Доц. д-р Наталия Киселова, юрист и преподавател по ‘’Конституционно право’’ в СУ:

Дано ГЕРБ да са преценили  всички тежки за страната и обществото последици, които могат да настъпят от свикването на Велико народно събрание

Дано ГЕРБ да са преценили  всички тежки за страната и обществото последици, които могат да настъпят от свикването на Велико народно събрание
Доц. д-р Наталия Киселова, юрист и преподавател по ''Конституционно право'' в СУ

Доц. Киселова, какво в мнението Ви относно предложенията на министър-председателя Бойко Борисов за измения и промяна на КРБ?

Първо в обръщението се говори за изцяло нова Конституция и за конкретни предложения. Министерският съвет няма право да внася предложения за изменения в Конституцията. Това може да направи група народни представители, или по-точно 121. Другото което прави впечатление, че част от предложенията могат да бъдат изменени от действащото Народно събрание, а другата част от Велико народно събрание (ВНС), на пръв прочит. Третото, което ми прави впечатление е, че предлага избори за ВНС да бъдат проведени по изборна система, която в момента не съществува, защото Изборният кодекс предвижда друг ред за избиране на народните представители, който се предлага евентуално и за свикано Велико народно събрание. Това са на пръв прочит предложенията. Както и – в деня, в който се вземе решение за свикване на ВНС, министър-председателят се оттегля, което означава оставка на цялото правителство. Това са четирите най-едри предложения, които се набиват на очи. 

Кое е най-фрапиращото предложение според Вас?

Всяко едно от предложенията може да се критикува и да се отхвърли. Това ми се струва опит да се ‘’надцакат’’ част от гласовете, които искат оставка или реформа в съдебната система. И да се каже ‘’ето, ние предлагаме нещо по-радикално’’ . Всъщност тези въпроси, като изключим промяна на броя на  народните представители и промяна на броя на народните представители във Великото народно събрание, може да бъде предложено и в действащо Народно събрание.

Това начин да се печели време ли е?

По-скоро да се успокоят страстите в обществото. Но не съм убедена, че може да се случи. И според мен, това е много голям залог.  Дано ПП-ГЕРБ да се преценили всички тежки за страната и обществото последици, които могат да настъпят от свикването на ВНС. Аз лично не съм привърженик да се свиква ВНС.

Можем ли да определим предложените промени като предприемане на  ‘’радикални действия’’?

Радикално е предложението за свикване на ВНС. Всички останали предложения са били представяни дали сега или в предишния случай, когато беше ‘’отваряна’’ Конституцията. Спомняте си през 2015 г., тогава президентът повдигна определени въпроси и за промените във ВСС и за индивидуалната конституционна жалба, така че радикално е предложението за свикване на ВНС, а не нещо друго. 

Ако в ГЕРБ са готови да правят промени в гл. 6 от Конституцията и в предложенията за индивидуална конституционна жалба, това са въпроси, по които може да се търси политическо съгласие. Въпросът е дали другите парламентарни групи ще подкрепят ГЕРБ, защото ГЕРБ нямат достатъчно гласове сами да внесат предложения за изменения в Конституцията, които да водят до решение за свикване на ВНС.

Доц. Наталия Киселова е „доктор“ по Конституционно право от 2008 г. Тя е преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“  от 2005 г. в катедра „Конституционноправни науки“, Юридически факултет. Експерт по конституционно право и права на човека. Автор на монографията „Политически права на българските граждани“. Специализирала е в Университета Кеймбридж (2015) и Московския държавен университет „Ломоносов“ (2014). Била е съветник по правни въпроси (2012 – 2016) и секретар по правни въпроси на президента на Републиката (2016-2017).

Гражданин към Христо Иванов: И вие, като дойдете, ще крадете!

Предишна новина

Демократична България си иска 240-те депутати, обявиха се против намаляването на броя им

Следваща новина

Коментари

17 Коментара

  1. 17
    адв.Стефан Левашки | нерегистриран
    2
    -2

    Показателно че страх тресе симпатизантите на Борисов е това, че те се събират в своего рода клъстери, на стените на свои неформални ФБ лидери и там се отдават на венцехвалене на вожда, плюене по протестиращите и разсъждения по успехите на управлението му, включ. и по форумите. Нормално поведение на екипаж, чийто кораб потъва, остава да видим дали капитана ще напусне последен.

  2. 16
    адв.Стела Николова | нерегистриран
    7
    -2

    Бойко може да стане президент на офшорна компания, не и на България

    Съветникът на Тато и както сам се нарича- баща на сегашната Конституция, проф.Близнашки изпуснал целта на свикване на ВНС. Президентът да се избирал от НС.
    Като разбраха, че импийчмънт не могат да спретнат, че Гешев НЕ може да пипне Радев и сега през ВНС искат да ни направят Бойко президент, защото шанса да стане такъв през избори е нулев.
    Бойко може да стане президент на офшорна компания, не и на България.
    Хайде сега си признайте и че не искате честни избори, а вашите и да стане ясно и на пеленачетата за какво ви е ВНС.

  3. 15
    проф.Емилия Друмева, бивш КС, секретар по правните въпроси в Президентството | нерегистриран
    3
    -2

    Πpeзидeнтът нямa дa внece пpeдлoжeния зa пpoмeни в Koнcтитyциятa в това НС

    Toвa Hapoднo cъбpaниe e c изчepпaнo дoвepиe, тo нe ce cъбиpa, ĸoгaтo e cвиĸaнo нa извънpeднo зaceдaниe и тo пo знaчим днeвeн peд. He би билo пoдxoдящo пpeзидeнтът дa лeгитимиpa тaĸъв пapлaмeнт, ĸaтo внece в пocлeднитe мy мeceци eдин знaчим aĸт зa пpoмeни в oбщecтвeнитe oтнoшeния. Koмбинaциятa мeждy ocтaвĸa нa пpeмиepa и cвиĸвaнeтo нa BHC нe e пpeчĸa зa cъcтaвянe нa cлyжeбнo пpaвитeлcтвo.
    Πpoмeнитe, ĸoитo ca пpeдвидeни в пpoeĸтa, пoдгoтвeн oт eĸипa нa пpeзидeнтa, нe изиcĸвaт cвиĸвaнeтo нa Beлиĸo Hapoднo cъбpaниe. Πpoeĸтът oбxвaщa шиpoĸ ĸpъг oт въпpocи, ĸoитo зacягaт нeзaвиcимocттa нa cъдa, oтчeтнocттa и eфeĸтивнocттa нa дъpжaвнoтo oбвинeниe, пpaвaтa и cвoбoдитe нa гpaждaнитe, yлecнявaнe дocтъпa дo KC. Пoдгoтвeнитe пpoмeни в ocнoвния зaĸoн нe зaлaгaт идeи зa пpeзидeнтcĸa peпyблиĸa, нeщo, ĸoeтo би oзнaчaлo cвиĸвaнe нa BHC.
    Beлиĸo Hapoднo cъбpaниe e зaмиcлeнo и зaлoжeнo в Koнcтитyциятa ĸaтo гapaнция зa cтaбилнocт и ycтoйчивocт, a нe ĸaтo изxoд oт ĸpизи. Свиĸвaнeтo мy пpeдпoлaгa oгpoмнo внимaниe, вpeмe, oтгoвopнocт и дoбpa вoля.
    Eднo oт ocнoвaниятa зa тoвa би билo пpeдлoжeниeтo зa нoв мoдeл нa paздeлeниeтo нa влacтитe. Taĸъв мoдeл нe ce пpeдлaгa, a пoчти вcичĸи oтпpaвeни пpeдлoжeния зa ĸoнcтитyциoнни пpoмeни oт cтpaнa нa пpeмиepa Бoйĸo Бopиcoв нe изиcĸвaт cвиĸвaнe нa BHC. Възмoжнитe oбяcнeния зa тяx ca cтpeмeж нa yпpaвлявaщитe ĸъм cпeчeлвaнe нa пoвeчe вpeмe.

    Не споделям становището, че eвeнтyaлнo peшeниe зa избop нa BHC e пpeпятcтвиe пpeд пpaвoмoщиeтo нa пpeзидeнтa дa нaзнaчи cлyжeбeн ĸaбинeт.Cмятaм, чe тaĸoвa твъpдeниe нe e cъcтoятeлнo и нямa oпopa в Koнcтиyциятa. Кoмбинaциятa мeждy ocтaвĸa нa пpeмиepa и cвиĸвaнeтo нa BHC нe e пpeчĸa зa cъcтaвянe нa cлyжeбнo пpaвитeлcтвo, aĸo oбиĸнoвeния пapлaмeнт нe мoжe дa избepe нoв ĸaбинeт.
    Toвa e лoгичнa и пocлeдoвaтeлнa фaзa, пpeдвидeнa oт Koнcтитyциятa пpи пoдaвaнe нa ocтaвĸa и нeвъзмoжнocт нa пapлaмeнтa дa cъcтaви нoвo пpaвитeлcтвo.
    Съгласно oпpeдeлeниe нa KC №8 пo ĸ. д. № 17 oт 2006 г., cъдът ĸaзвa, чe cлeд ocтaвĸa нa дeйcтвaщoтo пpaвитeлcтвo, aĸo HC нe мoжe дa излъчи нoвo пpaвитeлcтвo пo peдa нa чл. 99 oт Koнcтитyциятa, пpeзидeнтът нaзнaчaвa cлyжeбeн ĸaбинeт. Toвa e бeзycлoвнo пpaвoмoщиe нa дъpжaвния глaвa, ĸoeтo нe зaвиcи oт oбcтoятeлcтвoтo, чe в пoдoбнa cитyaция тoй нe paзпycĸa пapлaмeнтa зapaди cвиĸвaнe нa BHC.
    Избиpaнe нa пpeзидeнтa oт пapлaмeнтa би билa eднa пocoĸa, ĸoятo нe cъм yбeдeнa чe e пpeмиcлeнa – cвидeтeли cмe ĸaĸ в дъpжaви ĸaтo Чexия ce пpeминa ĸъм пpяĸ избop нa дъpжaвния глaвa, ĸaĸтo e в Бългapия.

  4. 14
    Данаилов | нерегистриран
    3
    -1

    Какъв "рестарт" на държавата с напълно козметични, палиативни промени, в стил "не по врат, а по шия". Нямало да се казва "прокурорска колегия", ами "прокурорски съвет". Другите неща, с изключение броя на народните представители, чието намаляване е неправилно, защото се намалява и кворумът и то значително, могат да се извършат от обикновено Народно събрание. Възниква и друг въпрос: Защо досега не ги извършиха тези промени, ами сега се сетиха ? Трябваше отдавна да бъдат направени и то сериозни, дълбоки, структурни промени в конституцията. Например: какво се разбира под "съдебна власт", намаляване на администрацията, индивидуалната конституционна жалба, мандатност за всички съдебни длъжности, лустрация, въвеждане на понятието морален интегритет, правомощията на държавния глава и начинът му на избиране, промяна в избирателното право и доста други. Рестарт не може да има с такива "промени", все едно да създадете книга като смените само заглавието и, а съдържанието остане същото. Това са прийоми за "отбиване на номера", залъгалки за неюристи.

  5. 13
    проф.Николай Слатински | нерегистриран
    2
    -2
    До коментар #9 от "Тълковник | нерегистриран":
    Тълкуването на заявката за оставка "в същия ден" когато се свика ВНС означава все едно да кажеш ,че ще подадеш оставка в деня , когато излети в Космоса третия български космонавт.Едно класическо бъдещо несигурно събитие, за което няма дори и 1 % вероятност да се изпълни в някакво обозримо бъдеще.

    Говорим си с близък приятел. Той за разлика от мен е доста лаконичен.
    Аз му обяснявам как "словото" на ББ с нищо не ме е изненадало, а той ме прекъсва - изненадало го било и то четворно! Поглеждам го с недоумение - та приятелят ми в червата си не Го трае! И чувам:

    - Първо, оказа се, че книги не чете, но все пак може да чете!

    Второ, успя криво-ляво да прочете от раз непознат текст!

    Трето, в отделни моменти създаваше впечатление, че разбира какво предлага!

    И четвърто, шапка му свалям - не се побоя да говори за нова конституция, без да знае какво пише в сегашната!

  6. 12
    Благовеста Фармаконева, парламентарен експерт | нерегистриран
    9
    -1

    Народното събрание с рекорди по некадърност, а Борисов очаква от него чудеса
    Законодателният процес в 44-тото Народното събрание е обременен с тежки и пагубни недостатъци. В над 90% от случаите изобщо липсват гледните точки на представители на заинтересованите групи. Трагични са цифрите при отчитане на ефекта или за съгласуване с експерти. Известно е, че сред депутатите има 20-тина юристи, а шепата правни експерти, които трябваше да помагат в законотворчеството на НС от мнозина се възприемат като тежко компрометирани. Не заради правен гаф, а заради унизителното отношение, което допуснаха да демонстрират към тях депутатите и най-вече председателя на НС Цвета Караянчева
    Когато цифрите говорят и Борисов трябва да замълчи, а цифрите са убийствени
    Категоричните данни не са пропаганда или фалшива новина, а се съдържат в подробен анализ направен от Националния център за парламентарни изследвания, който е към Народното събрание. Изследването обхваща 438 законопроекта, регистрирани в публичния регистър „Законопроекти” на Народното събрание за периода: 19 април 2017 г. – 17 декември 2019 г. Ето само някои от констатациите:
    В 100 % от случаите не са предвидени механизми за оценка на разходите и резултатите от съответната законодателна инициатива.
    В 93.4% от законопроектите няма посочена информация за проведени обществени консултации или обсъждания, на които да бъдат дискутирани проблемите и причините, налагащи промяната.
    В мотивите почти винаги – в 91,5% от случаите липсват гледните точки на представители на заинтересованите групи.
    В 94.7% от законопроектите няма посочена информация за проведени обществени консултации или обсъждания, на които да бъдат дискутирани проблемите и причините, налагащи промяната.
    В 92% от случаите в мотивите липсват гледните точки на представители на заинтересуваните групи.
    При 87.9% от законопроектите изобщо не съдържат позовавания на изследвания и научна експертиза в своята обосновка. Това потвърждава налагащата се представа, че законодателните промени се пишат „на коляно”, без да се използва помощта на компетентни специалисти в съответните области.
    От 2017 г. до края на 2019 г. случаите в които не са посочени финансови или други средства, необходими за прилагането на новата уредба през осемте парламентарни сесии варира от 67 до почти 89% от случаите.
    В 95,2% не са предвидени мерки за информиране на гражданите относно постигнатите резултати вследствие на промените.
    Изобщо липсват изисквания за периодично публикуване на резултати от новите законови промени при 97% от разлежданите закони, като само при 1,6% това не е приложимо.
    В анализа се вижда още, че в 93.4% от законопроектите няма посочена информация за проведени обществени консултации или обсъждания, на които да бъдат дискутирани проблемите и причините, налагащи промяната.
    В направеното проучване става ясно, че фрапиращите 87.9% от законопроектите изобщо не съдържат позовавания на изследвания и научна експертиза в своята обосновка. Това потвърждава налагащата се представа, че законодателните промени се пишат „на коляно”, без да се използва помощта на компетентни специалисти в съответните области.
    В 67.6% от законопроектите не са вписани определени срокове за постигането на заложените в тях цели.
    От Националния център за парламентарни изследвания посочват, че обект и предмет на изследването е информацията, съдържаща се основно в мотивите към внесените в Народното събрание законопроекти. Една от целите на анализа е „да се изгради цялостна експертна и информационна база данни за законодателството, която ще допринесе за постигането на по-високо качество и устойчивост на законодателната политика.“
    Констатациите са категорични. В това Народно събрание законовите промени се предлагат без сериозна обосновка. Генерално липсват гледните точки на представители на заинтересованите групи. Най-често липсва оценка на разходите и резултатите. Въобще не се полагат усилия да бъдат информирани гражданите какво се изменя и какви ще бъдат последствията от поправките. Практиката е да се приемат законопроекти, чрез които в преходните и заключителни разпоредби да се изменят други закони. Законодателните промени се пишат „на коляно”, без да се използва помощта на компетентни специалисти в съответните области.
    Безброй пъти е коментирана зловредната практика на това НС да се приемат законопроекти, чрез които в преходните и заключителни разпоредби да се изменят други закони. Това дори се превръща в тенденция - в настоящия парламент делът на такива законопроекти възлиза на 37%, докато в предния е бил 35%.
    69,2% от всички предложения са за изменение и/или допълнение на съществуващ закон.
    Ето кого цитират от изследователите от националния център в анализа си по темата:
    "Практиката да се променят закони с преходни и заключителни разпоредби на други законодателни актове е оспорвана от редица учени и изследователи в областта на правото. Още през 2001 г. в сп. „Съвременно право“ (2/2001), в статията си „Цивилистични патологии в данъчните закони“ проф. Огнян Герджиков подчертава, че една от язвите на законодателството е, че „в закони с един предмет на уреждане и регулиране в преходни и заключителни разпоредби да се уреждат съвършено други въпроси /……/ Това е нещо абсолютно неприемливо и недопустимо, но е масова практика, което изключително много затруднява правораздаването, затруднява всички юристи, които практикуват, които си служат с тези закони и трябва да ги прилагат".
    Къде са експертите законотворци?
    Днес депутатът от ГЕРБ Десислава Атанасова многократно ни обясни от екрана на телевизора, че Борисов говори като лидер на партията и като такъв е поискал свикването на Велико народно събрание, а в замяна на това ще подаде оставка. Атанасова, която сама се бе определила като "тежката артилерия на ГЕРБ", а мнозина я наричат с друг прякор, който до сега водеше класацията с прозвища на депутати, но Караянчева я надмина, обясни, че ГЕРБ работи с много юристи, които не били депутати, но не може да каже кои са защото те не я били упълномощили за това. Кои ли са тези митични титани на юридическата мисъл. Сещам се за едни, но вече само със съжаление към тях, труда и званията им, защото това Народно събрание ги компрометира сериозно и като експерти и като личности.
    Припомняме, че още през 2017 г., заради липсата на достатъчно юристи сред депутатите, към Народното събрание бе създаден специален Консултативен съвет по законодателство. Кой участва в него може да видите ТУК. Година по-късно чрез поискан достъп до информация Фрог Нюз разкри, че този съвет изобщо не функционира. Малко след това председателят му - проф. Огнян Герджиков поиска да бъде закрит съвета, наричайки го "безсмислен". Мотивите му бяха, че, нито депутатите, нито отделните комисии, търсят изтъкнатите юристи за това, за което са приели да станат част от този орган в НС. Въпреки искането председателят на парламента Цвета Караянчева не го разпусна, а председателят му се задоволи с оказаното му внимение НС да го кани на тържества по повод национални празници.
    Въпреки че не спестяваше критики към управляващите, проф. Герджиков и неговите колеги в този съвет не направиха нищо повече, за да не стоят имената им по този начин в сайта на Народното събрание - опит за фалшив престиж на институцията.
    На всичкото отгоре само преди месец, в началото на протестите срещу правителството, премиерът Бойко Борисов заяви, че служебното правителство, което бе оглавено от проф. Герджиков е подредено от Делян Пеевски.
    Ако това са експертите, с които ГЕРБ се консултира, е разбираемо, че не смеят да ги назоват. Ако не са – наистина остава един Даниел Кирилов, на който лично Борисов му забрани да пише постове във Фейсбук.

    Източник: Национален център за парламентарни изследвания
    Изследване на законодателната дейност на 44-то Народно събрание. 19 април 2017 г. – 17 декември 2019 г.

  7. 11
    адв.Елена Гунчева | нерегистриран
    6
    -5
    До коментар #10 от "Адвокат Николай Хаджигенов и сие | нерегистриран":
    Това изявление е предназначено за всички, които в продължение на 38 дни не разбраха или се правят, че не разбират исканията на протестиращите граждани.

    Първо: Оставка на Борисов означава не просто оттегляне на физическото лице Бойко Методиев Борисов от власт, а оттегляне на ГЕРБ от управлението и премахване на методите, с които управляват. Това е желание, валидно за всяко едно правителство, което си позволява по същия престъпен начин да третира и обижда българските граждани. В краткосрочен план това означава предсрочни избори. Никой няма да води дебат с власт, загубила окончателно доверието на гражданите!

    Второ: За да има доверие в изборния процес се налага служебен кабинет, като преди това се гарантира машинно, дистанционно и електронно гласуване. Част от гаранциите за честен вот е премахване ръководствата на „Информационно обслужване“, ГРАО и редица други ведомства, пряко ангажирани с покупката и фалшифицирането на изборите. Очевидно е, че кабинет, обслужваш мафията, не може да гарантира почтеност в изборния процес.

    Трето: Оставката на Гешев сега и предстоящите промени в Конституцията, подготвени от едно ново Народно събрание, означават ясно, че въпросът не е просто в премахването на един главен прокурор, а е свързан с проблеми като единоначалието в прокуратурата, невъзможността всеки прокурор да взема сам решения и да носи отговорност за тях, както и пълната безконтролност на главния прокурор. Т.е. всеки кандидат за доверието на гражданите трябва да декларира, че не е готов за конюнктурни или исторически компромиси, а обещава предварително да подкрепи предложенията за изваждане на прокуратурата от съдебната система.

    Ние не вярваме в комичните изявления на Борисов за 6-месечно привикване на главния прокурор в парламента, защото самият той не уважава Народното събрание и свръх овластените главни прокурори ще правят същото.

    Намалението на мандата на държавния обвинител също не реформира системата.
    Грижата на Борисов за доброто функциониране на съдебната системата е видно дори по простия факт, че мандатът на главния инспектор и всички съдебни инспектори към Висшия съдебен съвет е изтекъл преди няколко месеца. Грижата на „реформатора“ Борисов по тази процедура отдавна трябваше да е започнала и приключила.
    Толкова за „върховенството на закона“ в днешния му вид.

    Председателят на Върховния касационен съд още през 2017-та в среща с държавния глава заяви, че е важно изваждането на прокуратурата от съдебната власт и поставянето като равно отдалечена институция. Той декларира, че е важно свикването на Велико народно събрание.

    Опитът на автократа Борисов и присъдружният на Пеевски Гешев, да си спечелят още политическо време, злоупотребявайки с ясните обществени реформи, поискани от протестиращите, са поредната лъжа, с която никой няма намерение да се съобрази.
    Протестиращите граждани не са политически наивници и всеки, които се опитва да ги раздели или подведе ще носи отговорност пред историята на България и пред поколенията след нас.

    Потресът на правото, заемащ поста на Министър на правосъдието, хвърли нова светлина върху странното предложение на гербоидните за рестарт на системата и нова Конституция. Което вместо да разясни нещата, направо ги завлече на дъното на блатото!

    Според думите на единствения български министър, на когото официално му е забранено да пише във фейсбук, за да не излага цялото правителство, още от 2014 година, юристите на ГЕРБ работили върху нова конституция /моят коментар би бил, че за това време Енциклопедия Британика можеха да напишат, ама като им знам капацитета…./, и били правили диспути, семинари и научни дискусии по този въпрос! Вярно ли, Дани?!? Ама наистина?

    Като юрист имам навика да следя какви дебати, диспути, семинари и прочие има по правните въпроси. Още повече за конституционни промени. Или са се промъкнали толкоз много дебати покрай моето внимание, без да ги забележа, или са се провеждали в пълна нелегалност, за да ни изненадат в гръб, така да се каже!

    Спомням си видни отвсякъде юристи от гербоидите – няма как на първо място да спомена Искрето Фидосова и Цецка Цачева. Само един поглед и веднага установявам, как направо на салфетката в ресторанта ще напишат нова конституция, докато пеят „Цъфнал гербер“. След това се сещам за гъгнивия гласец на Красимир Ципов и занемявам. Десито Общата завършва отбраната селекция на Йористи-ГЕРБ.

    Та, ГЕРБ в нелегална конституционна война ли са излезли, че не разбрах? Как никой не разбра толкова години, че те работят върху рестарт и нова конституция?!? Точно те!

    А предложението президентът да се предлага от най-голямата парламентарна сила, направо е шедьовър на разделението на властите, от което Монтескьо ще се върти като хеликоптер в гроба.

    Ех, Барни, Барни, да ти обясня някои работи. Не всеки, който работи с членове от/на закона, е юрист. Някои като теб са Йористи. И са срам за професията!

    Потресът е пълен! Рестарт, бе, мутри, с ритници за началния ви старт!

  8. 10
    Адвокат Николай Хаджигенов и сие | нерегистриран
    5
    -7

    Това изявление е предназначено за всички, които в продължение на 38 дни не разбраха или се правят, че не разбират исканията на протестиращите граждани.

    Първо: Оставка на Борисов означава не просто оттегляне на физическото лице Бойко Методиев Борисов от власт, а оттегляне на ГЕРБ от управлението и премахване на методите, с които управляват. Това е желание, валидно за всяко едно правителство, което си позволява по същия престъпен начин да третира и обижда българските граждани. В краткосрочен план това означава предсрочни избори. Никой няма да води дебат с власт, загубила окончателно доверието на гражданите!

    Второ: За да има доверие в изборния процес се налага служебен кабинет, като преди това се гарантира машинно, дистанционно и електронно гласуване. Част от гаранциите за честен вот е премахване ръководствата на „Информационно обслужване“, ГРАО и редица други ведомства, пряко ангажирани с покупката и фалшифицирането на изборите. Очевидно е, че кабинет, обслужваш мафията, не може да гарантира почтеност в изборния процес.

    Трето: Оставката на Гешев сега и предстоящите промени в Конституцията, подготвени от едно ново Народно събрание, означават ясно, че въпросът не е просто в премахването на един главен прокурор, а е свързан с проблеми като единоначалието в прокуратурата, невъзможността всеки прокурор да взема сам решения и да носи отговорност за тях, както и пълната безконтролност на главния прокурор. Т.е. всеки кандидат за доверието на гражданите трябва да декларира, че не е готов за конюнктурни или исторически компромиси, а обещава предварително да подкрепи предложенията за изваждане на прокуратурата от съдебната система.

    Ние не вярваме в комичните изявления на Борисов за 6-месечно привикване на главния прокурор в парламента, защото самият той не уважава Народното събрание и свръх овластените главни прокурори ще правят същото.

    Намалението на мандата на държавния обвинител също не реформира системата.
    Грижата на Борисов за доброто функциониране на съдебната системата е видно дори по простия факт, че мандатът на главния инспектор и всички съдебни инспектори към Висшия съдебен съвет е изтекъл преди няколко месеца. Грижата на „реформатора“ Борисов по тази процедура отдавна трябваше да е започнала и приключила.
    Толкова за „върховенството на закона“ в днешния му вид.

    Председателят на Върховния касационен съд още през 2017-та в среща с държавния глава заяви, че е важно изваждането на прокуратурата от съдебната власт и поставянето като равно отдалечена институция. Той декларира, че е важно свикването на Велико народно събрание.

    Опитът на автократа Борисов и присъдружният на Пеевски Гешев, да си спечелят още политическо време, злоупотребявайки с ясните обществени реформи, поискани от протестиращите, са поредната лъжа, с която никой няма намерение да се съобрази.
    Протестиращите граждани не са политически наивници и всеки, които се опитва да ги раздели или подведе ще носи отговорност пред историята на България и пред поколенията след нас.

  9. 9
    Тълковник | нерегистриран
    9
    -3

    Тълкуването на заявката за оставка "в същия ден" когато се свика ВНС означава все едно да кажеш ,че ще подадеш оставка в деня , когато излети в Космоса третия български космонавт.Едно класическо бъдещо несигурно събитие, за което няма дори и 1 % вероятност да се изпълни в някакво обозримо бъдеще.

  10. 8
    Корнелия Нинова | нерегистриран
    10
    -7

    Борисов е символ на разграждането на държавността и няма как да е олицетворение на рестарта й
    Темата за свикване на Велико народно събрание и промяна на Конституцията се поставя не за пръв път на вниманието на българското общество. Включително от г-н Борисов в критични за него и партията му моменти.
    Чрез такива ходове той обикновено цели противопоставяне на една група българи на други, което му гарантира време и оцеляване.
    Борисов не е човекът, който може да рестартира системата, защото той е олицетворението на същата система - най-дълго управлявалият премиер в България и премиерът с най-лоши резултати в Европейския съюз.
    Борисов е символ на разграждането на държавността и няма как да е олицетворение на рестарта й. България има нужда от промяна на модела и тази промяна започва със смяната на неговия символ.
    Този парламент е изчерпан. Той е с най-ниско институционално доверие. Той няма авторитет да направи сериозна реформа.
    Пътят е оставка на правителството, нови избори, парламент с ново доверие - едва тогава сериозен разговор за промяната на модела.

  11. 7
    адв.Елена Гунчева | нерегистриран
    11
    -6

    Онуй се оля тотално. Явно неразбирайки исканията на народа, реши да се прави на демократ и държавник. Той, най-корумпираният и некадърен министър-председател в историята на България, иска да прави рестарт на системата и да ни прави нова Конституция. Той! Този с чекмеджетата, пълни с евро и златни кюлчета. Този, спящ с пистолет до главата. Този, с къщата и любовницата и детето в Барселона, където е разследван за пране на пари. Този, наричащ народа си тулупи и негодници.

    Явно страхът му е голям. И е готов на всичко, за да запази властта, дори с цената на големи обещания. Защото всички знаем, че то, обещаното, не е като даденото. Той го знае още по-добре. А и не знам колко от вас разбират, че няма как да гарантира какво ще решат депутатите, защото той може да им нареди да не гласуват това, което е предложил. И ще излезе Мутрьо и ще каже: „Ето, аз предложих, ама те не се съгласиха!“. Ай стига, тоя индийски филм вече сме го гледали.

    Старите мутри не могат да създадат нов ред. Старите престъпници не могат да построят чиста и свята република. Мръсните политици не могат да създадат чиста държава.

    Онуй, рестарт ще има. Нова Конституция ще има. България ще има бъдеще. И всичко това ще започне с оставката ти и разследването ти за престъпления, извършени срещу народа на България и държавата!

    Защото ние, народът, искаме чиста и свята република. Искаме поне затвор за националните предатели и крадците. Искаме да върнете заграбеното. И да припомня думите на Левски: „Който е откраднал от народното, присъдата е една – смърт, смърт и пак смърт!“, „Предателите на Отечеството заслужават само смърт!“. Е, понеже сме цивилизована европейска държава в 21 век, доживотен затвор!

    Защото със стари к..рви като теб, нова държава няма да правим!

  12. 6
    Николай Ризов, правозащитник | нерегистриран
    11
    -5

    МУТРЕНСКА КОНСТИТУЦИЯ
    Ти го гониш през вратата,то се връща през прозореца! Сега пък нова конституция щял да ни пише,наглецът безподобен! За да закрепи завинаги безграничната власт
    на Мутрите и Мафията- и да спаси оплескания си задник!
    Мутренска конституция!
    ЧУПКАТА,БОКЛУК ДОЛЕН!
    ОСТАВКА,НЕЗАВИСИМ СЪД-
    И ДОЖИВОТЕН ПАНДИЗ-
    ЗА БЕЗБРОЙ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ!

  13. 5
    Слави Трифонов, председател на партия "Има такъв народ" | нерегистриран
    8
    -7

    Днешният ход на Бойко Борисов е като да играеш шах с каратист – ти местиш фигурите, а той рита дъската. Всъщност и на децата е ясно, че Бойко Борисов се е вкопчил във властта като удавник за сламка и прави всичко възможно, за да организира той следващите избори. Каквито и да са те. А истината е следната:
    – за прилагането на решенията от провелия се референдум през 2016 година не е необходимо Велико Народно Събрание, а Обикновено Народно Събрание.
    – за спирането на корупцията и налагането на почтеност и справедливост в съдебната система не е необходимо Велико Народно Събрание, а Обикновено Народно Събрание.
    – за ограничаването на правата на главния прокурор не е необходимо Велико Народно Събрание, а Обикновено Народно Събрание.
    – а ако е необходимо Велико Народно Събрание, не бива да го свиква министър-председател и правителство, и парламент, които тотално са загубили народното доверие.
    Така че изводът е прост и ясен:
    – оставка на това правителство, служебно правителство и предсрочни избори!

  14. 4
    Адвокат Николай Хаджигенов и сие | нерегистриран
    12
    -6

    Изявлението на все още неподалия оставка Бойко Борисов е пореден опит за печелене на време и проява на страх. Проваленият и загубил доверие парламент с мнозинство, диктувано от олигархичната му власт, се готви сам да предложи проект на нова Конституция.
    Това ще даде възможност мафията да създаде свой Основен закон, изработен от неговото Народно събрание и да му бъде спечелено време до януари, за да остане на поста си.
    В т.нар. предложения не чухме никаква готовност за вадене на Прокуратурата от съдебната система, нито за машинно и електронно дистанционно гласуване.
    На практика нито едно от исканията на протеста не е уважено.
    Блъскането с ръка по масата и обругаването на протестиращите, показват безсилният изблик на нерви у човек, който е загубил народа си и когото народът иска да загуби.
    Няма да повярваме и на тази лъжа!
    #ОСТАВКА и нови избори, без диктата на Борисов!
    Продължаваме докрай!

  15. 3
    ************************* | нерегистриран

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.