Доц. д-р Марин Киров с коментар за обръщението на президента:
Необходим е държавник, който да постави въпроса за Велико Народно събрание, ако ще говорим за нов модел и нов морал
Президентът може да бъде отстранен по Конституция, но едва ли Борисов има воля и сили да действа в тази посока, смята експертът по законодателство
Необходим е държавник, който да постави въпроса за Велико Народно събрание, ако ще говорим за нов модел и нов морал

Доц. д-р Марин Киров

След обръщението на президента Румен Радев потърсихме за коментар доц. д-р Марин Киров, експерт по законодателството и участник в последната конституционна реформа.

Г-н Киров, как ще коментирате обръщението на президента Радев към нацията?

Прочетох внимателно изказването на президента, за мен няма изненада. На първо място той продължава своята опозиционна роля, подготвяйки терена за друго управление. На следващо място, продължава да е коментатор на събитията, а не точно двигател на промяната.

Сещам се за една конгресна реч на д-р Ахмед Доган, насочена към героите на новото време. Той беше много по-директен и конкретен.

Но президентът отправи много критики към правителството и парламента?

Сигурно голяма част от хората са съгласни с критиките към правителството и депутатите, но още по-голяма част се питат какво предлага президентът. Защото той казва, че нови избори сега не са решение, но пък трябва да се гради алтернатива. Той признава, че е наясно с евентуален изборен резултат и не е готов за тази битка. В задачата вече се пита към какво зове президентът и как ще го постигне? Изборите са единственият конституционен и законов ред за смяна в управлението. За каква алтернатива говори, къде се подрежда тя? Вижте колко много въпроси.

Какво мисли БСП по темата за липсващата алтернатива (на теория те са най-голямата партия в опозиция, но президентът не вижда в тях алтернатива), а малките опозиционни партии извън парламента, а ДПС, която изглежда все по-подготвена експертно за управление? Президентът обявява може би себе си за единствена алтернатива, но не сега. А кога?

За пореден път в изказването му има много недоизказани неща, неназовани. И това е притеснително. За да приключа с този въпрос ще задам риторично питане. Възможно ли е чрез подобни обръщения към нацията обединение на нацията, обединение на граждани, които така или иначе имат свободата да гласуват за различни партии и отреждат в парламента да има не просто различни партии, а управляващи и опозиция. Обединява ли ги президентът или ги тласка към остро противопоставяне?

На мен като избирател не ми трябва някой да ме подстрекава към бунт, необходим ми е държавник, който да постави въпроса за Велико Народно събрание, ако ще говорим за нов модел и нов морал.

Как ще реагира мнозинството на поредните критики? Има представители на ГЕРБ, които са доста остри в отношението си към държавния глава. От конституционна гледна точка е възможен и импийчмънт на президента, дали ще се стигне до толкова радикално противопоставяне?

Вероятно ще му отговорят по същия начин - с критика. Не съм убеден, че Борисов ще влезе в неговия тон и ще говори и действа за отстраняване.

По другата част на въпроса - да, възможен е импийчмънт на президента, Конституцията на Република България урежда този въпрос чрез един сложен състав за отстраняване на държавния глава.

Цитирам ви целия текст и после ще разясня:

"Чл. 103 (1) Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията.

(2) Обвинението се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.

(3) Конституционният съд разглежда обвинението срещу президента или вицепрезидента в едномесечен срок от внасянето на обвинението. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.

(4) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване."

Някой би казал, че президентът е облагодетелстван от конституционният законодател – няма много правомощия, но има огромна политическа власт, заедно със сложна процедура по отстраняването му. Както се вижда, според Конституцията, това може да стане в случай на държавна измяна или друго нарушение на основния закон. И не се уточнява за какво друго нарушение става въпрос – преценката ще е на Конституционния съд.  

За да стартира тази процедура са необходими подписи на 60 народни представители, а след това поне 160 трябва да гласуват в подкрепа на подписката.

В практиката даже и да има сериозни юридически аргументи за отстраняване на президента, процедурата изисква преди всичко политически стъпки за постигане на мнозинство. И след това последната дума е на Конституционния съд. Това е предвидено като преграда пред прекалено лесното или политизирано отстраняване на държавен глава. Съдът разглежда искането в едномесечен срок от постъпването му и решава окончателно дали да прекрати пълномощията на президента.

Но дори да си представим, че Конституционният съд отстрани президента, функциите му ще се поемат от заместника му – нещо, което е изключително важно.

Според вас управляващите няма да искат отстраняването на Румен Радев?

Има твърде много неизвестни в задачата. На първо място не е ясно дали управляващите могат да привлекат достатъчно на брой депутати, за да гласуват подобно нещо. ГЕРБ и патриотите нямат необходимия брой народни представители. Тоест трябва да се търси много по-широка подкрепа. Друг е въпросът дали някой би се присъединил и на каква цена, с какви политически условия. От къде на къде например ДПС ще подкрепи сваляне на президента, поискано хипотетично от ГЕРБ, след като последните не искат да управляват с тях.

На следващо място - защо му е на Борисов да отстранява Радев, ако след това поста се заеме от Илияна Йотова. Ако за Радев се предполага, че следва линията на БСП, то за Йотова не би трябвало да има и най-малко съмнение.

Затова си мисля, че поне за момента, този въпрос не е актуален в конституционните му измерения, а по-скоро ангажира избирателите според симпатиите им към Борисов или Радев респективно. Президентът може да бъде отстранен по Конституция, но едва ли Борисов има воля и сили да действа в тази посока. 

Доц. д-р Марин Киров е практикуващ юрист и експерт по законодателство. Консултирал е измененията на Конституцията от 2015 г. в глава "Съдебна власт" и е участвал в Съвета по съдебна реформа при изработването на промените в Закона за съдебната власт от 2016 г.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
1
РР
|
нерегистриран
04 септември 2018, 13:47
4
-5
Радев пак каза едно голямо нищо. Тия са лоши, ама няма по добри.
2
|
нерегистриран
04 септември 2018, 13:47
3
-8
И какво точно ще прави това Велико народно събрание? Май "експерта" не е много наясно! Голям експерт. А последните Конституционни промени са правна трагедия, тъй че ако той ще ги прави, по-добре нищо повече да не се пипа в конституцията.

Иначе алтернатива има, ама на Радев не му отърва да я каже, защото ще изстине и неговото място - Търновска конституция и цар Симеон. Затуй е драмата с двореца Врана, защото Бойко и Курнела са напълнили гащите - народа не ги ще, а алтернативата е повече от ясна.

А за опита да бъде потулено как баща му сгази инвалид и за терора над пострадалия човек, ако Радев не подаде оставка, то би трябвало да се пристъпи към процедура за отстраняването му от поста. Голям мерак имал редовия катаджия да спасява Радев-баща. Ясно е кой стои зад притискането и на катаджията и на сгазения инвалид. И трябва да му се потърси отговорност.
3
До 2
|
нерегистриран
04 септември 2018, 13:54
3
-2
Борисов няма да посмее да му иска импийчмънт
4
лектор
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:00
3
-5
Не познавам колегата, може би защото съм от сферата на международните финанси като наука. Но се вълнувам от темата за ВНС.

Да, съгласен съм и не приемам упрека на предните коментари, че ВНС няма какво да прави. Има господа и там е голямата трагедия. Трябва тотална смяна на основния закон, на модела на функциониране на държавата. И това минава само през ВНС.

Радев шикалкави в неговия военен стил, но е прав само за едно - избори не вършат работа, защото моделът е опорочен. Ами другарю Радев, нагърби се да смениш модела. През ВНС и нова Конституция.

И Божидар Димитров призоваваше за тая работа и много други.

5
RRR
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:01
8
-2
Този от къде се пръкна.
6
orel s oriz
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:02
3
-9
Като започне да ми говори генерал Радев и започвам да мечтая Първанов да ми е президент. Поне можеше да говори и знаеше какво да прави.
7
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:03
11
-1
Съгласен съм с Киров само в частта, че държавата има остра нужда от истински държавници. Това е очевидно и няма нужда дори да се коментира. Но в частта за ВНС не съм, защото, както и преждепишещия, не чух какво точно се очаква от това ВНС. Нов модел? Стига! Тази изтъркана фраза вече стана наистина досадна. Нашият проблем не е в модела, а в хората. Каква полза да смениш системата, ако в новата набуташ днешните циркаджии. Бих казал на Киров така- ако начело на България застанат истински държавници, за нула време ще разберем, че моделът е без никакво значение. Проблема е както винаги в главите и търпението ни, а не във формата на управление, начина на избиране на този или онзи и т.н
8
Стоянов до 7
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:13
4
0
Съгласен съм, хубаво е да се приказва за ВНС, на теория е много добре (то това му е и грешката на младежа, той е научен човек, не ги знае какви са играчите), но на практика ще оплескат всичко. Уж ще сменят системата, само ще си сменят местата.
Съгласен съм и с другото. Като се появи новия човек, новия лидер, всичко ще се нареди.
9
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:14
5
-1
Лектор, много е лесно да се каже трябва тотална смяна на КРБ, ама не казваш каква. Разбери, няма идеален закон, идеална конституция и т.н. Каквато и система да измислиш, ако в нея са днешните хора, а никой не казва как това ще се избегне, резултатът ще е същия. Те видовете системи на устройство не са много и това към което можем да минем го има в много страни, които хич не са прокопсали. Примерно президентска република. Ето ти я в Русия. И какво, заплатите им като на камбоджанци. Не е проблема в това. Ако на един отбор със слаб треньор му промениш нещо из основи, но оставиш същия треньор и слаби играчи, как точно очакваш да започне да играе добре и да бие. Не се сещам. Ще ти дам пример от твоята сфера. По време на един дебат за финансите, един финансист каза нещо много правилно. Спорът беше дали да има промени в данъчните закони с цел повече пари да влизат в бюджета. Той каза- направете така, че всеки един лев да се харчи максимално ефективно и ще видите, че няма въобще да има нужда да говорим за промени в данъците. Тук е същото. Ти сложи начело на държавата истински държавници и ще видиш, че няма да има нужда говорим за ВНС, рестарти и прочие. При сегашната конституция, която си е много добра (тези дето я хулят грам аргумент не изложиха кое и е лошото) истинския държавник може спокойно и без проблем да въведе ред в държавата и да я дръпне напред
10
лектор до 9
|
нерегистриран
04 септември 2018, 14:16
1
-5
Не мога да не се съглася с голяма част от казаното от теб. Идеята за ВНС и аз осъзнавам, че е романтика. Колкото и да ми се иска не допускам, че ще сменят модела и закона, така че да работи.
Но и другото го има. За какво говори Радев? Всичко е зле, ама да нямало избори защото той така казва? Този човек или не знае какво прави или само си приказва.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно