Омбудсманът иска връщане на сумите за сгрешени е-винетки

Омбудсманът иска връщане на сумите за сгрешени е-винетки
Диана Ковачева, омбудсман на България

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция „Пътна инфраструктура“, в която настоя неоснователно платените суми за грешно въведени данни при закупуването на е-винетка, да бъдат възстановени на гражданите назад във времето –  още от 1 януари 2019 г.

„С промяната, приета в Закона за пътищата на 5 март 2021 г., Народното събрание преурежда публично-правните отношения в тази област, но не урежда последиците от тях, т.е. не посочва ред, по който всички граждани със сгрешени винетки, включително и тези, чиито стикери са изтекли, да потърсят правата си“, пише доц. Ковачева. 

Тя настоява за всички случаи, които са от преди промените в Закона за пътищата, да бъде предвиден механизъм, по който да бъдат възстановени недължимо платените суми на гражданите от момента на влизане в сила на е-винетки. Диана Ковачева е категорична, че неоснователно платените суми трябва да бъдат възстановени от държавата, в противен случай е налице неоснователно обогатяване. Припомня, че е изпратила четири препоръки за е-винетки, в периода от 9 януари 2019 г. до 5 март 2021 г., за невъзможността гражданите, закупили стикери да получат обратно сумите си при сгрешени данни в регистрационния номер или при грешно въведена категория.

„Досега няма ясен механизъм, какъвто беше оповестен от АПИ, за възможността при сгрешени данни на автомобила (регистрационен номер или категория) гражданите да си възстановят парите“, подчертава общественият защитник.  

Омбудсманът обръща внимание и на факта, че ако гражданите потърсят правата си по исков ред, пътната агенция може да бъде осъдена освен да възстанови недължимо платените суми и да заплати съдебните разноски, което ще натовари бюджета на държавата.

В препоръката си доц. Ковачева настоява АПИ да оповести публично на сайта си информацията за промените в Закона за пътищата след неговото обнародване и възможността за възстановяване на сумите на всички засегнати лица, така че те да могат да се възползват от нея.

Според омбудсмана в кратък срок АПИ следва да информира гражданите по какъв начин ще им бъдат възстановени недължимо платените суми за винетки със сгрешени данни, като възстановяването на средствата следва да обхване и стикери, чиято валидност е изтекла, но собствениците не са получили обратно платените без основание суми.

Още по темата

Турски гражданин е обвинен за трафик на хора през "Капитан Андреево"

Предишна новина

Държавите членки са длъжни да установят, че са транспонирала неправилно директива на ЕС и да се поправят

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.