След като още в първите си часове като народни представители депутати от петата политическа сила в България – „Демократична България“ (ДБ) – начело със съпредседателя й Христо Иванов, внесоха преждевременно в деловодството на Народното събрание идеите си за промени в Конституцията, с които прокуратурата се превръща в политически орган, а Конституционният съд в своеобразен нов Висш съдебен съвет (ВСС) и междувременно в „бюро справки и жалби за гражданите“, сега същите са подели кампания да оправят нови девет закона.

Във втория си работен ден, Христо Иванов и част от колегите му, са депозирали в Народното събрание проекти за промени в Закона за пътищата, Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ), Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), Закона за съдебната власт (ЗСВ), Изборния кодекс (ИК), Административнопроцесуалния кодекс (АПК), Закона за движението по пътищата (ЗВдП), Закона за автомобилните превози, Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Накратко – както бе анонсирано още в първия работен ден на Иванов като народен представител, във втория му такъв той и двама негови колеги депозираха промени в ЗСВ и НПК, с които се цели пълното закриване на специализираните съдилища и прокуратури, прехвърлянето на компетентността на делата им на общите съдилища и прокуратури и трансформирането на щатовете за магистрати. На практика – пълно и безвъзвратно осигуряване на индулгенция за корупцията по високите етажи на властта и организираната престъпност в България. В исканията на ДБ по отношение на Изборния кодекс също няма изненади – вот по пощата за съгражданите ни в чужбина, изцяло машинно гласуване и видеонаблюдение на изборите, проблем който все още обаче е висящ пред Върховния административен съд (ВАС) още отпреди 4-ти април. По отношение на КПКОНПИ, планува се нейното тотално осакатяване, като правомощията й се поделят в два отделни органа, а основанията за тяхното действие се завишават до степен, в която последните ще бъдат изцяло възпрепятствани да осъществяват задълженията си. В АПК Христо Иванов, който по отношение на този проект е единствен вносител, иска пък да отпадне изискването да се поставят печати върху документи на хартиен носител. Една странна и необяснима промяна, която най-много да увеличи риска от фалшификации на документи и още по-голямо затлачване на администрацията, поради очевидния й недостатъчен капацитет по отношение на електронизацията на процесите.

Като оставим настрана вече констатирания от редица конституционалисти и политици факт, че депозирането от страна на ДБ на промени в Конституцията на практика за момента е недействително, тъй като подписите под тях са на едва 27 народни представители, вместо изискуемите 60, цялото бързане и спешен порядък на ударното внасяне на различни законови промени, чийто ефект ще е максимално да се затрудни противодействието на корупцията, организираната престъпност, отнемането на части от тялото на държавността и в крайна сметка тоталното политизиране на прокуратурата, буди някои сериозни и недвусмислени въпроси.

На първо място – неясно за обществеността остава защо всички тези промени, както в процесуалните и в други закони, така и в основния закон, се внасят още във втория работен ден на Народното събрание, преди изобщо да е било обсъждано дали ще бъде събрана необходимата подкрепа, както и при тотално неясните събития около това ще има ли изобщо България правителство в следващия месец или ще преминем към сценария – предсрочни избори. Не е ясно и как се случи така, че най-големите критици на предходното Народно събрание и кабинет, че законите в държавата се пишат „на коляно“ и „на тъмно“, всъщност без време започнаха да произвеждат дословно същата порочна практика. И това безспорно личи от факта, че подобни по своя мащаб промени, които целят орязването на правомощия на единствения в държавата работещ Антикорупционен орган, закриване на цял отрасъл в съдебната система и пълно поставяне на държавното обвинение на колене пред политическия елит, би следвало да бъдат внесени в Народното събрание не от трима или двадесет и трима депутати от предпоследната политическа сила в държавата, а от новия, работещ и легитимен кабинет, след преминаването им през минимум едно обществено обсъждане и след консултации с широк кръг експерти, юристи, магистрати и заинтересовани страни. На този фон и на тоталната несигурност за икономиката, здравните институции и бъдещето на малкия и среден бизнес в условията на продължаващата пандемия от COVID-19, опитите да се блокира и политизира съдебната система, каквото по същество представляват пакетът от законови и конституционни промени, предложени от ДБ, изглежда най-малкото безотговорно. Не е ясно и дали така предложените промени в девет закона и радикалното обръщане на модела на българския конституционализъм с краката нагоре е било консултирано от страна на представителите на ДБ с техни колеги от Венецианската комисия, чиито препоръки са многократно цитирани в мотивите към проектите им, нито пък дали е била изискана оценка от Европейската комисия, още повече в навечерието на втория по рода си доклад за върховенството на закона в страните членки.

Очевидно е обаче, че в случая не държавническото поведение или жаждата за справедливост са съветник на бившия правосъден министър Христо Иванов, който въпреки претенциите, че разполага с най-добрия и подготвен екип от юристи в своя политически формат, всъщност дори не прояви претенция за това начело на Правната комисия в Народното събрание да бъде един от тези блестящи негови колеги. Точно обратното – допусна, при това без никакви възражения, за председател на Комисията, която де факто е основополагаща за писането и приемането на законите в държавата, да бъде назначен експерт по … спортно право.

На този фон, на цялото нетърпение и бързина за промяна из основи на дефинициите за „правова държава“ и „върховенство на правото“, основи на демокрацията в целия свят, без никакъв граждански или експертен контрол, без консултации с преподаватели, практици и магистрати, целта на подобни действия изглежда пределно ясна – съдебната система да бъде напълно овладяна от икономическия и идеологически кръг около Христо Иванов и съпартийците му, който от години опитва да пробие съдебната система и да хване в ръцете си превръзката от очите на Темида, така както дърпа конците на собствените си подчинени политици.

А реалните интереси и проблеми на гражданите, които висят със страшна сила в цялото безвремие, в което България е изпаднала от 4-ти април насам, може би ще останат за обсъждане и решаване в някое друго Народно събрание, в което участие ще вземат хора, които коват закони премерено, обмислено и с морал, а не подтикнати от икономическите и лични интереси на благодетелите си.

Още по темата

Мъж е задържан при спецоперация срещу онлайн сексуалната експлоатация на деца

Предишна новина

Ръст на кибератаките по време на пандемията

Следваща новина

Коментари

16 Коментара

  1. 16
    | нерегистриран
    0
    -1

    Давай Ице ! Щом гнилото е срещу теб на прав път си

  2. 15
    хахаха | нерегистриран
    1
    -1

    Че какво им пречи на т.н. неспециализирани съдии и прокурори да гледат тези дела? Нищо. Да не би до 2012 год. да са били на друго място? Всъщност, кога ще се види реален отчет на дейността им- колко и какви дела са разгледани, срещу кого, колко от делата са приключени със споразумения и с какви наказания? Да не се окаже, че организатор и ръководител на ОПГ е получил по-ниско наказание от крадец на два телевизора?

  3. 14
    | нерегистриран
    3
    -3

    Незабавно закриване на специализираните съд и прокуратурА,те са противоконституционни , закриване на синекурни длъжности като ,,съдебен администрАтор ,, ,ЗСВ само с два мандата за шеф независимо къде и кога ,всеки встъпил в трети да напусне незабавно ,конкурсите само по ел.път ,там корупцията е ужасяваща !

  4. 12
    | нерегистриран
    18
    -4

    За невежия човек всичко изглежда възможно.
    Франц Кавка

    ......а за злобния, нереализирания, разбралия че никога няма да се реализира, защото не го и заслужава, завиждащия....Е, на него спец институциите са му проблема.

  5. 11
    ..... | нерегистриран
    47
    -8

    На Бойкикев много му се иска да направи правна реформа,но за това нещо на първо място се изисква сиво вещество,което при него е в очевиден дефицит.
    Иска му се да изпълни поръчката,която е поел-закриване на спецправасъдието и по този начин да бъдат прекратени делата срещу олигарсите-делата срещу Божков,Бобокови,бивши министри,кметове,криминални авторитети и прочие.
    Това навежда на мисълта защо Христо Иванов-Бойкикев е толкова настоятелен в исканията си?!?!
    И резонно тази настоятелност поставя много въпроси,а именно-кой поръчва музиката,кой плаща парите на Бойкикев и кой има интерес спецправасъдието да бъде обезглавена....?!!!!
    На следващо място Бойкикев иска изваждане на прокуратурата от съдебната система.Да не забравяме,че това е отколешна мечта на неговия бащица и гуру иван Лостов. И това няма да мине.
    Запомнете,след време за този човек ще се разказват вицове!
    А предложенията му са толкова абсурдни и нелепи, колкото и адвокатстването на въпросния псевдоюрист Бойкикев.

  6. 10
    123 | нерегистриран
    26
    -4
    До коментар #4 от "инфо | нерегистриран":
    А според друг законопроект за изм на ЗСВ се закрива и специализираното правосъдие. Слабост на проектозакона е,че инсталираните в спецправосъдието се предвижда да бъдат преназначени-това очевидно е в изпълнение на безобразието с несменяемостта. Няма нужда от толкова съдии и прокурори, при закриване на спецправосъдието трябва бройките да бъдат закрити-без заплащане на обезщетение(в частния сектор като се съкратят-обезщетение няма), а не пратени към други звена на системата, ако трябва и Конституцията ще се измени. Инсталираните в спецправосъдието могат да станат адвокати-а в частния сектор всеки ден е борба за оцеляване-там гарантирана заплата, бонуси, пари за дрехи няма.

    Злобата и простотията, вървят ръка за ръка.
    Незнам колко си запознат /запозната със съдиите, прокурорите и следователите от специализираните съдилища и прокуратури.
    Подозирам, че сте нереализиран йорист,комплескиран човек или осъден/осъдена от тези съдилища, а не е изключено и близък/близка на осъдени членове на ОПГ.
    Бъдете здрави!

  7. 9
    Legal | нерегистриран
    31
    -4
    До коментар #2 от " | нерегистриран":
    На 90 процента предлаганите промени ще се случат.На прокурорите не им се вярва, както и на всички други герберски маши в съдебната власт, но по- добре така, с изненада.....

    вЕрваш ли си?
    Ти сериозно ли?
    Я се осъзнай и изтрезней...

  8. 8
    Коя | нерегистриран
    34
    -7

    Бойкикев трябва да изпълни поръчката. Този провалил се човек и юрист....

  9. 7
    Иван | нерегистриран
    39
    -12

    Пази Боже България, правната нула и провален министър,адвокат без права и продънен мореправател до сараите Доганови, тази струяща правна мисъл на този апологет и всезнаещ юрист да решава съдбата на България. Луд с диагноза

  10. 6
    Браво на ДБ | нерегистриран
    12
    -36

    В правилна посока се движат.
    Тъй като вървим към нови избори и нама да има време, това си е просто политическа заявка за бъдещи действия.
    Ушев да се услушва.

  11. 5
    | нерегистриран
    43
    -7

    Какво си въобразявате?! Че като идат делата на спец- съда в СГС ще се решат народните проблеми или че делата на мутри и новобогаташи ще получат справедливо разрешение?! Да, ще получат, както оправдава убиеца на момчето от Борисовата градина и както пуснаха под домашен арест международен наркотрафикант. Такива неща в обругания спец не се случват , затова и ще го закрият, за да може да се оправдаят платилите си затова.

  12. 4
    инфо | нерегистриран
    10
    -38

    А според друг законопроект за изм на ЗСВ се закрива и специализираното правосъдие. Слабост на проектозакона е,че инсталираните в спецправосъдието се предвижда да бъдат преназначени-това очевидно е в изпълнение на безобразието с несменяемостта. Няма нужда от толкова съдии и прокурори, при закриване на спецправосъдието трябва бройките да бъдат закрити-без заплащане на обезщетение(в частния сектор като се съкратят-обезщетение няма), а не пратени към други звена на системата, ако трябва и Конституцията ще се измени. Инсталираните в спецправосъдието могат да станат адвокати-а в частния сектор всеки ден е борба за оцеляване-там гарантирана заплата, бонуси, пари за дрехи няма.

  13. 3
    | нерегистриран
    37
    -11
    До коментар #2 от " | нерегистриран":
    На 90 процента предлаганите промени ще се случат.На прокурорите не им се вярва, както и на всички други герберски маши в съдебната власт, но по- добре така, с изненада.....

    Ако станат, това ще е нищо повече от обслужване интересите на мутрите. Не очаквайте после справедливост, след като заставате под един чадър с разни Черепи и пр.

  14. 2
    | нерегистриран
    13
    -34

    На 90 процента предлаганите промени ще се случат.На прокурорите не им се вярва, както и на всички други герберски маши в съдебната власт, но по- добре така, с изненада.....

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.