Прокуратурата прати в съда 277 тома за трагедията край Своге, осем са на подсъдимата скамейка

Прокуратурата прати в съда 277 тома за трагедията край Своге, осем са на подсъдимата скамейка
Част от материалите по делото, изпратени до съда, снимки:ПРБ

Софийска окръжна прокуратура (СОП) внесе в Софийски окръжен съд (СОС) обвинителен акт срещу още шестима души за катастрофата с автобус край Своге от лятото на 2018 година, съобщиха от държавното обвинение. Подсъдими по делото са - шофьорът Григор Григоров, който при управление на автобуса е нарушил правилата за движение по пътищата и при условията на независимо съпричиняване с още пет лица (Б. И., С.Т., И.И., М.Т. и С.П.) е причинил телесни повреди на 10 и смъртта на 20 лица. 

Престъпното деяние е квалифицирано по чл. 343, ал.4, вр. ал. 3, вр. ал.1, вр. чл. 342, ал.1 от НК за водача на превозното средство, а за останалите петима обвиняеми то е по чл. 343, ал.4, вр. ал. 3, вр. ал.1, вр. чл. 342, ал. 2, вр. ал.1 от НК. Сред петимата с обвинения са ръководителят на екипа и изпълнителен директор на фирмата-изпълнител по ремонт на пъртя Мездра – Елисейна – Своге, началникът на Асфалтова база, техническият ръководител, строителният инженер и директорът на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Материалите по делото са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 вещи лица. Приложени са и множество веществени доказателства. 104 лица са конституирани в качеството на пострадали, част от които понастоящем са в чужбина. След приключване на разследването, предявяване на материалите на страните по делото е продължило няколко месеца.

Според разследването, на 25 август 2018 г. Георги Георгиев превозвал с автобус м. „МАН“ членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, както и други лица. За този ангажимент управляваното от него дружество „М.-5“ ООД имало сключен договор за маршрут от с. Световрачене, област София до с. Царевец, община Мездра и обратно. Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на гр. Своге с тридесет пътници. В близост до местността „Янкулови воденици“ имало завой надясно и поставени пътни знаци за забранено движение със скорост по-висока от 40 км/ч и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя със скорост от около 53,5 км/ч. Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили м. „Нисан“ и м. „Ситроен“, промяна на посоката, преминаване през мантинелата и преобръщане на автобуса по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания. Двадесет от тях са починали в резултат на тежки травми, на другите десет пострадали са причинени телесни повреди.

В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превоз на пътници не е преминал задължителен технически преглед. Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по Проект „България Транзитни пътища V, ЛОТ № 17“. Дейностите по него били извършени от Сдружение „Т.С.“, на основание договорно споразумение от м. август 2011 г. с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), в качеството на възложител, след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта. Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството „П. 2000“ ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.

По досъдебното производство са извършени множество експертизи за изясняване на причината на ПТП, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертизи, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобус м. „МАН“, физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертизи. Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%. За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП.

От страна на обвиняемия Б.И., в качеството му на ръководител на проекта, не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък. Обвиняемият С.Т. като началник на Асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност. Обвиняемият И.И. като технически ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект. Обвиняемата М.Т. като строителен инженер не е изпълнила нормативно установените си задължения за строителен надзор на строителните работи. Обвиняемата С.П., в качеството й на директор на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура“, не е изпълнила задълженията си по ръководене и управление на проект „Транзитни пътища V“. Тя не е създала организация спрямо работата на лицето, осъществяващо контрол върху „П. 2000“ ЕООД.

Предстои съдът да насрочи разпоредително заседание по делото.

Припомняме, че през октомври, отново във връзка с трагичния инцидент край Своге, Софийска градска прокуратура (СГП) внесе за разглеждане в съда обвинителен акт срещу Дончо Атанасов и Светослав Глосов, привлечени към наказателна отговорност за извършено от тях престъпление по чл. 282, ал. 2 от НК - престъпление по служба и имотна облага. Обвиненията идват заради жестоката катастрофа край град Своге през август 2018 година, при която живота си загубиха 20 души. В периода от 28 март 2018 г. до 26 юли 2018 г. обвиняемият Глосов, в качеството си на длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), не изпълнил служебните си задължения, определени от Закона за пътищата и от Правила за работата на Управителния съвет на АПИ, утвърдени със Заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Другият обвиняем - Дончо Атанасов в качеството си на длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение в Агенция „Пътна инфраструктура“, не изпълнил служебните си задължения в периода от 06 юли 2018 г. до 29 август 2018 г. След запознаването с доклада на Института по пътища и мостове незаконосъобразно не свикал извънредно заседание на Управителния съвет на АПИ, на което да се вземе решение за разходването на средства за изпълнение на дейности по поддържането и ремонта на републикански път ІІ-16 от км. 53+400 до км. 54+790. Вследствие на това не били възложени дейности, свързани непосредствено с подмяната на износващия пласт в конкретния участък от републикански път II-16 „Своге- Нови Искър“, за който било установено, че е в незадоволително състояние по отношение на грапавост и съпротивление на хлъзгане. Наред с това, с действията си двамата целели да набавят за ДЗЗД „Т.С.“ облага на стойност 60 901,65 евро. Въпросното дружество следвало за своя сметка да извърши ремонт, включващ премахване и замяната на настилката.

 

Още по темата

OLAF уличи в корупция секретаря на президента по антикоруция Пламен Узунов

Предишна новина

Президентството и документите за участието на Пламен Узунов в процедурата за разследваните от OLAF коли на МВР се разминаха

Следваща новина

Коментари

1 Коментара

  1. 1
    Марксизъм в действие | нерегистриран
    0
    0

    В дирекция "Прокуратура" на МВР още не могат да стоплят, че количеството не значи качество!

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.