Съюзът на юристите с унищожителна критика към работата на Народното събрание

Съюзът на юристите с унищожителна критика към работата на Народното събрание

Съюзът на юристите в България (СЮБ) излезе с унищожителна критика към работата на настоящото 44-то Народно събрание. Това от организацията направиха в свое обръщение до партиите и медиите, с което първите биват призовани да включат повече юристи в листите си и да не променят закони през преходни и заключителни разпоредби, ако дойдат на власт.

„През мандата си НС не само не прекрати, но продължи и разшири отричаната практика да се променят закони с преходни и заключителни разпоредби - от 35% на 37%. Тази опасна и противоконституционна тенденция в законотворчеството наложи „принципа“ законът да се чете отзад напред! Абсурдно е, ако не е комично, да се отчита за положителна работата на НС по броя на приетите актове, повечето от които са „поправка на поправката“. Като причина за направените законодателни предложения в 27.7% е посочена „неефективност на действащото законодателство“ прието в повечето случаи от същото НС“, пишат от СЮБ.

Според организацията неуспехите на настоящото НС се дължат на това, че в състава му има само около 27 юристи по диплома, като повечето от тях без реален юридически стаж. В Правната комисия в състав от 22 депутати, пък 5 са с икономическо образование.

„Всички знаем, че НС, осъществява законодателната власт (чл. 62, ал. 1 от Конституцията) и основната, и водеща негова дейност е да приема нормативни актове. Съществена предпоставка тази дейност да бъде конституцоносъобразна и качествена е в неговия състав да има повече юристи с многогодишен стаж и високи професионални качества! С настоящето не обхващаме всички слаби страни в законодателната дейност на 44-то НС, но изложеното е достатъчно основание да призовем всички политически партии и коалиции да се съобразят с него, когато формират кандидатските си листи за народни представители за следващия Парламент!“, пише още в обръщението на юристите.

Ето и пълния текст на писмото на СЮБ:

Изтича мандатът на 44-то Народно събрание (НС). Парламентът с най-ниско обществено доверие, след промените от 1989 г., който за 4 години не намери време и сили да изпълни решение на Бюрото на Великото народно събрание от 15.05.1991 г. и вече сме единствената страна в Европейския съюз (ЕС) без консолидирано законодателство!

Най-съществените фактори за този нисък рейтинг на НС по изследвания на Националния център за парламентарни изследвания при НС, Центъра за въздействието на законодателството, Института за развитието на публичната среда и други организации са следните:

Информация на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, както и наши изследвания, показват, че НС на РБ е на първо място в ЕС по законодателни предложения направени от народни представители - над 65%. „Върхове“ са постигнати през първата и деветата сесия на НС, съответно 84.7% и 73.7%. За сведение в страните от ЕС тази стойност е средно около 20%, като в Гърция, Финландия и Швеция е 0%, в Дания 1%, в Нидерландия, Ирландия и Словакия е 2% и т.н.

Разбира се причините за тази българска депутатска активност е ясна на всички, но държим да отбележим, че в р. №1/2020 г. на КС на РБ е посочено, „че за да бъдат конституционосъобразни приеманите от НС актове трябва да съотвестват както на Конституцията на РБ, така и на останалите действащи закони, защото друго би противоречало пряко на чл. 4, ал. 1, изр. 2, предл. 2 от Конституцията“. Полезно е народните представители да се запознаят с това решение, за да разберат, че Законът за нормативните актове създава за тях императивни норми, в т. ч. и регулиращи законодателството и зконодателния процес!

Във връзка с изложеното, съществено е да се отбележи, че при 87.7% от законодателните предложения не са извършени необходимите изследвания или научни експертизи.

През мандата си НС не само не прекрати, но продължи и разшири отричаната практика да се променят закони с преходни и заключителни разпоредби - от 35% на 37%. Тази опасна и противоконституционна тенденция в законотворчеството наложи „принципа“ законът да се чете отзад напред!

Абсурдно е, ако не е комично, да се отчита за положителна работата на НС по броя на приетите актове, повечето от които са „поправка на поправката“. Като причина за направените законодателни предложения в 27.7% е посочена „неефективност на действащото законодателство“ прието в повечето случаи от същото НС.

Трябва да отбележим и обстоятелството, че 76.3% от внесените в 44-то НС законопроекти са без представен анализ на съответствието спрямо правото на ЕС.

До голяма степен посочените негативи са плод на обстоятелството, че в НС има само около 27 юристи по диплома, като повечето от тях без реален юридически стаж. В Правната комисия в състав от 22 депутати - 5 са с икономическо образование!

Всички знаем, че НС, осъществява законодателната власт (чл. 62, ал. 1 от Конституцията) и основната, и водеща негова дейност е да приема нормативни актове. Съществена предпоставка тази дейност да бъде конституцоносъобразна и качествена е в неговия състав да има повече юристи с многогодишен стаж и високи професионални качества!

С настоящето не обхващаме всички слаби страни в законодателната дейност на 44-то НС, но изложеното е достатъчно основание да призовем всички политически партии и коалиции да се съобразят с него, когато формират кандидатските си листи за народни представители за следващия Парламент!

                                              

Още по темата

Съветникът по правосъдие в посолството на САЩ призова за повече правомощия на българската прокуратура и нов НК

Предишна новина

Георги Марков: Не желая да ставам депутат и няма да участвам в тези избори

Следваща новина

Коментари

1 Коментара

  1. 1
    и проектозакони на депутати да се обсъждат обществено! | нерегистриран
    3
    0

    Липсата на обществено обсъждане на законопроект, внесен от депутат(за разлика от законопроект, внесен от Правителството)е проблем , заложен в ЗНА. Там е предвидено обществено обсъждане за законопроектите на Министерски съвет, но не и на депутати.
    Да се промени ЗНА и обществено обсъждане да има за ВСЕКИ законопроект-това е много важно.
    Резултатите на общественото обсъждане не са задължителни, но това е начинът да се чуе гласът на гражданите при законодателния процес. Да нопонмя,че законопроекти , спрени от граждани,чрез негативни мнения на обществено обсъждане има-например проектозаконът за пътните превозни средства, който беше пронизан от лобистки текстове, и законопроектът беше "спрян", след обоснована критика на общественото обсъждане..

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.