Николай Бареков, евродепутат:
Трябва да се работи в посока на криминализация на фалшивите новини
Въвеждането на чл. 13 от Директива за авторското право в цифровия единен пазар ще е новата цензура, която ще откаже самите потребители да използват Интернет като територия на свободното слово, смята политикът
Трябва да се работи в посока на криминализация на фалшивите новини

Николай Бареков, евродепутат, снимка:Булфото

Г-н Бареков, скоро изтича мандатът на сегашните представители на България в Европейския парламент. Коя е инициативата, която сте подкрепили за тези години и считате за най-важна за България?

Като най-важната инициатива през моя мандат отчитам сезирането на ЕК в лицето на Жозе Мануел Барозо и Жан-Клод Юнкер за бедстващите българи след наводненията в Аспарухово и Мизия и издействаните благодарение на това 10 млн. евро помощи. Самия аз участвам с лични средства в множество благотворителни инициативи, подпомагам социално слаби деца от български семейства, като финансирам тяхното образование, в това число и изучаването на чужди езици. Като особена чест не само за мен, но и за България, отчитам това, че бях избран за зам.-председател на третата по големина група в Европейския парламент – ЕКР. Освен това бях избран от името на Европейския парламент за член на междурегионалната мрежа от прогресивни организации на гражданското общество в цяла Азия и Европа. Това се случи по време на първия политически форум между двата най-стари континента, който се проведе в Сеул, Република Корея. Високото признание получих заради активната си дипломатическа дейност като представител на Европейския съюз по света. На дипломатически ниво съм представлявал ЕП в близо 80 държави от целия свят, на всички континенти, и съм бил специален наблюдател на изборните процеси от името на ЕС и ОССЕ (Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа) в държави като Монголия, Тимор Лесте, Хаити и други. Като член на Комисия по промишленост, енергетика и иновации съм докладчик и съавтор на редица доклади и резолюции, свързани с улесняване на достъпа на подрастващите към финансиране на стартъп компании, иновации и технологии.

Платформата, с която бяхте избран на миналите избори беше "България без цензура". В  светлината на тази тема, считате ли че спорният чл. 13 от предложението за Директива на ЕП и Съвета относно авторското право в цифровия единен пазар, което ще бъде окончателно гласувано съвсем скоро,трябва да бъде приет в този вид? Трябва ли да има задължителното филтриране в Интернет?

Категорично против съм спорния член 13, който ще задължи всички доставчици на интернет услуги да въведат задължителни филтри за следене, разпознаване и триене на съдържание. Смятам, че криворазбрана регулация на един достатъчно регулиран пазар ще доведе до широкомащабна частна цензура, до ограничаване достъпа на потребителите и ще откаже самите потребители да използват Интернет като територия на свободното слово. Аз самият съм един от инициаторите да не бъде отменено правото на видео наблюдение на обществени места.

Възможно ли е да се получи цензура, но от големите платформи, които при въвеждането на чл. 13  ще имат възможността да решават какво съдържание да бъде достъпно и кое не в Интернет под предлог  защита на авторските права ?

Ако допуснем въвеждането на чл. 13, то ще дадем една изключителна власт в ръцете на големите платформи в Интернет, които спокойно ще могат да определят кое е политкоректно и кое не е. Новата цензура, наричана политкоретност или мултикултурност , ограничава онези, които са срещу налаганата отгоре неолиберална реторика, която се опитва да обезсмисли съществуването на два пола.

Темата с фалшивите новини става все по-актуална с наближаването на евроизборите. Какво е мнението ви за медийната грамотност на българското общество и в Европа като цяло?

Проблемът с фалшивите новини се корени в това, че те се раждат в анонимност, но са спонсорирани с пари, които идват от корупция и нелегитимни политически практики. По този начин самите фалшиви новини продуцират корупция. Категорично трябва да се работи за ограмотяване на младите хора , образованието е основното средство за борба с тези новини, трябва да се стараем да изграждаме праг на критичност у самите тях. Освен неграмотността, освен проблем е и наличието на "младо и неопитно" законодателство у нас по тази тема, всеки опит да се пише медиен закон среща корпоративен отпор. Категорично смятам, че трябва да се работи в посока на "криминализация на фалшивите новини". Видно за всички аз съм жертва на фалшивите новини на т.нар сайтове от кръга "Сорос", който в България се финансира от няколко подсъдими олигарси. Те умело се възползват именно от дупките в нормативната уредба и използват същите тези новини за разследвания, които идват от автори на западни медии.

Приемането на директиви и регламенти в Европейския парламент предполага законодателни промени и в националните законодателство. Според Вас достатъчно добре ли се познава европейското законодателство в България?

По време на работата си като депутат в Европейския парламент установих, че европейското законодателство далеч не се познава добре в България, не се познават и функциите на Европейския парламент. За съжаление, единствените пряко избрани хора в ЕС в момента - ние, европейските депутати, нямаме никаква реална власт, а сме нещо като съвещателен орган на ЕК, чийто състав се договаря в партийните централи. ЕК назначава администрация и бюрокрация, която нито един европейски гражданин не познава. Това е огромен недостатък, заложен при устройството на ЕС, който реално ощетява европейските граждани. Реформата в ЕС трябва да започне със съкращаване на административно-командния апарат и преотстъпване повече власт на пряко избраните европейски политици.  Смятам също така, че е крайно необходимо Комисията по европейски въпроси в Народното събрание, която освен да осъществява контрол на европейските фондове, да отговаря за имплементиране на европейското законодателство в българското. Препоръчвам и да бъде създаден специален пост с ранг на зам.-министър в Министерство на външните работи за връзки и комуникация с европейските институции.

Законодателните инициативи на европейско ниво все повече  вървят към регулация на обществото. Според вас кой е по-добрият модел -  законодателна регулация или саморегулация от конкретния сектор?

Най-добрият модел е в самото общество да се създават механизми за постигане на саморегулация в отделните обществени сектори, колкото по-малко регулации, толкова по-малко неолиберални догми, които задушават бизнеса и гражданското общество. За съжаление, само името на соросоидния  тинк-танк "Отворено общество" не е достатъчно, за да скрие, че всъщност радетелите на "отвореното общество" имат за цел създаване на едно затворено общество, лишено напълно от имунната система на националната, религиозната, родовата и половата принадлежност.

Дигитализацията във всички сфери е факт в днешното общество. Мислите ли, че европейските институции и българската държава са достатъчно активни по отношение на ограмотяване на обществото в тази насока, както и по отношение на киберсигурността?

Киберсигурността е всеобхватно понятие и пряко се отнася до съществуването на дигитално и цифрово пространство в една държава. При липсата обаче на електронно правителство у нас, да се говори за глобална кибер заплаха е просто смешно, но отделни звена от държавната администрация определено са заплашени. За жалост, не съм убеден, че заплахата идва точно отвътре, а по- скоро от самата администрация, която не е обучена и не е възпитана да уважава личното пространство на гражданите и да не манипулира вота на хората по време на избори. Примерът с блокирания Търговски регистър е показател за изключително ниското ниво на съхранение на данни в българските институции и на поддръжка на работеща система.

Ако мандатът  ви продължаваше още 5 години, какви инициативи бихте подкрепили в Европейския парламент?

Не смятам да продължа мандата, първо, поради липсата на комуникация между българското национално правителство, неговите ръководители и корпуса на евродепутатите. Второ, поради свеждането на ЕП до обслужващ орган на ЕК и огромния бюджет, който поглъща. Смятам, че стоенето на тази позиция в една активна възраст, на каквото съм аз, е изцяло нецелесъобразно. Препоръчвам на следващите евродепутати сериозно да се замислят върху собствената си роля за развитие на Европа и да осмислят личния пример, който дават на обществата със слабите си политически ангажименти и липсата на отговорност, която обаче се плаща скъпо от европейските данъкоплатци.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
2
Трябва да се работи
|
нерегистриран
27 март 2019, 12:41
3
0
за криминализация на подобни типове....
1
***
|
нерегистриран
27 март 2019, 07:14
3
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно