Ако санкциите за разгласа на прогнози не отпаднат, може да има дело в Страсбург*
 
30 март 2017, 07:48 | Михаил Екимджиев | Видяна: 456
 
 

Нормата в Изборния кодекс, която предвижда драстични, драконовски санкции - между 2000 и 5000 лв. глоба, за разгласа на прогнозни резултати от екзитпола преди края на изборния ден, е едно архаично и диспропорционално ограничаване на свободата на словото. То не служи на някакъв много осезаем обществен интерес.

А и българският законодател направи какви ли не смешни движения, за да увеличи избирателната активност, включително и като въведе задължително гласуване.

С него той буквално изнасили конституцията.

А точно съобщаването на междинните резултати би могло да мотивира колебаещите се, по-ленивите хора, тези, които нямат достатъчен мотив да отидат да гласуват. Така то може да увеличи избирателната активност и да се постигне по-висока представителност на изборния резултат, което е най-желаното за демократичното общество - най-висока степен на представителство.

От гледна точка на практиката на Европейския съд и на Европейската конвенция за правата на човека нормата в нашия кодекс може да се смята за нарушение на правото по член 10 от конвенцията - свобода на разпространяване на информация и на свободата на словото като цяло, именно заради императивния характер на нормата и заради изключителната тежест на предвидените в нея санкции.

Те са по-високи от предвидените за някои сериозни престъпления (глобата е до 10 000 лв. при повторно нарушение - б.р.).

Поради това, ако бъдат наложени такива санкции на в. "24 часа" и националните съдилища откажат да съобразят решенията си със стандартите на Европейския съд по правата на човека, този казус има всички шансове да стигне до Европейския съд в Страсбург.

По този начин, дай боже, може да се стигне до генерално решение (след евентуален осъдителен акт) и да бъде направена законодателна промяна.

Но въпросът е защо това да става по

трудния начин, след години

Защо да става с плащане на обезщетения от страна на държавата и за сметка на нейната политическа и морална репутация?

Това може просто да бъде пипнато буквално за няколко часа с една законодателна промяна.

Не е ясно дали новият парламент ще се заеме с нея. Този проблем е малко встрани от приоритетите на политиците. А и през последните години бяха направени доста неща по Изборния кодекс и едва ли ще има политическа воля той да се реши бързо. Защото е в интерес на хората!

Ако беше за някое лоби, ако беше в интерес на депутатите, щяха да го направят незабавно. Но някак си, когато това е в интерес на правата на човека, тези промени се случват най-бавно. Такива са впечатленията ми, такъв е и опитът ми, натрупан в последните години.

*Статията е препечатана от в. "24 часа"