На 23 октомври
ВКС решава несправедлива ли е присъдата от 5 години затвор за машиниста Христо Теляшев
Подсъдимият за инцидента край гара "Калояновец" иска връщане на делото на въззивна инстанция или условна присъда
 
12 октомври 2018, 13:11 | | Видяна: 114
 

Влакът София-Варна излезе от релсите си на гара Калояновец на 12 юли, 2014. Снимка: БГНЕС

 

На 23 октомври ІІІ-то наказателно отделение на Върховния касационен съд (ВКС), със съдия докладчик Милена Панева, ще разгледа делото срещу машиниста Христо Тиляшев за инцидента с дерайлиралия влак край гара "Калояновец" през 2014 година, при който загина колегата му Венко Тодоров.

Касационното производството е образувано по жалби на подсъдимия Ташев срещу решение от 27 юни 2018 г. по в.н.о.х.д. № 525/2017 г. на Пловдивския апелативен съд (ПАС), с което частично, по отношение размера на наложеното наказание, е изменена първоинстанционна присъда от 01 февруари 2017 г. по н.о.х.д. № 204/2016 г. на Окръжен съд – Стара Загора, с която подсъдимият е признат за виновен и осъден за извършено престъпление по чл. 343, ал. 4 вр. ал. 3, б. "б" вр. ал. 1 вр. чл. 342, ал. 1 от НК, т. 1 ( който при управление на подвижен железопътен състав наруши правилата за движение, като допуска причиняването на смърт на едно или повече лица и телесна повреда на едно или повече лица). С въззивното решение наложеното на подсъдимия наказание е намалено от 6 на 5 години "лишаване от свобода".

В касационните жалби се изтъкват доводи за допуснати нарушения на процесуалните правила, нарушения на материалния закон и явна несправедливост на наложените наказания. Иска се отмяна на обжалваното решение, подсъдимият да бъде оправдан или алтернативно – делото да се върне за ново разглеждане от друг състав на ПАС. Алтернативно се иска да бъде приложен закон за по-леко наказуемо престъпление и наказанието да се намали до размер, позволяващ приложението на института на условното осъждане.

Инцидентът стана в следобедните часове на 12 юли 2014г. Влакът София – Варна трябвало да премине през ж.п. гара "Калояновец" без да спира с не повече от 40 км/час. Скоростта му реално била 106 км/час, установила по-късно експертиза. Машинистите били двама – помощникът Христо Тиляшев и загиналият му колега Венко Тодоров. При дерайлирането на бързия влак били ранени и четирима от пътниците. Подсъдимият Ташев заяви пред първите две инстанции, че до инцидента се е стигнало заради внезапна промяна на светлинната сигнализация, преди навлизането в гарата. Апелативният съд в Пловдив обаче не даде вяра на това твърдение.