Николай Бареков, евродепутат:
Трябва да се работи в посока на криминализация на фалшивите новини
Въвеждането на чл. 13 от Директива за авторското право в цифровия единен пазар ще е новата цензура, която ще откаже самите потребители да използват Интернет като територия на свободното слово, смята политикът
Трябва да се работи в посока на криминализация на фалшивите новини

Николай Бареков, евродепутат, снимка:Булфото

Г-н Бареков, скоро изтича мандатът на сегашните представители на България в Европейския парламент. Коя е инициативата, която сте подкрепили за тези години и считате за най-важна за България?

Като най-важната инициатива през моя мандат отчитам сезирането на ЕК в лицето на Жозе Мануел Барозо и Жан-Клод Юнкер за бедстващите българи след наводненията в Аспарухово и Мизия и издействаните благодарение на това 10 млн. евро помощи. Самия аз участвам с лични средства в множество благотворителни инициативи, подпомагам социално слаби деца от български семейства, като финансирам тяхното образование, в това число и изучаването на чужди езици. Като особена чест не само за мен, но и за България, отчитам това, че бях избран за зам.-председател на третата по големина група в Европейския парламент – ЕКР. Освен това бях избран от името на Европейския парламент за член на междурегионалната мрежа от прогресивни организации на гражданското общество в цяла Азия и Европа. Това се случи по време на първия политически форум между двата най-стари континента, който се проведе в Сеул, Република Корея. Високото признание получих заради активната си дипломатическа дейност като представител на Европейския съюз по света. На дипломатически ниво съм представлявал ЕП в близо 80 държави от целия свят, на всички континенти, и съм бил специален наблюдател на изборните процеси от името на ЕС и ОССЕ (Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа) в държави като Монголия, Тимор Лесте, Хаити и други. Като член на Комисия по промишленост, енергетика и иновации съм докладчик и съавтор на редица доклади и резолюции, свързани с улесняване на достъпа на подрастващите към финансиране на стартъп компании, иновации и технологии.

Платформата, с която бяхте избран на миналите избори беше "България без цензура". В  светлината на тази тема, считате ли че спорният чл. 13 от предложението за Директива на ЕП и Съвета относно авторското право в цифровия единен пазар, което ще бъде окончателно гласувано съвсем скоро,трябва да бъде приет в този вид? Трябва ли да има задължителното филтриране в Интернет?

Категорично против съм спорния член 13, който ще задължи всички доставчици на интернет услуги да въведат задължителни филтри за следене, разпознаване и триене на съдържание. Смятам, че криворазбрана регулация на един достатъчно регулиран пазар ще доведе до широкомащабна частна цензура, до ограничаване достъпа на потребителите и ще откаже самите потребители да използват Интернет като територия на свободното слово. Аз самият съм един от инициаторите да не бъде отменено правото на видео наблюдение на обществени места.

Възможно ли е да се получи цензура, но от големите платформи, които при въвеждането на чл. 13  ще имат възможността да решават какво съдържание да бъде достъпно и кое не в Интернет под предлог  защита на авторските права ?

Ако допуснем въвеждането на чл. 13, то ще дадем една изключителна власт в ръцете на големите платформи в Интернет, които спокойно ще могат да определят кое е политкоректно и кое не е. Новата цензура, наричана политкоретност или мултикултурност , ограничава онези, които са срещу налаганата отгоре неолиберална реторика, която се опитва да обезсмисли съществуването на два пола.

Темата с фалшивите новини става все по-актуална с наближаването на евроизборите. Какво е мнението ви за медийната грамотност на българското общество и в Европа като цяло?

Проблемът с фалшивите новини се корени в това, че те се раждат в анонимност, но са спонсорирани с пари, които идват от корупция и нелегитимни политически практики. По този начин самите фалшиви новини продуцират корупция. Категорично трябва да се работи за ограмотяване на младите хора , образованието е основното средство за борба с тези новини, трябва да се стараем да изграждаме праг на критичност у самите тях. Освен неграмотността, освен проблем е и наличието на "младо и неопитно" законодателство у нас по тази тема, всеки опит да се пише медиен закон среща корпоративен отпор. Категорично смятам, че трябва да се работи в посока на "криминализация на фалшивите новини". Видно за всички аз съм жертва на фалшивите новини на т.нар сайтове от кръга "Сорос", който в България се финансира от няколко подсъдими олигарси. Те умело се възползват именно от дупките в нормативната уредба и използват същите тези новини за разследвания, които идват от автори на западни медии.

Приемането на директиви и регламенти в Европейския парламент предполага законодателни промени и в националните законодателство. Според Вас достатъчно добре ли се познава европейското законодателство в България?

По време на работата си като депутат в Европейския парламент установих, че европейското законодателство далеч не се познава добре в България, не се познават и функциите на Европейския парламент. За съжаление, единствените пряко избрани хора в ЕС в момента - ние, европейските депутати, нямаме никаква реална власт, а сме нещо като съвещателен орган на ЕК, чийто състав се договаря в партийните централи. ЕК назначава администрация и бюрокрация, която нито един европейски гражданин не познава. Това е огромен недостатък, заложен при устройството на ЕС, който реално ощетява европейските граждани. Реформата в ЕС трябва да започне със съкращаване на административно-командния апарат и преотстъпване повече власт на пряко избраните европейски политици.  Смятам също така, че е крайно необходимо Комисията по европейски въпроси в Народното събрание, която освен да осъществява контрол на европейските фондове, да отговаря за имплементиране на европейското законодателство в българското. Препоръчвам и да бъде създаден специален пост с ранг на зам.-министър в Министерство на външните работи за връзки и комуникация с европейските институции.

Законодателните инициативи на европейско ниво все повече  вървят към регулация на обществото. Според вас кой е по-добрият модел -  законодателна регулация или саморегулация от конкретния сектор?

Най-добрият модел е в самото общество да се създават механизми за постигане на саморегулация в отделните обществени сектори, колкото по-малко регулации, толкова по-малко неолиберални догми, които задушават бизнеса и гражданското общество. За съжаление, само името на соросоидния  тинк-танк "Отворено общество" не е достатъчно, за да скрие, че всъщност радетелите на "отвореното общество" имат за цел създаване на едно затворено общество, лишено напълно от имунната система на националната, религиозната, родовата и половата принадлежност.

Дигитализацията във всички сфери е факт в днешното общество. Мислите ли, че европейските институции и българската държава са достатъчно активни по отношение на ограмотяване на обществото в тази насока, както и по отношение на киберсигурността?

Киберсигурността е всеобхватно понятие и пряко се отнася до съществуването на дигитално и цифрово пространство в една държава. При липсата обаче на електронно правителство у нас, да се говори за глобална кибер заплаха е просто смешно, но отделни звена от държавната администрация определено са заплашени. За жалост, не съм убеден, че заплахата идва точно отвътре, а по- скоро от самата администрация, която не е обучена и не е възпитана да уважава личното пространство на гражданите и да не манипулира вота на хората по време на избори. Примерът с блокирания Търговски регистър е показател за изключително ниското ниво на съхранение на данни в българските институции и на поддръжка на работеща система.

Ако мандатът  ви продължаваше още 5 години, какви инициативи бихте подкрепили в Европейския парламент?

Не смятам да продължа мандата, първо, поради липсата на комуникация между българското национално правителство, неговите ръководители и корпуса на евродепутатите. Второ, поради свеждането на ЕП до обслужващ орган на ЕК и огромния бюджет, който поглъща. Смятам, че стоенето на тази позиция в една активна възраст, на каквото съм аз, е изцяло нецелесъобразно. Препоръчвам на следващите евродепутати сериозно да се замислят върху собствената си роля за развитие на Европа и да осмислят личния пример, който дават на обществата със слабите си политически ангажименти и липсата на отговорност, която обаче се плаща скъпо от европейските данъкоплатци.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
1
***
|
нерегистриран
27 март 2019, 07:14
3
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
2
Трябва да се работи
|
нерегистриран
27 март 2019, 12:41
3
0
за криминализация на подобни типове....
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно