Тричленен състав на ВАС реши:
Наредбата на ВСС за конкурсите гарантира безпристрастна преценка на качествата на кандидатите
За да се извърши пълна преценка на работата на магистрата следва да се вземат предвид всички критерии, посочени в чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата, смятат върховните съдии
 
14 януари 2020, 14:10 | | Видяна: 671
 
 

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбата на Мария Вранеску срещу разпоредбите на чл. 40 от Наредба №1 от 9 февруари 2017 г.  за конкурсите за магистрати и избор на административни ръководители в органите на съдебната власт на Висшия съдебен съвет (ВСС), съобщиха от съда.

Съдия Вранеску бе участник в конкурса за Гражданска колегия на Върховния касационен съд (ВКС), но не се класира, след което атакува Наредбата за конкурсите и по-конкретно чл. 40 от нея, пред ВАС.

Според върховните съдии оспорената разпоредба е законосъобразна, а жалбата срещу нея е неоснователна. Неоснователно е възражението в жалбата за противоречие на разпоредбата на чл. 40 от Наредба № 1 от 09.02.2017 г. с нормата на чл. 192, ал. 1 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) с аргумент, че се въвеждат нови критерии и тези критерии са с различна тежест разпоредбите на ЗСВ. "Разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от Наредба № 1 от 09.02.2017 г. регламентира начина на оценяване за съответния кандидат, включващ общи данни, базирани на атестацията, проверки и кадрово досие. Алинея втора на същата норма въвежда по-детайлно оценяване на разгледаните и приключени дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите, тъй като за установяване на професионалните качества на магистрата се изследва движението на делата, процесуалните действия на съда и се извършва анализ на постановените съдебни актове. За да се извърши пълна преценка на работата на магистрата следва да се вземат предвид всички критерии, посочени в чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата. По този начин цитираните разпоредби кореспондират с нормата на чл. 192, ал. 1, изр. първо, съгласно която конкурсната комисия класира кандидатите за повишаване в длъжност според резултатите от последната атестация и проверки от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към Висшия съдебен съвет данните от кадровите им дела и преценка на разгледаните и приключени дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите, въз основа на които се прави обща оценка за притежаваните от кандидата професионални качества", пише в мотивите на ВАС.

Тричленният състав не споделя становището на жалбаподателя, че ВСС е излязъл извън нормотворческата му компетентност, предоставена по силата на чл. 194 от ЗСВ. Според съда, Наредбата е подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове, като урежда само материята, за която е предвидена да бъде издадена, а това е редът за провеждане на конкурс за младши съдии, младши прокурори и младши следователи, конкурс за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, конкурс за повишаване в длъжност и за преместване на съдия, прокурор и следовател в органите на съдебната власт; избор на административни ръководители на органите на съдебната власт. Редът за провеждане на конкурсите, установен в Наредба № 1 от 09.02.2017 г. обхваща всички правила и норми, които са относими към етапите на тези процедури, до приключването им със съответното решение на кадровия орган, смятат върховните магистрати. "Този начин на формиране на общата оценка не само, че не измества тежестта на критериите, не способства за засилване на субективизма при оценяването, а напротив - гарантира, че ще бъдат взети предвид всички критерии, регламентирани в ал. 1 и ал. 2 на чл. 40 от Наредбата, което създава гаранции за безпристрастна преценка на членовете на конкурсната комисия на професионалните качества на всички допуснати до участие в конкурс кандидати", смята тричленният състав на ВАС.

Решението подлежи на обжалване пред петчленен състав на ВАС.