Проф. Пламен Киров:
Президентът е длъжен да издаде указ и да освободи главния секретар на МВР*
Под въздействието на съветниците си, Румен Радев върши глупости, казва преподавателят по конституционно право и секретар по юридически въпроси на президента Първанов
Президентът е длъжен да издаде указ и да освободи главния секретар на МВР*

Проф. Пламен Киров, преподавател по Конституционно право

Проф. Киров, неиздаденият указ на президента Радев за освобождаване на главния секретар на МВР Младен Маринов блокира промените в кабинета, които днес трябваше да бъдат гласувани в парламента. Решението на МС за указа е изпратено вчера на президента, а днес той замина за Рига. Има ли някакви юридически основания държавният глава да не издада въпросния указ? 

Става въпрос за назначаване и освобождаване на главния секретар по Закона за МВР и в този случай попадаме в хипотезата на т.нар. споделени правомощия между изпълнителната власт и президента на Републиката. В смисъл правителството предлага, а президентът назначава с указ. Когато се предлага за назначаване, президентът може да има някакви съображения и да каже: "Абе, този дето ми го предлагате, не кореспондира с моите разбирания за професионализъм, pd добросъвестност, честност и т.н. Я, си помислете и дайте да някой друг, предложете, да не е този, защото имам сериозни възражения". Но когато се освобождава от пост - може ли насила президентът да остави едно лице да действа в дадено министерство, въпреки нежеланието на изпълнителната власт да работи с това лице? 

Представете си и другата хипотеза - ако Младен Маринов си беше подал оставката като главен секретар, тогава Министерският съвет щеше да направи на това основание предложение до президента да го освободи. Нима при това положение президентът ще му каже: "Не, твоята оставка нищо не означава за мен, аз настоявам ти да си изпълняваш функциите". Това е абсурдно! 

В мотивите си за освобождаване Младен Маринов е визирал член 36, ал. 1 от Закона за МВР, според който, правомощията на главния секретар се прекратяват по негово искане.И на това основание правителството взима решение да предложи на президента да издаде указа. Има ли някаква несъвместимост? 

Не! Президентът е длъжен да издаде указ и да освободи главния секретар на МВР. 

А има ли срок за издаване на указа? 
 

Няма срок, но ние все пак сме хора, които мислят рационално. Но не да мислим рационално под въздействие на страсти и емоции. Като ще управляваме държава, трябва да действаме според законите. Правителството иска Младен Маринов да стане министър, президентът трябва да се съгласи с това желание на премиера, а народните представители да го гласуват. Това е редът. 

Не е ли била необходима предварително съгласувателна процедура между администрацията на премиера и на президента, преди да излезе решението на правителството, за което намекват от "Дондуков 2"? 

Тази съгласувателна процедура визира само назначаването на дадена кандидатура. Тогава президенът може да възрази. Но не и за освобождаването. Правителстното не предлага на мястото на Младен Маринов нов човек, правителството предлага той да бъде освободен. Какво има да се съгласува в случая? Ако решението МС за указа беше – да бъде освободен Младен Маринов и на негово място да бъде назначен еди кой си, тогава в тази съгласувателна процедура можеше да се разменят аргументи относно качествата на този, който се предлага да заеме поста. А в случая няма такава хипотеза. Нещата са толкова тривиални, че няма накъде повече. Президентът явно си връща, заради факта, че правителството реши тази година премиерът Борисов да отиде на откриването на годишната сесия на ООН. Май няма такава държава в Европа като нашата. 

Още нещо - по закон Младен Маринов е прав. Той казва: Аз изпадам в конфликт на интереси и в едномесечен срок трябва да бъда освободен, което е изискването на стария закон за установяване, предотвратяване конфликта на интереси. Този текст е в новия закон за борба с корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество. Значи той обявява, че е в несъвместимост. И в едномесечен срок от настъпването на тази несъвместимост Маринов предприема действия по прекратяването на това положение. Ами ако той беше управител на търговски дружество и го избират за министър? Подава си оставката, но трябва да има общо събрание на акционерите, за да бъде освободен и да бъде вписан в Търговския регистър. Но след като той си е подал оставката, какво повече да направи? Е, какво, да чакаме вписването в Търговския регистър, та да бъде избран за министър ли? 

Проф. Киров, вие сте утърден конституционалист. Но има и друго мнение. Обади ми се Сабрие Сапунджиева, която беше преди години в юридическия екип на президенството. Беше гневна и каза: На какво основание президентът ще освободи Младен Маринов от МВР. Казах ѝ - на основание на решението на МС. Какви са мотивите?, пита тя. Ами, ако Маринов не бъде избран за министър? Тоест, г-жа Сапунджиева смята, че Младен Маринов първо трябва да бъде избран за министър и тогава да има указ за освобождаването му от поста в МВР. Даде за пример депутатите, когато отиват в правителството. Те първо се избират от парламента на новия пост, а после парламентът прекратява правомощията им като народни представители. 

Няма пречка и така да стане. Възниква обаче конфликт на интереси. Затова в този случай този конфликт на интереси се разрешава като кандидатът се освобождава от позицията главен секретар. 

Но има съществена разлика в това, което вие казвате и това, което твърди г-жа Сапунджиева. Тя е категорична – нека първо го изберат Маринов за министър и тогава да има указ за освобождаването му от поста, който сега заема в МВР. 

Няма никакъв проблем и едното, и другото. Но по-чистият въриант е да го освободят и след това да го изберат, защото в противен случай възниква конфликт на интереси. Просто президентът намери начин да си го върне на премиера, заради ООН. 

Нима допускате, проф. Киров, че на такова ниско ниво ще се решават въпросите в държавата? 

Най-вероятно е такова, като знам какво е нивото на някои хора, които съветват Румен Радев в президентската администрация. Да си припомним, че когато Румен Радев трябваше да се кандидатира за президент, Плевнелиев за един ден му издаде указа за освобождаване от съответната длъжност във ВВС. Можеше ли да го върти Плевнелиев? Можеше, ама не го направи. Добре известно е, че не съм фен на Плевнелиев. Това са дребни заяждания, които са контрапродуктивни. В този случай Борисов изпрати топката във вратата на Радев. И в момента го води с две на нула, заради глупостите, които върши президентът под въздействие на съветниците си.

Проф. Пламен Киров е роден на 5 декември 1960 г. в Плевен. Професор е по конституционно право. Бил е заместник-председател на Централната избирателна комисия (ЦИК). Бил е секретар по юридическите въпроси на президента Георги Първанов. От 2006 до 2015 г. е конституционен съдия. По това време проф. Пламен Киров е представител на Република България във Венецианската комисия за демокрация чрез право. Специализирал е в Гърция, Малта, Холандия и САЩ. В момента проф. Киров е комисар в КЗК.

*Препечатваме интервюто от сайта Епицентър. Заглавията са на "Правен свят".

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
1
Въпросите са зададени от юрист, а отговорите са на политик
|
нерегистриран
13 септември 2018, 19:18
19
-3
Журналистиката в случая е само услужлив посредник.
2
до 1
|
нерегистриран
13 септември 2018, 19:45
20
-4
напълно съм съгласен с теб.четейки интервюто бях озадачен,че проф. е бил конституционен съдия. абсолютно политическо говорене
3
деловодител
|
нерегистриран
13 септември 2018, 20:54
18
-3
Това е един канцеларски коментар-кога се издава указ, кога се подписва, кога отива в парламента. Дреболии, това не е конституционно право, а деловодна дейност. И от тази канцеларщина правят новина , пък даже и коментар. Бре, бре, бре, бре.... Може ли цял професор да го хванат и да коментира деловодни преписки, пък и махленски заяждания-кой на кого имал да си връща. Сякаш става дума за отношения между халваджията и бозаджията.
6
Марко
|
нерегистриран
13 септември 2018, 23:41
20
-4
Да,ама не!

Държавният глава не е подчинен на изпълнителната власт и може да издава указ или да върне предложението,ако прецени ,че се налага това...
8
Мадам В.
|
нерегистриран
14 септември 2018, 06:34
13
-4
До коментар [#1] от "Въпросите са зададени от юрист, а отговорите са на политик":
Журналистиката в случая е само услужлив посредник.
Не случайно Мадам В. е взела "дълбоко съдържателното" интервю, пълно със "задълбочени правни знания", "анализи", "изследване на доктрината" и пр. Услужливо, казионно, ветропоказателно. Интервюиращата ги умее тия неща.
9
Поручик Ржевски
|
нерегистриран
14 септември 2018, 07:38
10
-5
Президентът е длъжен и да избърше оакания задник на сикаджийската мутра, а след това да му врътне една баница.
10
WEAR
|
нерегистриран
14 септември 2018, 09:00
2
-6
Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако искате все пак да го видите, натиснете тук.
 
Така нареченият президент Гадев е един тривиален военен сандал с политически претенции, обратно пропорционални на оскъдните му умствени възможности!
Някой му налива лимонада в големите уши, че може да бъде цар в президентска държава, ама кукиш на подобни амбиции авторитарни ...
Гадев, нема да ти дойде времето никога, трол грозен!
11
Който знае много, е мълчалив; който говори много, нищо не знае. — Лао Дзъ
|
нерегистриран
14 септември 2018, 10:27
12
-4
Пламен Киров по-добре дръж устата си затворена и остави хората да те смятат за глупав и набеден за професор по конституционно право, отколкото да я отвориш и да разсееш всички съмнения…
Президентът не е длъжен веднага да издаде указ и да освободи главния секретар на МВР. Президентът Румен Радев за разлика от някой си Пламен Киров не говори и не върши глупости.
12
Милко Балев
|
нерегистриран
14 септември 2018, 10:55
8
0
До коментар [#2] от "до 1":
напълно съм съгласен с теб.четейки интервюто бях озадачен,че проф. е бил конституционен съдия. абсолютно политическо говорене
Че те какви слагат за конституционни съдии ? Не се изискват кой знае какви качества, важното е да покриват статуквото. Даже въпросният професор май бе последният читав член на този "съд". Сега там има всякакви- и милиционери, и партийни секретари, и военни съдии, и бивши политици, и хора, които хал-хабер си нямат от конституционно право, или от тълкуване на правни норми. Имат си и секретарки, и съдебни помощници, и сътрудници, изобщо тотално обслужване, плюс Евксиноград, командировки, държавни грижи и пр. И 7000лв заплата. А пък шеф е внукът на бившия втори в Партията-майка. Приемственост, традиции, уважение към миналото...казват другарите, които са едни и същи.
13
123
|
нерегистриран
14 септември 2018, 10:58
2
-4
Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако искате все пак да го видите, натиснете тук.
 
Радев е глупава марионетка на червените маймуни. Той е глупав, но достатъчно властолюбив, за да си вярва сам за авторитарните планове за президентска република. Всичките му малоумни действия в нарушение на закона водят натам ...
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно