Чавдар Христов, вицепрезидент на КНСБ:
Несериозно е предложението за бонус-отпуските на непушачите
Трудовото правоотношение не е предназначено да превъзпитава и влияе на навиците на човека. Можеха да помислят и за любителите на чашката, хапчето и прахчето, коментира още Христов
Несериозно е предложението за бонус-отпуските на непушачите

Чавдар Христов, вицепрезидент на КНСБ (снимка: БГНЕС)

Два дни повече платен годишен отпуск за непушачите. Това предложение е вписано в законопроект за допълнение на Кодекса на труда, внесен от депутатите Александър Сиди, Искрен Веселинов и Александър Сабанов от ВМРО, част от парламентарната група на "Обединените патриоти" ,на 23 януари 2020 година. Целта на идеята е да се даде възможност за договаряне между работодателя и служителя, който не губи работно време в пушене. По този повод "Правен свят" потърси вицепрезидента на КНСБ Чавдар Христов за коментар.

Г-н Христов, два дни повече платен годишен отпуск да имат непушачите предлага ВМРО. Промените в Кодекса на труда са внесени в Народното събрание. Има ли нужда от подобна корекция в трудовото законодателство?
 
Занимавам се с трудовоправни регулации повече от 20 години. За първи път някой поставя такъв проблем. Отрицателната реакция на работодателските организации към това предложение показва същото. Няма обективна потребност от търсене на решения в посоките, очертани в мотивите на заканопроекта. От къде са набрали информация по същество и обобщение тогава не е ясно!? Но народните представители имат конституционно право на законодателна инициатива и в случая са го упражнили.
 
Как може да бъде изграден механизъм за определяне кои служители да получават допълнителни почивни дни и кой служител е по-полезен от друг?
 
Субекти на предлаганата правна възможност, а не право, са както пушачите, така и непушачите. Всъщност пушенето е критерий за основно деление на хората. Те са или пушачи или непушачи. Тоест, такава договорка следва да може да се направи с всички работещи в дадено предприятие. Впрочем, защо не предлагат същото за допълнение в Закона за държавния служител. Нямам идея, не мога да си представя как ще се договаря нещо такова и как ще се регистрират, следят кой, кога излиза да пуши, дали въобще пуши или не пуши. Обстоятелството дали си пушач не се регистрира по предвиден в нормативен акт ред. Като че ли сега ще се наложи да има някаква предварителна регистрация - кой какъв е. Може да предвидят това да става по декларативен способ, чрез друг нарочен текст в Кодекса на труда или в някой друг закон, който да задължи работниците да декларират дали са пушачи или непушачи. Голяма бъркотия!
 
Според вносителите голяма част от служителите губят средно между 10-15 минути при напускане на работното място за пушене, като това време се определя като "нерегламентирано".
 
Не съм чувал или чел да е правено нарочно, поне представително изследване в България колко време губи даден пушач, за да изпуши една цигара. Възможно е и да има. Но това е въпрос без значение щом бизнесът и работодателите не го повдигат.
 
Може ли да бъде въведена обща законова норма в тази насока? Как може да се контролират "нерегламентираните почивки" на обща база или това е въпрос на преценка на работодателя?
 
В предприятията следва да има Правилник за вътрешния трудов ред. В него се уреждат всички въпроси свързани с работното време и почивките. Оттам насетне този правилник се спазва, а при нарушение се налагат дисциплинарни наказания. Тоест, норми в закона и вътрешен акт има. Трябва да са прецизни и да се спазват.
 
Някои експерти откриват дискриминация в заложените промени от гледна точка на факта, че непушачите губят работно време в социалните мрежи и разговори по телефона. Има ли риск ощетените служители да започнат процедури за търсене на правата си и Комисията за защита от дискриминация да бъде залята с жалби?
 
В дадения случай предлаганата норма не предполага да се говори за дискриминация от гледна точка на Закона за защита от дискриминация. Дискриминацията, чрез норма от закон, както е в случая, е въпрос, по който може да се занимава само Конституционният съд, ако бъде сезиран. Има директива, която допуска дискриминация, чрез норма от закон при определени условия. Що се отнася до реалното положение на равнопостовеност между пушачи и непушачи, в което и да е предприятие към момента, също не виждам основание да се мисли и говори за дискриминация по силата на Закона за защита от дискриминация.
 
Политически пиар или необходимост са предлаганите корекции в Кодекса на труда?
 
Няма такава необходимост по мое мнение. Дали е политически пиар, популизъм, липса на капацитет, несериозен подход и прочие, не се наемам да определя. Във всеки случай е несериозно и предполагам ще срещне отрицателен отговор от социалните партньори, когато законопроектът бъде внесен в Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС).
 
Предложенията за промени са внесени в деловодството на парламента, но не са обсъждани с работодатели и бизнес. Как ще бъдат засегнати те?
 
Според Правилника на Народното събрание би следвало да бъде изпратен в НСТС, за да се произнесат соцалните партньори по него.
 
Кой ще плаща бонус-отпуските на непушачите?
 
Работодателят!
 
Според вносителите подобна мярка би довела до намаляване на броя на пушачите у нас. Може ли подобни законови разпоредби да доведат до повече дела пред Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) или друг европейски орган от гледна точка на факта, че тютюнопушенето е личен избор и гражданско право?
 
Това е въпрос от сферата на гадателството! Трудовото правоотношение не е предназначено да превъзпитава и влияе на навиците на човека. Защо пропускат други любители на зависимости? Можеха да помислят и за любителите на чашката, хапчето и прахчето. И в тия посоки е нужно ограничаване на потреблението. Впрочем, за страната като цяло, многото такива договорени отпуски ще отнемат част от общото, национално работно време, в което творим брутния вътрешен продукт (БВП), обслужваме гражданите и правим управлението. В тази посока очевидно не е мислено. 
 
Чавдар Христов е вицепрезидент на КНСБ, който наблюдава трудовото законодателство. Той е сред най-изявените юристи в областта на трудовото право в България. Автор на няколко книги и стотици закони и нормативни промени в законодателството. В КНСБ е от 1990 година, първоначално като юрист, а след това - главен експерт, референт по трудово право и ръководител на департамент "Трудово-правна закрила и законотворческа дейност", изпълнителен секретар. Избран за вицепрезидент на КНСБ през 2012 година.
Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
3
Работодател
|
нерегистриран
25 януари 2020, 12:24
11
-2
Аз още при интервюто за кандидатствате отсявам пушачите. Омръзна ми през 20-тина минути да не работят за по 5-10 минути. Изобщо не ги назначавам.
2
RRR
|
нерегистриран
25 януари 2020, 09:10
0
-1
Скрий се, ботче.
1
**************
|
нерегистриран
24 януари 2020, 23:11
0
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно