Промени в Закона за нотариусите и нотариалната дейност (ЗННД) премахват изискването за предоставяне на удостоверение за придобита юридическа правоспособност при провеждането на конкурси. Те са внесени от Министерството на правосъдието в Народното събрание, като се предвижда облекчението да важи и за процедурата за вписване на помощник-нотариуси и провеждането на изпит за помощник-частни съдебни изпълнители.
Към настоящия момент разпоредбата на чл. 11, ал. 2 от ЗННД предвижда, че към заявлението за участие в конкурса за нотариуси се прилагат документи за придобита юридическа правоспособност по Закона за съдебната власт.
В раздел IV на глава втора от ЗННД е уреден статутът на помощник-нотариуса. Член 41, ал. 2 от ЗННД предвижда, че министърът на правосъдието издава заповед за вписване на помощник-нотариуса в регистъра на Нотариалната камара въз основа на писмено заявление от нотариуса, приподписано от кандидата, като към заявлението се прилагат документите по чл. 11, ал. 2. Съгласно чл. 46, ал. 2 от ЗННД нотариусът и кандидатът за помощник-нотариус по заместване подават писмено заявление до министъра на правосъдието, като към заявлението, когато е за първо вписване, прилагат документите по чл. 11, ал. 2, а за последващо вписване - прилагат същите документи и заповедта за вписване в регистъра на Нотариалната камара.
Организацията и правното положение на частните съдебни изпълнители са уредени от Закона за частните съдебни изпълнители (ЗЧСИ). Член 5, ал. 1, т. 2 от ЗЧСИ постановява, че правоспособност на частен съдебен изпълнител може да придобие дееспособно физическо лице, което е български гражданин и отговаря на изискването да е придобило юридическа правоспособност по Закона за съдебната власт. Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗЧСИ към заявлението за участие в конкурс за частни съдебни изпълнители се прилага документ за придобита юридическа правоспособност.
От месец март 2011 г. обаче функционира електронен регистър на издадените удостоверения за юридическа правоспособност, който се поддържа от Министерството на правосъдието. “С оглед на изложеното изискването за представяне на удостоверение за придобита юридическа правоспособност от кандидатите за нотариус, помощник-нотариус, заместване на нотариус от помощник-нотариус, частен съдебен изпълнител и помощник-частен съдебен изпълнител се явява излишно, тъй като при провеждането на конкурсите Министерството на правосъдието може да ползва нужната информация директно от електронния регистър на издадените удостоверения за придобита юридическа правоспособност. За издържалите изпита преди тази дата следва да се изисква удостоверение за правоспособност, тъй като регистърът е на хартиен носител и съдържа единствено номер на удостоверението, три имена, място на раждане и място на провеждане на стажа”, мотивират се вносителите.
Основната цел на проекта е намаляване на административната тежест.
3 Коментара
Може, защо да не може?
Може ли да стане ЧСИ човек, завършил теология и философия в Италия?
Изпит кога?