Мая Манолова предлага гражданите да могат да обжалват в съда цената на електроенергията, водата и парното

Мая Манолова предлага гражданите да могат да обжалват в съда цената на електроенергията, водата и парното

Омбудсманът Мая Манолова даде на Конституционния съд /КС/ текст от Закона за енергетиката, който не дава възможност на гражданите да обжалват в съда решенията на КЕВР за пределните цени за доставка на топло и електрическа енергия, природен газ и вода, съобщиха от пресслужбата на обществения защитник.

Става въпрос за чл. 36а, ал. 2 от Закона за енергетиката /ЗЕ/, който определя тези решения като индивидуални административни актове.

Омбудсманът се обърна и с писмо до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева, в което препоръчва и законодателни промени в тази насока.

"В резултат от възприетото законодателно решение на практика гражданите се лишават от право на защита, когато са нарушени или застрашени техни права и законни интереси, както повелява чл. 56 от Конституцията", категорична е Манолова.

Тя подчертава още, че това не е в съответствие и с европейската директива 2009/72/ЕО, според която държавите-членки на ЕС трябва да въведат на национално ниво механизми, които да гарантират на всяка засегната страна възможност за обжалване на такива решения пред независим орган.

 "Макар чл. 13, ал. 9 от ЗЕ да предпоставя възможност за обжалване законосъобразността на актовете на КЕВР, разпоредбата на чл. 36а, ал. 2 от ЗЕ, която обявява решенията за утвърждаване на цени за доставка на електрическа енергия, природен газ и вода на гражданите за индивидуални административни актове, по същество ограничава тази възможност", пише омбудсманът.

Общественият защитник посочва, че така се нарушава принципът на правовата държава /чл. 4, ал. 1 от Конституцията/, както и възможността гражданите да обжалват всички административни актове, които ги засягат /чл. 120, ал. 2 от Основния закон/.

В писмото си до председателя на НС, националният обществен защитник припомня, че институцията на омбудсмана е помогнала на потребителски организации при обжалването на решения на КЕВР, с които се увеличава цената на природния газ, топлинната и електрическата енергия, но не е даден ход на делата.

"В същото време, тъй като адресати са само дружествата лицензианти, които нямат интерес от обжалване, някои от решенията на КЕВР, дори и незаконосъобразни, влизат в сила. А, както омбудсманът вече се убеди, има случаи, в които решенията на регулатора са приети при неспазване на законовите правила. Това се потвърждава и от действията на прокуратурата, която, сезирана от омбудсмана през декември 2017 г., внесе 16 броя протести срещу решение на КЕВР относно цената на ВиК услугите", аргументира позицията си Манолова.

Кюстендилски ученици взеха участие в Деня на отворените врати, организиран от окръжната прокуратура и съд в града

Предишна новина

Изпраните пари в световен мащаб могат да достигнат до над 1,5 трилиона щатски долара

Следваща новина

Коментари

5 Коментара

  1. 5
    ММ | нерегистриран
    0
    0

    Като пожелание добре звучи но как гражданите ще оспорват цените- каква защита ще наведат. Няма как бай Ганчо да спори с комисията. Има по света достатъчно опит но все се заобикаля. Да се заложи в закон че правителството може да обжалва и да включва по трима експерти / икономисти и енергетици но ... избирани на случаен принцип от народа и да са до експертите на МЕ :))))

  2. 4
    задължителна писмена форма за действителност на договора - след изрично писмено приемане на Общите условия | нерегистриран
    4
    0
    До коментар #3 от "квазинормативния характер на общите условия. - т. нар. общи условия противоречат на Закона | нерегистриран":
    Най-важното е да се премахне правното недоразумение, така наречено - Общи условия. В тежко нарушение на Закона за нормативните актове (ЗНА) по недопустим начин се прехвърля компетентността за изготвянето на общите условия на търговските дружества. До изменението си от 1993 г. чл. 16 ЗЗД постановяваше, че “общи условия могат да се установяват отнапред от социалистически организации...”, сега действащият режим на това недоразумение не налага ограничение по отношение на субектите, които могат да предлагат общи условия за договаряне. В отклонение от общата уредба, тези т. нар. общи условия - изготвени, оповестени и одобрени без да са защитени интересите на потребителите, те влизат в сила и са задължителни за потребителите, независимо че последните не са ги потвърдили писмено, нито са извършили конклудентни действия, от които може да се съди за тяхното съгласие. Това е неоправдано ограничаване на автономията на волята и на свободата на договаряне. Нещо повече, едва ли е недопустимо да се уговори между страните предварително начин за приемане на общите условия, различен от този, направен в писмена форма.

    Най-важното е да се премахне специалната разпоредба на чл.150, ал.2 от ЗЕ, която изключва приложението на общата такава по чл.16, ал.1 от ЗЗД. Съответно и нормата на чл. 150, ал. 3 ЗЕ, че в срок от 30 дни след влизането в сила на общите условия потребителите, които не са съгласни с тях, имат право да внесат в съответното топлопреносно предприятие заявление, в което да предложат специални условия. Продажбата на топлинна енергия трябва да се извършва на основата на писмени договори сключени между топлопреносното предприятие и клиента. За да се приеме, че е възникнало договорно правоотношение евентуално въз основа на Общи условия трябва да е необходимо да има писмено потвърждение на същите от клиента съгласно изискването на чл.16,ал.1 от ЗЗД. ЗЕ ако е закон, който урежда договорните отношения между страните по отношение на договорите в областта на енергетиката, същият като специален такъв по отношение на ТЗ и ЗЗД, също трябва да изисква писмено приемане на общите условия, а не договорът да се счита сключен при определените от дружеството общи условия от момента, в който потребителят бъде присъединен към топлопреносната мрежа и започне да потребява топлинна енергия от същата.

  3. 3
    квазинормативния характер на общите условия. - т. нар. общи условия противоречат на Закона | нерегистриран
    5
    0

    Най-важното е да се премахне правното недоразумение, така наречено - Общи условия. В тежко нарушение на Закона за нормативните актове (ЗНА) по недопустим начин се прехвърля компетентността за изготвянето на общите условия на търговските дружества. До изменението си от 1993 г. чл. 16 ЗЗД постановяваше, че “общи условия могат да се установяват отнапред от социалистически организации...”, сега действащият режим на това недоразумение не налага ограничение по отношение на субектите, които могат да предлагат общи условия за договаряне. В отклонение от общата уредба, тези т. нар. общи условия - изготвени, оповестени и одобрени без да са защитени интересите на потребителите, те влизат в сила и са задължителни за потребителите, независимо че последните не са ги потвърдили писмено, нито са извършили конклудентни действия, от които може да се съди за тяхното съгласие. Това е неоправдано ограничаване на автономията на волята и на свободата на договаряне. Нещо повече, едва ли е недопустимо да се уговори между страните предварително начин за приемане на общите условия, различен от този, направен в писмена форма.

  4. 2
    адвокат–сак | нерегистриран
    1
    0

    Има правна логика в това предложение, тъй като се освобождава пазара на електроенергия.

  5. 1
    | нерегистриран
    4
    0

    Щом Мая го предлага, значи ще е възможно не за крайните потребители, а за разни Гинки и Бисеровци. Всеки път твърди, че прави нещо за обикновените хора, но винаги се оказва, че от него може да се възползват само олигарсите!

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.