Кои са работещите мерки за борба с шофирането след употреба на алкохол и наркотици

Кои са работещите мерки за борба с шофирането след употреба на алкохол и наркотици
снимка:freepik.com

След всеки по-тежък пътен инцидент, предизвикан от пиян или дрогиран шофьор, се повдига отново и отново въпросът за предприемането на мерки, които да изкоренят това опасно деяние. Като правило първата предложена мярка е ожесточаване на наказанията.

Санкциите, предвидени в Закона за движение по пътищата, за управление на превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда от 1999 г. на няколко пъти се увеличават – глобата "от 50 до 150 лв." за първо нарушение нараства на "от 100 до 300 лв." през 2002 г., за да стане "от 500 до 1000 лв". през 2017 г. За повторно нарушение - "от 200 до 500 лв." нараства на "от 1000 до 2000 лв.". Увеличават се и сроковете за лишаване от право да се управлява МПС като се фиксират на горната граница на наказанието (от “до 6 месеца” наказанието става “за срок от 6 месеца”). Въведена е нова принудителна административна мярка – «Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози».

Наказанията, предвидени в Наказателния кодекс

През 2000 г. се криминализира управлението на превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда, като предвиденото наказание е: "лишаване от свобода до една година". Криминализира се управлението на МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози, като предвиденото наказание е: "лишаване от свобода до две години". През 2015 г. наказанията са увеличени и стават – "лишаване от свобода от една до три години и с глоба от 200 до 1000 лева" за управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда и "лишаване от свобода от една до три години и с глоба от 500 до 1500 лева" за управление на МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози. Ожесточават се и наказанията в случай на нанесена тежка или средна телесна повреда или смърт при ПТП след употреба на алкохол или наркотични вещества. Като наказанията стават "лишаване от свобода от една до шест години, а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от две до десет години" за телесните повреди и «лишаване от свобода от три до петнадесет години, а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от пет до двадесет години» при смърт. С което наказанията за причиняване на смърт при предизвикване на ПТП след употреба на алкохол или наркотици се доближава до наказанието по основния състав на умишленото убийство – "лишаване от свобода от десет до двадесет години". 

От друга страна, отдавна е известно, че не тежестта на наказанията има възпиращ ефект, а тяхната неотвратимост. Т.е. всяко констатирано нарушение да бъде санкционирано ефективно. Обществена тайна е обстоятелството, че у нас можеш да си платиш на пътния полицай и той да си затвори очите или наложената ти глоба въобще да не бъде събрана. В тази обстановка, всяко ожесточаване на санкциите, води и до увеличаване на корупцията. Затова трябва да се търсят други методи за борба с управлението на МПС след употреба на алкохол или наркотици, несвързани с увеличаване на санкциите или повишаващи ефективността на прилаганите санкции и тяхното реално изпълнение.

Световният опит показва, че въпреки ожесточаването на наказанията и предприемането на все повече и по-различни мерки броят на жертвите на пияни или дрогирани водачи намалява много бавно. Така например, според данните на National Highway Traffic Safety Administration (Национално управление за безопасност на движението по пътищата) на САЩ, смъртните случаи на шофиране с алкохол за период от 10 години намаляват с 2 процента от 10 759 през 2009 г. до 10 511 през 2018 г. Подобна е и ситуацията в Европа.

NHTSA разработва наръчник с мерки за подобряване на пътната безопасност, включващи и борба с управлението на МПС след употреба на алкохол или наркотици. Наръчникът се обновява и допълва на всеки 2 години и вече има 10 издания. В него се прави анализ на ефективността на всяка от мерките, като изводът е, че за максимална ефективност е необходима система от мерки, а не изолирано прилагане на някои от тях.

European Transport Safety Council (Европейски съвет за безопасност на транспорта) също представя подобен документ с анализи и препоръки за намаляване на случаите на управление на МПС след употреба на алкохол и наркотици и свързания с това травматизъм.

Изводите и препоръките в двата документа до голяма степен се припокриват. Видно е, че въпреки националните различия и народопсихология, проблемите и решенията навсякъде са сходни.

Съпоставяйки предприеманите в България мерки с тези от препоръките, ще установим, че много от препоръчаното се използва и у нас: административни и углавни санкции за участниците в движението, лишаване от право да се управлява МПС, масирани или избирателни проверки на водачите, информационни кампании в медиите и др.

Някои мерки, които не се прилагат у нас

В много страни за младите водачи или изобщо е забранено управлението след употреба на алкохол или допустимата концентрация на алкохол в кръвта е по-ниска и е установена на 0,2 на хиляда.

Създават се специални програми за лечение от зависимостите за водачи на МПС.

В превозните средства от определена категория или на водачи, наказвани за управление на МПС след употреба на алкохол се монтира специална «алкохолна ключалка», която не позволява да се запали автомобила, ако установи наличие на алкохолни пари.

Една от мерките, която се счита за особено ефективна е организирането на временни полицейски постове или мобилни патрули, които на случаен принцип тестват преминаващите водачи. За нашите условия особено интересен е руският опит в това отношение. Русия отдавна има проблеми с корупцията сред пътните полицаи. По време на антиалкохолната кампания на Горбачов в СССР, за да се елиминира този фактор са били организирани съвместни патрули от пътни полицаи и медицински работници, като полицаите са били от различни подразделения, а медицинският персонал от различни болници. Ако след проверката с дрегер се установи употреба на алкохол, медицинският екип на място взима три кръвни проби, които отиват за анализ в две различни лаборатории, а третата остава контролна.

Едно е ясно – каквито и мерки да се въведат, ако те не бъдат ефективно прилагани, остават само на хартия и от тях няма никакъв смисъл.

Още по темата

Белград отложи делото за екстрадицията на Цветан Василев

Предишна новина

Доналд Тръмп подписа указ за регулация на социалните мрежи

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.