Facebook с нови правила за новинарското съдържание в България и Унгария

Facebook с нови правила за новинарското съдържание в България и Унгария
Снимка: Pixabay

Facebook въвежда нови регулации в България и Унгария. Екип ще проверява публикации в социалната мрежа за невярна или подвеждаща информация. Двама журналисти - по един от двете държави, се включват в европейския екип на Facebook, който следи съдържанието на мрежата. Целта е да се ограничи разпространението на:

->Публикации, подстрекаващи към насилие в реалния свят;

->Манипулирани снимки и видеа, представящи неверни събития и твърдения;

->Конспирации, подстрекаващи към насилие;

->Потискане на правата на гласоподаватели;

->Информация, която нарушава правилата на Facebook;

Публикации с подобно съдържание ще бъдат маркирани или премахвани, а дейността на профилите, разпространяващи такива, може да бъде ограничена. Това включва както реклами, така и потребители, които разпространяват „спам” съдържание, както и т. нар. „кликбейт” заглавия - публикации, които целят генерирането на приходи чрез кликове.

Eкипът, който ще отговаря за регулацията на съдържанието, ще се ориентира чрез подадени сигнали, докладвани публикации или коментари, които твърдят, че информацията е невярна или некоректно поднесена.

Когато проверителите на факти оценят дадена история като невярна, Facebook я показва по-надолу във фийда на потребителите, като по този начин значително намалява нейното разпространение. Това спира споделянето на измамна информация и намалява броя на хората, които я виждат.

Ограничава се и разпространението на страници и домейни, които многократно споделят фалшиви новини, като се премахва и опцията им за реклама. Маркирайки дадено съдържание като фалшиво, Facebook предупреждава хората, които го виждат или се опитват да го споделят, че информацията в него е невярна. Проверителите на факти не премахват акаунти или страници от Facebook.

Социалната мрежа ще работи в партньорство с AFP, проверител на фактите, сертифициран чрез Международната мрежа за проверка на факти (IFCN). Като част от борбата с дезинформацията, Facebook си партнира с независими проверители на фактите от цял свят, които преглеждат и оценяват достоверността на съдържанието, пише DarinNews.

„Щастливи сме да стартираме нашата програма за проверка на съдържанието в България с AFP. Борбата с фалшивите новини е отговорност, която приемаме сериозно, затова непрекъснато работим в посока на това да ограничим разпространението на неверни новини на нашата платформа. AFP е ключов партньор на Facebook по отношение на проверката на съдържанието с журналисти от целия свят, участващи в процеса. Очакваме с нетърпение да продължим партньорството си с тях, разширявайки програмата и в България“, заяви Якоб Туровски, ръководител на отдел „Обществени политики“ във Facebook за Полша, Прибалтика, Румъния и България.

„След Полша, Балканите, Чехия, Словакия и Румъния добавянето към списъка и на Унгария и България ще помогне на AFP да укрепи своята мрежа за проверка на съдържанието в Централна и Източна Европа и да се бори с дезинформацията в тази част на континента. AFP също ще затвърди позицията си на лидер в региона по отношение на проверка на фактите – сега агенцията обхваща 17 европейски държави и работи на 12 различни европейски езика“ – каза Кристин Бухагиар, регионален директор на AFP в Европа.

Очаква се регулациите да влязат в сила в следващите няколко седмици.

На родна територия, още през януари 2021 г. стана ясно, че след приети промени в Закона за радиото и телелевията, Съветът за електронни медии (СЕМ) ще следи новинарското съдържание и ще бъдат назначени лица, които да извършват мониторинг на социалните платформи и сайтове. Според данните, дадени от СЕМ в края на януари, нововъведенията би седвало да са факт в рамките на 2 месеца, тоест в случая се покриват с тези на Facebook. 

Приетите промени са част от законопроект, имащ за цел да транспонира разпоредбите на Директива (ЕС) 2018/1808 на Европейския парламент и на Съвета от 14 ноември 2018 година за изменение на Директива 2010/13/ЕС за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги (Директива за аудиовизуалните медийни услуги). Законопроектът е в изпълнение на мярка 146 от Плана за действие за 2020 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз. С приемането на проекта се въвеждат последователни и координирани регулаторни правила за подобряването на защитата  на потребителите и непълнолетните лица. Предвидени са условия на равнопоставеност, съхраняване на целостта на вътрешния пазар и засилване на правната сигурност. Създават се възможности за насърчаване на производството и разпространението на европейски произведения. Въвеждат се правила за разширяване на обхвата на  задължението за защита на гражданите освен към линейните услуги и услугите по заявка, и към платформи за споделяне на видеосъдържание. С новостите е засилена защитата срещу подбуждане към насилие или омраза и публични провокации за извършване на терористични престъпления за линейните услуги, видеото по заявка, платформите за споделяне на видео.

Друга новост е предоставянето на необходимия инструментариум и правомощия на националния регулаторен орган за осъществяване на по-ефективен контрол върху пазара, което ще рефлектира върху механизмите за защита на правата и интересите на потребителите на тези услуги. Увеличени са правомощията на регулатора в няколко направления:  в ефективната защита при прилагането на правилата за хората с увреждания и насърчаването на медийната грамотност.

Във връзка с разширяване на обхвата на Директива (ЕС) 2018/1808, се създава уведомителен режим за платформите за видеосподеляне под юрисдикцията на България. Това ще рече, че СЕМ се заема с регулуране не само на Facebook и останалите социални мрежи, но под обсега попада и най-голямата платформа за видео съдържание - Youtube. На мониторинг ще бъдат подложени и онлайн медии, имащи преки излъчвания и/или правещи собствени видеа, в това число авторски рубрики и/или предавания и имат отделна категория за тях в сайта си. 

Любопитно е, че ако да речем, клипчетата са част от дадена публикация, то медията не спада към таргета, който се наблюдава от СЕМ. Според данни, при стартиране на действията на СЕМ, ще се даде 10-дневен срок на сайтовете, за да подадат уведомление, че имат собствено видео съдържание и ще бъдат записани в публичен регистър на регулатора, който пък ще бъде споделен с Европейската комисия.

Припомняме, че темата за регулацията на електронните медии и онлайн съдържанието не е от вчера, а СЕМ многократно в близките 3-4 години сигнализира, че е необходимо уредено законово действие, за да има мониторинг над неверните и объркващи информации в интернет.

Остава да следим, дали действията на СЕМ и Facebook няма да се дублират на родна земя и ако това се случи, какво може да очаква крайният потребител? 

Още по темата

COVID-19 повали подсъдимия за смъртта на Милен Цветков

Предишна новина

Глобяват с до 3000 лева търговци на цифрово съдържание, които нарушават правото на рекламация

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.