Конституционалистите:

Проверките за глоби на границата – опит за ограничаване на свободното придвижване

Проверките за глоби на границата – опит за ограничаване на свободното придвижване
колаж: "Правен свят"

Нов метод за контрол, връчване и плащане на шофьорски глоби ще бъде въведен на редица гранични пунктове у нас. Още в началото новата методика провокира недоволство в обществото. Образуваха се опашки по границите и затруднено преминаване, а от там и струване на шофьори пред гишетата на КАТ. Заговори се обаче и за нарушения на права.

Защо?

Идеята на МВР, касаеща Закона за движенията по пътищата, разписва, че граничните полицаи ще проверяват всички автомобили, които влизат и излизат от България за задължения към “Пътна полиция”. Под такъв контрол ще попаднат и чужди граждани. Установените водачи, които имат неплатени глоби ще бъдат отбивани и ще разполагат с време от два часа да заплатят сумите чрез постерминал или през административния онлайн портал на МВР. Ако обаче решат да не плащат глобите, ще им бъде отнета шофьорската книжката и се спира от движение автомобилът, ако шофьорът е и негов собственик, с което на практика водачите нямат да могат да продължат пътуването и управлението на автомобила. За тях напускането на страната ще е възможно, но само като пътници в колата или пешеходци.

И това повдигна редица въпроси.

Несъмнено глобите трябват да бъдат плащани, но в обществото остава усещането, че мярката се въвежда в неподходящ момент, т.е. в рамките на летния период, когато хората пътуват зад граница, особено след отпадането на мерките покрай коронавируса, касаещи пътуванията.

„Ще бъдат засегнати правата не само на лица, които дължат глоби, но и на лица, които искат да пътуват, но не дължат никакви глоби тъй като ще се образуват едни огромни опашки по КПП-тата на нашата външна граница. Засяга се едно конституционно право – на свободно придвижване на територията и извън територията на Република България. Тази мярка е въведена със Закона за движение по пътищата и тя засяга единствено санкциите, които се налагат по този закон. Тя не засяга всякакви други задължения, които гражданите могат да дължат на държавата. Например от невнасянето на данъци и заплащането на такси. Значи човек може да дължи огромна сума пари като данък върху доходите на физическите лица, имуществен данък и него няма да го спрат да си плати, но лице, което дължи глоба от фиш за 20 лева, която то може да е платило, но системата да не е отчела, ще го оставят на границата, ще стоварят семейството му, ще „арестуват“ неговото превозно средство и ще го поканят да премине границата пеша. Това минава границата на разумното и не е пропорционална мярка“, заяви за „Правен свят“ проф. Пламен Киров, бивш конституционен съдия и преподавател по конституционно право.

Оказва се обаче, че има и друг проблем, който изпъква в законовия текст, а именно, че не става ясно, че дадена глоба може да не е влязла в сила, т.е. може да има обжалване на наказателното постановление, когато става дума за постановление, а не за фиш и глоба.

„Това е едно обстоятелство, което нарушава правата на всеки водач, тъй като никой не може да бъде административно наказан без да има влязла в сила глоба“, заяви за „Правен свят“ Борислав Цеков, доктор по конституционно право.

Много граждани видяха опит за ограничаване на свободното придвижване. В чл. 35 от Конституцията на България е записано: „(1) Всеки има право свободно да избира своето местожителство, да се придвижва по територията на страната и да напуска нейните предели. Това право може да се ограничава само със закон, за защита на националната сигурност, народното здраве и правата и свободите на други граждани… (2) Всеки български гражданин има право да се завръща в страната“ и тук си задаваме въпроса можем ли да говорим за вид нарушение в настоящия случай?

„Правото на свободно придвижване не може да бъде ограничено, защото в самата Конституция се предвиждат основанията за подобно ограничаване, които касаят защита на националната сигурност, на народното здраве, каквато мярка съществуваше до скоро, както и в случаите когато трябва да бъдат защитени правата и свободите на другите граждани, Санкционирането по административен ред по Закона за движение по пътищата попада ли в едно от тези три основания? Струва ми се, че не, следователно не би следвало със закон да се ограничава това право. Знам и какво ще бъде възразено на моето становище: „ние не ограничаваме хората да пътуват – те могат фа пътуват със самолет, с кораб, лодка, с въздушен балон, включително и с велосипед, но не могат да напуснат с кола“. Извинявайте много, но в кой век живеем ние? Граница се напуска с оглед да се почива или в командировка с превозно средство и в 80% това става с автомобил, то тази мярка засяга широк кръг правни субекти. На границите ще правят масови проверки, това ще доведе до ограничаване на права на хора, които нямат никакви задължения към държавата, произтичащи от административни нарушения по Закона за движение по пътищата, които просто ще стоят с часове и денонощия, без да могат да минат границата. Това издава желание да бъде ограничено правото на свободно придвижване, което не е  добре“, уточни още проф. Киров.

Дори обаче нарушението да не е пряко, казусът превръща въпроса в доста спорен. Получава се така, че в случая администрацията на КАТ хвърля върху граждани своята отговорност за събиране на глобите.

„Ангажиментът да бъде събрана глобата е на държавата, но има други механизми за събиране, включително публично изпълнение. Може да бъде вързан този механизъм и с годишните технически прегледи, например, но да се ограничава придвижването е вече доста прекомерно, защото няма връзка административната глоба за нарушение на пътя с правото на свободно придвижване“, добави още д-р Цеков.  

Конституционният съд е този, който може да прецени дали този нов метод на контрол е противоконституционен, ако бъде сезиран.

В чл. 7 от Конституция е записано: „Държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица“. В тази връзка произтича и въпросът доколко е възможно да се увеличи броят на делата, заведени по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди и дали и как гражданите могат да търсят правата си?

„Държавата не причинява виновно вреди на граждани, а изпълнява текст на Закон. Друг е въпросът този текст в каква степен застрашава конституционно установени права на гражданите. Ако лице бъде ограничени неправомерно в свободата на своето придвижване, защото то си е платило съответната глоба, а е било санкционирано заради неточните масиви на информация в МВР, то с основание може да търси обезщетение на базата на отговорността на държавата за вреди, причинени от неправомерни действия на държавните органи. И няма да бъдат малко  тези случаи, като се има предвид качеството на информационните масиви на българската администрация, включително на МВР“, уточни още проф. Киров.

И очакванията са подобни казуси да се увеличат.

„Примерите ще са много. Един от тях – гражданин пътува делото по бизнес или работа и бива спрян затова, че не е платил 20 лева глоба на КАТ за нарушение при камерата на село в Тутраканско. Това е абсолютно несъразмерно ограничаване на правата на този гражданин и резонно би било да се потърси отговорността на държавата по съдебен ред. И това може да стане точно по този Закон за отговорността на държавата и общините за вреди“, каза още д-р Цеков.

Има и друг вариант за търсене на права – обжалване на решението на граничните власти.

„То в случая няма да е вписвано, но се обжалва пред административните съдилища за позволяване на напускане на страната, но заедно с това тук трябва да се намеси и законодателят, за да  бъде ясно, че администрацията не може да действа по този начин, защото има си ред, по който глобите се събират“, уточни още д-р Цеков.

А като извод конституционалистите изтъкнаха, че е нужен баланс. Важно е да има санкции и те да имат превантивен ефект. Държавата да ги събира, но това да не се превръща в пречката на гражданите да изпълняват конституционните си права. А такъв баланс може да бъде постигнат.

Още по темата

Министерството на външните работи вече ще публикува актуалната обстановка при пътуване в други страни

Предишна новина

Обвинения за бабата и дядото, които убиха зверски котка в София

Следваща новина

Коментари

11 Коментара

  1. 12
    аха | нерегистриран
    3
    -2
    До коментар #10 от "До номер 8 | нерегистриран":
    Адвокате, моите съболезнования на клиентите ти! Плащат се само влезли в сила НП-та и фишове. Никой няма да те накара да плащаш, докато не влязат в сила! Невлезлите в сила на границата само ти ги връчват! Ако не си бил достатъчно разумен да се регистрираш на адреса си и са те търсили там безуспешно (вероятно защото някой форумен топ адвокат те е посъветвал така или просто си мърляч) и ти е приложен чл. 58, ал. 2 ЗАНН, законът казва какво се случва. Ще успееш ли да го намериш или да ти помогна?

    Точно това правят. Принуждават те да плащаш не влезли в сила наказателни постановления .Ако не платиш не допускат излизане на автомобила. Ако се управлява от друг водач ,автомобил пак не се допуска за излизане. Безсмислено е да ви обяснявам. А за не събраните държавни вземания само за последните пет години не ми се говори.

  2. 11
    | нерегистриран
    1
    0

    Къде може достоверно да се провери какво се дължи

  3. 10
    До номер 8 | нерегистриран
    2
    -3

    Адвокате, моите съболезнования на клиентите ти! Плащат се само влезли в сила НП-та и фишове. Никой няма да те накара да плащаш, докато не влязат в сила! Невлезлите в сила на границата само ти ги връчват! Ако не си бил достатъчно разумен да се регистрираш на адреса си и са те търсили там безуспешно (вероятно защото някой форумен топ адвокат те е посъветвал така или просто си мърляч) и ти е приложен чл. 58, ал. 2 ЗАНН, законът казва какво се случва. Ще успееш ли да го намериш или да ти помогна?

  4. 8
    адвокат | нерегистриран
    5
    -4

    Мутренски престъпен подход,който издава криминално мислене и действие. Не може принудително да се събират глоби без да е влязло в сила съответното наказателно постановление. Не може на гражданите да се отнема конституционното право да обжалват незаконосъобразните актове на властта. В закона ясно е посочена как се събират глоби, дължими данъци и други задължения. Подобен подход сочи ,че самата власт е престъпна и безнаказана. Някой криминален умник е измислил това изнудване по границите,което не може да продължава. Това е поредния криминален скандал сътворен от изпълнителната власт.

  5. 7
    **********************-****************************************************** | нерегистриран

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6
    112 | нерегистриран
    9
    -5

    Не е рекет - да те накарат да си платиш това, което дължиш. Обезпечена ти е възможност да си платиш и на пункта - ПОС терминал. Ако не платиш - пак си минаваш границата, просто - без кола. Ако колата не е твоя - даже и това не важи. Прекалено е либерален режимът, даже. Сиромахомилство по андрешковски.

  7. 5
    Катев | нерегистриран
    5
    -8

    Това е форма на държавен рекет, на административно изнудване. Самите държавни органи вършат закононарушения, нарушения и на конституцията. Има и подтекст- хората да не пътуват в чужбина на почивка, а да поемат към бетона по Черноморието- при мутрите, високата музика и замразената риба.

  8. 3
    гост | нерегистриран
    1
    -11
    До коментар #2 от "+- | нерегистриран":
    Да би мирно седяло /да не върши нарушения и получава наказания/ , не би чудо видяло /да му отнемат свидетелството за управление/.
    Мъдрите стари хора са го казали много преди разните Цековци и Кировци.

    Въъ Рангилйе, ти га завърши уа. Брау, а дано ти мине

  9. 2
    +- | нерегистриран
    10
    -3

    Да би мирно седяло /да не върши нарушения и получава наказания/ , не би чудо видяло /да му отнемат свидетелството за управление/.
    Мъдрите стари хора са го казали много преди разните Цековци и Кировци.

  10. 1
    гост | нерегистриран
    6
    -5

    Идеята е - да се създаде хаос, километрични опашки и хората да се откажат да пътуват, всичко друго е пунта мара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.