Омбудсманът иска хората с увреждания да са информирани как да си набавят медицински изделия

Омбудсманът иска хората с увреждания да са информирани как да си набавят медицински изделия
Омбудсмана Диана Ковачева, снимка:БГНЕС, архив

Информирайте хората с увреждания как ще си набавят медицински изделия от догодина, се обърна с препоръка омбудсманът Диана Ковачева  към министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса проф. д-р Петко Салчев, информира в-к ''24 часа''. Освен това Ковачева настоява гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК, пише ''Труд''. 

Относно материалите за хората с увреждания, Ковачева обяснява, че е необходимо спешно да бъдат информирани хората с увреждания за реда, по който от 1 януари 2021 г. ще им бъдат предоставяни медицинските изделия, помощните средства и съоръжения.

С оглед измененията в Закона за хората с увреждания и Наредбата за условията и реда за съставяне на списък на медицинските изделия по чл. 30а от Закона за медицинските изделия и за определяне на стойността, до която те се заплащат, се очаква реализирането на процедурата да започне да се осъществява от Националната здравноосигурителна каса още от началото на следващата година“, пише омбудсманът.

Ковачева обаче предупреждава, че до момента няма уредба, която да регламентира конкретно механизма за предоставяне на медицинските изделия, а това поставя в риск нуждаещите се хора с увреждания и техните представители. Според омбудсмана, няма достатъчно време и за провеждане на подходяща информационна кампания, която да запознае хората с увреждания с новата процедура.

 „Бих искала да обърна внимание на обстоятелството, че целевата група на медицинските изделия и помощните средства обхваща и гражданите с изключително тежки увреждания, в преобладаващата част – със затруднения при придвижването, и самотно живеещи в малки населени места. За тези граждани е от особено значение да получават адекватна и навременна информация за реда за упражняване на правата си, още повече – когато е налице сериозна промяна в действалата до момента процедура“, категорична е доц. Диана Ковачева. Тя подчертава още, че достъпът до информация за наличието на помощни средства за осигуряване на мобилност, на спомагателни устройства и технологии, както и на всякакви други форми на подкрепа, които поддържат услуги и съоръжения, е едно основно изискване на ратифицираната от България Конвенция на ООН за правата на хората с увреждания - чл. 4, т. 1, б. „З“, както и че достъпната информация е основно средство за подкрепа за хората с увреждания в тяхното социално приобщаване и по действащия Закон за хората с увреждания - чл. 4, ал. 2, т. 7.

По темата за личните лекари Ковачева пък иска те задължително да информират пациентите си когато прекратяват практиката си.

Това е втората такава препоръка, след като още през м. май т.г., малко след първата вълна на COVID-19, омбудсманът алармира отговорните институции за жалби, в които пациенти се оплакват, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и др. Такава информация не им е била предоставена нито от джипито, нито от НЗОК, нито респективно от Районната здравноосигурителна каса (РЗОК), съобщават от офиса на Ковачева.

В писмо до омбудсмана тогава от НЗОК отговориха, че по закон личните лекари нямат „регламентирана възможност“ да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение, гражданите могат освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса. Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис. „И IT специалист, който да ти го инсталира, защото е изключително трудно“, оплака се гражданин на телефона на приемната на омбудсмана.  И попита защо вместо това не се ползва ПИК от НАП, например, където има само парола и нищо не се инсталира на компютъра.

Още по темата

ВКС ще тълкува въпрос за приложението на норми от Закона за задълженията и договорите

Предишна новина

Кристиан Николов бил смазан от "медийна атака" срещу него, искал при семейството си

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.