точно тук е вината на началника на институцията г-жа Кьовеши, която им създаде впечатлението, че каквото и да сторят, няма да носят вина и законът ще ги пази.

Но в борбата срещу корупцията могат да пострадат и невинни, нали така?

Точно така е, и аз не мога да се съглася да има така наречените странични жертви. Не мога да приема дори само един човек да пострада, ако той е невинен. За съжаление, срещаме все повече случаи с румънци, които ни се представяха като виновни, бяха обвинявани в какво ли не, несправедливо бяха лишени от свобода. Това са хора, на които беше унищожен имиджа, професионалната кариера, семейството им, живота им. И в крайна сметка се оказа друго. Впоследствие много от тях бяха оневинени и освободени. Не можем да се съгласим с подобно поведение в една демократична страна. Та нали има презумпция за невинност и тя е установена чрез европейска директива! Националната дирекция по антикорупция обаче не иска да се съгласи с това, смята, че е свърх и над останалите власти в държавата. От много години ДНА се превърна точно в това – в политически инструмент за отстраняване на неудобните лица.

Това, което казвате, е шокиращо. Чуваха се подобни факти, но от високата позиция, на която сте вие, това не звучи ли доста притеснително?

За съжаление, има все повече информации, които потвърждават следната идея – изглежда Румъния е обект на експеримент. Тази борба срещу корупцията първоначално се искаше да бъде наистина успех, нищо друго нямаше значение. А след това този модел да бъде изнесен и в други страни на Европа. Заради това размерът на корупцията в Румъния беше преувеличен. Моята страна винаги беше описвана като най-корумпираната страна в Европа и сигурно се конкурираме само с България. Ще ви дам един пример – в румънското наказателно право злоупотребата със служебно положение се наказва. Всъщност, това беше въведено в Наказателния кодекс (НК) от 1968 г. – още от комунистическия период. И се поддържа и сега. В Европа в много страни от Западна Европа и не само там, това деяние не е в НК. А в Румъния то може да се смята за корупция. Началникът на ДНА Кьовеши каза преди две седмици, че 70% от делата, които службата й води, са свързани точно с тази служебна злоупотреба. И естествено, че тогава равносметката е преувеличена. В целия ЕС и в демократичния свят корупцията е съществен проблем, който занимава всички нас. И трябва да се борим срещу нея, но със законови средства и спазвайки правата на гражданите.

Имате ли обяснение за подобни действия, все пак сме в цивилизована Европа, където подобно правосъдие изглежда доста различно?

Може би за госпожа Кьовеши хората са номера или предмети, тя се страхува, че няма да изпълни поставената си цел да изпрати в затвора или в обвинението необходимата бройка… Правосъдието не е някакъв конкурс, в който трябва да докажеш, че имаш успех, изпращайки в затвора колкото се може повече хора. Прокурорите трябва да спазват напълно закона, да бъдат уравновесени и да осъзнават последиците на действията им спрямо гражданите. Те имат огромно задължение в обществото и е нужно да разберат това, такива са и препоръките на Венецианската комисия. За съжаление, в Румъния това не се случи. Със сигурност в ДНА има и компетентни хора и такива, които си вършат коректно работата, но това, което се случва сега, освен че не говори добре за антикорупционната служба, то дискредитира правосъдието. Гражданите губят доверие в него, а то трябва да бъде без пристрастия. Над прокурора трябва да бъде единствено законът.

Румъния бе емблематичен пример за страна с впечатляващи резултати в битката с корупцията по високите етажи. И това започна по времето, когато вие бяхте премиер, а г-жа Моника Маковей министър на правосъдието във вашия кабинет – защо се стигна до всичко това, г-н Търичану?

Правосъдната реформа и борбата с корупцията – това бяха решения, които взех, когато бях премиер. Убеден съм, че корупцията е наистина бедствие в обществото, което трябва да бъде изкоренено. И Моника Маковей нямаше как да приеме този законодателен пакет, свързан със законите с корупцията, ако аз не се бях намесил, за да бъде приет този пакет от закони.

А сега съжалявате ли – вие сам казвате докъде сте стигнали?

Не, не съжалявам. Поех тази отговорност, защото знаех, че това е необходимо. Но тогава не съм си и помислял, че Румъния. е и че ще бъдат използвани средства и методи от 1950 година. Комунизмът издържа у нас през годините чрез терор, наложен от службите чрез "Секуритате" и прокурорите. Страната ни сега започва да прилича на Румъния от времето на Чаушеску. За съжаление, и в наши дни тайните служби се намесиха в правосъдната система и това е много сериозно. Протоколите между тайните служби и прокуратурата за провеждане на наказателните следствия, подслушването на телефоните от тайните служби – всичко това е ужасяващо. Знаете ли, че между 2010 и 2015 година в Румъния бяха подслушвани 300 000 души! Разширяваше се т. нар. тактично поле на службите до съда, имаше посочване на решения в наказателни дела в съда от страна на офицери от службите. Същото ставаше и при съдиите, на които им се казваше какви решения трябва да вземат при определени дела. И този списък може да продължи.

Извинете, но това не е ли пълен контрол над правосъдието?

Да, контрол е. Тази ситуация за контролиране на правосъдието се прави от определени тайни сили – част от тях вече са известни, те излязоха наяве. Всъщност те искаха да създадат паралелна система на власт зад една завеса, на която пишеше: Борба срещу корупцията. А тази борба беше използвана за отстраняване на политическия елит, който имаше смелостта да се противопостави на такава система. Тези тайни сили влязоха в политическите партии, също в парламента, в правителството, в медиите, в икономическите среди, в академичния елит – навсякъде.

Кои са тези тайни сили, които са в паралелната държава?

Тези, които бяха част от тези структури на тайна власт (скрити) излязоха лека-полека наяве. Това са бившият началник на тайните служба, неговият заместник, който беше уволнен, някои други лица от обществения живот, които трябваше да изчезнат, защото се компрометираха. Най-лошото е, че сегашният президент Клаус Йоханис се съгласява някак си, за да се възползва от тази система. И логичният извод ни кара да смятаме, че той е резултат от тази система. Всъщност той бе сложен на власт точно от нея – имам предвид от паралелната държава, която успя да го направи президент. И сега участва в играта – "давам/ приемам". Както се казва – вие ме направихте президент, и сега трябва да ви поддържам и да ви толерирам.

Искате да кажете, че румънският президент не помага с нищо в борбата с корупцията?

Той е съучастник в борбата. Той не е президент на част от румънците, той все пак е президент на всички румънци. Чрез конституционните задължения, които има, той би трябвало да е първият загрижен заради тези злоупотреби, които се случват с румънците. Той обаче е по-скоро загрижен как да намери задгранични дестинации за ваканциите си и живее като един копринен господар, живее по-скоро като в черупка. Разбира се, това, което прави президентът, си е негова работа. Но аз, като партиен лидер и като председател на Сената на Румъния, съм човек с много твърди демократични и либерални убеждения. Не мога да се съглася тайните служби да се намесват в обществения живот. Не мога да толерирам злоупотребите, които се случват срещу гражданите, и ще продължавам да се боря Румъния да стане демократична и правова държава. Държава, в която основните права на гражданите ще бъдат напълно спазвани.

А как тълкувате мълчанието на европейските лидери за случващото се в Румъния? Всъщност, вие уведомихте ли ги?

Боли ме много, за съжаление, нашите европейски партньори си затвориха очите за всичко, случващо се в Румъния от години. Убеден съм, че в нито една от старите западни страни-членки на ЕС не се толерират подобни неща, дори не мисля, че там може да се случи нещо такова. Защото при тях механизмите за контрол на властта в държавата функционират. При нас всички тези злоупотреби станаха, защото нямаше никакъв контрол на работещите в ДНА от години. Знаете максимата, че властта корумпира, но абсолютната власт корумпира абсолютно. И точно това стана в Националната дирекция по антикорупция. Институцията, която трябва да се бори срещу корупцията, е една корумпирана институция.

Виждате ли светлина в тунела, повече песимист или оптимист сте за бъдещето?

Аз съм оптимист. Следствие на публичните сигнали, които бяха пуснати в обществото, тайните служби се оттеглиха от тази зона. Когато беше назначен новият директор на разузнавателната служба, той разбра коя е основната й мисия. И тя не е да шпионира и подслушва гражданите. Има обаче други зони, които натрупаха огромна власт, и които не искат да я загубят. Затова сега в Румъния се случва този огромен сблъсък. Това е сблъсък между една нелегална власт, представена от паралелната държава, и демократичната легитимна власт, която е резултат от гласуването на хората – те избраха парламент, а той избра правителство.

Шефката на ДНА г-жа Лаура Кьовеши има солидна подкрепа от страна на западните ви партньори, но вие, както се вижда, не криете недоволството си от нея. Откъде всъщност идва властта й? От казаното досега от вас излиза, че тя е над закона, над всичко?

Пак ще отбележа, че партньорите ни искаха Румъния да стане модел, който да бъде изнесен и в други държави. Институцията ДНА не привлича голяма симпатия. Госпожа Лаура Кьовеши като прокурор не е работила през целия си живот върху нито едно дело. Всичко това беше една много сполучлива пиар кампания и то много успешна. Кажете, вие знаете ли в една западна държава кой е началникът на дирекция "Антикорупция"? В Италия? Във Франция или другаде? Там научихме евентуално кои са прокурорите, работили върху определени дела, които бяха осветени при известни разкрития. Те станаха звезди, но не и началникът на институцията. В Румъния ние не знаем кои са прокурорите от ДНА, които наистина работят ефективно. Но затова пък лягаме и ставаме с госпожа Кьовеши. Ето какво направи тази огромна операция за нейния пиар.

Но за да може властта й да е безгранична, това означава, че някой стои зад нея и я покровителства и този някой може би е отвън?

Ако имаме предвид общественото пространство, има лица, които са с безгранично доверие в госпожа Кьовеши. И в Румъния това е естествено президентът. Ще ви обясня какво става в страна, която няма елити. Тя много лесно може да бъде манипулирана. Страна, в която други могат много лесно да си гледат интереса, но той не винаги съответства на националния интерес. Има и чуждестранни интереси. Може ли да ги обвиняваме?

Кажете вие – може ли?                                                                                   

Горе-долу може. И всеки, разбира се, си гледа собствения интерес. Но тези, които трябва да бъдат обвинявани, са от Румъния, защото те предават националния интерес. Като оставят Румъния да бъде бойно поле за действие на други сили отвън.

В началото на годината разговарях с полк. Даниел Драгомир – бивш шеф на дирекция "Антитерор" в Румънската разузнавателна служба, който каза, че г-жа Кьовеши е подчинена директно на американските партньори. Дори спомена, че американският посланик е този, който й нарежда какво да прави. Вие какво ще кажете?

В Румъния редица посланици не спазват нормите, предвидени в конвенцията от Женева, относно дипломатическото поведение. Но това стана, защото ние им позволихме. Нито предишният, нито сегашният президент не намериха за добро да поставят границата в едни такива отношения. Те направиха толкова, колкото им беше позволено и това не е нормално. Голяма отговорност за това има Виктория Нюланд – бившият съветник на държавния секретар на САЩ. Тя беше лицето, което прокара този модел. Виктория Нюланд никак не уважаваше демократичните процеси в страни като нашата. Имам надеждата, че новата американска администрация ще изостави този модел, който се използва и в други страни, а ще възприеме друг, който да отговаря на европейските демократични норми, и това най-сетне ще се случи и в Румъния.

Калин Попеску-Търичану е роден на 14 янyари 1952 г. в Бyкурещ. Завъpшил е техническия строителен институт в Букурещ, има магистратура по математика и информатика. През 1996-1997 г. е министър на промишлеността в кабинета на Виктор Чорбя. Министър-председател е на Румъния в периода 2004-2008 г. Председател е на Национално-либералната партия в Румъния и вицепрезидент на Европейската партия на демократичните либерали. На 10 март 2014 г. е избран за председател на румънския Сенат, втората държавна длъжност в Румъния.

*Препечатваме интервюто от в-к "Труд".

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
5
|
нерегистриран
26 февруари 2018, 17:13
2
0
Януари 2017 г. – многохилядни протести изпълват улиците на Букурещ. Причина за „спонтаннотo” народно недоволство е предложеният от кабинета Закон за помилване на лица, осъдени за различни по вид престъпления (предимно финансови) и изтърпяващи присъдите си в румънски затвори. Помилването трябва да освободи предсрочно около 2000 осъдени. В протестите срещу предлагания закон се включва и самият президент Клаус Йоханис…

Март 2017 г. – протести в Букурещ вече няма. Парламентът на Румъния обсъжда мащабен законопроект, свързан с редица промени в Законодателния кодекс, облекчен режим при изтърпяването на наложените присъди и нов закон за помилване. При така предложените промени помилването ще обхване около 9000 осъдени. Президентът Йоханис вече не е опозиция, а е съгласен с парламента и изтъква нуждата от подобни промени…

Какво се случи в Румъния за тези два месеца?

През 2004 г. Траян Бъсеску става президент на Румъния с обещанието, че ще прочисти страната от корумпираните политици и държавни служители, като използва основното оръжие срещу тях – създадената наскоро Национална дирекция „Антикорупция” (ДНА).

Тринадесет години по-късно очевидно корупцията не е преборена и обещанията не са спазени. Напротив, бившият президент става жертва на „обещанията” си. ДНА, вместо да се бори срещу корупцията, се превръща в ефективен механизъм за репресии, оказване на политически натиск и разчистване на сметки чрез множеството изфабрикувани дела. Активен участник в тази престъпна дейност е Румънската разузнавателна служба (СРИ), която работи в тясно сътрудничество с Дирекция „Антикорупция”. Множество факти относно репресивния механизъм, изграден от тези две служби, пълният провал на „антикорупционния” модел и извършените от тях престъпления придобиват публичност буквално всеки ден. Наскоро стана ясно, че по време на тайни срещи, провеждани в секретните вили за протокол на СРИ с инициали К-2, К-4, Т-14, са решавани съдби на хиляди хора – политици, бизнесмени и държавни служители. На тези срещи присъстват ръководителят на Върховния съд на Румъния Ливия Станчу (конституционен съдия в момента), шефът на ДНА Лаура Кьовеши, директорът на Агенцията по интегритет Хория Джорджеску, бившият депутат Себастиян Гица и оперативният директор на СРИ генерал Флориян Колдя, както и други високопоставени държавни служители. По време на тях Колдя лично дава указания срещу кои лица трябва да бъдат предприети срочни репресивни действия, като в резултат на това същите са отстранени или осъдени. Жертви на тази система за репресии стават и част от участниците в тези тайни срещи, които по една или друга причина са отказали да изпълнят получените указания.

Наскоро бившата шефка на Специализираната прокуратура за борба срещу организираната престъпност и тероризма публично заяви, че на практика от 2007 г. до сега Румъния е управлявана от генерал Колдя, който разполага с огромна по обем информация за всеки и за всичко, което се случва в държавата. Самият президент Бъсеску призна публично, че едва сега осъзнава, че всъщност е бил информиран за малка част от случващото се в Румъния. Преди няколко дни председателят на парламентарната Комисия за контрол на СРИ Адриан Цуцуяну заяви, че комисията е взела решение да поиска от парламента разсекретяване на всички секретни протоколи за съвместна работа между СРИ и Главната прокуратура на Румъния, Министерството но финансите, Министерството на отбраната, както и тези със съдебната власт. Такива протоколи съществуват още от 1992 г. и все още са активни. Цуцуяну обясни, че целта на разсекретяването е да се види в действителност с какви специални правомощия са разполагали агентите на разузнавателната служба в съдебния процес и дали това не е довело до грубо нарушаване на човешките права и свободи.

За последните години Румъния е на първо място в Европа по издадени от съда разрешения за прилагане на специални разузнавателни средства, като само за година те надхвърлят 40 000. На практика само една малка част от разрешените СРС-та се използват като доказателства в съдебните процеси, а останалите материали се използват от СРИ като средства за шантаж и натиск. Една от жертвите на този механизъм за шантаж е бившият конституционен съдия Тони Гребла, който в продължение на четири месеца е наблюдаван посредством инсталирани устройства в дома му включително и в тоалетната му. Нито един материал или снимки, получени посредством експлоатираните СРС-та, не фигурират във воденото срещу него дело, което буди съмнения кой и защо ги съхранява.

По време на мандата си Гребла се противопостави срещу въвеждането на т.нар. закон „Биг Брадър”, който даваше широки правомощия на СРИ. В резултат на това свое решение срещу съдията е изфабрикувано дело на базата на анонимен донос и му е повдигнато обвинение, че същият е извършил престъпление, като е посредничил при продажбата на няколко кози без надлежните документи за собственост и произход на домашните животни. При зрелищна акция специалните екипи за задържане на Дирекция „Антикорупция” атакуваха ферма за животни с цел да задържат козите като доказателство. В резултат на разкритията и обществения натиск от последните дни директорът на СРИ Едуард Хелвиг обяви, че гореспоменатите секретни протоколи е необходимо да бъдат актуализирани или прекратени, като предприе конкретни действия за постепенно изтегляне на агентите на службата, които са внедрени в Министерството на финансите и основно в НАП. На практика дирекцията за борба с измамите в рамките на НАП е изцяло контролирана от агентите на СРИ с цел да събират информация за лица и фирми, представляващи интерес за разузнавателната служба. Всъщност тези данни не се използват за разкриване на престъпление, а за да бъдат премахвани и закривани конкурентните и неудобни фирми. По тази схема са потърпевши и десетки български граждани с бизнес в Румъния, които целенасочено са подложени на контрол с цел да бъдат отстранени. Само за последната година е спряна дейността на няколко хиляди фирми за несъществени нарушения. Самата разузнавателна служба контролира редица търговски дружества, посредством които оказва влияние в различни сегменти на бизнеса както в Румъния, така и извън нея. Голяма част от служителите в румънската секция към Европейския съд по правата на човека в Страсбург са под контрола на СРИ. В резултат на това всички жалби срещу Румъния се отсяват, като се допуска съвсем малка част за разглеждане от съда след одобрението на разузнавателната служба. От подадените през 2015 г. до съда около 32 000 жалби срещу Румъния са допуснати едва около 100…

Съвсем скоро Конституционният съд на Румъния взе „историческо решение”, посредством което посочи, че Дирекция „Антикорупция” е надхвърлила правомощията си и e нарушила конституцията, като е образувала дело срещу правителството за предложения скандално известен Закон №13. Веднага след решението на Конституционния съд новоизбраният министър на правосъдието проф. Тудурел Тоадер обяви, че ще инициира проверка срещу главния прокурор на Румъния Аугустин Лазар и шефката на ДНА Лаура Кьовеши за противоконституционните им действия, като не изключи възможността да поиска оставките им. Професионалните организации на магистрати и съдии единодушно поискаха да се извърши разследване относно дейността на Дирекция „Антикорупция” и оказвания от тях натиск върху съдебните състави. Само през последните дни са оправдани десетки лица, изпратени на съд от ДНА, поради липса на доказателства и отказ на свидетели от показанията си, иначе дадени под натиск. Само по едно такова дело са оправдани 29 лица, три от които задочно, тъй като са починали по време на процеса. Потърпевшите лица от репресивния апарат на СРИ и ДНА сега питат кой и как ще ги обезщети за страданията им, съсипаната им кариера и живот. Към настоящия момент почти всички политици и високопоставени държавни служители са с по няколко образувани или подготвени дела, като това е сериозен аргумент да бъдат контролирани. В тази група попада и президентът Клаус Йоханис, на когото съвсем скоро съдът отне имот, придобит с фалшифицирани документи. Интересното в случая е, че има наложена санкция от съда, но виновен и наказан за извършеното престъпление няма.

Изключително показателен случай за компрометирания начин за образуване на дела в Румъния са събитията от последните седмици oтносно излъчените в медиите записи от телефонни разговори между прокурор Мирчеа Негулеску от „елитната” структура на ДНА в град Плоещи и негова любовница, където той обяснява как всеки път когато има нужда от донос за образуване на ново дело, се обръща за помощ към нейния съпруг, като в замяна на това прокурорът е обещал да не му повдига обвинения за данъчни престъпления. Благодарение на тези доноси са образувани повече от десет дела. Повод за това телефонно обаждане става донос, подаден от същото лице, именно срещу самия прокурор, след като доносникът е задържан въпреки „гаранциите” на прокурор Негулеску. В изтеклите записи прокурорът на ДНА настоява пред любовницата си да разубеди съпруга си да оттегли доноса срещу него с мотива, че той е „добър човек и изпълнява само нарежданията на шефката си (Кьовеши)”, като използва и обидни думи по неин адрес. Веднага след избухналия скандал прокурор Негулеску е принуден незабавно да си подаде оставката и случаят е потулен мигновено. Същият прокурор разследва много от видните румънски политици, бизнесмени и високопоставени държавни служители включително бившия президент Траян Басеску, бившия министър-председател Виктор Понта. Същият прокурор разследва и бившия английски премиер Тони Блеър за лобиране в полза на Виктор Понта по време на президентските избори през 2014 г.

Събитията от последните седмици дадоха повод за взаимни обвинения между водещите румънски политици кой в действителност стои зад политическото назначение на прокурор Лаура Кьовеши. Генерал Колдя бе отстранен от длъжност преди няколко месеца, но дали неговото оттегляне ще доведе до разпадането на репресивния модел, създаден от СРИ и ДНА, е още твърде рано да се прецени. Предпоставки за промяна са налице, но това ще бъде дълъг и тежък процес, защото нанесените поражения върху демокрацията в Румъния и погазените човешки права са много сериозни. Психическият тормоз, оказван върху една нация, където граждани незаконно са следени, подслушвани, разработвани и арестувани от службите, които по закон трябва да й служат, а не да ги репресират, е довел до трайни негативни последици върху цялото общество. Резултатът са нефункциониращи институции и общини, където държавни служители и кметове масово отказват да подписват документи и договори за обществени поръчки, защото се страхуват да не станат жертва на поръчково дело с цел да бъдат отстранени или арестувани. Икономиката е блокирана, като за 2016 г. Румъния е на последно място в ЕС по усвояване на пари от еврофондовете, усвоявайки едва пет процента от отпуснатите средства. Същата тази репресивна система превърна румънските затвори в концентрационни лагери, в които неизяснените смъртни случаи и самоубийствата са ежедневие. Поредното доказателство за бруталното потъпкване на човешките права е случаят, при който младеж, изтърпяващ присъда при лек режим, се самоубива, защото преди няколко месеца му е отказано да присъства на погребението на съпругата и детето си, загинали при инцидент, а съвсем скоро му е отказано да отиде и на погребението на брат си…
4
В резюме
|
нерегистриран
26 февруари 2018, 17:00
2
-3
Странно - председател на сената, пък не забелязал продължаващите в продължение на месеци многохилядни митинги срещу корупцията...
2
РБ отдавна
|
нерегистриран
26 февруари 2018, 14:51
11
-1
е страна на прокурорите, така че нищо ново под слънцето....
1
|
нерегистриран
26 февруари 2018, 12:37
7
0
Вече 12 години DNA се ръководи от Лаура Кьовеши, а преди дни реномето й беше поставено под сериозен въпрос. В румънската преса изтече компрометиращ запис, който показва една авторитетна ръководителка на прокуратурата. "Имаме предател между нас!", казва в него Кьовеши и вика подчинените си, за да ги подложи на детектор на лъжата, за да разбере кой я е предал. Прокурорите отказват този "тест за лоялност" и са твърдо против да бъдат третирани като престъпници от самозабравилата се Кьовеши. Трима от топпрокурорите на DNA застават срещу Кьовеши. Прокурорите Дору Цулуш, Михаела Морару Йорга и Думитру Марин от Втори отдел, с най-добрите резултати в DNA, сезираха Висшия съвет на магистратурата във връзка с начина, по който протича разследването, поръчано от Кьовеши. Тъй като прокурорите Цулуш и Йорга са смятани за хора на Даниел Морар, предишния ръководител на DNA, с когото Кьовеши има по-стар конфликт, тя поиска от Висшия съвет на магистратурата отстраняването им от длъжност. Скандалното поведение на Кьовеши обаче не спира дотук и тя праща на прокурорите от DNA мейл, в който им пише, че са "престъпници", "клеветници" и "страхливци".

ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно