4 години затвор в Китай за подправяне на световноизвестни брандове и нарушения на авторските права

4 години затвор в Китай за подправяне на световноизвестни брандове и нарушения на авторските права

Преди дни Върховната народна прокуратура на Китай издаде 26-тото поред издание от проведени и завършени дела за интелектуална собственост, търговски марки, авторско право и всички казуси, свързани с нарушения на закона за търговската тайна там, информира Natlawreview. 

Сред случаите, влезнали за разследване и получили емблематични решения, са с чуждестранните компании Starbucks, Cisco, HP и други.

Статистиката на азиатците дори сочи, че 2 от всеки 5 дела за нарушения на авторското право, интелектуална собственост или нарушения относно търговска тайна, касаят големи и известни марки в световен мащаб, които са били фалшифицирани.

Разглеждаме няколко от по-фрапантните и любопитни случаи, които Китайската народна прокуратура е разследвала, а съдът се е произнесъл.

От разгледаните случаи в Китай, можем да твърдим, че тамошното законодателство наказва строго престъпленията за фалшифициране на регистрирани търговски марки и защитава законните права и интереси на притежателите на права, както и тези на потребителите.

Фалшивият Starbucks VIA Coffee

През февруари 2018 г. в институцията Market Supervision Departme (Отдел надзор на пазара) в град У Си (WuXi) пристига сигнал за фалшиво кафене, което се опитва да имитира Starbucks, продавайки продуктите и представяйки ги за оригинални на крайните потребители.

След стартиралото разследване е установено, че кафето Starbucks, продавано от компанията Shuangshan, е фалшив продукт. Освен това, кафето, продавано от фирмата Shuangshan, не е било договаряно със собственика на истинската марка Starbucks.

Фирмата фалшификатор дори е подправила документация пред митниците в Китай при внасянето им през граница, предоставила е и недействителни разрешителни за разпространението на имитиращия световната марка продукт. Така за кратко стоката е била пласирана в над 18 провинции из Китай за над 50 търговци, които вероятно не са били на ясно, че кафето не е Starbucks.

Първата крачка на прокуратурата е била да се установи престъплението и предмета му. Кафето е пристигнало с фалшифицирани опаковки и фалшиво регистрирана марка. Пред разследващите е бил и въпросът дали кафето е токсично или вредно, отговаря ли на стандартите за безопасност, след проведените изследвания не е доказано то да е опасно за консумация. Съответно престъплението, което е на лице е фалшифициране на търговска марка и продажба.

Относно финансовото измерение на престъплението, китайските разследващи са установили нарушения за 10 милиона китайски юана.

Другата задача на прокуратурата е била да се определи умисълът - знае ли подсъдимият, че кафето е фалшиво и все пак го е продавал? На лице са фалшиви оторизационни документи, а един от продавачите по веригата е признал.

Казусът е вкаран в съда, а решението на институцията е да наложи наказание: глоби за продавачите, които доказано са знаели, че това кафе не е Starbucks, а за първоизточника на порочната практика - е наложена ефективна мярка - затвор за една година.

Всъщност при разгледаните случаи в Китай, става ясно, че тамошното законодателство наказва строго престъпленията за фалшифициране на регистрирани търговски марки и защитава законните права и интереси на притежателите на права, както и тези на потребителите.

Guangzhou Carmen Industrial Co., Ltd. Use of KM Trademark

Гуанджоуската компания Carmen започва да използва търговската марка „KM“ върху дрехите през март 2013 г. На 30 октомври 2014 г. фирмата Carmen подава молба до бившата вече служба за търговски марки, за да регистрира търговската марка за употреба върху дрехи, шапки и други стоки. Службата по търговските марки отхвърля заявката за търговска марка, тъй като вече има подобна регистрирана.

През юни 2014 Carmen отново праща запитване дали марката е свободна и може ли да я позва, отговорът идва чак през 2017 г., когато марката KM е одобрена и е позволено да се ползва, но само върху маски за сън. Оказва се обаче, че Carmen ползва марката KM и върху дрехи, въпреки многократните откази в продължение на няколко години. Междувременно компанията постепенно се превръща в предприятие с близо 600 магазина и над 10 000 служители в цял Китай.

Не минава много време и Пекинкса компания Beijing Jinyitang Enterprise Culture Development Co., Ltd. кандидатства за регистриране на марката KM за дрехи и други стоки. Последва отказ от Националната служба за търговски марки. От там информират, че има такава регистрирана през 2016 г. на името на фирма Jinyitang, която развива бранда върху дрехи. През 2018 г. дава зелена светлина на Carmen, но се оказва, че по сходен начин фирмата така или иначе брандира дрехите си с KМ. При последвала проверка става ясно, че компанията е заподозряна в продажба на стоки с фалшиви регистрирани търговски марки, неотговарящи на реалността.

Случаят обаче има обрат.

Разследването установява, че Carmen е използвала KM като марка много преди Jinyitang и съдебните власти в Китай нямат основание да образува наказателно производство. Carmen винаги е използвала тази търговска марка по време на производството и продажбите на облекло и никога не е твърдяла, че е продукт на Jinyitang или Beijing-Tianjin Lianhang Company.

Нелегално разпространение на филми

Обвиняемият Чен Ли (Chen Li) е осъден на 7 месеца лишаване от свобода и глоба в размер на 150 000 юана от Народния съд за престъплението за нарушаване на авторските права. Мъжът е привлечен в отговорност за това, че е разпространявал нелегално известни филми и телевизионни предавания в рамките на 2 години (межди 2017 и 2019 г.) в интернет.

Обвиняемият е действал с екип от няколко души, а той самият е отговорен за издателските задачи и възнагражденията на други членове в групата. Имало и лице, което отговаряло за набирането на част от персонала, обучението и призоваването на други членове да изпълняват незаконните задачи.

За периода на незаконната дейнсот Chen Li е спечелил над 12,5 милиона юана за пиратските филмови и телевизионни уебсайтове, а всеки от подсъдимите си е генерирал печалби от около 500 000 юана.

Съдът праща в затвора всички участници в престъпната схема, а главатарят получава най-дългата присъда от 4 г. и 6 м.  за нарушаване на авторски права.

CISCO , HP and HUAWEI Trademarks on Fiber Optic Modules

От 2015 г. до април 2019 г. организирана престъпна групировка закупува принтери, хартия, офис консумативи, оптични кабели, модули и др. материали като слагат фалшиви етикети, на известните търговски марки CISCO, HP и HUAWEI. Организацията е изнасяла фалшификатите за продан в чужбина. За двете години на незаконна дейност са произведени и продадени 100 000 подправени модула от оптични влакна с гореспоменатите регистрирани търговски марки, с общ размер на продажбите над 140 милиона юана.

В хода на проверките и разследването са били иззети над 11 975 броя фалшиви модули и превключватели на оптични влакна.

Соченият за организатор на групата е осъден на 4 години затвор и глоба в размер на 5 милиона юана. 

Още по темата

Отписваме се в КАТ като собственици на стари коли до 2023 г.

Предишна новина

ВКС насрочи делото за партията на Божков на 1 март

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.