Регионалният министър и шефове на пътни служби бяха разпитани в Националното следствие

Регионалният министър и шефове на пътни служби бяха разпитани в Националното следствие
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и председателят на АПИ Светослав Глосов бяха на разпит в сградата на Националната следствена служба, снимка: БГНЕС

Активните действия на разследващите органи по установяване на причините и виновниците за тежката автобусна катастрофа край Своге, при която загинаха 17 души, а други четирима са с опасност за живота, продължиха и в четвъртък с разпити на регионалния министър Николай Нанков и ръководителите на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Светослав Глосов и на Института по пътища и мостове инж. Веселин Димитров и още дузина и половина държавни служители.

След като прекараха повече от три часа в качеството им на свидетели в Националната следствена служба, Нанков и Глосов дадоха обяснение и пред очакващите ги журналисти. Регионалният министър дори копира думите на премиера Бойко Борисов, който в сряда на заседанието на правителството заяви, че ще бъде търсена политическа и наказателна отговорност от всички отговорни за качеството на ремонта на пътя край Своге. "Задължително трябва да има виновни от държавната администрация. Това е моето мнение. По отношение на държавната администрация, по линия на административната отговорност, ще предприема много бързи и решителни действия, крути мерки, не само по подобряване на процеса, а и по линия на персоналната отговорност", обясни Нанков. От думите му се разбра още, че следствието е разширило максимално кръга от лицата, които ще бъдат викани за разпит. "Всички замесени в процеса по възлагане, реализация, приемане на пътя са или ще бъда привикани, те ще са част от производството", каза регионалният министър. Самият той не намери за основателно да подава оставка. "В качеството си на министър, в морален аспект, винаги бих могъл да отговарям, включително и с политическата отговорност. Политическата отговорност невинаги се поема с оставка. Политическата отговорност понякога е в кризисна ситуация да се отреагира правилно, да се предприемат крути действия и за в бъдеще, да се подпомогне максимално разкриването на истината. Споменах още от първия ден, че най-важното в момента е справедливостта", обясни своята отговорност Николай Нанков.

Министърът обърна особено внимание на обстоятелството, че фирма "Трейс-Своге", която пет пъти беше отказвала да отстрани дефекти по ремонтирания път, малко след катастрофата сама е започнала да работи по подобряване на пътното трасе. 

Нанков беше категоричен и по отношение на позицията, с която излязоха от фирма "Трейс" по-рано в четвъртък, а именно, че в настилката няма забранен елемент, който да е бил вложен. Това твърдение Нанков опроверга и каза, че в следващите дни най-вероятно ще се намеси международна лаборатория, която ще изследва асфалта. 

Председателят на АПИ Светослав Глосов каза, че "Трейс" оспорват резултатите, които са констатирани относно възможността за подхлъзването на трасето, което е било доказано от лабораторните изследвания и не изключи възможността спорът да се разреши на друго ниво. Той добави още, че след като са изпратили писмо, в което пътната агенция ги е уведомила, че започва да отстранява дефектите те са заявили готовност да изпълнят ремонт за тяхна сметка. Запитан дали очаква да бъдат повдигнати обвинения на негови служители, Глосов каза, че не знае и това ще реши следствието и подчерта, че поставянето и ремонтът на мантинелите са отговорност на местната община, а не на пътната агенция. "Относно твърденията, че това е участък с концентрация на пътнотранспортни произшествия искам да уточня, че ние всяка година получаваме информация от пътна полиция справка с регистрираните пътни участъци, с концентрация на пътни произшествия. Тази справка се изготвя на базата на наредба, която е приета от МВР. Този участък не е посочен нито в последната, нито в миналогодишната справка. Има и становище, че по всички тези показатели на работа това не е участък с концентрация на пътнотранспортни произшествия", беше категоричен Глосов.

От прокуратурата съобщиха, че в Националната следствена служба са разпитани 20-те членове на Държавната приемателна комисия, извършила окончателното приемане на пътя след ремонта му. Те са представители на различни институции - Агенция "Пътна инфраструктура", Областно пътно управление, МВР, РИОСВ-София и РИОСВ-Враца, Районните служби "Пожарна безопасност и защита на населението" в Мездра и Своге, Столична община, общините Мездра и Своге, както и представители на фирмите, осъществявали проектирането, инженерния надзор и изпълнението на пътя - ДЗЗД "ТРЕЙС-СВОГЕ", "Виа-План" ЕООД, "Пътконсулт 2000", "Мотт Макдоналд лимитид". Като свидетели са разпитани също министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Ненков и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов. 

Органите на досъдебното производство са получили искане от Агенция "Пътна инфраструктура" за започване на ремонт на пътния участък, в който настъпи произшествието. Такова разрешение няма да бъде дадено преди от пътната настилка на това място да бъдат иззети по реда на НПК проби, които да бъдат ползвани при експертизи за установяване на състоянието, състава и начина на изпълнение на асфалтовия път. 

На 31 август 2018 г. такива проби ще бъдат иззети от следователи от Националната следствена служба, чрез съответни технически средства, в рамките на оглед, който ще започне в 10,00 ч. Провеждането на огледа и вземането на проби /образци/ от настилката на пътя ще причини временно затруднение при движението. На АПИ и МВР е възложено създаването на необходимата организация за това и оповестяването й. Започването на ремонт на пътния участък ще бъде разрешено без каквото и да е забавяне, но само след вземането на проби от настилката на конкретния пътен участък. 

 

Становище на "Трейс груп":

 

Изборът на Изпълнител по Проект: "Лот 17–ТRP V/17 Път II–16 "Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър" се провежда по правилата и процедурите на Програма “Транзитни пътища V“, на база на международното ратифицирано споразумение за нея, а не по Закона за обществените поръчки на РБългария. 65% от финансирането е на Европейската инвестиционна банка.

 

Изпълнител на проекта е ДЗЗД "Трейс Своге", в което партньори са "Трейс Груп Холд" АД и "Мегаинвест Холдинг" АД.

 

Договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от Възложителя, Хармонизирано издание на Международната банка за развитие от м. март 2006 год., публикувани от Международния съюз на инженерите-консултанти (FIDIC, - Червена книга).

 

Участниците в проекта са Възложителят – в лицето на АПИ, Фирма – "Инженер", представляваща и гарантираща интересите на държавата в процеса – в този случай тази функция се изпълнява от Mott Macdonald, известна британска инженерингова международна компания, Изпълнител, Надзор и Проектант. По правилата на Червената книга FIDIC Инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията. Инженерът е представител на Възложителя с делегирани правомощия и винаги когато изпълнява задължения или упражнява правомощия, действа в полза на Възложителя. Възложителят предоставя одобрен от него проект на Инженера и Изпълнителя. Всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на Инженера след съгласуване с Възложителя.  Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове.

 

Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител – уведомяваме Ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора. Като отговорна компания сме отстранили всички безспорни претенции по гаранционната ни отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия.

 

В България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани. Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е Изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории.

 

В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%.

 

"Трейс Груп Холд" АД е сред малкото в България строителни публични компании, с кристално ясна собственост и капитал на Софийската Фондова Борса.

Още по темата

Старши разследващ полицай с обвинение за подкуп

Предишна новина

9 години затвор за мъж, който при свада направил опит да убие свой съселянин от село Чернево

Следваща новина

Коментари

3 Коментара

  1. 3
    Очакваме пранги, белезници и "долу на земята" | нерегистриран
    7
    0

    Иначе стандартът ще е двоен.

  2. 2
    Пешо Манивелата | нерегистриран
    6
    0

    Разпитите трябва да се провеждат от Бай Ставри.

  3. 1
    в помощ на разследващите | нерегистриран
    15
    0

    Скоро ще стигнете до момента, в който всички ще се оправдават със строителния надзор, приел участъка. И ще имат право... А когато установите, че строителният контрол е приел пътния участък с вложени строителни материали с различно качество и количество от описаните в протоколите, с които участъкът е приет, имайте предвид, че надзорът по всяка вероятност ще е консорциум, а дружествата по ЗЗД не са юридически лица. Тоест, протоколите няма да са официални документи, тъй като лицето, което ги е подписало няма да е длъжностно. А за частен документ с невярно съдържание наказателна отговорност не може да се търси. И тогава мълчешком всички ще плеснат и ще се прегърнат, а шофьорът ще го отнесе за да е "и вълкът сит, и агнето цяло"... Пътната мафия отдавна работи за своята недосегаемост и дано тази трагедия да доведе до промяна на нормативната уредба, осигуряваща безнаказаност на "пътищарските" кражби, които се изчисляват в стотици милиони годишно. А дано, ама надали...

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.