Доц. д-р Марин Киров с коментар за обръщението на президента:
Необходим е държавник, който да постави въпроса за Велико Народно събрание, ако ще говорим за нов модел и нов морал
Президентът може да бъде отстранен по Конституция, но едва ли Борисов има воля и сили да действа в тази посока, смята експертът по законодателство
 
04 септември 2018, 13:37 | Веселин Иванов | Видяна: 517
 

Доц. д-р Марин Киров

 

След обръщението на президента Румен Радев потърсихме за коментар доц. д-р Марин Киров, експерт по законодателството и участник в последната конституционна реформа.

Г-н Киров, как ще коментирате обръщението на президента Радев към нацията?

Прочетох внимателно изказването на президента, за мен няма изненада. На първо място той продължава своята опозиционна роля, подготвяйки терена за друго управление. На следващо място, продължава да е коментатор на събитията, а не точно двигател на промяната.

Сещам се за една конгресна реч на д-р Ахмед Доган, насочена към героите на новото време. Той беше много по-директен и конкретен.

Но президентът отправи много критики към правителството и парламента?

Сигурно голяма част от хората са съгласни с критиките към правителството и депутатите, но още по-голяма част се питат какво предлага президентът. Защото той казва, че нови избори сега не са решение, но пък трябва да се гради алтернатива. Той признава, че е наясно с евентуален изборен резултат и не е готов за тази битка. В задачата вече се пита към какво зове президентът и как ще го постигне? Изборите са единственият конституционен и законов ред за смяна в управлението. За каква алтернатива говори, къде се подрежда тя? Вижте колко много въпроси.

Какво мисли БСП по темата за липсващата алтернатива (на теория те са най-голямата партия в опозиция, но президентът не вижда в тях алтернатива), а малките опозиционни партии извън парламента, а ДПС, която изглежда все по-подготвена експертно за управление? Президентът обявява може би себе си за единствена алтернатива, но не сега. А кога?

За пореден път в изказването му има много недоизказани неща, неназовани. И това е притеснително. За да приключа с този въпрос ще задам риторично питане. Възможно ли е чрез подобни обръщения към нацията обединение на нацията, обединение на граждани, които така или иначе имат свободата да гласуват за различни партии и отреждат в парламента да има не просто различни партии, а управляващи и опозиция. Обединява ли ги президентът или ги тласка към остро противопоставяне?

На мен като избирател не ми трябва някой да ме подстрекава към бунт, необходим ми е държавник, който да постави въпроса за Велико Народно събрание, ако ще говорим за нов модел и нов морал.

Как ще реагира мнозинството на поредните критики? Има представители на ГЕРБ, които са доста остри в отношението си към държавния глава. От конституционна гледна точка е възможен и импийчмънт на президента, дали ще се стигне до толкова радикално противопоставяне?

Вероятно ще му отговорят по същия начин - с критика. Не съм убеден, че Борисов ще влезе в неговия тон и ще говори и действа за отстраняване.

По другата част на въпроса - да, възможен е импийчмънт на президента, Конституцията на Република България урежда този въпрос чрез един сложен състав за отстраняване на държавния глава.

Цитирам ви целия текст и после ще разясня:

"Чл. 103 (1) Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията.

(2) Обвинението се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.

(3) Конституционният съд разглежда обвинението срещу президента или вицепрезидента в едномесечен срок от внасянето на обвинението. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.

(4) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване."

Някой би казал, че президентът е облагодетелстван от конституционният законодател – няма много правомощия, но има огромна политическа власт, заедно със сложна процедура по отстраняването му. Както се вижда, според Конституцията, това може да стане в случай на държавна измяна или друго нарушение на основния закон. И не се уточнява за какво друго нарушение става въпрос – преценката ще е на Конституционния съд.  

За да стартира тази процедура са необходими подписи на 60 народни представители, а след това поне 160 трябва да гласуват в подкрепа на подписката.

В практиката даже и да има сериозни юридически аргументи за отстраняване на президента, процедурата изисква преди всичко политически стъпки за постигане на мнозинство. И след това последната дума е на Конституционния съд. Това е предвидено като преграда пред прекалено лесното или политизирано отстраняване на държавен глава. Съдът разглежда искането в едномесечен срок от постъпването му и решава окончателно дали да прекрати пълномощията на президента.

Но дори да си представим, че Конституционният съд отстрани президента, функциите му ще се поемат от заместника му – нещо, което е изключително важно.

Според вас управляващите няма да искат отстраняването на Румен Радев?

Има твърде много неизвестни в задачата. На първо място не е ясно дали управляващите могат да привлекат достатъчно на брой депутати, за да гласуват подобно нещо. ГЕРБ и патриотите нямат необходимия брой народни представители. Тоест трябва да се търси много по-широка подкрепа. Друг е въпросът дали някой би се присъединил и на каква цена, с какви политически условия. От къде на къде например ДПС ще подкрепи сваляне на президента, поискано хипотетично от ГЕРБ, след като последните не искат да управляват с тях.

На следващо място - защо му е на Борисов да отстранява Радев, ако след това поста се заеме от Илияна Йотова. Ако за Радев се предполага, че следва линията на БСП, то за Йотова не би трябвало да има и най-малко съмнение.

Затова си мисля, че поне за момента, този въпрос не е актуален в конституционните му измерения, а по-скоро ангажира избирателите според симпатиите им към Борисов или Радев респективно. Президентът може да бъде отстранен по Конституция, но едва ли Борисов има воля и сили да действа в тази посока. 

Доц. д-р Марин Киров е практикуващ юрист и експерт по законодателство. Консултирал е измененията на Конституцията от 2015 г. в глава "Съдебна власт" и е участвал в Съвета по съдебна реформа при изработването на промените в Закона за съдебната власт от 2016 г.