Шестима от АПИ с обвинения заради смъртта в тунел "Ечемишка"

Шестима от АПИ с обвинения заради смъртта в тунел "Ечемишка"
Инцидентът в тунел „Ечемишка“ през февруари 2017г., снимка: Канал 3

Окръжна прокуратура – София привлече като обвиняеми шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура"  (АПИ) за смъртта на Елена Михайлова в тунел "Ечемишка" през февруари 2017 година, съобщиха от държавното обвинение.

Лазар Лазаров - председател на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта, Илиана Захариева, член на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта, Дончо Атанасов, в качеството му на член на Управителния съвет и председател на УС на АПИ и служител по транспорта, Георги Златев – директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, Надя Сачанска – началник отдел "Основен ремонт и поддържане" в същата дирекция и Георги Фучеджиев – старши експерт в отдел "Основен ремонт" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта ще отговарят за това, че "при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение и по непредпазливост са причинили на смъртта на Елена Михайлова, при инцидента на 05 февруари 2017 г. в тунел "Ечемишка" – престъпление по чл. 343, ал.1, б."в" във вр. с чл. 342, ал.2 във вр. с ал.1 от НК., съобщиха от държавното обвинение".

На 5 февруари 2017 г. около 12.00 часа, в лявата транспортна тръба на тунел "Ечемишка",  в района на 40- ти и 41 –ви километър на автомагистрала "Хемус", е навлязъл лек автомобил "Ауди", управляван от Николай Николов, с когото е пътувала и сестра му Елена Михайлова, който загина в трагичния инцидент. Установено е, че автомобилът се е движил със скорост около 50 км/час, която е максимално допустима. В този период от време в тази транспортна тръба е организирано временно двупосочно движение, тъй като дясната транспортна тръба на тунел "Ечемишка" е била в ремонт.

Когато автомобилът на Николов се е намирал на разстояние около 395 – 396 м. от началото на тунела в посока гр. Ботевград – гр. София, дясната надлъжна метална конструкция, върху която са окачени осветителните тела в тунела, се срутва. Разрушаването намконструкцията е започнало от връзката между две съседни надлъжни греди. Надлъжната "П"-образна греда, разположена непосредствено зад разрушената връзка, заедно с монтираните върху нея осветителни тела падат върху пътната настилка. Последвало е частично разрушаване на двете съседно разположени връзки, при което две "П"- образни греди, заедно с монтираните върху тях осветителни тела, увлечени от първата греда, също са паднали. Една от гредите е попаднала върху покрива на автомобила и е пробила дясната част на панорамното стъкло, проникнала е в него и се е забила в тялото на Елена Михайлова. Братът на загиналата не е имал каквато и да е възможност да избегне произшествието – установено е, че опасната зона на автомобила в конкретния случай е била в размер на 36-37 м., а когато разрушаването е започнало, той се е намирал на 13 м. от мястото на удара с падналата греда. От този удар пострадалата е получила съчетана тежка гръдна и коремна травма, с тежки увреждания на черния дроб и остра кръвозагуба, довели до травматичен шок. Смъртта е настъпила непосредствено след инцидента и е била неизбежна.

В хода на разследването на Окръжна прокуратура – София е установено, че стоманената конструкция за окачване на осветителните тела е монтирана през 1984 г. и е пусната в експлоатация в началото на 1985 г. В периода от пускането в експлоатация, до инцидента са били извършвани редица огледи – през 1999 г., през 2004 г., през 2008 г., през 2012 г., през 2015 г. и през 2016 г. При всички огледи, експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита, но това нито веднъж не е било изпълнено. Техническата експертиза е посочила, че от 1996 г. стоманената конструкция на съоръжението е повредена и следва да се поднови, тъй като е подложена на активна корозия в изключително неблагоприятна среда  - постоянна влага, вредни газове, прах и др. От направения оглед на стоманената конструкция е установено, че корозията на елементите е неравномерна с характерните признаци на язвена /петниста/ корозия, т.е. проникване на голяма дълбочина в тесни зони, над 50%. При извършеното изследване е установено, че след 2010 г. стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията се е намирала в аварийно състояние.

Според заключението на вещите лица основната причина за станалата авария на надлъжните стоманени греди, носещи осветителните тела, е липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години.

По делото са събрани данни и за предишни пропадания на осветителни тела на пътното платно, както и за провиснали и паднали метални профили от носещата конструкция. През 2004г. и през септември 2009 г. са извършени технически прегледи на тунел "Ечемишка", при които е констатирано лошото състояние на осветителната система, висока степен на корозия на носещата конструкция, чести повреди вследствие на къси съединения, пропадания на осветителни тела и опасност от пътно транспортни произшествия. От 2004 г. до настоящия момент от "Автомагистрали" ЕАД (дружеството, осъществяващо поддръжка на тунела по договор) до АПИ са изпратени множество писма, доклади, констативни протоколи и др. документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция. По докладите и сигналите ръководството на АПИ не е предприело съответни действия.

На 7 август 2015 г. АПИ е сключила договор с "Ферокс Къмпани" ЕООД, на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунел "Ечемишка" и други тунели. В изпълнение на този договор "Ферокс къмпани" ЕООД, на 4 януари 2016 г. изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че "осветителните тела падат върху платното, че конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в "Ечемишка" е най- зле, като там инсталацията може да се определи като ОПАСНА!". В този доклад е отправена препоръка за подмяна на конструкцията и осветителните тела в тунела.

С решение от 20 януари 2016 г. Управителният съвет на АПИ е приел доклада за извършения одит на функционалното и енергетично обследване на осветителните системи на тунелите, изготвен от "Ферокс Къмпани"ЕООД. Не са предприети каквито и да е действия за ремонт на осветителната система на тунела. Така Дончо Атанасов, Лазар Лазаров и Илиана Захариева, като членове на УС на АПИ са нарушили правилата за експлоатация на пътното съоръжение и не са назначили на комисия от независими експерти със задача да направят анализ на рисковете при установената промяна в условията за експлоатация в тунела, не са осигурили необходимите средства и не са възложили ремонт или отстраняване на крайно опасната силно корозирала, деформирана стоманена конструкция, на която е окачена осветителната уредба. Тримата не са предприели и мерки за организиране отстраняването на констатираните неизправности в лявата тунелна тръба на тунела "Ечемишка" след изтичане на проектния експлоатационен срок, както и не са гарантирали нормалната експлоатация и осигуряване безопасността на автомобилния трафик в тунела, смятат от прокуратурата.

Георги Златев, Надя Сачанска, и Георги Фучеджиев не са изпълнили задълженията си по изготвяне на становища и заключения относно фактическото състояние на тунела при установената промяна в експлоатацията му, по одобряване на задания, ръководство и контрол на дейността, свързана с ремонта и поддържането на пътното съоръжение, разработване на планове, бюджети и програми за ремонт и поддържане - при установената промяна в условията за експлоатация в тунела - предприемане своевременни мерки за извършване на профилактични ремонтни дейности, предотвратяващи или ограничаващи интензивността на корозията по металната конструкция в лявата тръба на тунела или отстраняване на крайно опасната силно корозирала, деформирана стоманена конструкция, на която е окачена осветителната уредба, по предприемане на мерки за организиране отстраняването на констатираните неизправности в лявата тунелна тръба на тунела "Ечемишка", след изтичане на проектния експлоатационен срок и по гарантиране на нормалната експлоатация и осигуряване безопасността на автомобилния трафик в тунела, смятат от държавното обвинение.

По делото са събрани множество доказателства, включително заключение на експертиза относно състоянието и корозията на метала на носещата конструкция на осветителната уредба на тунела, изготвено от Института по металознание – БАН. Основните изводи относно причините за разрушаването на металната конструкция, настъпилото произшествие, извършените проверки на тунела и действията на АПИ са в резултат от заключението на комплексна експертиза, изготвена от седем вещи лица със съответна специалност.

Изтеклите разговори отразяват случилото се през април

Предишна новина

Местата за лишаване от свобода не могат да се сравняват с домашния уют

Следваща новина

Коментари

1 Коментара

  1. 1
    | нерегистриран
    0
    0

    Твоя лява, моя дясна тръба.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.