Лаури Рехард:
Използването на пиратски услуги не попада в графата "готино"
"Впечатлени сме от промяната в отношението на младите хора към въпроса с авторските права", споделя директорът на отдел "Лицензиране и правни политики" в Международната федерация на звукозаписната индустрия
Използването на пиратски услуги не попада в графата

Лаури Рехард ще бъде лектор на Конференцията за бъдещето на интелектуалната собственост в НДК на 15 март

Г-н Рехард, какви са очакванията ви към България в контекста на нейното Европредседателство и във връзка с Европейската авторскоправна рамка?

Очаквам българското председателство активно да менажира процеса на обсъждане на Директивата за авторското право в условията на единен цифров пазар, и в частност да гарантира справедливо регламентиране на темата за Разликата в стойността (Value Gap) – значителното разминаване между приходите, които някои онлайн платформи генерират, и възнагражденията, които те изплащат на правоносителите. Това е основният проблем за всички творчески сектори в Европа. Вярваме, че в това отношение предложението на Европейската комисията (ЕК) осигурява добра основа за председателството ви.

В момента у нас тече дискусия дали обществени оператори като БНТ и БНР не трябва да плащат за авторски права по отделни тарифи от търговските медии. Бихте ли споделили как е решен този въпрос в други страни в ЕС?

На европейско ниво има подобна практика и принципите, които се спазват в такива случаи, са равнопоставеност и липса на дискриминация. Това значи, че различните тарифи трябва да бъдат определяни по обективни критерии. Държавните медии, за разлика от частните, са задължени да предоставят определено съдържание, което да отговаря на обществените потребности. Освен това те са ограничени в рекламата като източник на приходи. Така или иначе доколкото обществените медии са участници на един и същ пазар, то те трябва да отговарят на същите принципни по отношение на тарифите.

Следим темата за Разликата в стойността (Value Gap) – ключов въпрос за бъдещето на музикалната индустрия. Бихте ли споделили етапите, до които е стигнала дискусията в европейските институции по темата?

Както отбелязахте, това е ключовият въпрос за индустрията, и за творческите сектори като цяло. Положителна беше оценката ни на първоначалното предложение на Комисията. Вярваме, че в процеса на обсъждане ще се осигури добра база за смислено и дългосрочно решаване на проблема. В момента сме на етап дискусия в Европейския парламента (ЕП) с участието на Съвета. Някои от Комисиите в ЕП не успяха да предложат реален план за решаване на въпроса с Разликата в стойността, но вярваме, че на финала ЕП, Съветът на ЕС и ЕК ще се обединят върху работещо дългосрочно решение. Наистина не мисля, че има друга алтернатива – това е фундаментален проблем за развитието на европейския единен цифров пазар. Провалът в правилното менажиране на казуса би нанесъл сериозни щети на европейските създатели на съдържание, пазарната конкуренция, и не на последно място – на европейските потребители като цяло.

Какво е значението на училищните програми за популяризиране на защитата на авторски и сродни права, когато говорим за възпитанието на подрастващите потребители на музика?

Абсолютно фундаментално е. Защитата на интелектуалната собственост е човешко право. Впечатлени сме от промяната в отношението на младите хора към въпроса с авторските права. Използването на пиратски услуги не попада в графата "готино", напротив, тийнейджърите разпознават стойността и качеството на лицензираните услуги.

Приходите от дигитални продажби и стрийминг платформи като Spotify са на път да изпратят физическите носители като компактдисковете в историята. Бихте ли споделили част от най-важните тенденции в звукозаписната индустрия за 2017?

Годишният доклад на Международната федерация на звукозаписната индустрия ще излезе на 24 април, но спокойно мога да отбележа, че стрийминг платформите запазват позицията си като най-бързо развиващ се източник на приходи. Като тенденция се запазва спадът в даунлоудите и физическите продажби. Като цяло очакваме измерим ръст за трета поредна година.

Лаури Рехард е директор на отдел "Лицензиране и правни политики" в Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI), член на която е и българското дружество за колективно управление на сродни права в музиката "ПРОФОН". Разговорът на "Правен свят" с г-н Рехард се осъществи със съдействието на "ПРОФОН".

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
4
Този още не знае,
|
нерегистриран
19 март 2018, 16:23
0
0
че са му нахлузили розови очила на границата или още не е изтрезнял от печерпката за "добре дошъл".
3
|
нерегистриран
16 март 2018, 09:40
3
0
А нещо за защита на потребителите? Купуваш си Уиндос ХР и в един момент гиганта решава да ти спре поддръжката. Защо не се вземат мерки срещу злоупотреба с монополно положение. Би трябвало компанията да може да направи това, но да е задължена да предостави друга поддържана версия - напр. Виста, 7 -ца и т.н. Да си вземеш откраднатото от крадеца не е кражба, а справедливост.
Другото си е чиста корупция. Богатите плащат на политиците за да приемат закони, които да ги правят по-богати благодарение на новите по-големи възможности да ограбват бедните. То това е световната тенденция - богатите да стават по-богати, а бедните - по-бедни.
2
Събрани от кол, въже и от пилоните.
|
нерегистриран
16 март 2018, 08:33
4
0
Експертът по международно авторско право Лаури Рехард идва у нас да изнесе лекция. Още едно неизвестно нищожество, набедено за експерт по международно авторско право ще изнесе лекция.
1
Тодор
|
нерегистриран
15 март 2018, 20:42
3
0
Винаги съм се забавлявам когато безиденик които е на хранилка размишлява как защитава чужди права, като първо ги ощетява с половината от изнудената сума. Къде е отпадането на правото след първа продажба
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно