„Black Friday“ по български

„Black Friday“ по български

„Черният петък“ следва Деня на благодарността в САЩ и с него се поставя началото на коледния пазар. Практиката по света е предлагане на стоки с изключително намаление на цените, което води до лудото пазаруване от страна на потребителите. Неведнъж сме ставали свидетели на километричните опашки пред едни от най-известните магазини от ранни зори. Всъщност термина „black friday“ придобива популярност през 60-те години, като първоначално с него служители на полицията са наричали петъка след Деня на благодарността поради големите задръствания по пътищата.

Кампанията „черен петък“ добива популярност и в България, като в нея се включват както големите търговски центрове, така и малките такива. Рекламите за същите започват поне седмица по-рано, а очакванията на потребителите са изгодни цени на покупките, които отдавна отлагат и/или подаръци за предстоящите празници. Невинаги обаче очакванията се осъществяват и предпоследният петък на ноември често е съпроводен с редица жалби до Комисията за защита на потребителите (КЗП) и последващи санкции за нелоялните търговци. Седмици по-рано КЗП предприема редица масови проверки в страната с цел предотвратяване нарушенията, но въпреки това  много от потребителите биват с накърнени права и интереси. А ето и най-честите нелоялни практики от страна на търговците, с които се постига това:

- изкуствени намаления, при които търговците увеличават предварително цената на стоката и анонсират намаление на новата, завишена цена;

- „разликите в стоката“, която потребителят е поръчал онлайн и това, което получава, доставяне само на част от поръчката, а не в нейната цялост, както и неспазване на сроковете за доставка, посочени от търговеца;

- „лимитираното количество на стоката“, която предстои да бъде намалена и се рекламира шумно от търговците, но същата е с ограничен брой като 3 например;

- опитите на търговците да ограничат отговорността си, като заявяват, че не носят отговорност за дадена стока, тъй като същата е била намалена, не съобщават за дефекти на същата и др.

КЗП посочва, че допусканите грешки от страна на потребителите по време на кампанията за черния петък са също немалко, като основните са разчитане на импровизация, пропуски за скритите разходи, подценяване на дребния шрифт и не осъществяване на комуникация с търговеца.

Поради това КЗП съветва потребителите:

- предварително да проучат интернет сайта, в който са открили най-голямото намаление на стоката, която желаят да закупят;

- да се уверят, че цената е коректно обявена, както и предварително да пресметнат същата в случай, че пазаруват в друга валута;

- да проверят за т.нар. „скрити такси“, а именно дали няма да се таксува опаковане, доставка, валутен превод;

- да четат „дребния шрифт“ – да се запознаят предварително с общите условия на сайта, които търговецът е указал;

- да проверят адреса за връщане на стоката, в случай, че се откажат от нея – срокът за което е 14-дневен, но някои търговци го удължават;

- в случай на пазаруване онлайн – да се запазят всички документи и имейли, които се получават, както и последващата комуникация с куриера.

С цел да се избегне разочарованието от кампанията „черен петък“, експертите предупреждават потребителите да не се изкушават от високите намаления, т.к. може да се окаже, че същите са нереални, да пазаруват с повишено внимание и да прочитат „дребния шрифт“.

Още по темата

Магдалена Давидова е новият председател на Районен съд – Варна

Предишна новина

ВАС отмени спорни текстове от наредбата за касовите апарати

Следваща новина

Коментари

1 Коментара

  1. 1
    Призив | нерегистриран
    0
    -5

    Днес, 21-ви ноември в 17 ч. в София пред НС при опашката на коня срещу правителството и мутрите, обединени в едно! МУТРИ ВЪН!
    Призовавам всеки българин, който не се чувства ОВЦА и не иска да бъде превръщан в такава, да дойде и да заяви, че ПОВЕЧЕ НЯМА ДА ПРОДЪЛЖАВА ТАКА!

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.