Автомобилният пазар включи на "задна" скорост


Автомобилната индустрия е сред секторите, които са най-засегнати от световната икономическа криза. Със сигурност след нея този пазар ще изглежда твърде различен. Това е един от браншовете, които  получиха най-много държавни помощи и въпреки това все още не може да  стъпи на краката си. Няколко сделки в световен мащаб разбуниха духовете, след като производители, смятани за реликва в този
бизнес, обявиха фалит.


Нямаше как тази ситуация в световното автомобилостроене да не се отрази и на нас. Добра илюстрация на последствията от разразилата се буря на световните пазари беше и

провелото се в средата на юни изложение

Автомобилен салон София’ 2009". На него 17 от официално представените марки в България въобще не взеха участие, поради влошено икономическо състояние. Тази година автолюбителите успяха да се порадват на 28 премиери и на над 150 експоната. За сравнение, през миналата година цифрите бяха съответно 38 и над 200.

Красноречиви са и публикуваните неотдавна данни на Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители в България. За първите пет месеца на тази година продажбите на нови автомобили са намалели наполовина в сравнение с година по-рано, а складовете стоят пълни. Освен от индивидуални клиенти, търсенето на нови коли е намаляло както от страна на държавните институции, така и от частните компании. За този период у нас са продадени 12 432 нови автомобила, камиони, мотоциклети и автобуси. Най-много са намалели продажбите на камиони и автобуси – при тях търсенето се е свило с около 70 на сто.

При колите и лекотоварните автомобили

се забелязва преориентиране на клиентите от масовия среден клас

към компактните градски автомобили. Именно затова добри продажби са реализирали марките "Шкода" и "Дачия".

Най-купуваният автомобил у нас през 2009 г. е "Тойота". Марката си върна лидерството, което беше загубила за
14 месеца, отстъпвайки го на "Опел" и "Фолксваген".

Свитите продажби логично доведоха и до намаляване на цените. Според доклад на Европейската комисия в 23 от 27-те членки на Европейския съюз автомобилите са поевтинели. Латвия и Естония са "лидерите" – там спадът на цените е над 14 на сто. Анализаторите на Брюксел обясняват тази тенденция с факта, че в тези държави хората са с по-ниски доходи и

търсят коли втора употреба.

Рязко са поевтинели автомобилите и във Великобритания, Германия, Франция и Испания.

Причината за тази картина на автомобилния пазар е, че по време на финансова криза хората се отказват първо от по-скъпите неща, чиято покупка могат да отложат. Освен това, поради по-високия риск и намалелия ресурс в банките, достъпът до заеми стана много труден. Лизинговите компании също затегнаха условията.

От началото на годината започна да се наблюдава и друго явление – хората, заради затруднения при обслужването на лизинга, започнаха масово да връщат автомобили. В такъв случай те губят всички направени лизингови вноски и авансово платените суми. Във вестниците се появиха

обяви, че се подарява автомобил на лизинг,

с уговорката за внасяне на оставащите вноски.

Въпреки описаната песимистична картина експерти коментират, че само под 5% от търговците са се отказали от бизнеса си до момента.

Те обаче се борят за всеки един клиент, използвайки различни похвати. Най-често срещаният е отстъпките за определени модели и марки. Чрез договаряне цената на една кола може да бъде намалена до 25 на сто. Понякога към покупката на автомобил има и допълнителни екстри, като безплатно ползване на автомивки, смяна на масла...

Един от най-големите дилъри на автомобили на българския пазар "Мото Пфое" се справя с кризата, като предлага собствен лизинг с лихва от 4% за 36-месечни договори (условия значително по-добри от тези на банките). Някои дилъри на нови автомобили предлагат и безплатно допълнително оборудване, и застраховка "Каско".

В Европа дори се стигна дотам, че фирми започнаха да дават като бонус още един автомобил. Така например мотото на вносителите на "Мицубиши" и "Хюндай" е "плащаш една, а взимаш две". Рекламата също е средство за конкурентна борба по време на криза.

Въпреки това специалистите в бранша са единодушни, че

единствено държавата може да помогне

в този момент на бизнеса. Един от най-добрите примери за това са действията на германското правителство, което реши да дава 2500 евро на всеки, който върне за скраб автомобил на поне 9 години и си купи чисто нова кола. Благодарение на тази политика през март продажбите на автомобили в Германия се увеличиха с 40 на сто, а през април – малко над 19 процента.

Според експерти е трудно да се направи прогноза за развитието на пазара през тази година. Това ще зависи от държавната политика спрямо този сектор, както и от поведението на банките и лизинговите дружества. Според института IHS Global Insight продажбите на автомобили през тази година ще се свият с около 14 на сто, а съвземането ще започне през 2010 г., когато можем да станем свидетели на ръст от 5 на сто.
 

 


Между мениджмънта и счетоводството връзката трябва да е повече от топла

Предишна новина

Съдията, а не адвокатът трябва да контролира процеса!

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.