СЕС: Само пренасочването на полет към близко летище не дава право на обезщетение с фиксиран размер

СЕС: Само пренасочването на полет към близко летище не дава право на обезщетение с фиксиран размер

Само пренасочването на полет към близко летище не дава право на обезщетение с фиксиран размер. За сметка на това авиокомпанията трябва по своя инициатива да предложи на пътника да поеме разходите за прехвърляне до летището на пристигане, за което е направена резервацията, или евентуално до друг близък краен пункт на пристигане, съгласуван с него, реши Съдът на Европейския съюз (СЕС).

Пътник на Austrian Airlines иска от последното обезщетение с фиксиран размер от 250 EUR поради пренасочването на полета му Виена—Берлин. Въпреки че първоначално този полет трябва да кацне на летище Берлин Тегел, в крайна сметка той каца на летище Берлин Шьонефелд с почти час закъснение. Austrian Airlines не предлага на пътника допълнителен транспорт, нито поемане на разходите за прехвърляне между тези две летища. Докато летище Берлин Тегел се намира в провинция Берлин, летище Берлин Шьонефелд се намира в съседната провинция Бранденбург.

Austrian Airlines твърди, че само пренасочването към близко летище не дава право, както анулирането или голямото закъснение при пристигането (от три часа и повече), на обезщетение с фиксиран размер от 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR. Освен това според авиокомпанията закъснението се дължи на извънредни обстоятелства, а именно съществени метеорологични проблеми, възникнали по време на предпредпоследната ротация на самолета.

Сезиран със спора, Landesgericht Korneuburg (Областен съд Корнойбург, Австрия) иска от Съда да тълкува Регламента относно правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт. Този регламент предвижда, че когато даден полет е пренасочен към летище, различно от това, за което е направена резервацията, но което обслужва същия град, агломерация или регион, авиокомпанията поема разходите за прехвърляне на пътниците от летището на пристигане до летището, за което е направена резервацията, или до друг близък краен пункт на пристигане, съгласуван с пътника.

В решението си Съдът постановява, че пренасочването на полет към летище, обслужващо същия град, агломерация или регион, не предоставя на пътника право на обезщетение за отмяна на полет.

За да може заместващото летище да се приеме за обслужващо същия град, агломерация или регион, не е необходимо то да се намира на същата територия (в административния смисъл на думата) на града, агломерацията или региона, на която се намира летището, за което е направена резервацията. От значение е то да е в непосредствена близост с тази територия.

За сметка на това пътникът по принцип има право на обезщетение с фиксиран размер, когато достигне до своя краен пункт на пристигане, а именно летището на пристигане, за което е направена резервацията, или до друг близък краен пункт на пристигане, съгласуван с пътника, три часа или повече след първоначално планираното време на пристигане. За да се определи продължителността на закъснението при пристигането, следва да се вземе предвид времето, в което след прехвърлянето си пътникът достига до летището, за което е направена резервацията, или евентуално до друг близък краен пункт на пристигане, съгласуван с авиокомпанията.

В този контекст Съдът уточнява, че за да се освободи от задължението си да плати обезщетение на пътниците при голямо закъснение на полет при пристигането, авиокомпанията може да се позове на извънредно обстоятелство, което е засегнало не този закъснял полет, а предишен полет, опериран от самата нея със същия самолет, в рамките на предпредпоследната ротация на този самолет, при условие че е налице пряка причинно-следствена връзка между настъпването на това обстоятелство и голямото закъснение на следващия полет.

Освен това Съдът решава, че авиокомпанията е длъжна да предложи по собствена инициатива да поеме разходите за прехвърлянето до летището на пристигане, за което е направена резервацията, или евентуално до друг близък краен пункт на пристигане, съгласуван с пътника.

Ако авиокомпанията не спази задължението си да поеме тези разходи, пътникът има право на възстановяване на сумите, които са платени от него и с оглед на конкретните обстоятелства във всеки отделен случай се оказват необходими, подходящи и разумни за запълването на пропуска на авиокомпанията. За сметка на това неизпълнението на задължението за поемане на разходите не предоставя на пътника право на обезщетение с фиксиран размер от 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR.

Още по темата

98 души са получили присъди за неспазване на противоепидемичните мерки*

Предишна новина

Съдят жена за съборен паметник на културата в Пловдив

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.