Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадалите при катастрофи:

Да се конфискува автомобилът на дрогиран шофьор

Да се конфискува автомобилът на дрогиран шофьор
Владимир Тодоров, председател на Българска асоциация на пострадалите при катастрофи; снимка: БГНЕС

Отнемане на шофьорска книжка и временно спиране от движение на автомобила. Това грози всеки водач, за който дори случайна проверка от патрул установи, че има неплатени пътни глоби. От месец вече заработи и нова система по граничните пунктове, която следи за незаплатени задължения, които шофьорите трябва да платят на място или в противен случай няма да имат право да преминат границата. Стига се и до отнемане на свидетелството за управление и именно това провокира недоволство в обществото. Тези разпоредби в Закона за движение по пътищата омбудсманът Диана Ковачева видя като  „ограничаване на свободното придвижване, правото на напускане на нейните предели, правото на личен живот, както и принципа на правовата държава“ и с тези мотиви сезира Конституционния съд.

Строгият контрол и затегнатите мерки са с цел превенция на жертвите по пътищата у нас, но дават ли добри резултати те и достатъчни ли са?

Отговорите търсим от председателя на УС на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.

Г-н Тодоров, затегна се контролът за водачите, които имат неизчистени задължения. Взимат се дори книжки, не се пропуска преминаване на границата. Оформи се и обществен дебат по темата. Вашият коментар!

МВР неглижира проблема през годините. Ние, Българска асоциация на пострадалите при катастрофи, отдавна говорим, че има несъбираемост на глобите, всяка втора глоба не се плаща и това, което предлагаме като решение, за да не се стига до това да се взимат книжки на хората за 20 лева дължими данъци, е да се инсталират пос-терминални устройства в полицейските коли, за да може когато бъде направена проверка, човекът да има възможност на момента да плати глобата. Иначе в момента влизаме в ситуация, при която полицията е задължена да му взема книжката, ако този човек е с различна адресна регистрация, той трябва да пропътува половин България, за да си възстанови книжката, след като е платил. Също така не е редно само на осем места да се събират тези глоби, както се подходи с плащането на местните данъци, отивайки на годишен технически преглед, пунктът проверява дали е платен местният данък, ако не е платен – не може да се мине на преглед. Това може да се случи и с глобите – ако има неплатена глоба да не се минава на технически преглед. Държавата, вместо да прави опашки по границите, съвсем спокойно може да се организира система, която просто да разслой това нещо и през годината, който минава на преглед да вижда, че има глоби и да ходи да ги плаща, но МВР е изключително консервативна система и вместо да бъдат в помощ на гражданите, те много често ги възпрепятстват.

Споменахте, че едно от Вашите предложения е пос-терминали в патрулните автомобили. Дали подобна идея има резон, предвид, че вероятно ще се чуят мнения, че в такъв случай превръщаме патрулните коли във вид каси?

Аз ще попитам – като се качите в едно такси и искате да платите с пос-терминал, това банкова институция ли е? Това не е ли в услуга на гражданите/ Другият вариант е – дължи се 20 лева глоба, взимат му на човека книжката, той не може да продължи да управлява автомобила си, трябва да дойде друг човек, който да продължи да шофира или репатрак, който да извози автомобила, след което той е отиде в банката, ще му вземат 8 лева такса, ще си вземе платежният документ, след което книжката му е издадена в Силистра, ще трябва да отиде до Силистра да си я получи. Кой вариант би предпочел гражданинът – да плати на момента с карта или да мине през тази безумна процедура, която в момента съществува?

И след като вече месец по граничните пунктове работи системата за следене на неизплатени задължения, имате ли данни какви резултати дава това?

Данните ги има „Пътна полиция която периодично обявява точно колко пари събира. Има някакъв ефект, но пак казвам това е за сметка на изрядните граждани които трябва да чакат на опашки, защото автомобили с неизрядните правят задръствания. Това административно не е добре и изглежда като произвол.

Само преди дни омбудсманът Диана Ковачева прати двете разпоредби от ЗДП на Конституционния съд, който да реши има ли реално ограничаване на основни права. Има ли пропуски закона, според Вас?

Преди години имаше спор по подобен казус, дали хора, които имат неплатени данъци могат да напускат страната. Този спор не мога да кажа точно дали Конституционният съд или Касационният съд се произнесе, че няма никой право, дори да има неплатени данъци, да не напуска страната. Такъв закон има в Русия, но тя е извън ЕС. Според мен има логика омбудсманът да пита и да очакваме отговор. Дали са неплатени данъци или неплатени глоби, не могат да се ограничават правата на хората да се движат.

Не можем да забравим и един трагичен пътен инцидент на Великден, който отне живота на колегата Милен Цветков. Тогава 21-годишният Кристиян, дрогиран с четири вида наркотик, блъсна колата на журналиста. След трагедията главният прокурор Иван Гешев предложи промени в Наказателния кодекс, които да впишат до 20 години или доживотен затвор за пияни и дрогирани шофьори, такива без книжка или превишили скоростта с над 50 км/ч, вследствие на което убили човек на пътя. Подкрепяте ли по-суровите наказания?

Има и още едно предложение, което главният прокурор Иван Гешев предложи и ние го подкрепяме – това е конфискуването на автомобила на дрогиран водач. Тази идея ние я лансираме повече от година, защото, както виждаме, нито глобите, нито затвора стряскат тези пътни хулигани. За съжаление българинът има някакъв култ към автомобила си и ако му бъде посегнато на автомобила, сигурно ще има още по-силен ефект. В годината над 2000 души се задържат след употреба на наркотици. Представете си държавата да конфискува 2000 автомобила, вероятно автопаркът на полицията ще се обнови значително и ще влязат и доста пари в държавата.

В този ред на мисли превенция или затягане на репресията би спомогнала за спиране или ограничаването на войната по пътищата?

Специално за наркотиците трябва тестване, тестване, тестване – целенасочено в петък и събота пред дискотеки, пред нощни клубове, в Студентски град, защото това е превантивната мярка, но полицията разполага с ограничен ресурс и тук ние като общество трябва да кажем, че вместо да се дават пари за еди-какво си, по-добре да се насочат към превантивни тестове за наркотици. Тогава, знаейки, че излизаш от дискотека и се тества всеки втори водач и има тенденциозно тестване, което да е свързано с превенция, няма да качиш да шофираш.

Защо изобщо се стигна до този наш разговор, в който отчитаме тенденция, превърнала се в „модерна война“, взимаща жертви постоянно? Къде бяха пропуските до момента, за да имаме толкова много катастрофи и как този процес може да бъде прекъснат? Вашето мнение!  

Това е една много дълга тема. Тя е свързана с обучението на водачите, с недостатъчните часове по кормуване, не са достатъчни 30 часа. Децата не излизат на магистрала, това е единият проблем. След това преминаваме в автопарка, който е превърнал България в гробница на стари коли и автоморга на цяла Европа. След това минаваме към инфраструктурата. Виждат какви мантинели имаме по на 25 години, които не могат да спрат и велосипед, какво да говорим за тир. Виждате какви дупки имаме навсякъде. Как пропадат и изчезват цели автомобили. Минаваме и към административно-наказателната дейност, която също е остаряла, този процес от 1968 година, от социалистичесно време, който е бавен и муден и допуска всяка втора глоба да не се плаща. Минаваме и към манталитета на българина, който не обича да спазва правилата и гледа винаги да се промуши. 80% от хората не използват коланите на задните седалки и това води до стотина души загинали годишно. Всички тези фактори в съвкупност дават този резултат.

Вие изброихте доста примери и в този случай дали не е необходим, съвсем образно да го наречем общодържавен подход и промяната да започне от някъде, тъй като се оказва, че проблемът е комплексен?

Абсолютно проблемът е комплексен и затова беше създадена и Държавна агенция за пътна безопасност. Тя се справя добре с поставените задачи, много е скоро още да искаме резултати, но се правят добри анализи и предложения. Те реагираха бързо, заведоха законодателство за тротинетките. За съжаление в България всички неща се случват бавно и специалност имаме надежди в Държавната агенция, че тя ще промени нещата и ще въведе ред.

Само преди малко Вие споменахте за мантинелите, които са стари и не са толкова годни. Преди дни имахме и такъв инцидент отново с жертви на магистралата. Говорим си за санкциите и за затягането на контрола за водачите, но дали не трябва да има и законова промяна, която да разпише въвеждането на регулярни проверки на инфраструктурата и съпътстващите детайли на пътя?

По отношение на инфракструктурата има изключително много забележки. Тя е отговорна за над 50% от пътните инциденти, като това не е статистика само от България. Тук има една фиксация по отношение на разделителните системи. В България сме се фиксирали на 99% в мантинели, вместо да използваме и бетонни предпазни огради, нещо, което е популярно в Западна Европа и в Гърция. Магистралните пътища се разделят с бетонни предпазни огради, но тук, ние сме другата крайност – само мантинели. Те обаче са хиляди километри и не могат да бъдат поддържани, изгниват, докато тези бетонни прегради те са с живот 50 години и икономически са по-изгодни. Надявам се, че след този инцидент, Пътната агенция ще промени тази тенденция. Те винаги казват, че имат недостиг на пари, нямат ресурси. Чакат да влязат едни милиони от тол-системата, които се чакат вече 2-ра, 3-та година. Тя заработи, засега е само с товарни автомобили, винаги има дефицит на пари за поддръжка, за смяна на мантинели, така, че тук вече имаме и политически въпрос дали трябва да се въведе да се заплащат повече пари за винетки и нещата са свързани с политически решения, които невинаги зависят от нашето експертно мнение.

Още по темата

Народното събрание гласува вота на недоверие на 21 юли

Предишна новина

Окончателно: Година и шест месеца условно получи син на прокурор за катастрофа с две жертви

Следваща новина

Коментари

1 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.