Най-добро качество, етика и почтеност – това са ценностите, от които се ръководи адвокатско дружество "Димитров, Петров и Ко.", защото само така, изповядвайки тези ценности, може да отговори на изискванията на клиентите си.

ПРЕДСТАВЯНЕ |
ИНТЕРВЮ |
ДимитровПетковКо - представяне

Адвокатско дружество "Димитров, Петров и Ко." е основано през 1997 г., а днес в него работят 29 адвокати.

"Започнахме двама човека - аз и Богдан Петров. Бяхме състуденти и така се зароди идеята. С него работим заедно от първи курс, първоначално се занимавахме с други видове бизнес, а когато завършихме, основахме адвокатското дружество и после направихме кантора. В момента в нея работят над 50 човека", казва един от основателите на правната кантора проф. д-р Георги Димитров.

Преди 10 години дружеството отваря и първия си офис извън столицата – в град Варна.

"Димитров, Петров и Ко." се е наложило в ключови области на бизнес правото – дружествено право, банково и борсово право, право на информационните и комуникационни технологии, защита на личните данни, право на интелектуалната собственост, телекомуникациите, конкуренцията, фармацевтично право, вещно и строително право, данъчно и трудово право, енергийно право и обществени поръчки, процесуално представителство и арбитраж.

Това е и кантората, призната за пионер и лидер в правото на информационните и комуникационни технологии и телекомуникационното в България. Експертите на дружеството се занимават активно със създаването на настоящата правна рамка в областта на информационните и комуникационни технологии.

Заради различните сфери на специализация, клиентите на "Димитров, Петров и Ко." също са с разнородни бизнес дейности – от стартиращи фирми до големи мултинационални и местни компании, фондове за рисков капитал, държавни институции и неправителствени организации в над 30 страни на 5 континента.

Адвокатите на кантората предоставят пълен набор от юридически услуги на пътностроителни фирми, клиенти в областта на търговията, големи производители и дистрибутори на лекарства, застрахователни компании, банки и нефинансови институции. Дружеството обслужва телекомуникационни оператори, първите интернет доставчици в България, компании от хай-тек сектора – софтуерни компании, вносители и дистрибутори на технологично оборудване. 

Затова не е чудно, че "Димитров, Петров и Ко." заема водеща позиция в най-престижните международни юридически справочници като Legal 500, Chambers Europe, IFLR 1000, Media Law International. "В днешно време предоставянето на професионални услуги изисква не само отлични правни познания и чуждоезикови умения, но и задълбочено разбиране на специфичния и динамичен бизнес климат, в който клиентите ни работят. Затова и повечето адвокати в кантората специализират в областта на информационните и комуникационни технологии, икономиката, финансите и мениджмънта", казват от дружеството. Техни адвокати преподават в най-престижните български и европейски университети, участват в изработването на различни законопроекти, обучители са на адвокати, съдии и прокурори.

"Димитров, Петров и Ко." на практика не избира партньорите си в страната и чужбина, а те търсят дружеството. То поддържа професионално сътрудничество с някои от най-големите и утвърдени международни правни кантори и адвокатски организации, отговарящи на строгите стандарти за качество и стриктен етичен кодекс.

"Най-голямата е МЕРИТАС, в която си партнират по една кантора от всяка държава в света и всеки щат в САЩ и Канада. Тази организация е изключително стройна и има вътрешно качествено оценяване на членовете, включително чрез обратна връзка от други кантори, които са ти подавали работа. Членуваме и в други такива мрежи като World IT Lawyers – така наречената световна международна мрежа на адвокати, които работят в сферата на информационните технологии, European Data Protection Experts – мрежа на европейски експерти, които се занимават със защита на личните данни, и в още някои такива тясно специализирани мрежи от кантори. В рамките на такива сътрудничества координираме от България огромни трансгранични проекти и то не само на Балканския полуостров и в Европа, но и, например, в Бразилия, Чили, Аржентина...", споделя проф. д-р Георги Димитров.

Кантората членува още в Американската търговска камара (AmCham), Българо-швейцарската търговска камара и в Италианската търговска камара в България, които са сред основните фактори, движещи развитието на конкурентна бизнес среда на българския пазар. Член е и на Международната асоциация на търговските марки (INTA), Международната асоциация по право на информационните технологии (ItechLaw) и Международната асоциация на професионалистите по лични данни (IAPP).

Лесно ли се управлява дружество от такъв ранг? От "Димитров, Петров и Ко." казват, че ключът се крие в качественото планиране, сериозната специализация и първокласното юридическо обслужване. А за целта е необходим адекватен мениджмънт и стратегически подход. Двамата основатели на адвокатското дружество проф. д-р Георги Димитров и адвокат Богдан Петров се стараят да не са началници, а лидери, те са хората, които обучават, наставляват, направляват. Това обаче не означава, че не се занимават и с административни дейности, напротив, но основната им отговорност е кантората да се развива в подходяща насока, съобразно международните стандарти и да изпреварва пазара с иновативни решения. Защото си дават сметка, че от тях зависи бъдещето на кантората, на колегите им и на техните клиенти.

 

Проф. д-р Георги Димитров:
Електронното правосъдие е основополагащо за съдебната реформа, то ще има дисциплиниращ ефект върху магистратите
Броят на адвокатите на българския пазар е по-голям от необходимото за обслужването на съществуващите правоотношения, смята още основателят на адвокатско дружество "Димитров, Петров и Ко."
Електронното правосъдие е основополагащо за съдебната реформа, то ще има дисциплиниращ ефект върху магистратите

Проф. д-р Димитров, адвокатско дружество "Димитров, Петров и Ко." е едно от водещите в страната в различни области, особено в сферата на информационно-комуникационните технологии. Как постигате това развитие?

Действително, в началото започнахме да работим само в една сфера. Тя ни беше "ракетата носител" – информационно-комуникационни технологии. Самият аз бях програмист, впоследствие завърших "Право". Точно по това време, 1997-1998 г., се намери пресечната точка между правото и технологиите и осъзнахме, че това е нашето призвание. Разбирахме и от технологии, и от право и се чувствахме в свои води. Така тръгнахме – с първите телеком оператори, първите алтернативни интерком оператори, борихме се за либерализация на пазара срещу стария монополист БТК, първите IT-фирми в България, първите портали, първите интернет доставчици. След това нещата преляха в конвергенция на технологиите – т.е. един мобилен оператор да предоставя и телекомуникации, и интернет, и телевизия. Към днешна дата, смея да твърдя, сме един от лидерите на пазара в тази сфера. С това започнахме, но продължихме развитието си и в други сфери – корпоративно право, телекомуникационно право, фармацевтично право, данъчно право, конкурентно право и т.н. Кантората ни е добре позиционирана.

Очевидно наемате хора, които имат познания в дадена област, но, за да контролирате процеса вие лично също трябва да се развивате.

Ние прилагаме метод, който си е наш, наше ноу-хау, но не ми пречи да го споделя. Наемаме хора още от студенти. От тях с времето изкристализират добрите професионалисти. За да си добър адвокат, не трябва просто да си добър юрист. Това е най-малкото условие. Трябва да изградиш съвкупност от качества – комуникативност, добра риторика, писмена култура, убедителност при аргументирането, умение за водене на преговори, стратегическо мислене... Това е съвкупност от много умения, които няма откъде да придобиеш, освен ако някой не ти ги предаде. Това се случва тук, в кантората. Впоследствие, в зависимост от качествата си, всеки има възможност за кариерно израстване и поемане на все по-големи самостоятелни отговорности. С колегите съдружници чисто стратегически следим кантората да върви в една посока, да има единен корпоративен имидж, да има еднакви правила, които се спазват. Но дотолкова. Оттук насетне се възлага цялата отговорност на конкретния човек.

Това означава ли, че по пътя има хора, които не се справят и отпадат?

О, да. Макар, че са единици.

Това очевидно означава, че имате добър подбор и че сте добри учители.

Да. Освен това създаваме условия за професионална удовлетвореност на работещите в дружеството като осигуряваме добра политика за развитие на хората и много добро заплащане. В кантората цари ведър, спокоен дух и приятелска атмосфера, което е изключително важно предвид факта, че хората прекарват повече време тук, отколкото със семействата си.

За съжаление малко работодатели осъзнават, че с добро отношение може да изстискаш, в добрия смисъл, много повече от един човек, отколкото с внасяне на напрежение.

Абсолютно е така. Изцяло сме стъпили на колективизма, изрязали сме със скалпел, образно казано, всички възможни огнища, откъдето може да възникне някаква интрига.

Има ли конкуренция?

Не, няма вътрешна конкуренция. Всеки следва своя път. От този път зависи какви умения придобива и за какъв срок. Тук никой не е израснал за сметка на някой друг. Израстването се случва тогава, когато стигне съответно ниво. Има стажанти, които са станали съдружници за две и половина-три години. Има и такива, които по-бавно се движат по пътя. Няма вътрешна конкуренция, защото няма нужда от такава.

Т.е. да разбирам, че по конкретните казуси всеки един от адвокатите в дружеството има право на самостоятелни решения. Докъде се простира тази автономност и кои решения все пак смятате за стратегически и се взимат от Вас и адвокат Богдан Петров, или пък от някакъв по-тесен кръг съдружници?

Имаме групи решения, които се взимат на ниво само съдружници. Направили сме вътрешно разпределение между нас на управленческите функции, за да не се товари всеки с всичко. Например за финансите на фирмата отговаря Богдан Петров. За наемането и вътрешното развитие на хората отговаря Методи Байкушев. Аз отговарям за информационните технологии, новите клиенти и комуникациите. Александър Тодоров следи за баланса на вътрешните решения, които се взимат в нашата организация. Оперативните решения се взимат от Управителния съвет, по-важните консултираме със старши състава, а относно най-важните въпроси задължително събираме целия колектив и, след като всички си дадат мнението, се взимат решения. При нас има вътрешна демокрация, защото въпросът не е да наложиш административно едно решение, а какъв ефект то ще окаже върху организацията. Имаме стройна система от вътрешни правила.

А по отношение на конкретните казуси?

За да предоставяме адекватни и навременни услуги, нашите адвокати имат оперативна самостоятелност. Делегирали сме им права съобразно техните компетенции и опит и вярвам, че това е правилният маниер на работа. Един въпрос никога не се решава самостоятелно. Действа т.нар. тройна система за контрол. Един проблем се гледа минимум от трима човека. Нещо подобно на трите инстанции в съда. На пръв поглед може да изглежда неефективно, но пък гарантира правилността на решението.

Какви компетентности трябва да има една кантора и какви качества се изискват от тези, които работят в нея, за да се обслужват големи корпоративни клиенти?

Обслужването на големи корпоративни клиенти е голямо предизвикателство. Ние работим за много големи клиенти, международни компании. Много важно е да се подбере екипът, който ще работи с всеки конкретен клиент. Трябва да уцелиш онези хора, които притежават тясна специализация в определени сфери, за да сформираш екип, който да може да вижда проблемите от всички възможни ъгли. Правилната координация и комуникация между хора с тесни специализации дава добър системен ефект. Компетентен, ангажиран, гъвкав и глобално мислещ – такъв трябва да е адвокатът на 21-ви век.

А можете ли да си позволите да подбирате клиентите си?

О, да, ние го правим.

И какви са критериите ви?

Всъщност много са. Правим внимателно проучване на клиентите, които идват при нас, преди да поемем правното им обслужване. Много държим на взаимното доверие, на това клиентът да е убеден, че адвокатът е негов партньор, негов истински съветник и той може да му се доверява. Да, ние сме скъпа кантора, взимаме по-скъпо, но това е въпрос на избор на клиента, който е наясно какво получава насреща – добра специализация, добро име, добри професионалисти, които могат да се справят с всеки казус, система за контрол, която свежда възможността да се направи грешка до минимум. Всеки има право на избор, пазарът е голям.

В тази връзка финансовата криза отрази ли ви се?

Ще прозвучи странно, но специално на нас не се отрази. Причината е чисто стратегическа – диверсифицирали сме по такъв начин правната си специализация, че работим и за сфери, които в условията на криза не се засягат или се засягат минимално. Така че приходите от тях, компенсират загубите от други сфери на дейност. Откровено казано, и в условията на криза продължаваме да растем, което означава, че сме намерили верния баланс. Всичко това, като визия за развитие на кантората, е мислено, не е случайно, не е добро стечение на обстоятелствата. Обсъждали сме го и сме го заложили, включително и в резултат на допуснати в миналото грешки, от които сме се поучили. Разбира се, вратата е отворена за нови идеи и промени, защото човек постоянно греши и постоянно се учи на нови неща, които му помагат във взимането на още по-добри решения.

Как оценявате инвестиционния климат в България в момента? Кои са най-големите препъникамъни пред инвеститорите у нас?

За да има инвестиционен интерес към една държава са важни няколко неща. Първо, ясно законодателство, което защитава инвеститора. Второ, ясни правила на играта по отношение на бизнес агентите, да има адекватна административна машина, която да обслужва бизнеса, а не да го спъва. Трето, да няма корупция, защото корупционният елемент е един от най-големите препъникамъни за всеки един бизнес. Четвъртото е да има политическа стабилност и устойчивост, а не като се смени едно правителство и дойде друго, да почва лов на вещици на инвеститорите, които са получили покана и са инвестирали по време на едни политически условия, а пък при промяната им получават спирачка. И не на последно място – ефективно правораздаване в съдебната система. Това търсят инвеститорите. В България за съжаление има още много какво да направим във всяка от изброените посоки. Няма да гледам като песимист и да тръгна да критикувам, а като оптимист ще кажа, че много е постигнато, но има още много какво да се направи, за да може един инвеститор да дойде в България с отворено сърце и да каже "искам да инвестирам".

Споменахте съдебната система – как виждате през призмата на Вашата практика съдебната реформа? Вие самият сте участвал в много работни групи, свързани с промяната на законодателството, регулиращо съдебната система.

От гледна точка на адвокат мога да кажа, че най-много ме смущава противоречивата практика. Много трябва да се изисква и по отношение на професионализма на хората, които работят на всички нива в съдебната система – и магистрати, и администрация. Необходима е и пълна прозрачност в работата на съдебната власт. Има много елементи, които могат да подобрят това. Но е важно да се преодолее вътрешната съпротива срещу промените в самата система. Честно да ви кажа, аз съм оптимист. Смятам, че до голяма степен проблемите ще бъдат преодолени с въвеждането на електронното правосъдие. В момента, в който заработи една единна електронна система на съдилищата, веднага ще лъсне кой колко дела бави, в кой район, на кой колко решения са му били отменени от по-горна инстанция, каква е реалната натовареност. Ще могат да се генерират статистики и да се вземат мерки за слабите места. Ще може да има контрол върху решенията, ще има информация за изгубени дела, за откраднати страници. Ще се прекратят корупционните практики, тъй като няма да има контакт между човек и човек, където е първото огнище на корупцията. Така че лично за мен това е най-важното.

Електронното правосъдие е основополагащо за съдебната реформа. Ако има добър инструментариум, ще се взимат добри управленски решения от Висшия съдебен съвет. Това е най-важното и по отношение на растежа на магистратите, и по отношение на контрола върху системата, и по отношение на качеството на съдебната система. Представете си да влезете в сайта и да кажете: "Я да видя в районния съд какви са делата в момента, които се гледат при открити врати". С едно цъкане на бутона да започнете да гледате онлайн едно съдебно дело. Знаете ли, правили сме такъв проект преди 12-13 години чрез една от нашите неправителствени организации във Варна. Сложихме в две от съдебните зали камери и микрофони и осигурихме възможността да се гледат през интернет публичните заседания. Знаете ли какво се случи? Невъобразим ефект. Процес като по конец. Адвокатите идват подготвени, защото не знаят кой ги гледа. Съдиите са изключително премерени. Никой не си позволява да се кара в залата, да си изпуска нервите. Всичко е по процеса. Качеството беше на супер ниво. Точно това е идеята. Технологиите дават един друг ракурс на принципа на публичност на заседанията, една по-широка възможност за обществен контрол върху работата на съда.

Хората остават с впечатление, че въвеждането на електронното правосъдие ще струва много.

Не е вярно. За разлика от електронното управление, което струва милиарди, електронното правосъдие струва десетки милиони. В рамките на около 30 милиона може да се направи цялата реформа. По-малко от бюджета за два месеца на цялата съдебна власт. Толкова струва цялата реформа. А ефектът ще бъде изключителен. Ще бъде въведен обективен критерий за местене на магистрати, добро планиране на бройки в органите на съдебната власт. Да видите системата като започне да вдига флагове кой съдия си бави делата. Да видите тогава какво означава дисциплиниране, щом като ще може гражданинът да влезе и да провери от домашния си компютър на какъв етап е делото му, къде е спряло. Това ще има огромен ефект и ще гарантира истинска прозрачност на системата.

А как оценявате условията за дейност на адвокатските кантори в България?

Според мен броят на адвокатите, които има на пазара в България, е по-голям от необходимото за обслужването на съществуващите правоотношения. Това не е свързано с големината на територията или с числото на жителите – броят на адвокатите в една държава е правопропорционален на икономическия ръст на тази държава. Има малки юрисдикции – Сингапур, например, където имаме огромен брой адвокати, необходими, за да обслужват голям оборот или Манхатън, където има 40 000 адвокати. В сферата на наказателното право е важен персоналният контакт, личното име на конкретния адвокат. От друга страна, адвокатските дружества, разполагащи с много и различни по специализация юристи, са по-ефективни при обслужване на корпоративни клиенти. Ключът е в специализацията. Броят на канторите и растежът на тези кантори е пряко обусловен от оборота, от самия ръст на икономиката и от БВП, който генерира държавата. Имало е моменти в България, когато броят на адвокатите е бил подценяван – получавало се е изкривяване на пазара, така че да нямаш достъп до защита, което е опасно. Имало е и периоди, през които са практикували прекалено много адвокати, които, борейки се за оцеляване, прибягват, да кажем, до недобри практики за привличане на клиенти, което пък води и до спадане на качеството на работата им. Какъв трябва да е необходимият брой адвокати и какви трябва да бъдат механизмите за определянето му е проблем, който трябва да се решава единствено от адвокатурата, като саморегулираща се институция и тук е ролята на Висшия адвокатски съвет и на отделните адвокатски съвети. Така, че състоянието на адвокатурата в една държава е въпрос на баланс, въпрос на адекватни решения, но най-вече въпрос на икономически ръст.

Накрая да Ви попитам каква е рецептата за вашия успех?

Рецептата е първо човек да вярва в себе си. Вярата в успеха е нещо, което премахва бариерите тук, в съзнанието. Постига целта този, който тръгне към нея. Второто много важно нещо е човек да не се плаши от трудностите и да не се плаши от неуспехите. Няма успял човек, който да не се е сблъсквал с неуспех. На следващо място, човек трябва да е честен. Знам, че от устата на адвокат това може би звучи странно, но няма клиент, който да не цени честността и да не цени истината, колкото и да е нелицеприятна, и колкото и да е плашеща. Оттук насетне са уменията, които не се учат в университета, те се придобиват в живота – да работиш с хора, да общуваш, да виждаш гората, а не отделните дървета...

Интервюто взе: Клара Русева
КОНТАКТИ
София
1303, бул. „Тодор Александров“ 28, ет. 7
Телефон: (02) 421 42 01
Факс: (02) 421 42 02
Уебсайт: http://www.dpc.bg
Варна
9000, ул. „Кръстю Мирски“ № 7, ет. 3, Офис 9
Телефон: (052) 912 986
Факс: (052) 694 505
Уебсайт: http://www.dpc.bg