Официално: Facebook ще плаща за публикуване на новини на австралийски медии

Официално: Facebook ще плаща за публикуване на новини на австралийски медии
Снимка: Pixabay

Социалната мрежа и феномен Facebook обяви предварителни споразумения с три австралийски издателя, само ден след като парламентът на Австралия прие закон, с който цифровите гиганти се задължават да плащат за новинарско съдържание. Парламентът на Австралия прие окончателните изменения на т. нар. Кодекс за медийно договаряне. 

Припомнямe, че не отдавна бе предложен законопрoект, чрез който да се "изравнят условията за конкуренция" за печалба между технологичните гиганти като Facebook и Google. Преди две седмици пък Facebook заяви, че законът там, го поставя "пред сериозен избор'', заради правителството и демонстративно блокира австралийските потребители да споделят или преглеждат новинарско съдържание на платформата, като това причини много опасения за обществения достъп до ключова информация. Действието на гиганта предизвика фурор не само в Австралия, но и в световен мащаб. Редица ескперти в областта на икономиката и технологиите предполагат, че и други страни ще последват примера на Австралия, което е революция за бизнеса в новинарския свят.  

''Законът се стреми "да накаже Facebook за съдържание, което не е взето или поискано", каза тогава местният управляващ директор на компанията Уилям Истън. Facebook е помогнал на публицистите в Австралия да спечелят 405 милиона долара миналата година, като за сметка на това платформата е взела за себе си минимална сума.

След като новият закон бе вкаран, Facebook се съгласи да отмени шестдневното блокиране на австралийците за достъп и споделяне на новини, но само частично. От друга страна пък най-популярната търсачка в света Google се съгласи да плати на News Corp на Рупърт Мърдок за съдържание от новинарски сайтове в цялата му медийна империя още преди законопроектът да бъде официализиран.

Вкарването на закона в ход е факт от преди 3 дни и се оказва, че въпреки всичко Facebook вече е сключил сделки с медийни компании, за да се споделят и качват новини. За момента са договорили отношения с независимите организации Private Media, Schwartz Media и Solstice Media.Търговските споразумения подлежат на подписване и влизането им в сила ще бъде в рамките на следващите 60 дни, се казва в изявление на Facebook."'Тези споразумения ще донесат нов списък с премиум журналистика, включително някои платени материали, във Facebook “, казват още в изявлението си от централата на гиганта.

Изпълнителният директор на Schwartz Media Ребека Костело заяви, че сделката ще помогне на компанията й да продължи да произвежда независима журналистика. ''Никога не е било по-важно от сега да имаме множество гласове в австралийската преса'', каза Костело.  Изпълнителният директор на Private Media Уил Хейуърд каза, че новата сделка се основава на съществуващо вече партньорство с Facebook.

Вицепрезидентът на Facebook по глобалните въпроси Ник Клег направи коментар в социалната мрежа, в който критикува австралийския закон, чиято цел е да определи справедлива цена за австралийската журналистика.''Иронично е, че някои от най-големите издатели, които отдавна се застъпват за свободни пазари и доброволни търговски отношения, сега изглежда са в полза на държавното определяне на цените", пише Клег.

Много държави са на ясно, какво се случва в Австралия и се очаква да последват примера й. Като първа последователка се сочи Канада, по-късно не е изключено и Европейският съюз да промени законите си, така че Facebook да плаща на медиите за съдържанието. Оказва се, че Facebook вече заплаща за някои новини и е сключил търговски сделки с медийни компании във Великобритания .

Това, към което се стреми обаче гигантът, е по-голяма автономия относно зависимостта му от правителствени политики в различите държави. Facebook смята, че не е редно правителствата да се намесват пряко, казвайки му да плаща за новини. 

През 2018 г. австралийският държавен регулатор направи проучване за въздействието на Google и Facebook върху конкуренцията в медиите и рекламата. От австралийската Комисия за конкуренция и потребители (ACCC) установиха дисбаланс в силите между технологичните фирми и традиционните, и онлайн медиите. 

Още по темата

Доживотен затвор за убиец на възрастен мъж заради 220 лв. и мобилен телефон

Предишна новина

Едноличното сдружаване е нова възможност и увеличава избора на практикуващите адвокати

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.