Избори 2015
Възлагат без конкурс машинното гласуване на държавна фирма без опит
Появиха се опасения, че се готви подмяна на вота на гражданите в столицата
 
07 октомври 2015, 12:42 | Правен свят | Видяна: 1066
 
 

Сериозен скандал се задава около машинното гласуване на местните избори и референдума на 25 октомври т.г. Тръжната процедура по ЗОП за избор на фирма-изпълнител, стартирала в последния момент, днес е била прекратена от Министерския съвет, научи "Правен свят". Това, според запознати, може да доведе не само до опорочаване на машинното гласуване, а и до сериозни съмнения за подмяна на вота на гражданите.

В края на август Централната избирателна комисия (ЦИК) взе решение само в 50 секции в София да се проведе машинно гласуване, и то единствено за общински съветници. За първи път този начин на гласуване ще бъде отчетен при крайния резултат на вота.

До момента бяха проведени две напълно успешни експериментални гласувания с машини.

За първи път това стана на изборите за европарламент през пролетта на миналата година, когато в 100 секции бяха сложени машинки, а вторият път беше на парламентарните избори през октомври 2014 г., когато в 300 секции имаше такава техника.

Във връзка с тазгодишното гласуване за местна власт, когато за първи път машинното гласуване ще се взима предвид при крайния резултат от вота, ЦИК очерта техническите параметри за провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител, а Министерският съвет я организира и проведе. По информация на "Правен свят" са се явили трима кандидати – две частни фирми (едната предложила цена 139 000 лева без ДДС, а другата – 149 000 лв. без ДДС), третата е държавната "Информационно обслужване" с предложение за около 28 000 лева без ДДС. "Информационно обслужване" е отстранена от процедурата заради нереално ниска цена.

По наша информация Министерският съвет е прекратил процедурата по ЗОП с мотив, че няма "излишни" 139 000 лева без ДДС, която е символично малка сума на фона на общата сума избори. Вместо това, смята да прибегне до директно възлагане на поръчката на "Информационно обслужване" (чл. 14, ал.5, т.2 от ЗОП).

Подобен финансов аргумент обаче е не само несъстоятелен, но и абсурден, твърдят запознати и напомнят, че цената по договор за провеждане на пробното машинно гласуване на парламентарните избори м.г. е била 442 800 лева, а общата сума, която ще бъде изхарчена за местния вот и референдума е цели 51 млн. лева.

Проблемите в случая са следните.

Фирмата, обявена за победител преди прекратяването, има опит при провеждането на машинното гласуване, защото и двата експеримента са организирани и проведени от нея, с нейна техника, т.е. машините са се доказали като работещи, сигурни, защитени от манипулация, гарантиращи тайната на вота и не на последно място – лесни за използване.

Запознати твърдят, че машините на "Информационно обслужване" са обикновени касови апарати, някак пригодени за конкурса, които не предлагат и половината от функционалностите на машините, с които бяха проведени два експериментални вота до момента. Те никога не са участвали в машинно гласуване на парламентарни, президентски или местни избори.

При това положение възникват основателни съмнения, че машинното гласуване не само може да бъде опорочено, но и че самият вот на хората може да бъде подменен. Някои дори смятат, че така се готви изборна измама в столицата, защото е много трудно да се приеме аргумент, че държавата не може да отдели 139 000 лева без ДДС като възложи поръчката на проверен доставчик на услугата. Още повече, че резултатите от машинното гласуване през 2014 г. бяха високо оценени именно от МС и от ЦИК, които ги обявиха за успешни.

Любопитен момент е откъде е дошъл натискът за прекратяване на процедурата по ЗОП. Защото тогава ще стане ясно и за какво и за кого лобира, казват още запознати, които дори стигат до крайност – предполагат, че по този начин се цели премахването на машинното гласуване.

А че то има своите ползи, знаят всички, които са участвали в експерименталното гласуване м.г. Те разказват, че става много бързо, не се тормозиш да внимаваш как попълваш кръгчето на бюлетината, дали няма да излезеш от очертанията с химикалката и т.н.

Неотдавна, в своя статия по този въпрос, проф. Огнян Герджиков изброи предимствата на машинното гласуване:

  • Много по-добре гарантирана тайна при гласуването и анонимност на избирателя;
  • Оборудване с изключително лесен достъп, удобен за гласоподавателя, включително и за хора в неравностойно положение – незрящи граждани;
  • Предотвратяване на манипулирането на гласовете;
  • Лесно управление и поддръжка на софтуера и хардуера;
  • Отчетност чрез документиране на всички дейности по време на изборите;
  • Възможност за точен одит и надзор над изборния процес.

Проф. Герджиков добавя, че машината за гласуване позволява да се правят проверки на всички етапи от изборния процес, в предизборния период, по време на гласуването и след него, благодарение на постоянния носител за запазване на данни и пълен опис на изпълнените операции.

И завършва с думите: "След успешното завършване на двата пилотни проекта, България може да се посочи в частта на машинното гласуване като пример за прозрачност, надеждност и доверие - атрибути, които несъмнено ще засилят имиджа на държавата пред гражданите ѝ".

Днес обаче изглежда, че надеждите на проф. Герджиков са били прибързано изразени.