Прочит на Доклада по Механизма за сътрудничество и проверка
Комисията отправя кредит, че реформите ще бъдат доведени докрай*
Този позитивен доклад идва след засилената активност на прокуратурата и правораздавателните институции по отношение на борбата с корупцията и организираната престъпност, което нямаше как да остане незабелязано от Европа
Комисията отправя кредит, че реформите ще бъдат доведени докрай*

Марин Киров, практикуващ юрист, експерт по законодателство, участвал в процеса по последните изменения на Конституцията и в Съвета по съдебна реформа

Европейската комисия представи своя доклад за напредъка на България и Румъния по механизма за сътрудничество и проверка. Докладът у нас се свърза със съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност. Той е един формален документ за изпълнението на дадени препоръки, който трябва да се чете добросъвестно и да се внимава кой и как ни помага да мислим при неговите интерпретации, най-малкото защото част от тези, които отричат случването на съдебната реформа, са обвиняеми, подсъдими или техни адвокати и приятели съдии и политици. Тези пък, които твърдят, че реформата се случва и тя е донесла сигурност и просперитет на гражданите, са в управленска позиция и имат полза от тази гледна точка. Докладът е важен и защото често, без да имат пряка връзка, констатациите в него са ползвани от други държави като основание за приемането на България в Шенген например.

До тази година за Румъния е отбелязван напредък и са правени намеци за отделяне на двете страни и оставане на наблюдението само над България. Сега настроенията са съвсем в обратна посока - България да бъде похвалена, а Румъния да бъде негативно коментирана и оценена.

Още преди да бъде оповестен, позициите по него бяха полярни и крайно различаващи се. Припомням, че ситуацията беше сходна и при предишния доклад. Въпреки че той бе отчетливо позитивен и поощрителен за усилията на България, имаше и обратни интерпретации и твърдения за провал в съдебната реформа. Това е така, защото механизмът се политизира и се превърна и в тояга и в морков за нашата държава.

Към настоящия документ представителите на правителството, мнозинството в Народното събрание и Висшия съдебен съвет изразиха очаквания за позитивен анализ и добра оценка за свършеното по препоръките от миналия доклад. Вероятно това им беше подсказано при срещите с представители на комисията през годината. От друга страна опозицията, включително и малките извънпарламентарни партии, се презастраховаха и започнаха да отправят внушения, че дори докладът да е положителен, това непременно не означава, че сме си написали домашното като държава. 

Тези, които преди атакуваха всеки дръзнал да говори за неефективността на механизма и за нуждата от неговото отпадане или трансформиране, сега заемат сходна позиция, защото им изнася да кажат "да, докладът е положителен, но това нищо не означава". Или ще се хванат за някои от критиките (за медийната среда например) и отново ще твърдят, че цялостно докладът е унищожителен и негативен.

И на трето място, този позитивен доклад идва след засилената активност на прокуратурата и правораздавателните институции по отношение на борбата с корупцията и организираната престъпност, което нямаше как да остане незабелязано от Европа. Но и по времето на редица скандали в Министерство на правосъдието, които сякаш въобще не са отчетени (бягства на лишени от свобода, невъзможност за привеждане в сила на присъди, заради бягства на подсъдими, срив в Търговския регистър, акцията в Държавната агенция за българите в чужбина и съмненията за порочност на процедурата по придобиване на българско гражданство, уволнението на заместник-министъра проф. Проданов като преподавател и липсата на политическа реакция и др.).

Докладът идва и в деня, в който президентът на Република България в прав текст си позволи да обвини прокуратурата в политическа поръчка (по отношение на проверките на избраният от неговата квота за конституционен съдия проф. Атанас Семов). И ден след като председателят на ВКС Лозан Панов публично отказа да се яви в Комисията за борба с корупцията и да даде обяснения за несъответствие в доходите си, защото той така смята за правилно и защото нямало как Комисията да го вика точно него, председателят на един от върховните съдилища.

Тези различни като прочит оценки и действия, на различните субекти, всъщност винаги са обезсилвали смисъла на докладите и на механизма като цяло. Защото тези, които са на власт, се хващат за буквата на изпълнените препоръки и сякаш забравят за общото усещане за справедливост, което у нас е със знак минус, а тези които са в опозиция, не държат сметка за собственото си бездействие в сектора, а само използват темата за политическо говорене.

И въпреки това, основните въпроси, които поражда днешният доклад, са няколко и от тях зависи дали този механизъм и наблюдение над България ще продължи или ще бъде променен и отменен в края на мандата на тази Комисия.

Отвъд възможните политическите интерпретации, конкретно по доклада. Очаквано се разглежда напредъкът, отбелязан от страната ни през последната година и изпълнението на 17-те окончателни препоръки, отправени от Комисията в доклада от януари 2017 г. Може да се каже, че се оценяват положително продължаващите усилия и решимост на България в изпълнението на тези конкретни препоръки.

Комисията отбелязва положителни тенденции и изразява своята увереност, че държавата ще продължи в тази посока и дори ще съумее да изпълни всички оставащи препоръки и съответно оставащите показатели. Отново с това е обвързано и възможното приключване на процеса по мониторинг над България до края на мандата на настоящата Комисия.

Конкретно по препоръките комисията счита, че няколко от тях вече са изпълнени, а редица други пред изпълнение и приключване. Въз основа на това три от шестте показателя (за независимостта на съдебната власт, законодателната рамка и организираната престъпност) се считат за временно прекратени, именно защото е отбелязан напредък. Може да се каже, че новият състав на ВСС и избраните ръководители в съдебната система през изминалата година са оценени положително. С позитивен знак е отбелязана и работата на Съвета по съдебна реформа, а прокуратурата не е вечният виновник, напротив поощрени са всички усилия за анализ и промяна. Като напредък и с положителен знак е отбелязано антикорупционното законодателство, поставени са позитивни очаквания към Комисията за борба с корупцията.

Наблюдението обаче ще продължи, за да се потвърди тази оценка, тъй като в някои случаи действията по препоръките са в процес на изпълнение. А и вероятно положението в Румъния подсказва, че ако веднъж е отбелязан напредък, то това не влече след себе си автоматично последствия, а работата трябва да продължи до край.

В доклада има и критичен момент, отбелязва се "значително влошаване на медийната среда в България през последните години". Акцентът тук е върху непрозрачната собственост на медиите, но пък трябва да припомним, че по предложение на ДПС се прие мащабна промяна в закона, която в бъдеще би дала за резултат именно изсветляване на медийния бизнес.

Може да се каже, че с настоящият доклад Комисията отправя кредит на доверие към правителството, като казва, че вярва в продължаването реформите и довеждането им до край. Кредит на доверие имат и прокуратурата, новият състав на ВСС, новата Антикорупционна комисия и новите ръководители в съдебната система.

Според доклада на Комисията са изпълнени препоръките или са във финален етап на изпълнение от показателите: независимост на съдебната власт; нормативна уредба; борба с организираната престъпност. Със значителен напредък са останалите препоръки от показатели: продължаване на съдебната реформа, противодействие на корупцията по високите етажи и на корупцията в по-общ план.

Но и в заключения Комисията си оставя правото да продължи да ни наблюдава и контролира, доколкото и докогато това е възможно чрез механизма.

Марин Киров е практикуващ юрист, експерт по законодателство и съдебна реформа. Работи като консултант при измененията на Конституцията от 2015 г. в глава "Съдебна власт" и е участвал в Съвета по съдебна реформа при изработването на промените в Закона за съдебната власт от 2016 г.

*Коментарът препечатваме от Дир.Бг. Заглавията са на "Правен свят".

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
9
Дуфалак, дуфалак, вчера аках, днеска пак (О. Герджиков)
|
нерегистриран
16 ноември 2018, 11:57
0
0
Стига натрапвахте това пидалчи на юридическата публика. Не виждате ли, че не може на две магарета да раздели плявата Подпредседателче на Първановото АБВ. Ай сиктир
6
*************************************************
|
нерегистриран
15 ноември 2018, 11:19
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
5
*************************
|
нерегистриран
15 ноември 2018, 09:56
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
3
Това някаква ново определение за юрист ли е?
|
нерегистриран
14 ноември 2018, 18:50
0
0
Практикуващ юрист. Звучи оправдателно.
2
Не знаех, че кредитът се отправя
|
нерегистриран
14 ноември 2018, 11:37
2
0
По-добре да не знам какво се прави дебитът. Това само практикуващите юристи го знаят.
1
*************************
|
нерегистриран
14 ноември 2018, 09:25
2
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно