Пламен Георгиев:
Има съдии, които прекратяват дела, защото сме закъснели с няколко дни, а пишат мотиви с години*
Съдът ни отказа и разкриване на банковата тайна на лица с имунитет във връзка с разследвания на корупция, казва председателят на КПКОНПИ
Има съдии, които прекратяват дела, защото сме закъснели с няколко дни, а пишат мотиви с години*

Пламен Георгиев, председател на КПКОНПИ

Г-н Георгиев, Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) натрупа вече практически опит. Този опит повиши ли оптимизма, с който поехте ръководството й, или напротив?

Повиши го, категорично. През януари 2018 г. беше приет Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ), а през април се сформира в пълен състав избраната от парламента комисия (КПКОНПИ), която обедини 5 антикорупционни структури: Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ), Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ), Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР) и съответните звена от Сметната палата и ДАНС. За 8-те месеца оттогава постигнахме сериозни резултати във всички направления на дейността ни.

Като например.

По 1-то направление – конфликта на интереси: взехме 140 решения, установихме 28 случая на конфликт и наложихме санкции за над 105 000 лв. За сравнение: миналата година, преди да се влее в новата комисия, КПУКИ е установила 3 случая.

По 2-то направление – незаконно придобитото имущество: взети са 189 решения за внасяне в съда на искове за налагане на обезпечителни мерки – на обща стойност 311 млн. лв.! Текат 146 граждански дела за отнемане по наши искове – за близо 343 млн. лв. Водим 2016 проверки за едно или повече лица. Има влезли в сила 21 съдебни решения в полза на КПКОНПИ, за 12, 401 млн. лв. От създаването на първата комисия през 2006 г. до сега в полза на държавата е отнето имущество на стойност над 120 млн. лв.

По направлението за противодействие на корупцията: по сигнали, които отработихме, бяха задържани кметицата на Младост със 70 000 евро подкуп и 20 души от Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ). За 3,5 месеца пресякохме схема, действала с години, при която хора – вкл. и криминално проявени, нямащи нищо общо с България, са получавали срещу пари българско гражданство и са продължавали после престъпната си дейност в други държави. Те са увреждали репутацията на страната ни. Действахме решително и в община Септември, и в община Перник, където прокуратурата повдигна обвинения на бивши и действащи кметове за ощетяване на бюджета, длъжностни престъпления и неизгодни сделки. По наша разработка прокурор от Софийска градска прокуратура (СГП) беше отстранен от длъжност и обвинен в престъпление по служба. Деянието е извършено, докато е бил административен ръководител на Районна прокуратура – Кнежа през 2015 г. Мога да изброя още случаи. Извършили сме към 1 000 проверки по данни за корупция, 70 от преписките са изпратени в прокуратурата.

Относно превенцията на корупцията: Всеки законопроект, изготвен от органите на изпълнителната власт, се съгласува с КПКОНПИ за наличието на корупционен риск. По 62 проекта са направени 102 бележки и 127 предложения с цел как да се затворят евентуални вратички за корупцията. Давам пример: предлага се законопроект с широк марж на глобите – от 10 до 10 000 лв. Това е възможност някое длъжностно лице да злоупотреби – да наложи по-ниска глоба, ако му се въздейства корупционно. Препоръката ни: да се отделят физическите от юридическите лица, да има строги критерии за налагането на глобите, за да не се оставя техният размер на преценката на един чиновник.

Експертите от бившата БОРКОР изготвиха не един доклад с подобни предписания, но какво от това?

Техните становища рядко са намирали сериозен отзвук. Сега по новия закон, всеки орган е длъжен да отговори на всяка наша препоръка в срок. Да продължим ли по направления? Следва антикорупционното обучение.

В детските градини? То беше доста одумвано.

То вече стартира. В Перник с куклен театър беше показано на децата колко е лошо да не се спазват правилата. Гледах го и аз. Вълкът решава да строи хотел в гората и дава на лисицата буркан с мед – да го носи на мечока, който да изкорени дърветата. Катеричката обаче предупреждава кучето, което е полицай. Накрая лисицата, вълкът и мечокът са вкарани в полицейската кола. А децата раздават снимки с усмивки на куклите. Най-много получи кучето, защото спаси гората.

Много мило.

И важно. Антикорупционното обучение ще го има и в училищата. Това е дългосрочен проект, за който може би сме закъснели с 30 г. Но по-добре късно, отколкото никога. Трябва да променим възприятията за корупция у нас. "Да изберем този, казват, той ще краде по-малко от онзи." Що за логика? Той не трябва да краде изобщо! Промяната на мисленето е трудна и бавна. Но е наша задача. Както и управлението на запорираното имущество – 6-та ни дейност. Изготвихме регистър, в който вписваме запорираното имущество, което ще анализираме и управляваме. Прост пример: Запорираме скъп автомобил. Той след 6-7 г., колкото продължават някои дела в съда, струва вече не 100 000, а под 10 000 лв. Като предвидим след анализ поевтиняването му, ще поискаме от съда да бъде продаден и парите да се внесат в специална сметка в банка. Ако загубим делото, ще ги върнем на човека, ще му платим и обезщетение. А ако спечелим, в бюджета ще влязат 100 000 вместо 10 000 лв. Според чужди експерти, от отнето имущество за 1 млн. евро в бюджета влизат 100 хил. – 10%. У нас този процент е по-висок. Трудно се продава имущество на престъпници, за част от него не може да се намерят купувачи. Процентът ще нарасне още, ако управляваме добре запорираното имущество. Когато то е вече отнето, управлението му се поема от Междуведомствения съвет – колективен орган, който се състои от заместник-министри. Но те си имат и други грижи. Аз апелирам към законодателите да помислят не е ли редно ние да управляваме и отнетото имущество до неговата реализация, т.е. докато му се намери стопанин. Това за нас ще е допълнителна тежест. Но ще бъде добре за бюджета.

Ясно, г-н Георгиев. Работата не ви плаши. Но признайте си, че има случаи, когато удряте на камък.

Не един, 100 случая ще ви посоча такива. На дела, прекратени от съда, защото не сме спазили 1-годишния срок за проверка. Причината е, че чакаме дълго информация от чужбина за офшорни и други фирми, а после ни трябва и време да докажем, че някое лице е свързано с тях. Тези, от които искаме да отнемаме, не си държат парите в България, а навън, за да прикрият престъпния им произход. Понякога година не ни стига да намерим доказателства. 

Има поне 20 съдебни решения, според които не е проблем, че сме закъснели с 2-3 дни или месец. Има 10-годишна съдебна практика, според която срокът е инструктивен. Но изненадващо се появиха съдебни решения, че е преклузивен. Установили сме, че е незаконно имуществото, но с 3 дни закъснение и съдът решава да не бъде отнемано! А самите съдии пишат мотивите за присъдите с години и нарушават срока за произнасяне по делата.

Ама не може вие безкрайно да проверявате. Лошият пример на съда не е за подражание.

Няма безкрайна проверка! Това е манипулация, която се разпространява. Ние проверяваме 10-годишен период на придобиване на имущество, той се брои от датата на уведомяването ни и не може да се разширява. И не може ние да сме единственият орган в държавата, който да хвърля в коша работата си, защото с броени дни я е просрочил

Дали ще е така, съдът сега решава.

Чакаме тълкувателното решение. Но си даваме сметка, че засегнахме сериозни интереси. Олигархични. Лобистки. Финансови. Които стоят и зад политически партии. Засегнахме интереси за 4 млрд. лв! На толкова възлиза запорираното по наши искове имущество. Това са огромни пари! И те не са на обикновени хора. Комисията не е репресивен орган! Ответната реакция не закъсня. Повсеместно започват атаки срещу нас. Чрез медии и как ли не. Но те не ни смущават. 

Щом се води кампания срещу нас, значи сме си свършили работата… Ще отстояваме правотата си. Аз съм готов! Затова съм избран. И като приключи моят мандат, ще си тръгна с гордо вдигната глава. Знам, че действаме правилно и наистина се опитваме да възстановим справедливостта. Който е крал и не може да обясни откъде има пари – ще му се отнема. Да става каквото ще!

Не казвайте само, че сте безгрешни. Не е ли грешка, че направихте хиляди тв зрители участници в ареста на Иванчева, който продължи 5 часа? Оттогава май намаля общественото одобрение към вас.

Какво общо имаме ние с този арест? Да, ние разследвахме случая, разкрихме схемата за взимане на подкупи в кметството. При нас дойде свидетелят Ваклин, той подаде сигнал, ние подслушвахме и записвахме разговорите, белязахме парите съвместно с прокуратурата. Но нямаме никакво отношение към задържането на кметицата! Ние нямаме право да задържаме – депутатите казаха, че няма да ни го дадат. Бяхме на местопроизшествието като част от екип под ръководството на прокурорите и следователите и единствено го обезпечавахме – да не се местят предмети, да не влезе някой в колата. Не сме правили оглед. Нищо не сме правили! И тази служителка, за която се каза, че запушила устата на Иванчева, не е наша! И не й запушваше устата, а сложи за миг пред нея ръката си. Но това се приписа на нас. Манипулира се общественото мнение! 

Твърди се, че запорираме и отнемаме имущество без съд и присъда. Пълна лъжа! Ние само предлагаме, при неизяснен произход на повече от 150 000 лв., запор. Съдът в двуинстанционно гражданско съдебно производство решава дали да го наложи. Ако сме сгрешили, лицето може да възрази и съдът да го отмени. И решението за отнемане се взима в триинстанционен състезателен процес, в който ние сме по-слабата страна. Тежестта на доказване е върху нас. Пасивното поведение на другата страна е достатъчно, за да не бъде отнето имуществото, ако ние не можем да докажем, че е незаконно придобито.

Вие неведнъж заявявате, че изпълнявате закона (ЗПКОНПИ) такъв, какъвто е. Но той за броени месеци беше 3 пъти поправян, а и 4-ти закон за изменението му се задава…

Това са чисто технически поправки, съгласувани с нас. С тях не се променя духът на закона от 2012 г. Първата беше корекция на грешка в препратката на една алинея към друга. Втората поправка беше провокирана от тълкувателното решение на ВКС, с което се измени волята на законодателя. Тя е ясна: осъждането на едно лице по наказателно производство не е предпоставка, а оправдаването не е пречка за предявяване на иск за отнемане. А ето, че излиза тълкувателно решение на Върховния касационен съд, в което се казва: прекратяването на наказателно производство и оправдаването на лицето е пречка! И то абсолютна процесуална пречка! Съдът с тълкувателно решение преобръща закона! Аз алармирах премиера и законодателите. И те незабавно внесоха предложение за законови промени. За да се парира това тълкувателно решение на съда, което автоматично щеше да прекрати 20 дела за над 22 млн. лв., по които е прекратено наказателното производство. 

Делото срещу Христо Бисеров вече е прекратено, защото той е оправдан от наказателния съд. Ние искаме от него почти 2 млн. лв., но тълкувателното решение, което е задължително за съда, излезе в ден петък и делото му беше прекратено в понеделник. Има още 19 подобни дела. Например срещу кмета и главния архитект на Несебър. 

И на тях наказателното производство е прекратено, и за тях ние имаме искове за отнемане… Държавата губи милиони. Връщаме се към ситуацията преди 2012 г., когато отнемането на незаконно придобито имущество беше обвързано с наказателната присъда. Апропо, съдът ни отказа и разкриване на банковата тайна на лица с имунитет във връзка с разследвания на корупция. Ние очакваме от законодателя промяна и в този случай. Като не можем да видим банковите сметки, как да сме ефективни?

Общинските съветници да бъдат извадени от антикорупционния закон, да им отпадне задължението да декларират пред КПКОНПИ имущество, несъвместимост и конфликт на интереси. Това предлагат ГЕРБ и ДПС. Вие знаете, че общинарите масово въртят бизнес общините? Липсата на контрол върху тях не е ли индулгенция за корупцията в местната власт?

Не. Общинските съветници са около 5 000. КПКОНПИ ще се натовари много с проверките и за тях. Никой не предлага те да не декларират имуществото си. Предлага се да го декларират не пред нас, а пред местните комисии.

Но там има местни обвързаности…разни.

Има. Затова ви казвам: ние сме готови и имаме капацитет да проверяваме общинските съветници. Ако трябва, ще назначим още служители. Ще действаме по волята на законодателя.

А тая воля не ви ли плаши понякога?

Не. Тя най-накрая, след 30 г. дава възможност да се възстанови справедливостта. Да се види кои са незаконно забогатели и парите им да се върнат в държавата. Връща се доверието в държавата и в нейните институции. С новия закон за 8 месеца има видим напредък в борбата с корупцията. В бъдеще дали ще е такава волята, не знам. Политиката е нещо несигурно. Може да се променят законите.

Гражданската конфискация си е същинска национализация. Така известни адвокати определят политическата воля. Те цитират закон от 1947 г.: "Конфискуването на натрупаните по неоправдан начин богатства не трябва да се свързва с разкриването на извършено престъпление. Конфискацията трябва да се постанови, стига само въз основа на други белези да се приеме, че увеличеното имотно състояние на лицето е резултат от неправомерна дейност…". Каква е разликата между текстовете от наше време и времето, заклеймено, като "комунистическо мракобесие"?

Разликата е огромна. Навремето конфискацията се е извършвала от партийния съд. Сега се извършва от независимия български съд. Ние не сме откриватели и първопроходци на гражданската конфискация. Има я в САЩ, Канада, Италия, Словения, Словакия, Великобритания, Ирландия. А от 2017 г. и в Германия.

КПКОНПИ ще води производства за отнемане на имоти, без да е произнесена присъда или да е повдигнато обвинение срещу собственика, възмущават се адвокатите.

Това е смешно. КПКОНПИ не води производството. Тя е искател, равнопоставена страна в съдебен процес. И извинете, но аз нямам 150 000 лв. в имоти, пари и коли, за които не мога да обясня откъде са, и затова не ми се води дело за отнемане. Ние искаме ли да има незаконно забогатели у нас, или не? Искаме ли източване на публични средства? Ако не искаме, то тогава това е пътят. Някой може да е крал и да не е хванат. Десетки хиляди са, които не са хванати. Е, да, ама парите им се виждат. И те не могат да обяснят откъде ги имат.

Отнемането може да е и от всеки, без значение дали е имал публична или престъпна дейност, и на всякакво имущество, без да се изследва дали е придобито от престъпление! Какво е това!

Абсолютна лъжа. Ние не отнемаме от обикновения човек, който има 2 апартамента или една кола. Отнемаме от две категории лица: такива, на които е повдигнато обвинение за престъпна дейност и такива от висшите етажи на властта – министри, зам.- министри, магистрати, кметове, общински съветници. При втората категория, ако установим несъответствие между законните доходи и имуществото над 20 000 лв., започваме проверка – дали има несъответствие повече от 150 000 лв.

А не газите ли презумпцията за невинност, като основен правен принцип? Не я ли заменяте с презумпцията, че всеки собственик на нещо е мошеник?

Не. Обратното го твърдят едни и същи адвокати, които се явяват по наши дела. И пишат статии с неверни твърдения, които издават липса на солидна правна подготовка. Бъркат наказателното преследване с гражданското производство за отнемане. Презумпция за невиновност има само в наказателното право, не и в гражданското. Отнемането на имуществото не е наказание. Наказание има само в наказателното право. Имуществото се отнема като гражданска санкция защото проверяваното лице не може да докаже произхода на средствата си.

Корупцията се бори по обвинение на прокуратурата пред съда, който осъжда доказано виновните и те търпят наказания, посочват юристи. КПКОНПИ не е прокуратура, нито съд, не е дори и полиция, макар че привиква на разпит, следи и подслушва. КПКОНПИ е административна структура. Дали магистратите не прехвърлят на вас несвършената си работа, вместо да си я свършат, както трябва?

Не. В наказателното производство невинаги има възможност да се отнеме незаконно имущество. Може да се отнеме имущество, свързано с престъпление. Но има случаи, в които няма как да се докаже пряка връзка на престъплението с богатството. Разследваме лицето за подкуп от 10 000 лв., а то има къща за 1 милион. Няма как да се отнеме с наказателно-правните способи, тя привидно няма връзка с подкупа. Но се отнема, когато проверяваният не може да каже откъде е взел пари за нея. А може някой изобщо да не е уличен в престъпление, но да има незаконно имущество. Неговото отнемане не е наказание. Ако вие имате 3 милиона, за 2 от тях разполагате с документи, че са ваш законен доход, ще ви се отнеме 1 милион. В наказателното производство за доказано престъпление наказанието е конфискация. Конфискува се например една втора от цялото имущество на осъдения без значение дали е със законен произход, защото това е наказание и дали имуществото е законно или не няма значение в наказателното преследване.

Каква е гаранцията, че чрез вашата комисия властта няма да се саморазправя с политическите си врагове?

Тя е очевидна. Всичките ни акции, с изключение на тази срещу Иванчева, са срещу кметове и чиновници, свързани с управляващите. Властимащите са най-засегнати от нашата комисия. Защото корупцията е свързана с властта. Освен това независимият и безпристрастен съд има последната дума и гарантира на три инстанции, че всичко, което прави КПКОНПИ, е безпристрастно и независимо. 

Комисията не отнема имущество, тя просто внася иск в съда и той на три инстанции взема решение дали да отнеме имуществото или не. Съдът дава разрешение за използване на специални разузнавателни средства и разкриване на банкова тайна, той контролира решенията на комисията за конфликт на интереси и наложените глоби при установени пропуски при деклариране. Комисията не може да направи нищо без решение на съда.

Пламен Георгиев е роден през 1976 г. в София. Завършил е право в СУ "Св. Кл. Охридски" (1998). В кариерата е израснал от следовател до районен и градски прокурор на София, шеф на екип във Върховната касационна прокуратура, зам.-шеф на спецпрокуратурата и зам.–министър на правосъдието (1998-2013). Оглавява Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ) през 2013 г., а 5 години по-късно е избран от Народното събрание за председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) с шестгодишен мандат. 

*Интервюто препечатваме от в-к "Труд". Заглавията са на "Правен свят".

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
29
раждански съдии, те не пишат мотиви, а съдебни решения
|
нерегистриран
05 януари 2019, 07:56
7
-1
До коментар делата на комисията ви се гледат от граждански съдии, те не пишат мотиви, а съдебни решения. [#8] от "правният слепец ":Изумителна правна неграмотност, която неграмотност явно не е само правна. Мотивите в гражданското съдопроизводство са конституционно изискване. В чл. 236, ал. 2 ГПК е възпроизведено изискването на чл. 121, ал. 4 КРБ съдебното решение да бъде мотивирано. Изискването на чл. 236, ал. 2 ГПК е към решението си съдът да излага мотиви. От този текст се вижда ясното разграничение между двете понятия – решение и мотиви.
28
RRR
|
нерегистриран
03 януари 2019, 21:33
9
-5
Пак ли ти цъфна бе, момче.Омръзал си на всички, както едно време.
27
|
нерегистриран
03 януари 2019, 17:05
12
-5
"В Перник с куклен театър беше показано на децата колко е лошо да не се спазват правилата. Гледах го и аз. Вълкът решава да строи хотел в гората и дава на лисицата буркан с мед – да го носи на мечока, който да изкорени дърветата. Катеричката обаче предупреждава кучето, което е полицай. Накрая лисицата, вълкът и мечокът са вкарани в полицейската кола. А децата раздават снимки с усмивки на куклите. Най-много получи кучето, защото спаси гората".

Пацо КОНПИра кърти мивки!!!
26
Марко
|
нерегистриран
03 януари 2019, 01:45
21
-3
Чудя се как е възможно да няма едно нещо,което да не е било замислено правилно,но след това изопачено и омаскарено у нас.

Ще излезе,че е най-добре въобще нищо да не се започва да се прави,тъй като тогава няма начин то да се изопачили.:-)
25
Засрамете се
|
нерегистриран
03 януари 2019, 00:16
27
-5
Г-н Георгиев първо си проведете антикорупционно обучение в КОНПИ, защото всички работещи там сте с лобита.....е как да ви стига срока, който не е 1г. и който може да бъде удължаван със 6 месеца още, но май и Вие не знаете това. Така ще е докато в администрацията назначавате хора чакащи само заплати, а не работещи за тези заплати и следващи целите на ЗКОНПИ. Дано и тълкувателното решение което чакаме Ви натрие носа за пореден път и разберете колко сте неефективни като структура. Вярвам в независимостта на съда и се надявам на обективно решение.
24
Друг прокурор
|
нерегистриран
02 януари 2019, 23:28
33
-4
Той не е бил нито районен, нито градски прокурор.Бил е прокурор в СРС и в СГП.Шеф на екип във ВКП....командирован от Морето Велчев, да оправи Мишо Бирата. До догодина, за да му създадат биография като за главен, ще го посочат и като участник във Великата отечествена война, два пъти герой на РБ...Пламене, Пламене?!
23
прокурор
|
нерегистриран
02 януари 2019, 20:22
33
-7
Писаното като биография е повече от смешно, защото е трагично.
22
Майстор Манол
|
нерегистриран
02 януари 2019, 19:53
30
-6
Страшен е с иб.ика. Досега калфа, а догодина и Главен таковата!
21
Е, браво
|
нерегистриран
02 януари 2019, 16:47
11
-26
Всички тролове по команда дежурят тук.А къде оставихте днес правосъдието за всеки.Кой ще драска там в полза на червенобузко.
20
От детската градина
|
нерегистриран
02 януари 2019, 15:40
41
-8
Чичко Пламен се почеса
Веселичко по врата
Прокурор да стана главен
Първа моя е мечта
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно