Изтичането на лични данни от Facebook към Cambridge Analytica – какво се случи до момента

Изтичането на лични данни от Facebook към Cambridge Analytica – какво се случи до момента
Вероятно скандалът ще доведе до по-силен контрол на личните данни в интернет

Влиянието на Facebook

Най-ценният актив на Facebook са личните данни на потребителите му. Всеки пост, който харесват, всяка страница, която следват, всеки приятел, който добавят, носят информация за личността им, за какво биха похарчили пари и дори за кого биха гласували. 98% от приходите на Facebook за миналата година, или 39.9 млрд. долара са от реклама. Рекламодателите плащат, за да са сигурни, че техните съобщения достигат до подходящата аудитория. Проблемът е, че понякога тези данни попадат в грешните ръце.

Дейността на Cambridge Analytica

Cambridge Analytica е компания за събиране и обработка на данни с офиси в Лондон, Ню Йорк и Вашингтон. Тя е основана през 2013 г. като дъщерно дружество на британската SCL Group - британска компания с опит в разработка на психологически операции за военния комплекс. Дял от компанията притежава Робърт Мърсър ( англ. Robert Mercer). Той е третият по големина дарител за президентската кампания на Доналд Тръмп. Мърсър е известен и като мениджър на хедж фонда RenTech.

През 2015 г. Cambridge Analytica работи за президентската кампания на Ted Cruz в САЩ. През 2016 г. работи за президентската кампания на Доналд Тръмп и за кампанията за провеждане на референдум в Обединеното кралство за излизане от Европейския съюз. Ролята на Cambridge Analytica е противоречива и е обект на продължаващи разследвания в двете държави. Политолозите спорят за ефективността на методите, които компанията използва за насочване на гласоподавателите.

През 2016 г. Тръмп плаща на компанията милиони, за прецизно таргетиране на гласоподаватели. Нищо обаче не е ново. Още през 2012 г. се смяташе, че екипът на Барак Обама за обработка на данни и таргетиране на гласоподаватели е имал важна роля за победата му на президентските избори. В САЩ признават, че границата между прецизното таргетиране и манипулацията е тънка и регулаторните органи се стремят да я очертаят.

Скандалът на седмицата

Скандалът избухна, след като нa 17 март американският вестник "New York Times" и британският "Observer" съобщиха, че Cambridge Analytica се е опитала да повлияе на американските гласоподаватели, използвайки неправомерно получената информация от 50 милиона потребители на Facebook.

Сambridge Analytica е създала поведенчески алгоритъм за политически нагласи. Този алгоритъм може да се използва, а според разследване на вестник "The Guardian" е използван, за да бъдат повлияни определени групи гласоподаватели за промяна или затвърждаване на политическите им нагласи посредством използване на социалните мрежи.

Компанията е имала нужда от огромно количество данни за предпочитанията, поведението и характера на всеки гласоподавател и Facebook е бил източникът на тази информация. Партньор на Сambridge Analytica е станал Александър Коган, професор по психология в университета Кеймбридж, който е разработвал приложението за Facebook, наречено "thisisyourdigitallife". Той е плащал малки суми на потребителите, за да изтеглят приложението, като предоставят достъп до личните си данни и да попълнят личностен тест.

Заради действащите към онзи момент общи условия за ползване на Facebook, освен до данните на изтеглилите приложението, Коган е получил достъп до информация и за всичките им приятели в мрежата. Коган официално е заявил, че събира тази информация за академични, а не за търговски цели. В крайна сметка, след като около 270 000 души използват приложението, Коган събира и предоставя на Сambridge Analytica личните данни на около 50 милиона потребители.

След като са разработили психологическите профили, от Сambridge Analytica са започнали да контролират информационните потоци около тези потребители и са създавали съдържание, което да променя политическите им нагласи - включително видеоклипове и статии.

Оправданията

Facebook казва, че въпросните потребителски данни първоначално са били правомерно събрани от професора по психология, който след това я е предоставил на Cambridge Analytica в нарушение на договореностите с Facebook.

Cambridge Analytica казва, че е изтрила всички данни през 2015 г., когато научила, че договореностите с Facebook са били нарушени.

В понеделник стана ясно, че Cambridge Analytica се е съгласила да бъде извършена проверка от наети от Facebook одитори.

Последствията до момента

Във вторник главният изпълнителен директор на Cambridge Analytica беше уволнен.

Британските органи, отговорни за защитата на данните, поискаха разрешение за претърсване на офисите на Cambridge Analytica в Лондон. Те също ще проверяват отговора на Facebook на непозволеното използване на данните.

Федералната комисия по търговията (FTC) на САЩ започна разследване на скандала. Според Financial Times, FTC вече е изискала допълнителна информация от компанията на Марк Зукърбърг, но не е уточнила дали това е старт на официално разследване. Освен FTC, въпроси към Facebook има от прокуратурата на два американски щата – Ню Йорк и Масачузетс. "Потребителите имат правото да знаят как е използвана личната им информация, а компании като Facebook носят фундаменталната отговорност да защитават потребителите си", каза главният прокурор на Ню Йорк Ерик Шнайдерман.

Според бившия директор на Бюрото за защита на потребителите към FTC Дейвид Владек, Facebook трябва да се подготви за милиардни съдебни дела и глоби от страна на властите. Според него, компанията още през 2011 г. се е задължила да спазва високите стандарти на сигурност на личните данни, включително предаването на сведения от мрежата на трети лица. Нарушенията в тази област могат да бъдат глобявани с 40 000 долара за всеки профил, заявил Владек пред "Вашингтон пост".

Освен всичко това, най-големите интернет търсачки отчитат увеличение на търсенето "как да изтрия профила си във Facebook".

Британския професор по социология от университета в Бат Дейвид Милър е категоричен: "Това е невероятен скандал и тези практики нямат нищо общо с демокрацията. За гласоподавателите трябва да е ясно откъде идва всяка информация – и ако източникът не е прозрачен, това повдига въпроса живеем ли демократично".

Направихме грешки и трябва да действаме по-добре

Предишна новина

Документът за регистрацията за хулиганство на жената на председателя на ВКС*

Следваща новина

Коментари

1 Коментара

  1. 1
    | нерегистриран
    1
    0

    А какво се случва до момента с директорите на банки, които са подписали документи, че ще платят платят с парите от влоговете на българските граждани купуването на ЧЕЗ от Гинчето, чиято фирма има капитал само от 50 000лв. Това си е явен лош кредит. Или ще се чака докато се източат милиарди като от КТП и после ще се окаже, че и виновни няма, и парите на вложителите също ги няма.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.