Над 100 свидетели ще дават показания пред съда за трагичната катастрофа край Своге

Над 100 свидетели ще дават показания пред съда за трагичната катастрофа край Своге
Автобусът, който катастрофира край Своге, снимка:БГНЕС/архив

Над 100 свидетели на трагичната катастрофа край Своге от лятото на 2018 година, при която 20 души загинаха, а други 10 бяха ранени, ще бъдат разпитани пред Софийския окръжен съд (СОС), стана ясно по време на разпоредителното заседание в процеса.

От съда съобщиха, че няма основание за прекратяване и връщане на делото на прокуратурата и че така внесен, обвинителният акт не ограничава правата на участниците в процеса. Относно твърденията на защитниците на подсъдимите, че в обвинителния акт има нарушения, съдът е уточнил, че в тази връзка ще се произнесе с присъда след разглеждане на делото и преценка на фактите и доказателствата по него. Делото продължава на 18 май от 13:30 ч.

По време на разпоредителното заседание магистратите са конституирали и 29 частни обвинители по делото - близки на 20-те загинали при катастрофата. Мерките на шестимата подсъдими остават без промяна.

Припомняме, че Софийска окръжна прокуратура (СОП) внесе в СОС обвинителен акт срещу шестима души за катастрофата с автобус край Своге на 1 февруари т.г. Престъпното деяние е квалифицирано по чл. 343, ал.4, вр. ал. 3, вр. ал.1, вр. чл. 342, ал.1 от НК за водача на превозното средство, а за останалите петима обвиняеми то е по чл. 343, ал.4, вр. ал. 3, вр. ал.1, вр. чл. 342, ал. 2, вр. ал.1 от НК. Сред петимата с обвинения са ръководителят на екипа и изпълнителен директор на фирмата-изпълнител по ремонт на пъртя Мездра – Елисейна – Своге, началникът на Асфалтова база, техническият ръководител, строителният инженер и директорът на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Материалите по делото са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 вещи лица. Приложени са и множество веществени доказателства.

Според разследването, на 25 август 2018 г. Георги Георгиев превозвал с автобус м. „МАН“ членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, както и други лица. За този ангажимент управляваното от него дружество „М.-5“ ООД имало сключен договор за маршрут от с. Световрачене, област София до с. Царевец, община Мездра и обратно. Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на гр. Своге с тридесет пътници. В близост до местността „Янкулови воденици“ имало завой надясно и поставени пътни знаци за забранено движение със скорост по-висока от 40 км/ч и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя със скорост от около 53,5 км/ч. Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили м. „Нисан“ и м. „Ситроен“, промяна на посоката, преминаване през мантинелата и преобръщане на автобуса по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания. Двадесет от тях са починали в резултат на тежки травми, на другите десет пострадали са причинени телесни повреди.

В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превоз на пътници, не е преминал задължителен технически преглед. Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по Проект „България Транзитни пътища V, ЛОТ № 17“. Дейностите по него били извършени от Сдружение „Т.С.“, на основание договорно споразумение от м. август 2011 г. с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), в качеството на възложител, след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта. Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството „П. 2000“ ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.

По досъдебното производство са извършени множество експертизи за изясняване на причината на ПТП, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертизи, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобус м. „МАН“, физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертизи. Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%. За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП.

От страна на обвиняемия Б.И., в качеството му на ръководител на проекта, не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък. Обвиняемият С.Т. като началник на Асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност. Обвиняемият И.И. като технически ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект. Обвиняемата М.Т. като строителен инженер не е изпълнила нормативно установените си задължения за строителен надзор на строителните работи. Обвиняемата С.П., в качеството й на директор на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура“, не е изпълнила задълженията си по ръководене и управление на проект „Транзитни пътища V“. Тя не е създала организация спрямо работата на лицето, осъществяващо контрол върху „П. 2000“ ЕООД.

Още по темата

Христо Иванов и Николай Хаджигенов пазят като един Лозан Панов от изслушване в НС

Предишна новина

Под ¼ от кандидатите за младши съдии изкласиха до устен изпит

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.