ЕК заведе дело срещу България заради липсваща защитена зона в Рила


Европейската комисия завежда дело срещу България пред Съда на ЕС заради липсващата защитена зона, позната като Рила-буфер, съобщи пресслужбата на ЕК миналата седмица. Рила-буфер обхваща ниските части на планината, или това е "пръстенът", който огражда Национален парк "Рила". Зоната трябваше да бъде включена в европейската екомрежа "Натура" още през 2007 г. заради намиращите се там местообитания на защитени видове птици, речни риби и бозайници. Природозащитници, експерти от екоминистерството и кметове на общини обаче така и не стигнаха до консенсус за обхвата на защитената зона. ЕК откри наказателна процедура срещу страната ни още през 2008 г. заради Рила-буфер и осем години по-късно обяви, че завежда дело.

Две години проучвания

През 2011 г. България допълни екомрежата "Натура" със защитена зона "Рилски манастир" за опазване на дивите птици и така осигури защита на 72% от т.нар. Орнитологично важно място "Рила". Еврокомисията обаче настоя за 100-процентова защита и през есента на 2014 г. предупреди страната, че ще излезе с негативно становище по случая.

През март тази година Националният съвет по биологично разнообразие - консултативен орган към министъра на околната среда, отново е разглеждал предложения за обхвата на зоната и отново не е стигнал до консенсус. Съветът е решил да отложи разглеждането на документацията за извършване на допълнителни проучвания. Те ще продължат две години и ще бъдат възложени на експерти, които досега не са били ангажирани с казуса, обясниха от МОСВ.

Летищен монопол и още...

Еврокомисията е предупредила страната ни и че не прави достатъчно, за да гарантира свободната конкуренция при наземното обслужване на софийското летище. Още през 2010 г. летище София беше обвинено в монополно положение при наземното обслужване - обработка и пренос на багаж и гориво, обработка на билети, кетъринг и др. Освен държавния оператор лиценз да обслужват авиокомпаниите имат швейцарската Swissport и гръцката Goldair Handling.

Тогава проблемът беше, че те нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура. Сега ЕК е поискала летище София да раздели наземното обслужване и другите си дейности в отделни банкови сметки. "Когато управляващият летището орган предоставя и наземно обслужване, той трябва ясно да отделя сметките за своите дейности по наземно обслужване от сметките за другите си дейности и не може има финансови потоци между дейностите. Това трябва да се проверява от независим одитор. Целта е да се избегне кръстосаното субсидиране на дейностите по наземно обслужване", се казва в указанията на ЕК. От софийското летище уточниха впоследствие, че счетоводното отчитане на приходите и разходите на "Летище София" ЕАД се води разделно по отношение на наземното обслужване. Дружеството има срок от два месеца, за да убеди Брюксел, че не нарушава правилата за конкуренция.

Комисията съобщи още, че открива наказателна процедура срещу България заради неизпълнение на директивата за енергийните характеристики на сградите. В сега действащия Закон за енергийна ефективност е записано, че на енергийно обследване и сертифициране подлежат само публични и индустриални сгради. Заради предупрежденията от Брюксел обаче регионалното и енергийното министерство вече предложиха законодателни промени, които предвиждат всички сгради с разгъната застроена площ над 250 м2 да имат енергийни паспорти. Най-вероятно процедурата ще бъде прекратена след влизане в сила на промените.

Втора инстанция за "Схемите": подсъдимите дължат на държавата над 2 милиона лева*

Предишна новина

Отмениха 500 лева глоба на майка, пуснала дъщеря си сама през нощта

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.